Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bepaalt de hoogte van de kosten jullie schoolkeuze?

MBO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
15 (6%)
MBO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
20 (8%)
HBO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
51 (20%)
HBO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
41 (16%)
WO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
84 (33%)
WO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
30 (12%)
Anders, graag toelichten.
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 248

Myca

Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 07:45

Naar aanleiding van dit artikel: 'Hoogte kosten bepaalt vaak schoolkeuze mbo'
http://nu.nl/politiek/4285767/hoogte-ko ... e-mbo.html was ik benieuwd of dit alleen bij het MBO speelt.
Ik kan me voorstellen dat met het wegvallen van de studiebeurs dat er ook bij HBO en WO opleidingen een rol speelt, maar is dat ook zo?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:01

Het heeft voor mij wel deels bepaald om een universiteit in de buurt te zoeken en niet op kamers te gaan. Had ik namelijk op zich wel gewilt, maar de uni is nu 3 kwartier met het OV van mijn huis, is goed te doen. Dus blijf ik thuis om een enorme studieschuld te voorkomen. Best jammer, maar ik heb het prima thuis. En ook deels de reden dat ik een andere studie, op een universiteit verderweg, niet ben gaan doen.

Ben overigens wel heel tevreden met de uni en studie die ik nu heb gekozen! Maar ik kan nog steeds niet zo makkelijk op kamers als ik had gekund met basisbeurs.

Myca

Re: Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:02

Ik heb zelf drie kinderen die nu achter elkaar Havo, VWO en Havo examen doen.

Bij ons speelt het zeker een rol, ze willen liever niet met een grote studieschuld opgescheept raken en wij hebben niet het geld om 3 extra huren en studies te betalen. Thuis wonen heeft om die reden de voorkeur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:07

Mijn vader was al 'spoorstudent' - er was geen geld, maar wel een beurs. In combinatie met een bijbaantje was het te doen.
Voor mij gold hetzelfde: 'als je hersens hebt en dat wil, dan ga je studeren. Dat geld, we verzinnen wel hoe of dat gaat.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:07

Ik val nog binnen de basisbeurs maar die komt bij mij volgend schooljaar te vervallen omdat ik er al vier jaar gebruik van heb gemaakt. Ik kan het bedrag dat ik nu 'krijg' wel gewoon door lenen, maar het is voor mij een rede om weer een paar maanden bij mijn ouders te gaan wonen en wat geld op te sparen.

Verder heeft geld bij mij altijd maar een vrij marginale rol gespeeld. Ik ben in Utrecht gaan studeren met in mijn achterhoofd dat het heel goed mogelijk was dat ik snel op mezelf ging, dat heb ik ook gedaan en ik ben vanaf dat moment eigenlijk volle bak gaan bijlenen op mijn studiefinanciering zodat ik rond zou komen.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:09

Bij mij gaat het zeker een rol spelen. Zo ga ik wel studeren, maar een master zit er niet in.
Ik vind het trouwens wel heel dubbel hoor, de invoering van het leenstelsel. Er wordt gesproken over een enorme behoefte aan hoogopgeleid personeel en dan wordt het ons zo moeilijk gemaakt om ook daadwerkelijk hoogopgeleid te zijn...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:09

Ik volg een particuliere opleiding, en daarin speelt voor mij het geld geen rol :) Het is duur....maar het is wel hetgeen wat het beste bij mij aan sluit en wat een aanvulling is op mijn vakgebied :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:13

enamorada schreef:
Bij mij gaat het zeker een rol spelen. Zo ga ik wel studeren, maar een master zit er niet in.
Ik vind het trouwens wel heel dubbel hoor, de invoering van het leenstelsel. Er wordt gesproken over een enorme behoefte aan hoogopgeleid personeel en dan wordt het ons zo moeilijk gemaakt om ook daadwerkelijk hoogopgeleid te zijn...

Ja, dit deel ik.
Ook: "Nederland is een kenniseconomie" - mijn hoela....
(Het kleuteronderwijs is afgeschaft, de basisschool wordt overvraagd, het beuzenstelsel afgeschaft, huuuu.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:15

Even een knuppel in het hoenderhok hoor.. Maar ik denk dat het invoeren van het leenstelsel voor vrij weinig mensen substantiële veranderingen zal uitlokken. De overheid betaalt nog steeds een groot deel van je studie, maar denk ook aan bijvoorbeeld een OV-jaarkaart. Mensen die het echt niet kunnen betalen krijgen nog meer tegemoetkomingen.

Ik ken bijvoorbeeld eigenlijk geen enkele student die op zichzelf woont maar geen lening op de stufi heeft. De uitwonende beurs is nooit groot genoeg geweest om je huur + boodschappen van te betalen, bij mij is hij zelfs nooit groot genoeg geweest om alleen al mijn huur van te betalen. Bijna iedereen komt met een huis van een studieschuld uit zijn studentenperiode en hoe rot dat ook is, zo veel gaat daar niet aan veranderen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:23

Nou, ik kwam rond (huur, boodschappen, inschijfgeld anno 1985, ziektekostenverzekering ) van stufi plus bijdrage ouders.

