Eerstejaars WO studenten 2016-2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eerstejaars WO studenten 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:20

Ik zag dat er al wel een topic was voor eerstejaars HBO studenten van aankomend studiejaar, maar nog niet van de WO studenten. En dat is wel leuk om ervaringen uit te kunnen wisselen. Nu de examens voor veel mensen net achter de rug zijn komt dat toch steeds dichterbij :)

Zelf heb ik al een aantal jaar terug examen gedaan (2010 Havo geslaagd, 2014 VWO geslaagd). Na een paar omwegen begin ik nu aan Medische wetenschappen & technologie/Biomedische technologie (na het eerste jaar kiezen) aan de TU Eindhoven :) Heb er erg veel zin in! :D

Wie nog meer eerstejaars WO in 2016-2017? :D

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:48

Ikke :D

Ik ben dit jaar geslaagd voor mijn vwo diploma. In eerste instantie wilde ik graag biomedische wetenschappen gaan studeren, maar doordat ik mijn natuurkunde pas nu kan inhalen kon ik helaas niet meedoen met de loting. Wel heb ik besloten komend jaar te beginnen, maar dan met de studie medische biologie aan Radboud in Nijmegen. Nu alleen nog dat certificaat voor natuurkunde halen en dan kan ik toegelaten worden! :j
Ik weet nog niet of ik eventueel volgend jaar nog ga deelnemen aan een loting, want farmacie en dus biomedische wetenschappen spraken me ook aan, maar als blijkt dat de studie mij bevalt denk ik niet dat ik nog opnieuw ga loten. Ik ben die persoon die altijd twijfelt en moeilijk een keuze kan maken, maar ik denk dat je uiteindelijk pas echt weet of een studie bij jou past als je er eenmaal echt aan begonnen bent.

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:26

Ik ook! :D
Ben geslaagd voor mijn vwo dit jaar, en ga na de vakantie psychologie studeren aan de Erasmus universiteit in Rotterdam. Ik heb heel lang getwijfeld aangezien ik eigenlijk (dier)geneeskunde wilde gaan doen, maar omdat ik niet echt goed was in de exacte vakken heb ik uiteindelijk toch maar E&M als profiel gekozen.
En toen had ik een probleem, want ik had echt geen flauw idee wat ik wilde studeren :')
Uiteindelijk heb ik vorig jaar iets gelezen over neuroscience op internet, en ik had meteen zoiets van, dat wil ik! Dat is alleen een master, die je kan doen na een bachelor van onder andere psychologie. Dus naar een open dag geweest, en het lijkt me echt een leuke studie! Dus ik ben benieuwd :)

Hier ook iemand trouwens die moeilijk keuzes maakt haha, ik ben vooral bang dat de studie me tegen gaat vallen. Vooral omdat ik de studie deels gekozen heb vanwege de master haha. Maar goed, het lijkt me wel echt een interessante bachelor aan de andere kant, dus ik zie het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:12

Niet zo veel toekomstige WO studenten lijkt het zo aan dit topic te zien :+

Ik meld me! Ik ga nadat ik HBO pabo heb afgerond in september beginnen aan pedagogische wetenschappen in leiden. Ik ben te laat voor de toelatingstest voor een schakeljaar en wil eerst ook kijken of ik wo bachelor aan kan. Dan eventueel volgend jaar alsnog een schakeljaar om naar de wo master te kunnen. :)

Wordt hard werken, maar heb er zin in!

prikkeltje

Re: Eerstejaars WO studenten 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:40

Ik zou ook graag met jullie mee praten :)
Ik ben dit jaar geslaagd voor VWO en ga volgend jaar geneeskunde studeren in Nijmegen. Dus Imke1998 wie weet dat ik je ooit tegenkom!
Ik ben op dit moment op zoek naar een kamer maar tot nu toe heb ik nog geen succes gehad. Gaan jullie meteen wonen waar je gaat studeren?

