Wettelijk Salaris Sport Detail

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Wettelijk Salaris Sport Detail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:40

Ik werk al sinds 2008 voor hetzelfde bedrijf (sportwinkel). Prima, niet mis mee. Mooi een vast contract.. En ook afwisselend werk. Al erg lang rijst mij de vraag of ik wel betaald krijg via de CAO. Geen idee waar ik het kan terug vinden, en wat DAADWERKELIJK wettelijk betaald zou moeten worden. Wie heeft daar kijk op en kan mij daar mee helpen? Want ik ben echt benieuwd....

verootjoo

Re: Wettelijk Salaris Sport Detail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:42

Dat staat in je CAO. Welk CAO val je onder?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:44

Volgt je baas een cao (in de detailhandel wel gebruikelijk) en welke is dit? Officieel zou je baas de info van de cao voor je beschikbaar moeten hebben. Soms krijg je papieren bij je contract (evt met verwijzing naar website), soms hebben ze de papieren versie op kantoor liggen.

Daarnaast hangt het ook af van wat er in je contract staat, al vermoed ik na je startpost dat je een vast contract hebt.

Denk je dat je te weinig verdient, of heb je nog nooit opslag gehad?
Laatst bijgewerkt door mirriezz op 04-07-16 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:45

Als je weet onder welke cao je valt kan je die vaak op internet wel vinden en het bedrijf is zo ie zo verplicht om jouw er een te geven of hou hem in te laten zien.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:49

Ik weet het dus niet zo goed. Welke CAO wij onder vallen, of ik überhaupt een CAO heb... En daar dus vanuit kan gaan..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:58

Dat staat in je contract.

Als je niet onder een CAO valt is wat daadwerkelijk wettelijk uitbetaald moet worden is in principe het minimumloon ;) of zit je daar nog onder met je salaris nu?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:59

verootjoo schreef:
Dat staat in je contract.

Als je niet onder een CAO valt is wat daadwerkelijk wettelijk uitbetaald moet worden is in principe het minimumloon ;) of zit je daar nog onder met je salaris nu?

Ik ga mijn contract opzoeken! Ik zit gelukkig niet onder het wettelijk minimum loon. Alleen wel al dik 6 jaar op de nullijn!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 18:02

Mode en Sportdetailhandel val ik onder. Nu maar eens goed zien uit te vinden, waar ik recht op heb. Want denk zomaar dat er nog best winst uit te halen valt!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:28

En dan is het de vraag welke functieschaal je zit...Pfff... En ga je bewijs maar halen. Ben daar zo niet goed in!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:12

Udo2001 schreef:
En dan is het de vraag welke functieschaal je zit...Pfff... En ga je bewijs maar halen. Ben daar zo niet goed in!

Maar die schaal is toch gewoon verbonden aan een bepaald Loon? Als je dan je uurloon weet, weet je toch ook je schaal? Tenminste, dat dacht ik altijd.
Daarnaast staat er meestal in een cao dat je ongeacht je schaal bij elke zoveel tijd dienst een schaal omhoog gaat. Bijvoorbeeld elke 2 jaar heb je recht op 1 schaal salarisverhoging, en elk jaar de inflatie meestal.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 21:20

Juist ja, in welke schaal val je dan? Ik word nu niet betaald via de CAO.... Dus vandaar dat het moeilijk te achterhalen is!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:43

Maar Udo, je bent toch in een bepaalde schaal begonnen? Bijv: minimumloon is gewoon de laagste schaal meestal. Kreeg je meteen al meer dan minimum, dan zat je in een hogere schaal.
Het is een combi van cao, Loon en contract. Zonder dat te weten kunnen wij je echt niet helpen (niet dat het slim is alles hier neer te gooien).
Als je er zelf niet uit komt, vraag dan je baas of evt oudere collega's als je je baas niet durft te vragen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:48

Ik wil het wel voor je opzoeken, maar dan moet ik weten welke functie je nu hebt op papier.
Vaak staat is in de CAO een functiehandboek toegevoegd die aangeeft welke functie in welke schaal valt.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 13:00

Zoals ik heb kunnen ontdekken functieschaal 2 of 3 en heb 8 functiejaren... Dus gaat het al enige tijd niet juist! Dus maar eens een gesprek voeren, dat zal ik even moeten voorbereiden.
Laatst bijgewerkt door Udo2001 op 05-07-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:01

Ik zou voor nu uitgaan van de functie zoals hij op je meest recente contract staat, anders mmaak je het jezelf behoorlijk ingewikkeld.

Overigens is het een fabel dat iedereen jaarlijks recht heeft functie/schoolverhoging.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 13:02

Ailill schreef:
Ik zou voor nu uitgaan van de functie zoals hij op je meest recente contract staat, anders mmaak je het jezelf behoorlijk ingewikkeld.

Overigens is het een fabel dat iedereen jaarlijks recht heeft functie/schoolverhoging.

Waarvoor zijn de tabbelen die in de CAO staan dan? Voor functiejaren. Die overgens de eerste 5 jaar omhoog gaan, daarna niet meer.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:07

Udo2001 schreef:
Ailill schreef:

Waarvoor zijn de tabbelen die in de CAO staan dan? Voor functiejaren. Die overgens de eerste 5 jaar omhoog gaan, daarna niet meer.
Als jij groeit binnen de functie en de bijbehorende werkzaamheden wel ja, anders niet.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:20

Dat hangt toch ook van je cao af Ailill?
Ik weet het niet 100% zekr, maar ik dacht dat er ook cao's zijn die per zoveel jaar dienst sowiso een schaal omhoog gaan (vaak dan wel meer dan 1 jaar, soms per 2 of per 5 jaar)
Maar goed, met 8 dienstjaren zou je bij elke 5 jaar een schaal ook 1x opslag hebben gehad.
Beste advies is denk ik je contract erbij pakken, en je cao, beide uitpluizen en dan een gesprek aan gaan met je baas.
Ik zou in dat gesprek trouwens niet meteen opslag eisen, maar eerder beginnen dat je er nu 8 jaar werkt en dat je de cao nog eens had bekeken. Aan de hand daarvan kun je vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:02

Klopt, het is CAo afhankelijk. Ik geloof dat het in het CAO van TS zo staat, vanmorgen toevallig nog in het CAO zitten neuzen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:02

Neemt niet weg dat 5+ binnen een bedrijf en 0,0 opslag wel erg karig is.