Zou ik laten we zeggen honderd euro per maand hebben moeten lenen, dan was dat gewoon onder het koppetje 'dat geld, och, we verzinnen wel iets' gegaan.
Mind, mijn vader stond destijds voor de klas met een afgeronde studie (= goed betaalde baan).

Maar had ik for some reason or the other ouders op het minimum gehad, en had ik met het huidige leenstelsel van doen - ik weet het niet....
En dat is triest.

Wat eigenlijk nog triester is, is het grotere "plaatje".
De minister die zegt, 'dat ze het leenstelsel wel moet invoeren' (dat zou waar kunnen zijn) - "zodat er geld komt voor beter onderwijs".
Ik vind dat uitstekend onderwijs een basisgegeven is, of hoort te zijn. Inclusief goede toegankelijkheid voor iedereen 'met hersens'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:44

Ik weet niet hoe lang dit geleden is maar ik ken weinig studenten die rond kunnen komen van stufi + bijdrage ouders, op een handjevol die ouders in 't Gooi heeft, bij wijze van.

Weet niet hoe representatief dit is omdat ik vrij veel geld uitgeef en relatief nog erg veel van mijn ouders krijg, maar ik krijg zo 1100 binnen per maand en dat gaat er meestal ook wel maandelijks uit. Mijn huur alleen al is 500 euro, ik geef minimaal 70/80 euro per week uit aan boodschappen (incl sigaretten dan), ik koop elke maand wel iets van kleding, en nog schoolboeken waar ik minimaal 100 euro per 2.5 maand aan uitgeef. Dan is er nog het kleine spaarpotje voor de katten en ik probeer maandelijks wat opzij te zetten voor een nieuwe laptop. Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn collegegeld, zorgverzekering en telefoonrekening betalen, de laatste twee zijn beide de goedkoopst mogelijke optie.

Zoals ik al zei is het mogelijk om aanzienlijk goedkoper te huren en natuurlijk is het een optie om minder geld uit te geven aan nutteloze dingen, wat ik ook prima kan als ik geen andere optie heb, maar van je 280 euro basisbeurs + wat zakgeld van je ouders kom je tegenwoordig dus echt niet meer rond..

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:57

Ik weet dat de studiekosten voor mbo uiteen lopen, maar binnen hbo en wo betaalt toch iedereen hetzelfde collegegeld :?

Dan wordt de keuze dus eerder: thuis wonen of op kamers?

Ik kreeg basisbeurs + uitwonend (reistijd ruim twee uur)
Mijn ouders wilden / konden niks bijdragen (ook al verwacht duo van wel)
Dat betekent dan veel werken naast je studie.

Leuk is anders. Ik ging bijvoorbeeld nooit uit, kocht bijna geen nieuwe kleding en heb paardrijden moeten opgeven. Werkte vervolgens ook de hele vakantie voor mijn collegegeld. Ik heb ook niet echt studievrienden overgehouden.

Had ik het graag anders gezien? Ja! Maar ik ben er niet slechter van geworden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:04

Hier (België) kosten de opleidingen ongeveer evenveel denk ik, zo toch op Ugent en de studie die ik begonnen was bij Kuleuven volgens mij ook, dus wij hoeven in ieder geval niet te kiezen naar geld :) (behalve natuurlijk als je een niet erkende opleiding wilt volgens zoals osteopathie )
Studieschulden zijn hier onbestaande volgens mij, of je moet echt al heel arm zijn of heel veel uitgeven, want als je beurs bent, betaal je maar €100 op een jaar inschrijfgeld + krijg je nog extra geld ik (dacht €800)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:05

Hier is de hoogte van het collegegeld (op HBO en WO in ieder geval) ook wettelijk bepaald, ik denk dat het kiezen per uni meer ging om de reistijd.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:08

Oh haha :+ Vlaanderen is toch maar klein dus erg lang kan je sowieso niet reizen :D , maar jullie hebben toch gratis vervoer? En hebben jullie geen goedkope homes van de uni of hogeschool ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:09

Als je hier gaat studeren krijg je inderdaad een studentenkaart voor het OV waarmee je gratis kan reizen! Maar ik ken aardig wat mensen die 2+ uur enkele reis bezig zouden zijn als ze bij hun ouders zouden blijven, vandaar dat ze op kamers gaan. Dat werkt hier niet hetzelfde als in België, als je op kamers wilt moet je dat echt zelf regelen. Je betaalt er dus vaak heel erg veel voor omdat de vraag heel erg hoog is.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:12

Emmaa_ schreef:
Ik weet niet hoe lang dit geleden is maar ik ken weinig studenten die rond kunnen komen van stufi + bijdrage ouders, op een handjevol die ouders in 't Gooi heeft, bij wijze van.

