Hoeveel tijdelijke contracten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Hoeveel tijdelijke contracten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 15:22

Hallo bokkers,
Op Internet kon ik niet veel wijzer worden, dus ik vroeg mij af of iemand hier mij verder kan helpen.
Augustus 2014 ben ik bij een supermarkt aangenomen, 2015 heb ik een verlenging van een jaar gehad, nu een verlenging van 3 maand, dus tot ongeveer mijn verjaardag.

Klopt het dat ik daarna een vast contract moet krijgen? Of kunnen ze me nog een tijdelijk contract aanbieden?

Sophie

callum

Re: Hoeveel tijdelijke contracten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:23

Wat ik weet is dat 3 tijdelijke contracten de Max is. Dus idd Hierna en vast contract en anders niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:23

Volgens mij was het met die nieuwe regels sinds 2015 max 3 in 2 jaar tijd.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:24

na 2 jaar tijdelijke contracten hoor je een vast contract te krijgen. Dus ja, voor zover ik weet krijg je in augustus dan een vast contract, mits ze je willen houden

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 15:25

Vast contract krijg je hier niet... ik hoor van anderen dat hun contract te vaak verlengt is, maar dit is dus eigenlijk verboden?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:28

Nieuwe regel is inderdaad maximaal 3 tijdelijke contracten over een duur van 23 maanden, dan is het of eruit of vaste aanstelling. Voorheen kon j e er dan ook 3 maanden uit en weer terugkomen voor 3 contracten, dit is nu echter na 6 maanden geworden

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:38

Joanne1987 schreef:
Nieuwe regel is inderdaad maximaal 3 tijdelijke contracten over een duur van 23 maanden, dan is het of eruit of vaste aanstelling. Voorheen kon j e er dan ook 3 maanden uit en weer terugkomen voor 3 contracten, dit is nu echter na 6 maanden geworden

De regel is maximaal 3 tijdelijke contracten over een duur van 24 maanden. Echter, geven werkgevers vaak niet meer dan 23 maanden, omdat op het moment dat iemand na 24 maanden werken uit dienst moet, die werknemer recht heeft op een transitievergoeding. Die vergoeding hoeft niet betaald te worden als iemand bijvoorbeeld 23 maanden en 2 weken in dienst geweest is.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:42

Informatiebron: website Rijksoverheid.

"Uw cao kan afwijken van de nieuwe regels die sinds 1 juli 2015 gelden voor tijdelijke contracten. In uw cao kan staan dat u maximaal 6 opvolgende tijdelijke contracten mag krijgen. En dat tijdelijke contracten mogelijk zijn over een periode van maximaal 4 jaar."

Geen idee voor welke cao's dit geldt.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:46

Ik zou even informeren bij het juridisch loket.
Ik heb een soortgelijke situatie gehad en hier veel aan gehad.
Mij is verteld dat er toentertijd een overbruggingsjaar was voor de cao.
Van 1 juli '15 t/m 1 juli '16 was de huidige cao geldig boven de wet.
Hierna is mij verteld dat de wet geldig zou zijn.

Maar wil je het zeker weten, even een belletje naar juridisch loket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:49

Het klopt dat je via de ketenregeling maximaal voor twee jaar aan tijdelijke contracten mag hebben, je moet dan een onderbreking van 6 maanden hebben voor je verder mag zonder vast contract. Echter begint de telling van de contracten pas bij het contract waarin je 18 wordt. Dus stel dat jij op 5 januari 18 wordt, en je hebt een contract van 1 januari t/m 31 mei, dan telt dit als het eerste contract.

Je zult dus tot je verjaardag verlengt zijn, zodat ze dan een nieuw contract aan kunnen gaan dat als eerste telt :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:49

Yv_ schreef:
Volgens mij was het met die nieuwe regels sinds 2015 max 3 in 2 jaar tijd.

Ja maar dat geld alleen voor contracten die na juli 2015 zijn ingegaan, daar voor was het 3 jaar

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:59

hoeveel uur per week werk je?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:01

xJitskee schreef:
Het klopt dat je via de ketenregeling maximaal voor twee jaar aan tijdelijke contracten mag hebben, je moet dan een onderbreking van 6 maanden hebben voor je verder mag zonder vast contract. Echter begint de telling van de contracten pas bij het contract waarin je 18 wordt. Dus stel dat jij op 5 januari 18 wordt, en je hebt een contract van 1 januari t/m 31 mei, dan telt dit als het eerste contract.

