het lukt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amyd

het lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 14:26

5 jaar geleden heb ik mij ziek gemeld op mijn toenmalige werk omdat het mij allemaal teveel werd.
Onzekerheid, faalangst, sociale angst, depressie.
Ik ben vervolgens in therapie geweest 5 dagen per week een half jaar lang.
Daarna was ik weer "beter" en ging ik weer op zoek naar een baan.
Na 60 sollicitaties een baan gevonden voor 32 uur in de logistiek.

Eerst ging het wel prima het werken, wel lange dagen en wisselende tijden, maar op zich ging het wel.

Na 3,5 jaar werd ik weer ovetspannen, depressief etc. En heb ik mij weer ziek gemeld.
Vervolgens begeleidt door de huisarts, en GGZ POH. En moest na 4 weken weer opbouwen van de bedrijfsarts.
2 maanden later was ik weer volledig aan het werk. Het ging niet denderend, maar het ging.

Nu een half jaar later ben ik weer overspannen en zit ik inmiddels weer 2 weken thuis op aanraden van de huisarts.

Afgelopen week ben ik voor het eerst naar een maatschappelijk werker geweest, om te kijken waar het nu precies fout gaat iedere keer.

Morgen heb ik een gesprek met mijn chef en een persoon van P&O.
Ik zie hier bergen tegenop, ik ben bang dat ze mij eruit willen gooien of dat ze mij gaan dwingen weer te komen werken.
Gelukkig gaat wel mijn vriend mee naar dit gesprek, want alleen durf ik echt niet.

Ik wil wel graag werken, maar het lukt me niet.
Mijn omgeving denkt dat ik gewoon lui ben en dat ik niet wil.

Mijn maatschappelijk werker, wil als de bedrijfsarts mij goedkeurt een second opiniun bij het UWV.
Maar wat als de arts van het UWV mij ook goedkeurt? Blijf ik mij dan altijd ellendig en overspannen voelen? Kan ik dan nooit "gewoon" werken? Zal voor mij elke werkdag een enorm gevecht met mijzelf blijven?

Ik weet niet wat ik met dit topic wil bereiken, maar misschien zijn er mensen die soortgelijke situatie herkennen? Hier meer over weten?

vuurneon

Re: het lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:29

Zorgen zijn voor morgen.

Wacht nou eerst maar op de bedrijfsarts en kijk dan verder. Ga je nou niet onnodig druk maken om iets dat je nog niet weet. Je kan je kostbare energie wel ergens anders in stoppen ;)

Mijn bedrijfsarts vindt dat ik ook al 100 procent hersteld moet zijn nu, maar mijn werkgever trekt mooi een eigen plan. UWV (die betaald mij) staat achter mij. Dus er is geen probleem :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:32

Geen idee of mijn post toegevoegde waarde heeft maar zet mijn spinsels op papier.

Allereerst heel veel sterkte en hopelijk beterschap!
Overspannen/depressief ed is niet zomaar wat. Je bent niet zomaar 'beter'.
Helaas blijkt dit ook uit jouw verhaal en ben je gevoelig voor dit soort zaken zo te lezen.

Voel je je wel serieus genomen door de bedrijfsarts?
Anders daar iemand mee naar toe nemen die mondig is en voor jou op kan komen.

Is minder uren per dag niet een betere oplossing? Kan je werkgever je dit bieden?
Misschien is het nu wel te vroeg om daar over te denken maar voor de toekomst een idee?

Het onbegrip in deze zaken is vaak enorm, je ziet het niet aan iemand en daardoor wordt het ook niet altijd erkend. Wil je sterkte wensen en hopelijk kom je er met het maatschappelijk werk achter wat wel en wat niet voor jou te doen is qua werken.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 15:27

Vuurneon: druk maken om niets is mijn specialiteit. Ik ben ook zo bang dat ik morgen iets zeg waardoor ik mijzelf in de problemen breng.

MarliesV: ik voel mij absoluut niet serieus genomen door de bedrijfsarts
Naar mijn idee interesseert het haar helemaal niet of ik het allemaal aankan, als ik maar zo snel mogelijk weer aan het werk ben.

Minder uren zou wel beter zijn, maar ik zie bij een collega die ook minder uren is gaan werken om dat haar lichaam het werk niet aan kan dat ze haar zo pushen om meer en meer te doen.
Ik word daar bijvoorbeeld al paniekerig van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:29

Doorademen. Enige advies dat ik je kan geven. Je bent niet alleen, je zit er samen gelukkig

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:42

Wat vervelend dat je niet serieus genomen wordt.
Het klinkt alsof je, ondanks je deeltijdtherapie, een onderliggend probleem hebt. Ik zou proberen via je huisarts en ggz te gaan zoeken naar de grondlegger van je terugkerende problemen. Nu val je steeds een beetje in hetzelfde patroon,een vicieuze cirkel.

Heb je het idee dat je werkgever begrip voor je heeft of probeert deze je te pushen?

Het is inderdaad goed om iemand mee te nemen,want je klinkt onzeker en kwetsbaar (dat bedoel ik niet naar :(:) , maar dat zou kunnen resulteren in dat je dingen niet durft te zeggen of over je heen laat lopen in het gesprek)
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en durfde onvoldoende voor mezelf op te komen omdat ik niet 'zielig wilde doen'.
Wellicht kun je vanuit een behandelaar een visie op papier meekrijgen?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:46

Wat naar zeg. :(:) Misschien een gekke vraag, maar zit je wel op je plek op je werk? Heb je plezier in wat je doet?

Sterkte met je gesprek!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:51

sterkte ts. vervelende situatie.

heb je een aanleiding voor je overspannenheid?

