Wel of niet achteraf tekenen van scholingsovereenkomst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Wel of niet achteraf tekenen van scholingsovereenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 11:09

Hallo bokkers,

Mijn vriend werkt sinds kort via een uitzendbureau bij een productiebedrijf. Hiervoor heeft hij vorige week een cursus gedaan wat hem achteraf gezien twee dagen heeft gekost. Vooraf is hier niet over gesproken, maar bij de uitbetaling van het loon bleek dat er twee dagen niet waren uitbetaald. Toen hij hier achteraan belde, bleek dus dat dit eigen tijd was en dat hij ook nog een scholingsovereenkomst moest tekenen, ook dit werd achteraf mede gedeeld!! Aangezien hij voor deze cursus al had besloten om verder te kijken naar ander werk, had hij deze cursus nooit gedaan als hij van deze consequenties op de hoogte was geweest. Nu is de scholingsovereenkomst nog niet getekend. Hij heeft deze week bij een ander bedrijf een gesprek en wil dit sowieso afwachten.

Maar in hoeverre staat hij in zijn recht om deze overeenkomst niet te tekenen? Mocht blijken dat hij ander werk kan krijgen deze week, dan wil die z.s.m. hier weg zijn, aangezien het werk niet was wat er beloofd werd en hij na dit akkefietje er ook helemaal klaar mee is.

Vjestagirl

Re: Wel of niet achteraf tekenen van scholingsovereenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:11

Ik neem niet aan dat ze je achteraf voor iets kunnen laten tekenen. Sowieso ben je volgens mij nooit verplicht om ergens je handtekening onder te zetten. De vraag is dan wel wat je toekomst is bij zo'n bedrijf.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:12

Ik zou als ze zo met hem omgaan die scholingsovereenkomst ook niet tekenen. Waarschijnlijk staat daar ook nog in, dat je een deel van de opleidingskosten terug moet betalen als je binnen een bepaalde periode daar weggaat. Hadden ze vooraf maar duidelijker moeten zijn

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 11:20

Vjestagirl schreef:
Ik neem niet aan dat ze je achteraf voor iets kunnen laten tekenen. Sowieso ben je volgens mij nooit verplicht om ergens je handtekening onder te zetten. De vraag is dan wel wat je toekomst is bij zo'n bedrijf.

Daarom heb ik er ook bij gezet, hij is bezig met ander werk en ziet zelf helemaal geen toekomst bij dit bedrijf.

Raiza schreef:
Ik zou als ze zo met hem omgaan die scholingsovereenkomst ook niet tekenen. Waarschijnlijk staat daar ook nog in, dat je een deel van de opleidingskosten terug moet betalen als je binnen een bepaalde periode daar weggaat. Hadden ze vooraf maar duidelijker moeten zijn

Dat is dus het punt. Als hij deze week ander werk krijgt en hij ondertekent alsnog, dan moet hij het complete bedrag terug betalen. Aangezien hij voor de cursus al wist dat hier niet zijn toekomst lag, dan had hij nooit voor deze cursus gekozen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:24

Laat hem eerst eens in zijn Cao kijken, daar staat vaak ook al het nodige in over scholing.

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:29

Het bedrijf kan niet zonder instemming van jouw vriend een financiële verplichting opleggen. Het heet niet voor niet een overeenkomst. Dat moet dus voor zo'n cursus overeengekomen worden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 11:36

Lalidan schreef:
Laat hem eerst eens in zijn Cao kijken, daar staat vaak ook al het nodige in over scholing.

Daar staat verder niet veel bijzonders over in, alleen dat aan de uitzendkracht scholing wordt aangeboden, dan komen partijen dit schriftelijk overeen,
waarbij onder meer leerdoelen en omvang van de scholing worden vastgelegd.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:33

Nee hoor hij hoeft deze ook niet te tekenen tevens heeft hij gewoon recht op doorbetaling van deze dagen als hij vooraf niet is ingelicht over wat de consequenties zijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:37

Nee hoor, zeker niet tekemen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:39

Bel het juridisch loket maar even op, want zomaar 2 dagen loon inhouden mag niet zomaar (zeker niet als de mededeling achteraf wordt gedaan)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:30

LZP > STW