Hulp nodig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lienieminie

Hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 22:45

Hoi

Ik heb dringend jullie advies nodig!
Het is een lang verhaal dus alvast bedankt voor het lezen:

3 schooljaren geleden zat ik in 3HAVO er is zo onwijs veel gebeurd dat jaar (waar de school op de hoogte van was!) (liever pb voor wat precies) waardoor ik erg slechte cijfers hield. Ik deed er alles aan om al mijn vele onvoldoendes weer op te halen. Het lukt bijna. De dag dat ik mijn laatste toetsweek inging stond ik op overgaan. Ik had mijn eerste 2 toetsen gemaakt en gelijk daarna hoorde ik dat mijn dierbare oma was overleden. Ik heb mijn best gedaan maar het lukte gewoon niet. Uiteindelijk was ik blijven zitten met:
Duits - 4
Frans - 5
Aardrijkskunde - 5
Wiskunde - 5
(Mocht ik overgaan zou ik alle bovenstaande vakken laten vallen op wiskunde na) Naja ik had te weinig punten en bleef zitten eigen schuld dacht in.
Iemand die ik ken en op een andere school zat ging ooit wel over omdat ze die vakken leit vallen dus ik heb dit nog specifiek aan mijn mentrix gevraagt waarop zij antwoordde 'we verwachten een bepaald basis niveau ook voor de vakken die je niet gaat kiezen' ik kon me hier wel enigzins in vinden maar toch vond ik het nog steeds heel raar aangezien de school van alles op de hoogte was.

Gelukkig kwam ik wel in een leuke klas te zitten. Dit 2e jaar 3HAVO ging ik goed over met nog steeds 1 5 voor duits maar dit liet ik toch vallen dus maakte mij niet uit.

Ik had goeie vriendinnen in deze klas zitten die in 3HAVO niet lekker gingen. Uiteindelijk had zij ongeveer net zoveel tekorten voor dezelfde vakken alleen ipv wiskunde was het engels (of zelfs allebei dat weet ik niet precies) samen met nog 2 andere klasgenootjes zouden ze in principe blijven zitten.

Toch ondanks de vele tekorten gingen deze 3 medeleerlingen wel over!!! Ik was zo onwijs boos! Hoe erg ik ze het ook gunde ik vond het echt een dieptepunt van de school! Mijn moeder heeft gelijk klachten ingediend maar hier nooit meer wat van gehoord
De leerlingen waren over omdat ze onvoldoende stonden voor de vakken die ze lieten vallen..... Maar ja dat had in ook.

Nu ondertussen 3 jaar later zit ik in de laatste weken van 4HAVO en vorig jaar was een rustig jaartje, ik kon mij goed concentreren en ging heel netjes over. Ook dit jaar ging niet geheel vlekkeloos. In september is mijn buurman geliqudeerd voor mijn huis voor het oog van de hele straat. Ook ik was hierbij en heb alles gezien.
Hierdoor maakte ik een erg slechte start van het school jaar. Ik kreeg welgeteld 4 dagen van de school om mijn trauma te verwerken en daarna moest ik gewoon toetsen maken waar in dan 1'en voor haalde omdat ik gewoonweg niet sliep s'nachts Ik heb mijn cijfers ondertussen nog heel goed weten op te halen en van de in totaal 12 tekorten sta ik er nu nog 4 maar helaas mag je er maar 2 staan (met compesatiepunt) ik werk me dag en nacht uit de naad om nog over te gaan, ik heb elke dag bijles/huiswerkbegeleiding ik doe er alles aan en het leverd ook resultaten op! Maar ik ben nog steeds heel erg bang dat het allemaal net niet genoeg is en dat ik volgend jaar naar MBO niveau 4 moet.

Na 3 jaar hebben we ook nog steeds geen duidelijke antwoorden die ik gewoon wil krijgen!
Nou is mijn vraag wat jullie zouden doen? Tips of advies? Ik ben echt bereid om ze eventueel juridisch aan te klagen ofzo aangezien alle klachten niet helpen en mijn ouders staan mij hierin volledig bij!

