Wonen en werken in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Wonen en werken in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 23:31

Ik zit er al een tijdje over na te denken om een toekomst op te bouwen in het buitenland (man, gezin, werk/studie). Ik heb in 2009 mijn mavo diploma gehaald en daarna wel wat studies geprobeerd. Het liefst zou ik willen werken met paarden of een boerderij of nog beter een eigen stal beginnen in het buitenland. Of misschien eerst nog studeren, maar ik heb gehoord dat dit best wel duur is in veel landen.
Ik heb mij nu wel opgegeven voor een hbo studie, alleen nog even afwachten of ik word toegelaten, maar ik denk het wel. Ik kijk er niet echt naar uit, dus ik vraag mij af of ik dit wel weer moet doen...

Het enigste waar ik een beetje mee zit zijn mijn paarden, ik ben gek op ze en zou ze het liefst mee willen nemen. Ik twijfel nog erg om toch in september weer te studeren (waar ik eigenlijk niet echt naar uitkijk) of eerst maar een half jaar naar het buitenland te gaan om daar te werken. Toen ik op vakantie was dit jaar merkte ik dat ik veel meer energie had, en toen ik weer in NL was, was dit weg. Vooral de vrijheid, mooier weer trekt mij erg aan om weg te gaan uit Nederland. En gewoon weg van huis, waar ik altijd onrustig ben en veel dwangmatig dingen doe. Op vakantie had ik hier geen last van en ik moest zelfs weer huilen toen ik terug moest naar NL)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:42

Als je je normale leven verplaatst naar het buitenland, krijg je dan niet hetzelfde effect als hier? Je kunt daar niet niks gaan doen. Vakantie staat natuurlijk niet gelijk aan wonen (en werken) in het buitenland..

Ik heb zelf al heel lang de droom om naar het buitenland te gaan maar juist omdat het me heerlijk lijkt om hard te werken in de toerisme. Je zult in het buitenland ook gewoon geld moeten verdienen of moeten leren, net als hier.

Als je rust bedoeld als in minder mensen zit er natuurlijk wel iets in, maar rust als in het rustiger aan doen lijkt mij juist het tegenovergestelde.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 00:32

Nee, meer als rust voor mijzelf, ik ben hier altijd maar bezig met huishouden, tuin enz en dan ook nog bij mijn familie, waardoor ik niets voor mijzelf kan beginnen, wat nog niet gelukt is. Ik wil echt iets voor mijzelf, zodat ik mij kan concentreren op werk, carrière.

__Sannne

Re: Wonen en werken in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:49

Ik snap helemaal wat je bedoelt TS. Ik heb nu verschillende periodes in het buitenland gewoon en gewerkt, ben nu voor enkele weekjes in NL maar kan niet wachten om weer weg te gaan.

Ik vind zo veel meer rust in Nieuw-Zeeland dan hier in NL. Nederland is gewoon niet mijn land, in ieder geval niet voor nu. Ik snap heel erg goed dat je de drang hebt om naar het buitenland te gaan. En natuurlijk is dat niet alleen maar vakantie, maar als ik zou moeten kiezen tussen wonen en werken in een land dat ik minder leuk vind, of een land waar ik me helemaal op mijn plek voel, dan weet ik het wel!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 01:03

Ik zou het wel moeilijk vinden om mijn familie en paarden te missen (dat zie ik als enig nadeel), maar vooral om de mentaliteit hier in Nederland en sfeer (beetje moeilijk uit te leggen wat ik bedoel allemaal :D ) Daarvoor zou ik graag weg willen. Voel mij ook gewoon niet thuis in Nederland...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:43

Gucci_ schreef:
Ik zou het wel moeilijk vinden om mijn familie en paarden te missen (dat zie ik als enig nadeel), maar vooral om de mentaliteit hier in Nederland en sfeer (beetje moeilijk uit te leggen wat ik bedoel allemaal :D ) Daarvoor zou ik graag weg willen. Voel mij ook gewoon niet thuis in Nederland...