Je zult dus tot je verjaardag verlengt zijn, zodat ze dan een nieuw contract aan kunnen gaan dat als eerste telt :)

Volgens mij klopt dit niet, heb hier in ieder geval nog nooit van gehoord. Waar ergens haal je dit vandaan?

Na drie contracten heb je recht op een vast contract, biedt jouw werkgever je nogmaals een tijdelijk contract dan heb je in feite gewoon een vast contract. Toen ik vroeger in de supermarkt werkte werkte dat ook zo, soms kreeg iemand meer dan drie tijdelijke contracten, simpelweg omdat dat de baas wel goed uitkwam. Maar zeker tegen de wet in.

Je kan er dus voor kiezen een eventueel vierde contract aan te nemen. Waarbij je dat ook opvat als tijdelijk contract of waarbij je stappen gaat ondernemen en aanspraak maakt oo je vaste contract. Dat laatste zal echter niet goed zijn voor de onderlinge verhoudingen, dus het is maar net wat je wil...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:02

Dan geldt het dus met/vanaf de verlenging van 3 mdn?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:04

Yv_ schreef:
Dan geldt het dus met/vanaf de verlenging van 3 mdn?

De verlenging van drie maand is het derde contract. Dus voor het contract wat daarop volgt geldt dat dit een vast contract is of had moeten zijn inderdaad. Wil haar wg geen vast contract bieden en werkt hij netjes volgens de regeltjes, dan zal dit contract van drie maanden TS haar laatste zijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:05

Wat Jitske zegt klopt wel. Contracten voor 12 uur of minder tellen tot 18 jaar niet mee in de ketenbepaling, staat in de wet ( 7:668a lid 11)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:05

18e verjaardag heeft er niks mee te maken... Al geeft je werkgever je een vierde tijdelijk contract, dan geldt dat volgens de wet ook al als een vast contract, ongeacht wat er voor tijdsduur op de papieren staat

Heb je helemaal gelijk in sharon_quiz!

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:10

Lieke schreef:
Wat Jitske zegt klopt wel. Contracten voor 12 uur of minder tellen tot 18 jaar niet mee in de ketenbepaling, staat in de wet ( 7:668a lid 11)

Je hebt gelijk. :) Maar dat staat in de nieuwe wet. Ik weet niet of de WWZ nou al op TS van toepassing is aangezien haar aovk is ingegaan onder de oude wet. En of dit lid ook in de oude wet stond.

Maar dan zouden deze drie maand verlenging nog wel eens een bewuste keus kunnen zijn geweest en ziet het er juist weer beter uit voor TS. :')

[edit]
Het gemiddeld aantal werkuren per week gaat dan wel weer een rol spelen en zou alsnog roet in het eten kunnen gooien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:24

Naar mijn weten, maar dat zou ik even na moeten zoeken, was de leeftijdsgrens in de oude wet ook zo geregeld. Dus dan zou dit in haar voordeel uit kunnen pakken. Gezien de tijd van het laatste contract vermoed ik dat de werkgever het ook zo heeft gespeeld dat ze vanaf haar 18e verjaardag nog 3 contracten kan krijgen.

@Joanne1987: zeker niet. Als TS nog minderjarig was tijdens deze contracten, tellen de contracten vanaf haar 18e pas. Dit geldt bij contracten voor minder dan 12 uur per week. Het vierde contract is zeker niet in alle gevallen een vast contract. zie bijvoorbeeld https://www.advocatenkantoorbloem.nl/be ... enregeling

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:24

3 contracten in 2 jaar tijd inderdaad

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:29

De leeftijdgrens stond niet in de oude wet, maar dat maakt dus niet zoveel uit, want TS heeft recent een 3 maanden contract gekregen en dus is de nieuwe wet van toepassing.

Dus TS, als je 12 uur per week of minder werkt telt het contract waarin je 18 wordt als eerste in de keten. Dan geldt, zoals al vaker gezegd, max 3 contracten in max 2 jr

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:42

Ik heb een contract van 2-12 uur, mijn vorige contract is ingegaan toen ik nog 17 was. Dus dit is nu mijn eerste contract eigenlijk? wat krom zeg..

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:45

Bij mijn weekendhulpen werd daar echt geen rekening mee gehouden, al waren ze pas 15...
Misschien slechte info vanuit ons p&o dan...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:26

jep. leeftijd telt inderdaad. je ketenregeling gaat dus in ala je 18 bent. ze kunnen je dus nog 2 jaar tijdelijke contracten geven.

mocht je de hele tijd al colwassen geweest zijn dan ging het in over alle contracte (en dus ook verlengingen) die na juli 2015 zijn getekend. veel contracten zijn dus ook open gebroken en verlengd per juni 2015