Heel erg bedankt als jullie alles hebben gelezen
pb beantwoord ik heel graag!
Laatst bijgewerkt door lienieminie op 01-06-16 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Re: Hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:53

Goh je hebt behoorlijk wat meegemaakt. Heftig hoor.

Qua overgaan: als het goed is moet het in de schoolstatuten staan bij welke cijfers je wel en niet over gaat. Ben je in de bespreking gekomen? Tja, dat is natuurlijk wel een beetje een grijs gebied.

Ik kan me niet voorstellen dat je daar juridisch wat mee kan.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 22:56

Iris82 schreef:
Goh je hebt behoorlijk wat meegemaakt. Heftig hoor.

Qua overgaan: als het goed is moet het in de schoolstatuten staan bij welke cijfers je wel en niet over gaat. Ben je in de bespreking gekomen? Tja, dat is natuurlijk wel een beetje een grijs gebied.

Ik kan me niet voorstellen dat je daar juridisch wat mee kan.

Was ik al bang voor ben bereid alles te doen mij maakt het nieteens zozeer uit dat ik evt naar MBO4 moet maar gewoon uit principe hoe ze hebben gehandeld. Heel erg onproffesioneel dit! Ik ga er zeker achteraan ik laat dit niet zomaar links liggen.

In de derde ben ik (en die andere leerlingen die toen wel zijn overgegaan) inderdaad in bespreking gekomen ben ook zeer benieuwd hoe dit is verlopen hier zeg ik wel bij dat ik in beide 3 HAVO jaren uiteraard een andere mentrix had maar dat vind ik zeker geen excuus namens de school!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:05

Ik zou eens kijken of je zoiets bij de school raad die over alle scholen in nederland gaat kan melden ik weet dat dat kan en het hun laten bekijken. Je kan ook dreigen ermee, maar alleen als het echt niet anders kan

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:07

Begin bij het begin.

Wat zijn de antwoorden precies die je wil krijgen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:10

Wat is er mis met MBO niveau 4?

Natuurlijk heb je best wat meegemaakt, maar wat als je op het HBO zit en er gebeurt weer iets (oma, opa overlijd bijv.) en je haalt het niet?
Zo te zien moet je sowieso best wat doen voor je Havo en dan heb je niets om op terug te vallen.

Waarom niet MBO 4 doen, wat druk van de ketel halen en daarna eventueel HBO doen? Dan ben je wat ouder en je hebt iets om op terug te vallen als HBO toch niet lukt.

Ik zou je nu meer richten op de toekomst en proberen je punten op te halen. Er zal echt wel een reden zijn waarom zij wel overgegaan zijn en jij niet. Je kunt hier toch niets meer aan veranderen en het is zonde van je energie.

Je bent blijven zitten met 4 onvoldoendes waaronder een 4. Ook lijkt mij dat een onvoldoende voor wiskunde zwaar meetelt als je een bespreek'geval' wordt.
Om eerlijk te zijn zou ik het vreemd vinden dat je met dit soort punten over gaat.
Echt .... laat dat los, dat is gebeurt en je kan daar toch niets meer aan veranderen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:24

Delphi schreef:

Natuurlijk heb je best wat meegemaakt, maar wat als je op het HBO zit en er gebeurt weer iets (oma, opa overlijd bijv.) en je haalt het niet?
Zo te zien moet je sowieso best wat doen voor je Havo en dan heb je niets om op terug te vallen.

Waarom niet MBO 4 doen, wat druk van de ketel halen en daarna eventueel HBO doen? Dan ben je wat ouder en je hebt iets om op terug te vallen als HBO toch niet lukt.

Ik zou je nu meer richten op de toekomst en proberen je punten op te halen. Er zal echt wel een reden zijn waarom zij wel overgegaan zijn en jij niet. Je kunt hier toch niets meer aan veranderen en het is zonde van je energie.

Je bent blijven zitten met 4 onvoldoendes waaronder een 4. Ook lijkt mij dat een onvoldoende voor wiskunde zwaar meetelt als je een bespreek'geval' wordt.
Om eerlijk te zijn zou ik het vreemd vinden dat je met dit soort punten over gaat.
Echt .... laat dat los, dat is gebeurt en je kan daar toch niets meer aan veranderen.

