Kost en inwoning met eigen bedrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Kost en inwoning met eigen bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 16:36

Een vriend van ons zit al jaren in een slechte arbeidspositie. Hij gaat van rotbaantje naar werkloos, naar nog rotter baantje naar depressief en dus ziektewet. Het is een enorm goede slimme hardwerkende man, maar hij zal binnen een normaal baantje nooit floreren. Zelfstandig in de juiste omgeving is hij echter een mega goede arbeidskracht.

Nu zijn wij bezig om een bedrijf op te richten met meerdere facetten. We zullen ruimte maken voor stagaires, maar een extra vaste hulp zou ook niet weg zijn. Er is in principe ook genoeg plaats, dus dachten we heel naïef: We maken voor hem een plek obv werk voor kost en inwoning. Hij betaald niets maar werkt een aantal uur voor ons en kan daarnaast zijn eigen bedrijf opbouwen (waarvoor ook een plek ter beschikking gesteld zal worden). Zijn bedrijf past binnen ons concept en we zullen juist door de combinatie ieder meer klanten krijgen.

Nu kan ik een heleboel vinden over uitbuiting bij gratis werk in het buitenland, maar in nl gebeurt dit bijna niet. Het enige dat ik kan vinden is dat voor de belastingdienst loon in natura maar een deel van het salaris mag zijn.

We willen alleen maar elkaar helpen, zou dat echt niet kunnen? Heeft iemand hier een idee.

Het gaat overigens om een herbestemming van agrarisch vastgoed: boerderij met genoeg ruimte dus. We zitten in de fase dat we locaties aan het kijken zijn.

xSCWx

Re: Kost en inwoning met eigen bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:43

Kan je hem niet gewoon een salaris geven, waarvan hij jullie huur betaald?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 16:56

We willen het allemaal graag met gesloten beurs doen. Wij zijn niet in de positie om mensen aan te nemen en hebben die wens ook niet echt en hij wil ziet het wel zitten om een gratis bedrijfsruimte te krijgen. Het klinkt misschien een beetje vaag allemaal. Het zit ook echt op het niveau van een idee dat gisteren ineens opkwam, maar het gaat erom dat we allemaal onze onafhankelijkheid behouden, maar wel elkaar kunnen helpen. Een beetje een idee van een kleine commune.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:02

Ik denk dan toch aan bv een zzp-constructie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:05

Je mag toch gewoon iemand in je boerderij laten wonen?
En hij doet dan daar z'n ding, klaar. Niet moeilijker maken dan het is. Of anders op papier verhuren voor een bedrag. Dat mag zonder dat je het opgeeft als inkomen tot een bepaalde hoogte. Of hij het ook betaalt, is aan jullie of hoe hij dat betaalt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:10

josien_m_ schreef:
En hij doet dan daar z'n ding, klaar. Niet moeilijker maken dan het is. Of anders op papier verhuren voor een bedrag. Dat mag zonder dat je het opgeeft als inkomen tot een bepaalde hoogte. Of hij het ook betaalt, is aan jullie of hoe hij dat betaalt.

Je mag alleen niet iemand gratis voor je laten werken.
Helemaal niet binnen een bedrijf.
Mensen die voor/bij je werken, moet in dienst zijn, een stageovereenkomst hebben of ingehuurd zijn (zzp-er, uitzendkracht, enz)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 17:12

mysa schreef:
Ik denk dan toch aan bv een zzp-constructie.

Leg uit... Hij zal sowieso voor zijn bedrijf zzp'er zijn als je dat bedoeld? Maar het gaat nu even om huis en bedrijfslocatie tegen onderhoud op het hele erf.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:12

Ik zou daar denk ik ook niet te moeilijk over gaan doen. Zie het als een persoon die vrijwilligers werk doet inruil voor kost en inwoning!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:13

Arjan1983 schreef:
Ik zou daar denk ik ook niet te moeilijk over gaan doen. Zie het als een persoon die vrijwilligers werk doet inruil voor kost en inwoning!

Vrijwilligerswerk mag je ook niet overal doen.
Niet als het een normaal betaalde baan zou (kunnen) zijn.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 17:15

Brainless schreef:
josien_m_ schreef:

Je mag alleen niet iemand gratis voor je laten werken.
Helemaal niet binnen een bedrijf.
Mensen die voor/bij je werken, moet in dienst zijn, een stageovereenkomst hebben of ingehuurd zijn (zzp-er, uitzendkracht, enz)

Precies dit. Wij dachten dus ook zo simpel, maar lopen hier tegenaan. Dienstverband en huurovereenkomsten.... Wie is de uitbuiter en wie de profiteur?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:15

Ik zou ook goed uitzoeken hoe dat met je bedrijfsaansprakelijkheid zit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:18

KPet schreef:
Precies dit. Wij dachten dus ook zo simpel, maar lopen hier tegenaan. Dienstverband en huurovereenkomsten.... Wie is de uitbuiter en wie de profiteur?