Snap ik helemaal. En ook die mentaliteit inderdaad. Nederland is echt een zeur-land. :=

Merkte dat vooral toen ik een tijdje bijna geen contact had met Nederlanders, en toen met een stuk of 5 opgescheept zat tijdens mijn rondreis door NZ. Ze zaten alleen maar te klagen, negatief te doen en slecht te praten over andere mensen. Nee leuke vakantie heb je dan :n

En nu ik weer terug ben in Nederland voor een tijdje, merk ik ook echt hoe negatief Nederlanders ingesteld zijn. De hoeveelheid wij kunnen zeiken om kleine dingen, ben ik in andere landen tot nu toe nog niet tegen gekomen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:50

Aan welk land denk je?
Je plan klinkt heerlijk maar heb je het objectief bekeken? Hoe wil je het precies vormgeven?
Je hebt geen diploma en geen werkervaring, je zal niet (makkelijk) aan een baan komen. Geen inkomsten is geen woning.
Daarbij zal, behalve voor de warmte en zon, het leven als werkende vrouw precies hetzelfde en even zwaar en gewoon zijn als hier. Het is geen langdurige vakantie zoals je lijkt te denken.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:59

Hier nog een ervaringsdeskunsige, ik ben geemigreerd naar Nieuw Zeeland en herken de posts hierboven heel erg. Het enige advies wat ik geef is: doen. Als Het niks is kan je altijd nog terug en heb je niet dat eeuwige what if gevoel. Met emigreren loop je weer tegen hele andere dingen aan, dingen die ik van te voren niet eens had kunnen bedenken maar laat je daar niet door tegenhouden!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:45

Gucci_ schreef:
Nee, meer als rust voor mijzelf, ik ben hier altijd maar bezig met huishouden, tuin enz en dan ook nog bij mijn familie, waardoor ik niets voor mijzelf kan beginnen, wat nog niet gelukt is. Ik wil echt iets voor mijzelf, zodat ik mij kan concentreren op werk, carrière.

Het eerste wat ik denk: in het buitenland moet je toch ook met je huishouden bezig zijn?

Je moet "buitenland" en "vakantie" imo als twee losstaande dingen zien. Natuurlijk voel je je alsof je meer energie hebt als je met vakantie bent, maar dat is ook logisch. Je bent weg van het dagelijkse leven, weg van de verantwoordelijkheden en kan alleen maar genieten. Maar als je permanent naar het buitenland verhuist, ben je niet permanent op vakantie.

Je zegt nu ook dat je huishouden en dagelijkse taken vermoeiend vindt, dat begrijp ik. Maar je beseft toch dat je in het buitenland ook voor je huis zal moeten zorgen, voor je huisdieren, voor je tuin? Die dagelijkse taken gaan niet plots verdwijnen, maar gaan met jou mee verhuizen.

Ik begrijp dat Nederland misschien niet jouw land is, maar ik vraag me wel af of je met de juiste redenen wil verhuizen. Verhuizen om "weg te lopen" van dagelijkse verantwoordelijkheden gaat imo niet werken, want die verantwoordelijkheden gaan je achtervolgen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 23:07

Het huishouden hier en bij mijn familie is bijna een dagtaak. Oke, dat ook weer niet, maar als ik alles wil doen ben ik er elke dag wel bijna 5 uren mee bezig, tijd die ik liever zou willen besteden aan werk/studie. Ik heb een tijdje op mijzelf gewoond en daar had ik alleen een kamer en was ik er bijna geen tijd aan kwijt.
Ik wil mijn familie ook meer loslaten en mijzelf meer ontwikkelen. Dat ik hier juist nog geen vaste baan heb en dus nergens aan 'vast' zit is een reden om te gaan, het kan nu. En inderdaad de zeurmensen haha. En er is nog een reden.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:15

Waarom maak je schoon bij je familie eigenlijk? Kan je daar niet me stoppen, of is dat als zijnde bijbaantje en heb je dat geld nodig om van rond te komen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:38

