Tussenjaar of toch voor de Pabo gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Tussenjaar of toch voor de Pabo gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 11:19

Heyhey!

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen... Ik ben altijd al slecht geweest in keuzes maken.. en dit is nu het probleem..

Ik ben dit jaar geslaagd voor mijn havo (ik ben nu 17), en heb hier heel veel aan moeten doen.. Ik was/ben er ook even helemaal klaar mee :j . Ik wist telkens niet wat ik wilde gaan doen na de middelbare school, heb enkele gesprekken gehad met mijn mentor en decaan en heb open dagen bezocht. Toch wist ik nog steeds niet wat ik wilde gaan doen maar heb me toch ingeschreven bij de pabo, dit leek mij een studie die het beste bij mij zou passen. Ik moet dus binnenkort verschillende toelatingstoetsen maken.

Nu weet ik eigenlijk niet of ik wel wil studeren volgend jaar.. ik merk dat ik nog helemaal geen zin heb om te gaan studeren, terwijl vrienden om mij heen super enthousiast zijn over hun opleiding... Ik weet dus niet of ik er wel goed aan doe om volgend jaar te gaan studeren. Ik vraag me steeds vaker af of het niet verstandig is om een tussenjaar te nemen zodat ik tijd heb om over een vervolgopleiding na te denken. Een tussenjaar houd mij tegen omdat ik bang ben dat ik daarna alsnog geen zin heb om te gaan studeren, en omdat ik dan alweer een jaar ouder ben.

Graag hoor ik adviezen en/of ervaringen van jullie.

Alvast bedankt!

X

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:29

Zo te horen ben je behoorlijk toe aan een tussenjaar. Ik zal dus zeker dat adviseren. Zeker omdat je nog niet zeker weet wat je wilt gaan studeren. Dan is een tussenjaar een mooie gelegenheid om daar eens goed over na te denken. Ik heb zelf geen tussenjaar gedaan, omdat ik de laatste lichting was van de studiefinanciering. Ik heb wel verschillende vrienden die een tussenjaar hebben gedaan. Een jaar is zo voorbij! En hun kunnen zelf niet wachten nu om zelf ook te gaan studeren. Dit komt omdat al hun vrienden en omgeving studeren en dus voelt het voor hen of de tijd heeft stilgestaan. Ze kunnen namelijk niet mee praten erover. Dus wees daar echt niet bang voor hoor! En een jaartje ouder moet je al helemaal niet bang voor zijn. Ik was met mijn 17 jaar de jongste in de klas op het HBO in het eerste jaar, haha! En nu op de Universiteit ook. Dus gewoon doen! :D

Nies_

Re: Tussenjaar of toch voor de Pabo gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:37

Inderdaad lekker voor dat tussenjaar gaan. Je bent met 17 echt nog niet oud als je een jaar wacht. Je zult nu ook wel niet de oudste van de klas zijn, toch? Met 18 ben je waarschijnlijk nog een van de jongste, daar moet je je echt niet druk om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:39

Ik zeg ook tussenjaar. :) Ben zelf ook een beetje een studiehopper geweest omdat "die opleiding me wel leuk leek". Ja ammehoela, als je de juiste keuze hebt gemaakt weet je dat echt wel. :j

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:40

Als jij het idee hebt dat je toe bent aan een tussenjaar moet je dat zeker doen!
Je bent inderdaad nog jong en in dat jaartje kan je mooi proberen uit te vinden wat je wil gaan doen. Pin je niet teveel vast op de pabo en soortgelijke opleidingen maar kijk ook eens naar heel andere richtingen :)
Tegen je zin beginnen aan een opleiding die je hebt gekozen omdat dat je wel iets lijkt, is niet de beste motivatie. Heb het in mijn omgeving al vaak genoeg gezien, bij sommige komt het goed maar de meeste switchen later alsnog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:47

Tussenjaar zeker nemen als je zo erg twijfelt! Je bent nog maar 17. Als je na je tussenjaar een leuke studie hebt gevonden om te doen, ga je echt nog lang niet de oudste zijn :+ Gebruik het jaar om lekker wat geld te verdienen (studeren is nu eenmaal duur) en goed te oriënteren waar je interesses liggen.

Ga ook zeker bij verschillende opleidingen een dagje meelopen met een student! Dan krijg je een veel beter beeld als tijdens een open dag. Dan staan ze toch een beetje de opleiding te verkopen. En klinkt het allemaal geweldig...

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:48

Ik zou lekker een tussenjaar nemen.
En dat geen zin meer hebben, ik was er ook een beetje bang voor, maar ik zit letterlijk te wachten totdat ik weer naar school mag :') Tis namelijk best wel saai thuis zitten (ook al werk je) (En ik ben niet de enige vriendin van mij heeft hetzelfde)

Maar je bent pas 17 mag je wel een tussenjaar nemen? (of licht die grens bij 16?)