Precies dit :j

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 23:24

Delphi schreef:

Dan zou ik die reden erg graag willen horen
zoals ik al in een eerdere reactie laat weten vind ik het niet erg om naar MBO 4 te gaan.

Maar het spijt me ik laat niet zo snel over me heen lopen en ga er gewoon achteraan.
Het is ook zeker vreemd dat je met zulke punten overgaat daarom vond ik het terecht dat ik bleef zitten ik vind het daarintehen zéker niet terecht als er 3 (!) leerlingen met dezelfde aantal tekorten of meer wél overgaan.
Ik ben nergens anders mee bezig dan mijn cijfers op te halen en ja er gebeurd altijd wel iets naars maar het is wel heel erg extreem als je buurman vóór je huis geliqudeerd word daar hebben deze andere leerlingen geen last van gehad
Het zijn echt niet zomaar dingen die overal weleens gebeuren. Ik ben ook eigenlijk best nieuwschierig naar wat er volgend jaar gaat gebeuren.
Ja ik moet inderdaad zeker wat doen voor de havo en dit doe ik ook. Zoals je kon lezen in het topic levert het ook hele duidelijke resultaten op mijn cijfers gaan echt wel omhoog dat het bij mij wat meer moeite kost dan bij de rest vind ik prima ik ben zeker bereid deze extra energie in school te steken dit doe ik dan ook
Daarbij word ik in oktober al 18 en ben ik in principe 'al wat ouder'in vergelijking met de rest van de klas die zeker 1/2 jaar jonger zijn

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:30

Je school hoort overgangsrichtlijnen te hebben. Deze liggen vast in een document. De meeste scholen hebben die zelfs op hun website gepubliceerd. Daarin staat ook beschreven wat je moet doen als je het niet eens bent met een advies. Dan vraag je revisie aan. Succes!

Edit: bij overgang kan inzet, inzicht en motivatie ook een rol spelen in de vergadering.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:58

lienieminie schreef:
Delphi schreef:

Dan zou ik die reden erg graag willen horen
zoals ik al in een eerdere reactie laat weten vind ik het niet erg om naar MBO 4 te gaan.

Maar het spijt me ik laat niet zo snel over me heen lopen en ga er gewoon achteraan.
Het is ook zeker vreemd dat je met zulke punten overgaat daarom vond ik het terecht dat ik bleef zitten ik vind het daarintehen zéker niet terecht als er 3 (!) leerlingen met dezelfde aantal tekorten of meer wél overgaan.

En wat gaat het jou het opbrengen als je weet wat de reden ervoor was? Wat verandert het aan je situatie? Ik vind het echt zonde van je energie omdat je er toch niets meer mee kunt. In jouw ogen zijn die andere 3 onterecht over gegaan, wat maakt dat jij in jouw ogen achteraf dus onterecht bent blijven zitten. Die frustratie zit blijkbaar zo hoog dat ik me afvraag of je welk antwoord dan ook bevredigend gaat vinden!?

Overigens vind ik het een groot verschil of dat jij onterecht bent blijven zitten of die andere 3 onterecht zijn overgegaan.
Hebben die ander 3 voor exact dezelfde vakken, dezelfde onvoldoendes? Of in ieder geval voor 2 talen een 4 en een 5, voor wiskunde een 5 en nog een 5 voor een ander vak?
Het lijkt mij sterk dat er 4 dezelfde gevallen zijn en enkel jij bent blijven zitten.
Hoe weet jij exact hun punten? Wellicht klopt die info niet helemaal.
Kun je geen gesprek aanvragen met je mentor en ragen wat de beweegredenen zijn geweest om jou te laten blijven zitten en 3 gelijksoortige gevallen wel over te laten gaan?

In je OP had je het wel over dat je bang was dat je naar MBO niveau 4 zou moeten. Vandaar dat ik even wilde benadrukken dat er niets mis is met MBO4.
Sterker nog, als je mijn dochter was zou ik juist willen dat je eerst MBO 4 zou doen en daarna pas HBO. Dan heb je altijd een mooi MBO 4 diploma om op terug te vallen.
En wie weet vindt je na een MBO diploma een mooie baan en ga je helemaal geen HBO meer doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 02:14

lienieminie schreef:

Bij mijn kinderen op school is dat ook zo.
Ze kijken in eerste instantie naar je rapportcijfer.
Ben je bespreekbaar dan kijken ze naar je inzet enz... maar ook naar bepaalde cijfers van toetsen die belangrijk zijn.
Die iig aangeven wat je algemene kennis van het vak is.
Als die bepaalde toets(en) slecht zijn gemaakt zit overgaan er helemaal niet in.
Zijn die wel goed dan kun je evt over.

