2 jaar terug ben ik geslaagd voor mijn vmbo/tl diploma, niet erg veel waard, maargoed dan dus maar een mbo er achter aan. Ik begon met de mbo 4 opleiding paardenhouderij, wat van te voren heel mooi leek bleek al snel een grote flut te zijn, wat een * opleiding zeg, met de gedachten het jaar daar op wel een nieuwe opleiding te vinden ben ik gestopt en ben gaan werken de laatste paar maanden, voor de nieuwe schoolperiode weer aanbrak. Na de hele wereld afgezocht te hebben naar iets dat mij aansprak afgelopen jaar dus inderdaad een nieuwe opleiding gestart, de veva opleiding niv 3 (voor degene die het niet kennen, het is een ROC opleiding voor als je militair wil worden, het voor traject voor je defensie in kan stromen zegmaar) Echt een super leuke opleiding! Eindelijk gevonden wat ik echt wou doen en ging met de volle moed hier tegenaan met ook de intentie echt bij defensie te gaan solliciteren. Nu is de opleiding fysiek erg zwaar en ben aan het begin al tegen een blessure aangelopen omdat ik veel te fanatiek begon met sporten, ene ziekenhuis bezoek na het andere, uiteindelijk is afgelopen week er uit gekomen dat ik gedwongen moet stoppen met deze opleiding, omdat een baan bij defensie er niet in zit, en door mijn blessure zal ik nooit kunnen solliciteren. (blessure is chronisch, loopt nu al een ruim jaar)
Ben nu dus een beetje wanhopig aan het worden, ik krijg studiefinanciering en moet dus wel een mbo af gaan maken want heb nooit genoeg geld om dit terug te betalen, en een lening zie ik echt niet zitten, maar wat moet ik nou doen.
Nog een voltijd studie opnieuw beginnen zie ik gewoon niet meer zitten. Ging eigenlijk altijd al met tegenzin en doodongelukkig naar school, en dit was bij de veva opleiding voor het eerst voorbij, ik kan gewoon niks anders vinden wat mij ligt. Daarnaast ben ik pas 18, maar voel me eigenlijk helemaal niet thuis op dit lage niveau, allemaal van die jongeren die nog vliegtuigjes vouwen, door de klas rennen en het stoer vinden om te drinken en in het weekend uit te gaan. Echt verschrikkelijk vind ik dat.
Toen zat ik dus te denken een BBL opleiding, werken en studeren, maar dan sta ik nogsteeds voor het dilemma, welke BBL dan. Wil toch wel minimaal mbo 4, maar omdat ik voor mijn gevoel al 2 jaar ongelofelijk weggegooid heb zit ik gewoon niet te wachten op een opleiding die 3 jaar ofzo duurt. De gedachten 3 jaar iets doen waarvan ik het waarschijnlijk helemaal niet leuk vind en mij weer zo ongelukkig ga voelen als ik vele jaren voor de veva heb gedaan weerhoud mij er sterk van om hier aan te beginnen, straks maak ik het weer niet af en heb een nog grotere studieschuld..
Maar wat blijft er nu over? Met een vmbo diploma bereik je niks meer in het leven tegenwoordig, een mbo 4 is toch wel het minimale, maar ga liever toch voor de hbo uiteindelijk, hier heb je iniedergeval een flinke uitdaging en meer kans op een goede baan later.
Maarja, wil je hbo doen, moet je mbo 4 hebben.
Weet eigenlijk niet zo goed wat ik van jullie vraag, maar zit gewoon zo in de knoop met mezelf, heb ongelofelijk veel stress van het niet weten wat ik wil, dacht het zo goed voor elkaar te hebben met die veva opleiding, maar nu is alles ingestort en mijn hele motivatie is weg om wat anders te gaan doen.
Voel me echt een ongelofelijk verwend nest soms, sommige hebben nieteens het geld om te gaan studeren, en toch krijg ik deze kans wel, maar ben er eigenlijk gewoon niet gelukkig mee.
Mijn laatste gedachte was nog een deeltijd studie gaan doen, hier zag ik nog wel wat interessante dingen, maar dan is er weer die studiefinanciering, de studieschuld die opgebouwd is met het niet afmaken van een mbo kan ik simpelweg gewoon niet terug betalen..
Meer mensen die in zo'n zelfde situatie zaten, en hoe hebben jullie dit opgelost?
Degene die het helemaal gelezen hebben in ieder geval bedankt, het werd toch een iets langer verhaal dan gedacht
Ik zou als ik jou was wel door die 4 jaar heen bijten en het als een BBL traject doen.