Weet niet hoe representatief dit is omdat ik vrij veel geld uitgeef en relatief nog erg veel van mijn ouders krijg, maar ik krijg zo 1100 binnen per maand en dat gaat er meestal ook wel maandelijks uit. Mijn huur alleen al is 500 euro, ik geef minimaal 70/80 euro per week uit aan boodschappen (incl sigaretten dan), ik koop elke maand wel iets van kleding, en nog schoolboeken waar ik minimaal 100 euro per 2.5 maand aan uitgeef. Dan is er nog het kleine spaarpotje voor de katten en ik probeer maandelijks wat opzij te zetten voor een nieuwe laptop. Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn collegegeld, zorgverzekering en telefoonrekening betalen, de laatste twee zijn beide de goedkoopst mogelijke optie.

Zoals ik al zei is het mogelijk om aanzienlijk goedkoper te huren en natuurlijk is het een optie om minder geld uit te geven aan nutteloze dingen, wat ik ook prima kan als ik geen andere optie heb, maar van je 280 euro basisbeurs + wat zakgeld van je ouders kom je tegenwoordig dus echt niet meer rond..

1100 per maand binnen, dat vind ik veel!
Ik ben wel iemand die gewoon rond kan komen van stufi + bijdrage ouders + bijbaan. En nee, mijn ouders betalen me geen honderden euro's per maand en de huur die ik moet betalen is ook 450. Er komt hier ook echt geen 1100,- per maand binnen, misschien net 900.

edit: ik denk dat het afschaffen van stufi daarom zeker consequenties kan hebben voor aankomende studenten. De studieschuld zal aanzienlijk hoger zijn.
Laatst bijgewerkt door Lauraennala op 30-06-16 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:14

Zoals ik al zei is mijn uitgavepatroon niet representatief voor veel studenten, ik geef erg veel geld uit :=

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:18

Emmaa_ schreef:
Zoals ik al zei is mijn uitgavepatroon niet representatief voor veel studenten, ik geef erg veel geld uit :=

Ik verbaas mij er al over waar mijn geld blijft :')
Ga rustig naar de AH voor boodschappen en kan ook erg goed shoppen, maar jij bent er overduidelijk nog beter in :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:22

Ik mocht niet naar een dure privé school, maar wat ik nu doe was uiteindelijk toch mijn eerste keus dus dat maakte niet veel uit. Mijn medicijnen kosten al heel veel, wat niet vergoed wordt, dus HBO straks gaat er niet in zitten. Als ik dat echt wil gaan doen zal ik waarschijnlijk wel een deel moeten lenen en dan moet ik dus meer rekening houden met wat ik wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:28

Lauraennala schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik verbaas mij er al over waar mijn geld blijft :')
Ga rustig naar de AH voor boodschappen en kan ook erg goed shoppen, maar jij bent er overduidelijk nog beter in :+

Tsja, ik rook een pakje sigaretten per dag, drink graag een biertje op school/in de stad en vind elke maand wel iets waar ik een relatief groot bedrag aan kan uitgeven. Dan probeer ik daarbij ook nog wat te sparen, en voor je het weet is je geld weer op. Daarentegen kán ik prima op een paar euro per dag leven als ik het echt wil... Ik wil het alleen niet :')

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:29

Ik vind het oprechts heel schrijnend als mensen door het afschaffen van de studiefinanciering niet meer door kunnen leren..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:35

Emmaa_ schreef:
Ik weet niet hoe lang dit geleden is maar ik ken weinig studenten die rond kunnen komen van stufi + bijdrage ouders, op een handjevol die ouders in 't Gooi heeft, bij wijze van...

;) ;) ;) Ik had het over collegegeld anno 1986, dat is 30 jaar terug.
Ik ben bang dat het collegegeld gestegen is en de stufi gedaald. ("Hoezo, wij zijn een kenniseconomie...?"!!!)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:37

Collegegeld stijgt nog ieder jaar, ligt voor komend jaar op ongeveer 1980 geloof ik.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:41

Bij ons is het niet zozeer of er wel of niet doorgeleerd wordt.
Maar de keuze voor een studie die vanuit het ouderlijk huis te volgen valt weegt zwaar mee.

Ook al vind ik het als ouder best gezellig als mijn kinderen thuis blijven, het zou toch eigenlijk niet zo moeten zijn in een rijk land als Nederland dat studenten een studie kiezen waarbij de opbouw van de studieschuld zwaar weegt.

Het zou zo moeten zijn dat iedere student gewoon kan kiezen voor de studie die hij/zij het liefst wil.

Volgens het artikel in de openingspost gaat dit alleen op voor MBO studenten, en ik vroeg me af of dit niet in de bredere zin het geval is.