Hoe oud ben je?
Ik lees vooral veel twijfels en ideeën, maar ik heb het idee dat je nog heel erg zoekende bent en zelf niet goed weet wat je wilt.
Denk eraan: het buitenland is beslist niet zaligmakend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 06:53

Misschien een idee om nog wel in Nederland te blijven maar op minstens een uur afstand van je familie?
Dan heb je dat gevoel van daar altijd moeten klaar staan getackeld.
Dan kun je daarna nog zien of je verder weg gaat.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:00

Doen wat je hart je ingeeft. Ik zou niet willen dat ik later terug moet kijken met "wat als?" ja je moet daar ook een huishouden doen etc en niet alles is perfect, maar bevalt het niet kun je toch gewoon terug komen? En zie dat laatste dan ook absoluut niet als falen, maar gewoon als een stuk ervaring waar je zoveel van hebt geleerd!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:31

Gucci_ schreef:
Het huishouden hier en bij mijn familie is bijna een dagtaak. Oke, dat ook weer niet, maar als ik alles wil doen ben ik er elke dag wel bijna 5 uren mee bezig, tijd die ik liever zou willen besteden aan werk/studie. Ik heb een tijdje op mijzelf gewoond en daar had ik alleen een kamer en was ik er bijna geen tijd aan kwijt.
Ik wil mijn familie ook meer loslaten en mijzelf meer ontwikkelen. Dat ik hier juist nog geen vaste baan heb en dus nergens aan 'vast' zit is een reden om te gaan, het kan nu. En inderdaad de zeurmensen haha. En er is nog een reden.

Kan je dan niet eerst eens proberen om in NL alleen te gaan wonen? Dat kan ook al een groot verschil maken.

En inderdaad, zoals hierboven gezegd wordt: heb je een plan? Immigreren kost geld, het duurt vaak even voordat je in het buitenland werk hebt gevonden, dus je moet wel een flink spaarpotje hebben om van te kunnen leven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:37

Yasmine schreef:
Kan je dan niet eerst eens proberen om in NL alleen te gaan wonen? Dat kan ook al een groot verschil maken.

Inderdaad, ga eerst op jezelf. In een huis of appartement. Daar gaat namelijk ook gewoon veel tijd in zitten. Ga dan daarbij studeren en/ of werken en kijk dan nog eens hoe het leven op jezelf je bevalt.
DAT leven zal exact hetzelfde zijn als in het buitenland, geen verschil (behalve misschien een lekker zonnetje....). DAT leven is wat je meeneemt als je zou gaan verhuizen naar het buitenland. Niks meer, niks minder.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:01

Maar als ts graag naar het buitenland wil, kan ze daar toch net zo goed op zichzelf gaan wonen? In het buitenland gaan wonen houdt niet in dat je daar gelijk voor de rest van je leven blijft, je kan ook voor een (paar) jaartje(s) gaan. :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 22:19

Ja, dat bedoel ik ook, als het niet lukt, kan ik altijd weer terug. Beter proberen, maar aan de andere kant denk ik toch beter hier eerst een hbo diploma gaan halen. Ben nog maar 23, alles is nog mogelijk.
Ik heb een tijdje op mijzelf gewoond en deed daar ook gewoon alles zoals badkamer schoonmaken, maar omdat het bij mijn familie echt een mannenhuishouding is, wordt er weinig bij gehouden, je weet hoe mannen zijn :+ Ze snappen niet echt dat ik het schoon en netjes wil houden, die vele discussies daarover ben ik wel zat. Zeurfriezen :P
Maar aan de andere kant, mijn familie heeft altijd veel voor mij gedaan, heb er 3 pony's en een paard, hoef verder geen kostgeld te betalen en heb er mijn auto. Dan zou ik wel afstand moeten doen van 2 paarden, dat vind ik moeilijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 01:08

Ik ben twee jaar geleden, op m'n 19e, nogal impulsief naar Engeland verhuisd. Had overigens wel een aanbod voor een baan voordat ik daadwerkelijk besloot te verhuizen, maar dat had ik ook binnen 3 weken geregeld dus echt een plan had ik ook niet :+ Als het niet beviel, kon ik altijd gewoon weer terug.