Dat is niet het probleem... het heeft met belastingen te maken.
Iemand die gratis werkt (dus geen geld krijgt) betaald geen belastingen en sociale lasten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:20

Als hij jullie een factuur stuurt voor werkzaamheden, kunnen jullie hem een evenhoge huurfactuur sturen? Dan streep je die tegen elkaar weg? Kost hoef je niet echt te vermelden, lijkt me?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 17:20

Brainless schreef:
KPet schreef:

Dat is niet het probleem... het heeft met belastingen te maken.
Iemand die gratis werkt (dus geen geld krijgt) betaald geen belastingen en sociale lasten.

Dat snap ik, maar denk eens in een andere situatie: Een vrouw woont in een huis, zorgt voor de inwonende kinderen en doet het huishouden. Ze betaalt geen huur. Hoe zit dat?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:21

Houd er ook rekening mee dat als je verhuurt, je ook niet zomaar weer iemand er uit hebt mocht het tegenvallen .
Ik vrees dat als je het officieel wilt doen dat het niet simpel is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:21

mysa schreef:
Als hij jullie een factuur stuurt voor werkzaamheden, kunnen jullie hem een evenhoge huurfactuur sturen? Dan streep je die tegen elkaar weg? Kost hoef je niet echt te vermelden, lijkt me?

Er moet BTW betaald worden.. je mag nooit facturen zomaar tegen elkaar wegstrepen.
Zij moeten hem betalen en hij zou het theoretisch weer terug moeten storten.
Hij moet dan alle belastingen nog betalen over zijn inkomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:22

KPet schreef:
Dat snap ik, maar denk eens in een andere situatie: Een vrouw woont in een huis, zorgt voor de inwonende kinderen en doet het huishouden. Ze betaalt geen huur. Hoe zit dat?

Een huis is geen bedrijf....
Dus moeders mogen gratis werken.
Daarnaast: stel ik laat mijn nichtje hier wonen en gratis oppassen; daar hoor je niemand over.
Dat wordt gezien als een gezins-samenleving.
Maar als ik een winkel heb, mag zij daar niet gratis in werken.
Voor bedrijven gelden veel zwaardere regels en als je controle krijgt is de boete niet mals.

Daarnaast mogen directe familieleden (ouders/kinderen) gratis werken binnen een familiebedrijf.
Maar geen "vreemden".

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:27

Over de btw: jullie brengen hem btw in rekening die hij vervolgens af kan trekken als voorbelasting, hij brengt jullie ook btw in rekening die jullie vervolgens af kunnen trekken. Is gewoon schuiven met bedragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:29

mysa schreef:
Over de btw: jullie brengen hem btw in rekening die hij vervolgens af kan trekken als voorbelasting, hij brengt jullie ook btw in rekening die jullie vervolgens af kunnen trekken. Is gewoon schuiven met bedragen.

Kost (eten) is bv 6%,.... dat trekt al scheef.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:31

Daarnaast heb je nog alle sociale lasten die hij zal moeten afdragen. En dat tikt best aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:35

Hoe bedoel je sociale lasten, als zzp-er betaal je over je winst ib/pvv en premie zvw. Als jullie facturen in evenwicht zijn, heeft geen van de partijen toch winst? Je moet het dan wel als bedrijfsruimte verhuren, uiteraard. Ik zou hiervoor even een accountant of fiscalist benaderen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 17:38

Brainless schreef:
KPet schreef:

Een huis is geen bedrijf....
Dus moeders mogen gratis werken.
Daarnaast: stel ik laat mijn nichtje hier wonen en gratis oppassen; daar hoor je niemand over.
Dat wordt gezien als een gezins-samenleving.
Maar als ik een winkel heb, mag zij daar niet gratis in werken.
Voor bedrijven gelden veel zwaardere regels en als je controle krijgt is de boete niet mals.

Daarnaast mogen directe familieleden (ouders/kinderen) gratis werken binnen een familiebedrijf.
Maar geen "vreemden".

En als die vrouw niet de moeder is? Niemand die daar naar kraait. Maar ik snap je punt.
In ons geval gaat het om een locatie waar meerdere bedrijven samen gevestigd worden.Die locatie moet onderhouden worden. Dat willen we hem laten doen.

Vroeger werkten veel boerenknechten toch ook tegen (deels) kost en inwoning? Deze vriend zal vooral met zijn eigen bedrijf bezig zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:41

Dat vroeger is nu al lang niet meer.
Toen kreeg je ook vaak geen contract... en je salaris in een zakje.

Ik zou gewoon eens een gesprek aanvragen bij de kvk en vragen naar de mogelijkheden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:42

Precies,hij heeft zijn eigen bedrijf, dan zijn er vast wel mogelijkheden. Gewoon even een deskundige raadplegen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:48

mysa schreef:
Hoe bedoel je sociale lasten, als zzp-er betaal je over je winst ib/pvv en premie zvw. Als jullie facturen in evenwicht zijn, heeft geen van de partijen toch winst? Je moet het dan wel als bedrijfsruimte verhuren, uiteraard. Ik zou hiervoor even een accountant of fiscalist benaderen.

Hij mag de huur niet van zijn inkomen aftrekken hoor.