Hier trouwens nog iemand met moeite met keuzes haha, heb heel erg lang extreem getwijfeld maar toen ik eenmaal gekozen had geen moment spijt gehad dus ik ben achteraf heel blij met mijn keuze :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:50

Ik ook! Vorig jaar (2015) geslaagd voor mijn VWO en nu een tussenjaartje. Volgend jaar ga ik sociologie in Tilburg studeren.

edit: en ja ik maak ook moeilijk keuzes :+ (vandaar het tussenjaar)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:16

Ik! Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan het hbo en ik wil nu de (pre-)master Pedagogische Wetenschappen volgen (Forensische orthopedagogiek). Reden dat ik zeg 'wil' is omdat ik nog aan de wiskunde eis moet voldoen, dus eind juli heb ik een examen en als ik een voldoende behaald heb, dan zal ik in september met de premaster starten.

@prikkeltje: Als je nou moeite hebt met een woning vinden in de betreffende stad waar de uni gevestigd is, dan kan je er ook voor kiezen om aan de rand van de stad te wonen of een dorpje ernaast.. Vaak zijn de prijzen daar ook beduidend lager en daarnaast heb je meer ruimte.

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:09

Haii, ook ik meld mij hier!
Ga rechtsgeleerdheid doen aan de vu :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:08

Poenarie schreef:
Ik! Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan het hbo en ik wil nu de (pre-)master Pedagogische Wetenschappen volgen (Forensische orthopedagogiek). Reden dat ik zeg 'wil' is omdat ik nog aan de wiskunde eis moet voldoen, dus eind juli heb ik een examen en als ik een voldoende behaald heb, dan zal ik in september met de premaster starten.

@prikkeltje: Als je nou moeite hebt met een woning vinden in de betreffende stad waar de uni gevestigd is, dan kan je er ook voor kiezen om aan de rand van de stad te wonen of een dorpje ernaast.. Vaak zijn de prijzen daar ook beduidend lager en daarnaast heb je meer ruimte.

Pre - master bedoel je schakeljaar mee of niet?

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:15

Anoniem schreef:
Poenarie schreef:

Pre - master bedoel je schakeljaar mee of niet?

Ja, dat staat daar gelijk aan ;)

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:34

Ik zie dit topic nu pas! Ik ben dit jaar geslaagd voor mijn vwo. Ik ben van plan Psychologie in Leiden te gaan studeren, maar ze maken het altijd lekker spannend met de loting. Een kamer heb ik wel al gevonden, dus zou ook wel heel fijn als ik nu de studie kan doen. Als ik uitgeloot word, ga ik een jaartje werken, want een plan B heb ik niet. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:50

Poenarie schreef:
[qu

Nice, hier helaas te laat voor de toelatingexames :+

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:13

Anoniem schreef:
Poenarie schreef:
[qu

Nice, hier helaas te laat voor de toelatingexames :+

Zonde! Ik heb ook nog gedacht aan Leiden. Toelatingseisen waren daar minder streng, maar de reiskosten waren hoger. Heb je je wel ingeschreven voor bachelor? Ik meen ook dat je met pabo wel extra vakken moet volgen, toch? Ik heb sph gedaan, dan is de overstap minder groot. Kan het mis hebben hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:30

Heb mijn bachelor pabo en heb mij ingeschreven voor de bachelor. Extra vakken volgen hoeft helemaal niet :) ga zelfs kijken voor vrijstelling en wil als de bachelor lukt, zowieso volgend jaar voor de pre-master of master gaan :)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:56

Ja, die snap ik, maar ik doelde eigenlijk op een master studie, omdat je aan gaf daar te laat voor te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:54

Poenarie schreef:
Ja, die snap ik, maar ik doelde eigenlijk op een master studie, omdat je aan gaf daar te laat voor te zijn..