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 18:42

Niwla schreef:
Wat naar zeg. :(:) Misschien een gekke vraag, maar zit je wel op je plek op je werk? Heb je plezier in wat je doet?

Sterkte met je gesprek!

Het is niet mn droombaan dat zeker niet, maar ik heb op zich wel leuke collega's.

Ik heb hiervoor al 12 verschillende banen gehad en het heeft nooit lekker gelopen.
Voorheen als ik spanning kreeg en daardoor tegen mn werk op ging zien zocht ik snel een andere baan en dan ging het weer eventjes.
Maar dat is ook niet de oplossing en tegenwoordig ligt het werk niet meer voor het oprapen zoals toen.

De huisarts en GGZ weten verder ook niet meer waar ze mij heen moeten sturen.
Ik heb ook al de nodige psychologen versleten.
En op zich weet ik prima hoe mijn "systeem" in elkaar zit, alleen alle trucjes en therapieën werken niet zoals mindfullnes en cognitieve gedragstherapie en EMDR.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:47

TS hoe is het gesprek gegaan?

Het kan zijn dat je gevoelig bent voor stress, als je teveel stress hebt wordt het stofje cortisol aangemaakt in je hersenen. Hierdoor kan je overspannen en depressief maken.

Is het een idee om jouw belastbaarheid eens even goed te laten checken? Ga ook na wat jou precies stress geeft in het werk, wat komt er steeds weer terug in die banen waardoor je stress ervaart?
Is het hoge werkdruk?
Een hoog verantwoordelijkheidsgevoel?
Perfectionisme (in combinatie met faalangst)?

Wellicht is een hele andere werkomgeving/soort baan wel veel beter voor je. Een baan waarbij je bijvoorbeeld niet op kantoor zit maar met je handen werkt dus meer fysiek bezig bent dan mentaal.

Stuit op dit topic omdat ik nu ook erg met deze vraag zit. Ik zit nu ook voor de 2e keer overspannen/depressief thuis. Ik ben goed in mijn vak, maar heb een te hoog verantwoordelijkheidsgevoel en kan er niet tegen als zaken niet af zijn aan het einde van de dag.

Ik moet straks op zoek naar een nieuwe baan en ik wil nu echt even goed uitzoeken wat er echt bij me past, zodat ik niet weer in een hectische en chaotische omgeving terecht kom.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:38

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 13:06

Marie111.

Ik ben daar al bekend mee en ik slik al jaren AD, afgelopen februari is de dosering al verhoogd omdat het toen ook al wat minder ging.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 13:16

Laetitia ik heb al 12 verschillende banen gehad: van stal medewerkster tot aan kantoor en nu werk ik met bloemen in de logistiek.

Het gesprek afgelopen dinsdag was wel oké.
We hebben afgesproken dat ik 3 dagen ga werken ipv 4 en geen overuren draaien en alleen op mijn eigen afdeling blijf.
Ik heb geen idee of het gaat werken, maar ik hoop dat het wat meer rust gaat geven in mijn hoofd.
En maar hopen dat mijn werkgevers zich er ook aan gaan houden en niet gaan lopen pushen dat ik toch langer blijf of iets.

Morgen moet ik weer gaan opbouwen, ik begin met 1,5 uur ongeveer.
Ik zie er als een berg tegenop en ben bang dat het weer fout gaat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:21

Amyd schreef:
En maar hopen dat mijn werkgevers zich er ook aan gaan houden en niet gaan lopen pushen dat ik toch langer blijf of iets.

Kun je dit bespreken met je chef en persoon van P&O? Dat je afspreekt wat je moet doen als je gevraagd wordt langer te blijven? Als je van te voren al afspreekt wat je dan moet doen (bv doorverwijzen naar je chef of dat jij een melding maakt bij P&O per mail of wat dan ook). Dan is het veel makkelijker om gelijk je grens aan te geven. Het is in ieder geval makkelijker dan wanneer je ook nog moet zoeken naar een manier waarop je grens kunt aangeven.

Succes verder. Lijkt me niet makkelijk voor je.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:56

Ik heb al jaren hetzelfde, ongeveer dan. Ik ben vooral erg moe. Daarnaast gauw overspannen/gestresst, ben perfectionistisch, ook wel gevoelig voor depressies (vooral 's winters) Heb al veel geprobeerd, ben nog nooit verder gekomen dan twee of drie dagen werken/stage lopen en dan werd het mij al teveel. Altijd druk in mijn hoofd, snel geïrriteerd. 3 studies geprobeerd, ik wil wel graag, maar het lukt mij gewoon niet.
Ik weet eigenlijk ook niet waar ik hulp moet zoeken, ik wil graag onafhankelijk en zelfstandig zijn, maar of dat ooit gaat lukken...

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:11

Gucci bij is het precies hetzelfde.
Ik ben de hele dag bang dingen fout te doen en op mn vingers getikt te worden.

Een belastbaarheidsonderzoek is inderdaad wel een idee.
Kan ik dat aan mijn werkgever vragen of moet ik dat via de bedrijfsarts doen?

Aankomende vrijdag heb ik een gesprek met de bedrijfsarts, waar ik ook als een berg tegenop zie :(

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:44

Hoi Amyd, je zou dit aan de bedrijfsarts kunnen vragen :j. Gewoon open zijn dat je eens wilt uitzoeken hoe belastbaar je eigenlijk bent, en eerlijk aangeven dat je vaker tegen overspannenheid hebt aangezeten in het verleden. Ik denk dat zij daar wel mee kunnen helpen (dit speelt bijvoorbeeld ook bij reïntegratie en outplacement).