Ontslag nemen, wanneer uit dienst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Ontslag nemen, wanneer uit dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 06:31

Hallo!

Sinds een week heb ik een nieuwe baan en moet ik ontslag in dienen bij mijn huidige baan. Het opzegtermijn is 1 maandie, als ik stel morgen 2 juli ontslag neem, wanneer zou ik dan uit dienst gaan officieel?

Alvast bedankt!

Groetjes susanne

boeflover

Re: Ontslag nemen, wanneer uit dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:39

Als je opzegtermijn 1 maand is kun je per 2 augustus uit dienst. Vaak krijg je nog de kans om evt je vakantiedagen op te nemen en zo iets eerder te kunnen vertrekken.
Kijk alleen wel goed in je contract, bij sommige bedrijven is de opzegtermijn 1 Kalendermaand. Dat houd in dat als je morgen weggaat je pas vanaf 1 september weg kan omdat je nu niet voor de 1e hebt opgezegd.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 06:43

boeflover schreef:
Als je opzegtermijn 1 maand is kun je per 2 augustus uit dienst. Vaak krijg je nog de kans om evt je vakantiedagen op te nemen en zo iets eerder te kunnen vertrekken.
Kijk alleen wel goed in je contract, bij sommige bedrijven is de opzegtermijn 1 Kalendermaand. Dat houd in dat als je morgen weggaat je pas vanaf 1 september weg kan omdat je nu niet voor de 1e hebt opgezegd.

Ik ga dat eens even nakijken, dank je wel!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:53

boeflover schreef:

Ja klopt.
Ik heb 2 januari me ontslag genomen en kon pas 1 maart weg.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:54

Inderdaad je contract nalezen. Daarnaast kun je het uiteraard ook op het werk even vragen/checken! Dat is heel normaal, inderdaad ook vanwege de vakantiedagen etc.

Overleg het ook even met je werk. Soms is het roostertechnisch geen probleem als je per direct of eerder dan de opzegtermijn uit dienst gaat.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:02

Lees heel goed je contract door soms staat er een clausule in dat je het voor een bepaalde datum moet melden. Anders geld je ontsla pas vanaf die datum.

Duideijker nu, soms staat er in een contract dat je vor het einde van de maand moet opzeggen doe je dat niet geld de nieuwe maand dus als indieningen en werk je er dus wat langer uit. Dat is wel te combineren met vakantiedagen.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:08

Ik neem aan dat je bij je sollicitatiegesprekken voor je nieuwe baan hebt besproken wanneer je kan/mag beginnen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:14

Of werk je voor een uitzendbureau, dan is dat (vaak) weer anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:17

Bij mij en mijn man op het werk geldt de maand opzeg termijn per hele maand.
Als ik nu opzeg, dan is 31 augustus mijn laatste werkdag.
Wilde ik per 1 augustus ergens anders werken; dan had ik vóór 1 juli moeten opzeggen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:19

Meestal is het inderdaad 1 kalendermaand, maar er is ook nog zo iets als beëindigen van contract in goed overleg. Dus als het inderdaad echt 1 kalendermaand is en je wil toch graag eerder in je nieuwe baan beginnen, ga dan vandaag meteen het gesprek aan met je leidinggevende. Wie weet is het mogelijk om eerder te stoppen, ondanks dat in je contract misschien wat anders staat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:22

Wat Lalidan zegt :j Je hebt wat er in je contract staat, en wat in goed overleg mogelijk is. Ik heb op 11 januari een gesprek gehad, direct aangenomen en op 15 januari was mijn laatste werkdag al := Terwijl mijn officiële opzegtermijn wel een stuk langer was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:10

Ik zou het inderdaad even overleggen. Vaak gaat het om de werklading en in hoeverre ze (snel) vervanging voor jouw uren kunnen vinden. Als het dus wel om een kalendermaand gaat, wat waarschijnlijk is, en ze zitten krap in het personeel door de zomerperiode, heb je een aanzienlijke kans dat je wel tot 1 september door zal moeten werken.