Ontzettende tentamenstress, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteCC

Ontzettende tentamenstress, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 17:22

Hallo bokkers,
Op dit moment zou ik eigenlijk diehard moeten studeren voor het tentamen van morgen. Vanmorgen vol goede moed naar de bieb gegaan om ervoor te zorgen dat ik alles een keer gezien zou hebben en nog kon herhalen. Maar helaas kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik dit tentamen niet ga halen en raakte ik zo in de stress, dat ik maar naar huis ben gegaan. Op dit moment raak ik zo gestresst als ik alleen al aan het tentamen van morgen denk (lees: misselijk, buikpijn, kortademig), dat ik niet meer de motivatie heb om mijn boeken uit de tas te halen en zwaar aan het SOG-gen ben.

Ondertussen zit ik alleen maar te balen en heb ik een enorm gevoel van falen dat ik mezelf er niet toe kan zetten om alles op alles te zetten om het tentamen van morgen te halen. Helaas is het niet de eerste keer dat ik hier last van heb. Vaak zijn het tentamens waar ik wel op tijd mee begin, bv. voor dit examen ben ik al een week aan het leren, maar waarbij ik veel langer bezig ben met doornemen van de stof dan ik had verwacht.

Wie heeft de ultieme tip om niet meer zo gestresst te raken en op een normale manier mijn tentamens te kunnen voorbereiden?

lissisanne

Re: Ontzettende tentamenstress, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:33

even rechtop gaan zitten, en diep door je buik ademhalen. Denk hierbij alleen maar aan je navel en hoe hij op en neergaat.
En probeer je te realiseren dat het niet het einde is van de wereld als je je tentamen niet haalt :) je kan hem gewoon herkansen.
Als je weer een beetje rustig bent jezelf proberen aan te zetten om een half uurtje een samenvatting oid te leren en dan kwartiertje wat leuks gaan doen. (wel echt dat half uurtje vol houden!) als je eenmaal begonnen bent en er echt inzit gaat het leren verder vaak gemakkelijker.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:36

Wat ik zelf altijd fijn vind is lang van te voren beginnen met leren, zodat ik de tijd heb en niet de laatste paar dagen de hele dag 'moet' blokken (of ik echt vroeg begin is dan punt 2, maar de gedachte is er wel :') ). Daarnaast probeer je gedachten te verzetten en ook even lekker fysiek inspannen: een stuk wandelen, even hardlopen of iets dergelijks. Daardoor kan ik me beter focussen en gaat het leren me ook beter af.

Voor nu zou ik proberen rustig te worden, even je gedachten verzetten en dan weer te beginnen. Meer dan je best kun je niet doen, dus maak er het beste van. Gelukkig bestaan er altijd nog herkansingen. Succes! +:)+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-16 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:37

Jeetje dit mis ik toch echt. :=

Helemaal niet om te doen alsof je raar bent hoor, maar meer om een beetje te relativeren: Kom nu. Het is maar een tentamen! Wat is nou het ergste wat kan gebeuren? Denk je dat dit tentamen nog uit maakt over 5 jaar?

Ik weet niet waar je op school zit, maar je hebt toch gewoon herkansingen?

Adem even diep in en uit, ga eens proberen 5 min per dag te mediteren (Werkt écht om dit soort rare angsten wat de kop in te drukken) en bedenk je ook even dat het allemaal zo belangrijk ook weer niet is. :D

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:23

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik weet dat het maar een tentamen is, en dat het geen drama is om een herkansing te hebben, maar op zo'n moment voelt dat niet zo. Ik heb jullie tips proberen op te volgen, is niet helemaal gelukt, maar goed, ik probeer me voor te houden dat het niet het einde van de wereld is als ik het tentamen niet haal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:25

Staat er iets van een oefententamen online? Dan zou ik daar vanaf nu op focussen. Dat is wat je nu nog kan doen. En verder op tijd naar bed zodat je morgen in ieder geval zo uitgerust mogelijk bent.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:29

Mijn moeder laat me bach bloesem sprayen :+ of het werkt, geen idee, maar alleen het placebo effect doet iets.

Verder goed focussen op de manier van vraagstelling en heel erg gericht studeren, spaart enorm veel tijd uit. Vaak denk je; ik ga geen tijd verliezen met het opzoeken van proefexamens of examenvragen van vorige jaren, maar die tijd win je altijd terug.

Geloof in jezelf! Een positieve instelling heeft een (bewezen!!) positieve invloed op je punten.

Heel erg veel succes, ik zit in hetzelfde schuitje :)

edit: de meeste tips zullen voor volgende keer zijn waarschijnlijk, maar die laatste is het belangrijkste!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:33

Even een mindfulniss app downloaden (vgz heeft een goede) en daar wat oefeningen van doen. En dan met een frisse geest er weer tegen aan.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:24

Herkenbaar :') met tentamens valt het bij mij nog wel mee, maar ik vlieg echt volledig in de stress bij assignments. Wat bij mij goed werkt is plannen welk hoofstuk je wanneer wil kennen. Maak de planning en houdt je eraan. Dat geeft controle en rust. En inderdaad, relativeer: het is niet het einde van de wereld als je een tentamen niet haalt. Als je dit vaker hebt en eerder ook dacht "ik haal het niet" een toen gewoon gehaald hebt, kun je daar ook aan terugdenken.

Je hebt hetzelfde als ik. Je brein liegt tegen je. Alles komt goed :j .