Ik ben een meisje van 20 jaar, en heb net een mbo-studie afgerond. Dit betekent dat ik met deze studie begeleider kan worden op een zorgboerderij. Nu heb ik afgelopen jaar een geweldig stageadres gehad op een zorgboerderij in de buurt, wat tevens een melkveehouderij was. Dit was geen groot bedrijf, er waren ongeveer 60/70 melkkoeien welke gemolken werden met een robot. Na deze stage ben ik erachter wat ik echt wil: geen zorg meer voor mij, maar verder in de veehouderij. Ik heb in het jaar dat ik hier stage liep heel veel ervaring opgedaan, goede inzet getoond en enorm veel geleerd over de veehouderij.
Nu wil ik dus graag verder in de veehouderij. Maar waar kan ik het beste beginnen? Ik ben nu wel op een punt beland dat ik liever geen voltijd opleiding veehouderij meer wil gaan doen, aangezien spaargeld erg welkom is. een BBL-opleiding zou dus een optie zijn, maar hoe kom ik aan een geschikt bedrijf? ze liggen niet echt voor het oprapen op het moment. Overigens wil ik niet perse naar een bedrijf met koeien. Geiten en schapen vind ik ook heel interessant. En is het een optie om ergens aan de gang te kunnen zonder opleiding? of is dat helemaal niet haalbaar? veehouderij was wel een groot onderdeel van mijn vorige studie van 'begeleider zorgbedrijf dier.' [vage naam maar zo heet het] ik weet dus ook het een en ander van de theorie.
ik kan een beetje trekkerrijden, ook met machines erachter en heb mijn trekkerrijbewijs. ohja en ik heb mijn havodiploma. mbo ligt me meer dan hbo, aangezien ik erg praktijkgericht ben. Mijn ouders hebben geen veehouderijbedrijf overigens, en mijn naaste familie ook niet. Heeft iemand tips voor mij waar ik het beste kan beginnen?
(hmm ik kom er halverwege een beetje achter dat ik denk, wat wil ik nu eigenlijk met dit topic bereiken?
Dus voordat jullie deze vraag gaan stellen: ik zou graag tips horen van jullie, misschien heeft iemand goede ideeën voor een andere optie dan bbl veehouderij, of wat dan ook
)
toevallig ken ik een bedrijf in de buurt, zal daar sws eens langsgaan! en zal ook eens langsgaan bij de wat grotere veehouderijbedrijven in de buurt..