Ik had altijd wel het idee dat ik weg wilde uit Nederland, en je weet nooit of het wel of niet is wat je wil, totdat je het doet. Als je het idee hebt dat het is wat je wil, gewoon doen dus. Ik zou er dan, als het even kan, wel voor zorgen dat je eerst werk regelt.

Ik zou in elk geval niet meer terug willen, heb het hier prima voor elkaar en dat terwijl iedereen half had verwacht dat ik het niet vol zou houden en binnen de kortste keren terug zou zijn :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:03

Gucci - Als ik jou was zou ik eens een lijst proberen te maken met de redenen waarom je naar het buitenland zou willen verhuizen om daar een bestaan op te bouwen. Je geeft nu aan dat je na een tijdje in het buitenland helemaal tot rust komt, maar zoals al eerder gezegd kan dat ook komen doordat het 'anders' is. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat per se zo is, misschien heb jij wel duidelijke, logische redenen waarom jij je bestaan beter in het buitenland zou kunnen opbouwen. :)

Heb je ook al een land in gedachten? Misschien is het mogelijk om daar eerst voor een paar maanden te gaan werken en wonen voordat je er definitief naar toe trekt. Op die manier kun je erachter komen of het daadwerkelijk zo gaat als je verwacht en of je je daar na een wat langere tijd nog gelukkig voelt. Hierdoor kun je wellicht beter een weloverwogen keuze maken.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 16:58

Ja, sowieso eerst een baan, met paarden of op een boerderij. Ik heb besloten een tijdje naar het buitenland te gaan om te werken, mocht ik niet worden toegelaten aan die hbo opleiding.
Ik wil naar Australie, Spanje of VS. Ik wil ook er ook eerst een paar maanden wonen en werken. De reden is vooral, omdat ik merkte dat ik vrijwel geen last meer had van mijn vermoeidheid en mij gewoon een stuk beter voelde en de mentaliteit van de mensen, dat zijn wel een beetje de belangrijkste redenen en ik heb er ook contacten/kennissen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:09

Ik ben een aantal jaar geleden verhuisd naar Denemarken. Beetje hetzelfde verhaal als jij. Inmiddels ben ik wel weer hard toe aan vakantie hoor, hier moet ik ook gewoon dingen. Maar hee, vooral proberen, je kunt inderdaad zo weer terug. Je kan beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je niet gedaan hebt.

Overigens zou ik VS links laten liggen, je moet een werkvergunning hebben, en een vervlijfsvergunning kost bakken met geld. Als je voor Spanje kiest, dan kun je eventueel je paarden meenemen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:12

Amerika kan je al vergeten als je geen concrete werkaanbieding hebt. Ze geven geen werkvisum aan iemand die geen werkaanbieding heeft in Amerika. Zelfs als je een werkaanbieding hebt, duurt de procedure minstens één jaar om een werkvisum te krijgen en die procedure moet door de werkgever worden uitgevoerd. Veel werkgevers willen die procedure niet doormaken omdat het erg lang en intensief is (en het kost klauwen met geld). En de algemene regel is ook dat ze alleen werkvisa geven aan buitenlanders voor een baan die de doorsnee Amerikaan niet kan doen, dus echt heel hoge topfuncties of andere belangrijke banen. Dus als je geen hoger diploma bent en je bent geen heel ervaren of hoogopgeleide persoon, kan je een werkvisum al snel vergeten voor Amerika.

Australië is gemakkelijker, daar kan vrijwel iedereen een Work Holiday Visa voor krijgen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 00:19

Oke, ook niet voor 3 maanden ofzo, werken met paarden? Ik ken een paar mensen die in Amerika hun eigen boerenbedrijf begonnen zijn, hoe dat verder zit weet ik niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 06:24

Wat Yasmine zegt klopt helemaal. Nee, voor 3 maanden gaat je ook niet lukken en al helemaal niet voor werken met paarden.