collega die altijd maar klaagt, help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CestLaVie_97

collega die altijd maar klaagt, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:30

Hey,

Ik werk op dit moment bij hema en ik heb het daar erg naar mijn zin. Leuk team, fijne leidinggevenden en veel gezellige (vaste) klanten. Maar je raad het al, er is 1 collega waar we allemaal niet zo mee kunnen. Ze klaagt altijd overal over, dat haar rug zon pijn doet, dat haar knieën pijn doen, staat ze een keer op de vleeswaren afdeling dat doet haar arm pijn van het snijden en dat moet je dan ook echt de hele dag aanhoren, beetje vervelend. Vraag je haar hoe haar weekend was dan hoor je nooit wat leuks, altijd alleen maar de slechte dingen en hoeveel pijn ze wel niet gehad heeft. Afgelopen donderdag had ik pauze met haar, ze heeft elke pauze de hele tijd alleen maar lopen klagen dat ze maar hoopte dat het niet ging onweren, want ze had de bliksem een keer door zich heen voelen gaan en dat wilde ze nooooit meer meemaken. Tuurlijk, dat geloof ik, dat wil niemand, maar is het nou nodig om daar 3 pauzes lang over te zeuren? Ook als er iemand trakteert bijvoorbeeld, neemt ze in totaal 4 stukken taart, en echt grote stukken en soms hebben anderen dan niks omdat zij alles opeet. En is ze zelf jarig dan trakteert ze op maandag, want dan zijn en niet zoveel mensen. Dan staan er precies genoeg soesjes voor iedereen op een bord. Maakt ons verder niet uit, maar eet onze taart dan ook niet op:(. Ook heeft ze haar werk vaak niet af, waardoor wij weer extra werk hebben. Ze is er al meerdere malen op aangesproken, ook door de leiding, maar dan zegt ze weer dat haar pols pijn doet ofzo waardoor ze het niet af heeft, maar ze staat wel 20 minuten met een vriendin aan de telefoon te kletsen:( Leven en laten leven, dat snap ik wel, maar dat gaat lastig als je er elke dag mee samen moet werken. Wilde dit even van me af schrijven maar tips zijn ook fijn:)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:36

Hm zelf ben je ook aan het "klagen" nu.
Het is altijd makkelijk om met meerderen af te geven op 1 persoon. Als je echt moeite hebt om er mee om te gaan dan is de meest eerlijke weg om haar die feedback te geven. Ik zou dan dicht bij jezelf blijven dus zoiets zeggen als. Ik heb er moeite mee dat je meerdere stukken taart opeet en er niet genoeg is. Of ik heb het gevoel dat je heel negatief in het leven staat omdat je op meerdere vlakken klaagt. Is er iets dat ik voor jou kan doen om dit te verbeteren?

MarlindeRooz

Re: collega die altijd maar klaagt, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:41

Ik zou gewoon haar een keer afzeiken als ze dat deed, gewoon zeggen of ze eindelijk een keer kan stoppen met klagen. :+ :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:41

Ik zal met haar gaan praten, want het maakt de sfeer er ook niet beter op!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:43

Tja, collega erop aanspreken. Meer kun je niet doen :+.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:48

Ze is er op aangesproken, heb het haar ook persoonlijk gevraagd en dan deed ze het een uurtje niet en dan begon het weer:/ ja ik ben nu ook aan het klagen, klopt;) maar niet de hele dag en ik vertel de leuke dingen als er naar mijn weekend gevraagd word.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:57

Nog een keer aangeven, en nog een keer en nog een keer. Waarschijnlijk heeft ze het zelf niet door. Ik heb dat namelijk, ik heb niet door als ik negatief praat :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:57

zodra de klaagzang begint, onderbreken, en zeggen : weet je wat ? vanaf nu gaan we het uitsluitend over positieve dingen hebben.zie alles een rooskleuriger in, voor ons allebei leuker...
en geen luisterend oor bieden. gewoon weglopen/omdraaien, of ergens anders gaan zitten.
zeggen dat je depri word van dat geklaag.maar dat je wel open staat voor leuke verhalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:58

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:38

Ik doe dan weleens het volgende, ik vraag als er een aantal negatieve dingen voorbij zijn gekomen dan "en wat voor leuke dingen heb je van het weekend gedaan?" Met echt de nadruk op leuke, dan komt het vaak wel over. Zoiets als spicegirl zegt zou ik doen, gewoon voorstellen vanaf nu alleen nog positieve dingen te benoemen..

Inxs schreef:

Ik wíst welk filmpje dit ging zijn :D Zó toepasselijk bij dit soort mensen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:51

Vroeger had ik een vriendin die ook altijd aan het klagen was. En bij haar was het ook altijd veel erger dan bij anderen. Sneu genoeg als je zelf eens iets had kon je dit niet uiten omdat je op voorhand de uitkomst al wist. Juist! Bij haar was het altijd zwaarder en erger en draaide het hele gesprek weer om haar.
Erg vervelend en vermoeiend dat soort mensen >;)

Wat ik er tegen doe? Na het, in alle redelijkheid, duidelijk aan gegeven te hebben, draai ik ze heel asociaal de rug toe. En dat ze terug kunnen komen als ze wat positiefs te melden hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:56

Ik was het flauw bij mijn schoonmoeder en zei: en waar heb je géén last van vandaag? :+

Collega's negeer ik als ze zeuren (ik doe net of ik luister, maar heb ondertussen geen idee wat ze zeggen en pik alleen positieve dingen eruit) en ga alleen in op positieve dingen of begin ergens anders over als ze hun klaagzang hebben afgerond.
Als ze last hebben van de knieen omdat ze hebben gesport, zeg ik wat complimenteus over het sporten bv

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:02

Inderdaad vragen of ze wat leuks meegemaakt heeft? Na 5 min klagen ( over onbenullige dingen dan) zeggen dat je het nu wel weet en ja zelf kun je dan ook zeggen dat het niet aardig overkomt maar dat je dit zegt omdat ze nogal veel klaagt en je daar genoeg van hebt.
Ben je nog vet eerlijk ook én heel duidelijk naar haar toe.

Zelfde met de taart zeker als je zelf trakteert kun je gewoon zeggen dat de traktatie voor iedereen is en niet alleen voor haar.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:14

Je verhaal klinkt herkenbaar, heel herkenbaar.
Ik wil er niet te veel over zeggen zo open op internet, maar ik probeer er al bijna 9 jaar aan te wennen :')...

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:25

Mijn tip is: laat het van je afglijden. Zonde van jouw tijd en energie om je er zo druk over te maken. Irritante collega's kom je overal tegen en je hebt alleen jezelf ermee als je je de hele dag gaat lopen ergeren. Dat is lastig, kan ik me helemaal voorstellen, vooral als je in een klein team zit en zij overheersend aanwezig is.

Mensen veranderen is moeilijk. Dan moet je bij jezelf beginnen. Dus je kunt tegen haar zeggen wat aan haar gedrag jou stoort (zo concreet mogelijk), en welke impact dat gedrag op jou heeft (ook zo concreet mogelijk). Misschien gaat ze dan inzien dat haar gedrag door anderen als vervelend wordt ervaren. En dat is stap 1 om te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:10

Ik ben dan zo iemand die heel nonchalant en liefjes ineens tussendoor vraagt; en, wat voor positiefs heb jij vandaag te vertellen?