(Oh en als je een tussenjaar neemt en je hebt een opleiding gevonden die je geweldig lijkt, kijk dan toch nog even verder zodat je ook een goed plan B hebt (Ik had geen plan B en toen moest ik opeens kiezen in 3 weken, ben nu wel met een opleiding geëindigd die oven goed was als optie A maar wel een boel onnodige stress))
Laatst bijgewerkt door Sanne_com op 28-06-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:53

De pabo is niet een super relaxte opleiding. Mijn zusje is nu tegen het einde van het jaar en van de 90 die er gestart waren gaan er slechts 20 door naar volgend jaar zoals het er nu voorstaat. Ook veel uitval door het jaar heen.
Dus als je niet 100% gemotiveerd bent ga je dat niet halen en verdoe je je tijd.

Persoonlijk vind ik een tussenjaar niets, het is niet simpel om weer terug te gaan naar het schoolse leren nadat je een jaar eruit bent geweest. Ik zou het niet kunnen, vandaar dat ik na mijn bachelor (toen ik er eigenlijk ook wel klaar mee was) toch gelijk door ben gegaan met mijn master.
Echter ligt dat erg persoonlijk. Is het voor jou makkelijker om jezelf nu te gaan motiveren voor een studie of om jezelf na een jaar een schop onder de kont te geven en weer terug te gaan naar de schoolbanken.
Mocht je gaan voor het tussenjaar, gebruik die tijd dan ook om je goed te oriënteren Op wat je wilt gaan doen qua studie.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:59

Ik heb in een gelijke soort situatie gezeten. Ik wist in april nog niet wat ik wilde doen (en ik was al een jaar blijven zitten, oeps) en heb al die tijd daarvoor heel erg getwijfeld of ik een tussenjaar ging doen. Uiteindelijk niet gedaan, omdat ik mijzelf ken en ik denk dat ik het daarna erg moeilijk vind om school weer op te pakken. Dus last-minute ingeschreven voor een lotingstudie waar ik eigenlijk erg enthousiast over ben.

In jouw geval zou een tussenjaar wel wat zijn denk ik. Als je er nu al geen zin in hebt, denk ik niet dat je je voor de volle 100% in gaat zetten voor je studie, plus dat pabo een redelijk intensieve/lastige opleiding is. Met 17 ben je trouwens nog echt jong voor een hbo studie. De meesten zijn rond de 19-20, die hebben vaak al een tussenjaar of ander studiejaar achter de rug.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:01

Sanne_com schreef:
Maar je bent pas 17 mag je wel een tussenjaar nemen? (of licht die grens bij 16?)

Die grens licht bij 18, maar TS heeft een Havo diploma (dus startkwalificatie) dus de kwalificatieplicht geldt dan niet. Met andere woorden, een tussenjaar is dan geen probleem. :)

Ik zou lekker een tussenjaar nemen en dan gaan werken of vrijwilligerswerk gaan doen en rustig gaan bedenken wat je wil. Aan een studie beginnen met twijfel is nooit goed en dan is de kans groot dat je alsnog uitvalt in het eerste jaar. Je bent nog hartstikke jong, dat jaartje later beginnen met een studie maakt echt niks uit!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:03

Samiyah schreef:
Sanne_com schreef:

Die grens licht bij 18, maar TS heeft een Havo diploma (dus startkwalificatie) dus de kwalificatieplicht geldt dan niet. Met andere woorden, een tussenjaar is dan geen probleem. :)

Dan heb ik niets gezegd :D

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:06

Even een andere weg: heb je wel eens gekeken naar MBO opleidingen? Misschien zit daar wel iets bij waar je enthousiast van wordt. Aangezien havo je heel veel moeite heeft gekost zie je er misschien tegenop om een stapje hoger te doen.

Ik zou in ieder geval niet aan een studie beginnen als je er niet zeker van bent.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:10

Ik zou lekker een tussenjaar nemen! Als je nu met de pabo gaat beginnen ben je 21 als je in één keer afstudeert, dat is jong hoor! je kunt makkelijk nog een jaartje missen, lekker werken, beetje ervaring opdoen en dan lekker gaan studeren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:23

Ik zou absoluut geen tussenjaar adviseren. Nu zit je nog helemaal in de studeer-flow en ben je bezig met opleidingen kiezen etc.

Als je zometeen gaat werken zakt dit waarschijnlijk op de achtergrond en geld verdienen is ook wel erg fijn. De stap om te gaan studeren wordt dan alleen maar groter imo. Een verkeerde opleiding kiezen daarentegen is ook niet goed maar waarom zou dit volgend jaar anders zijn? Werkervaring opdoen in je potentiële vakgebied na afstuderen zit er waarschijnlijk ook niet in. Het is daarom niet alsof dat je gaat helpen.