Voor een master moet je de pre-master/schakeljaar doen eerst. Dit is voor iedereen het zelfde. Ik ben alleen te laat voor de pre-master (aangezien ik toen nog niet wist dat ik de mogelijkheid tot verder studeren had). Vandaar dat ik dus het eerste jaar bachelor ga doen en daarna de master (dus propedeuse jaar, pre master, master. en misschien hoef ik dan geen pre master te doen eventueel) :)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:10

Ah oke :-) Dat zou fijn zijn. Ik heb gevraagd of ik wiskunde bijles kon krijgen, maar mijn basiskennis is al ellende. Daarentegen wel gemotiveerd, dat benoemde degene ook die het wilde doen, maar in dezelfde zin zegt hij: Ik weet niet of het wel realistisch is. Nu heb ik ook twijfels of ik het wel ga halen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:18

Gewoon er voor gaan en vertrouwen in hebben! komt wel goed!

Wiskunde heb ik zelf al op vwo b niveau, dus hoop dat ik daar wat aan ga hebben :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:42

ik mag me helaas hier weer melden :( eerste jaar ga ik over doen ivm medische omstandigheden

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:08

Heeft hier iemand al een plan mbt de financiën volgend jaar? :')
Ik heb afgelopen 2 jaar besloten niet écht te werken omdat ik me volledig op school wou storten, aangezien het 4e jaar een zware voor me was. Achteraf gezien denk ik dat ik best een baantje naast school had kunnen nemen. Heb dus de afgelopen 2 jaar alleen kleine dingen gedaan, zoals bijles geven op school en oppassen.

Ik heb nog geen goed beeld van het kostenplaatje volgend jaar, maar begin me toch wel zorgen te maken, omdat we dus ook geen studiefinanciering meer krijgen.
Laatst bijgewerkt door Imke1998 op 14-07-16 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:10

Ik heb een bijbaan ernaast. Als die inkomen niet genoeg is, kan mijn moeder bijspringen eventueel.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:39

Anoniem schreef:

Wiskunde heb ik zelf al op vwo b niveau, dus hoop dat ik daar wat aan ga hebben :+

Oh, zou jij me dan niet willen helpen? Ik vind het echt verschrikkelijk lastig, omdat ik geen basiskennis heb.

Ik heb het collegegeld bij elkaar gespaard, daar heb ik een aparte spaarrekening voor aangemaakt.
En ondertussen, om de reiskosten te drukken, ga ik werken. Het is raadzaam om eens te kijken hoe veel reiskosten je ook gaat hebben, omdat dat ook best aantikt als je geen ov meer hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:50

Poenarie schreef:
[naam] schreef:

Oh, zou jij me dan niet willen helpen? Ik vind het echt verschrikkelijk lastig, omdat ik geen basiskennis heb.

Ik heb het collegegeld bij elkaar gespaard, daar heb ik een aparte spaarrekening voor aangemaakt.
En ondertussen, om de reiskosten te drukken, ga ik werken. Het is raadzaam om eens te kijken hoe veel reiskosten je ook gaat hebben, omdat dat ook best aantikt als je geen ov meer hebt..

Heb een eigen auto en school is 5-10 minuten vanaf stal af :Y) Dus kost me bijna niet meer dan normaal.

Ik wil je best proberen te helpen hoor :)

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:58

Ik heb nu naast school een baantje gehad, en ben van plan dat in het weekend te blijven doen (ik wil toch ieder weekend naar huis gaan in het begin). Meteen een baantje doordeweeks is me wat teveel, ik denk dat ik dan mn handen vol heb aan het op kamers zijn, studie en leuke dingen en ik wil ook een beetje rustig aan kunnen doen :)

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:17

Mijn ouders hebben sinds m'n geboorte gespaard dus in principe hoef ik niks bij te lenen. Alleen al ik op kamers wil moet ik een baantje zoeken (wil ik sws al doen, maar dan is het noodzakelijk :D ). Qua reiskosten moet ik het tot 1 oktober volhouden en daarna krijgen we die studentenreis ov kaart.

Je kan altijd nog een lening aanvragen dus je kan het altijd even aan kijken en als je niet genoeg blijkt te hebben dan vraag je een lening aan.