Is een deeltijdopleiding niet iets? Lekker werken en 1 dag naar school. Valt de Pabo als optie af maar ik vond het heerlijk relaxed. Studeren was op deze manier een eitje :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:01

Selka schreef:
Ik zou absoluut geen tussenjaar adviseren. Nu zit je nog helemaal in de studeer-flow en ben je bezig met opleidingen kiezen etc.

Als je zometeen gaat werken zakt dit waarschijnlijk op de achtergrond en geld verdienen is ook wel erg fijn. De stap om te gaan studeren wordt dan alleen maar groter imo. Een verkeerde opleiding kiezen daarentegen is ook niet goed maar waarom zou dit volgend jaar anders zijn? Werkervaring opdoen in je potentiële vakgebied na afstuderen zit er waarschijnlijk ook niet in. Het is daarom niet alsof dat je gaat helpen.

Is een deeltijdopleiding niet iets? Lekker werken en 1 dag naar school. Valt de Pabo als optie af maar ik vond het heerlijk relaxed. Studeren was op deze manier een eitje :)

exact dit.

bovendien: de pabo is niet moeilijk maar wel heel veel. stagelopen begint direct in het eerste jaar, dus als jij niet overtuigd bent van een plek voor de klas ben je gelijk het bokje.

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:12

benangelique schreef:
Selka schreef:

exact dit.

bovendien: de pabo is niet moeilijk maar wel heel veel. stagelopen begint direct in het eerste jaar, dus als jij niet overtuigd bent van een plek voor de klas ben je gelijk het bokje.

Hier ben ik het ook mee eens! Onderschat niet dat het na een tussenjaar nog veel moeilijker is om te beginnen met studeren dan nu! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:19

Ik heb nu een tussenjaar (langer zelfs). Misschien anders, omdat het tussen bachelor en master is. Maar ik heb in die tijd juist de zin om te studeren weer terug gevonden. Ik ga verder met een andere master, die veel beter bij mij past. Maar waar ik hiervoor totaal niet aan had gedacht. Geld verdienen is heel fijn, maar wel als dat in een beroep is die je tot je pensioen zou willen doen.

Heb nu juist echt zin om weer te gaan studeren. En dat geld? Ja dat ga ik missen. Maar het is maar een paar jaar en dan heb ik erna iig wel kans op mijn droombaan. Ipv suffe ongeschoolde baantjes moeten aannemen door gebrek aan een diploma.

En niks mis met die baantjes. Maar wel als je meer in je mars hebt...

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:23

idinn schreef:
Ik heb nu een tussenjaar (langer zelfs). Misschien anders, omdat het tussen bachelor en master is. Maar ik heb in die tijd juist de zin om te studeren weer terug gevonden. Ik ga verder met een andere master, die veel beter bij mij past. Maar waar ik hiervoor totaal niet aan had gedacht. Geld verdienen is heel fijn, maar wel als dat in een beroep is die je tot je pensioen zou willen doen.

Heb nu juist echt zin om weer te gaan studeren. En dat geld? Ja dat ga ik missen. Maar het is maar een paar jaar en dan heb ik erna iig wel kans op mijn droombaan. Ipv suffe ongeschoolde baantjes moeten aannemen door gebrek aan een diploma.

En niks mis met die baantjes. Maar wel als je meer in je mars hebt...

Vooral die laatste zin... Dat is waarom ik zo blij ben met mijn tussen jaar. Ik heb er zoveel over mezelf van geleerd en heb nu 100% meer motivatie dan als ik maar snel wat gekozen had en daar random mee was begonnen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:38

Ga voor een tussenjaar! Ik proef namelijk een beetje dat je niet echt gemotiveerd bent, het is dan zonde om een jaar te weggooien. Je weet niet zeker of pabo bij jou past, en wanneer pabo wel past maar je de bsa niet haalt omdat je nog niet echt gemotiveerd bent is dat doodzonde.

Je bent ook nog super jong, geef jezelf een jaartje om te groeien en te zoeken naar een studie waar je echt gemotiveerd voor bent.

Dat studeerflow/studeerritme, daar geloof ik niet in. Na 4 jaar niet te hebben gestudeerd, ben ik weer gaan studeren en dat ging eigenlijk probleemloos. Ik had mijn motivatie teruggevonden en had heel veel zin om weer te gaan studeren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:39

Het ligt ook aan het type tussenjaar wat je neemt. Ga je werken, ga je reizen, ga je vakantie vieren? Dat idee. Als je zo erg twijfelt zou ik wel voor een tussenjaar gaan met vrijwilligerswerk ofzo. Buitenland, jezelf ontdekken :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:22

Super bedankt allemaal, ik ben er nog niet over uit, maar ik kan hier wel wat mee!