Ze kijken ook naar je persoonlijke situatie en juist met gevallen, zoals in jou geval, kan het juist beter zijn een jaar over te doen omdat je tijdens zware stress (overlijden familie en zoals dat met je buurman) je minder kennis hebt kunnen opnemen.

Mijn zoon is gezakt van VWO (1ste jaar), HAVO (2de jaar) Theoretisch (3de jaar) naar Kader (4de jaar).
Wij (en de school) vond laten zitten niet echt een optie, vandaar dat hij overging met een niveau lager.
En is alsnog op het MBO4 beland.
Dit gaat ontzettend goed en hij wil hierna alsnog door naar het HBO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:29

Ik denk dat je jouw gedachten gang moey veranderen, school laat jou niet zitten omdat ze je willen pesten, maar juist om te zorgen dat je het kan verbeteren. En gezien alles wat er is gebeurd, lijkt het mij heel logisch dat school er vanuit gaat dat je het dus beter kan en geven ze je die kans.
Je hebt je cijfers ook verbeterd lees is maar door omstandigheden is er nu kans dat je het alsnog niet gaat redden. Wat als ze je wel gewoon over hadden laten gaan met slechtere cijfers, dan had je het dus sowieso niet meer gered nu? En nu heb je door dat extra jaar nog een kansje.

Ik zou niet te boos blijven waarom jij moest blijven zitten en anderen niet . Ik denk dat school ingeschat heeft dat de andere leerlingen het makkelijker konden ophalen opgedurende het schooljaar en dat kon met van alles te maken hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:54

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je energie gaat stoppen in het ondernemen van juridische stappen tegen je school omdat je bent blijven zitten :=
Stop gewoon je energie in het ophalen van je cijfers. Iedereen maakt dingen mee, de een wat heftiger dan de ander, maar om dat als reden op te geven om twee schooljaren niet goed te kunnen doen en daarvan ook de schuld bij school te leggen vind ik niet kunnen :o. Misschien is havo te zwaar voor je en is het mbo4 zo gek nog niet :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:38

Je zou kunnen kijken of je naar het volwassenenonderwijs kan. (kan ook als je 16-17 bent, dan moet je huidige school je uitbesteden) Daar zitten wel meer mensen die om een of andere reden stuk liepen op het gewone onderwijs.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:43

Sorry voor mijn late reactie ik heb alles gelezen
Toch ben ik nog niet overtuigd om het te laten rusten heel erg bedankt voor jullie hulp en adviezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:57

Welke juridische stappen wil je nemen dan?
Stel je krijgt gelijk en dat ze je over hadden moeten laten gaan....
De beslissing is niet meer terug te draaien.

Het blijkt (wat heel begrijpelijk is) dat je door al het gedoe moeite hebt om je te concentreren op schoolwerk en dat je cijfers er onder lijden.
Dat is helaas geen reden om je toch maar over te laten gaan.
Want dan ga je volgend jaar weer beginnen met een flinke achterstand.

Juridisch kun je niks meer.
Tegen hun beslissing had je gelijk in bezwaar moeten gaan en toen men niet reageerde op het bericht van je moeder; had er een officiële klacht in gediend moeten worden.
Als school bij zijn standpunt was gebleven was de enige keuze geweest om naar een andere school te gaan die wel bereid was geweest je te laten overgaan.... en die kans was met die cijfers zeer klein geweest.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:14

Je had 4 onvoldoendes, waaronder 1 4, echter had je bijvoorbeeld voor de andere vakken allemaal minsens 8ten of 9gens? Als je bespreek geval bent tellen uiteraard ook de resultaten van die andere vakken en bij hoge cijfers heb je denk ik meer kans op over gaan dan bij daar ook geen hoge cijfers.
Verder weet jij allicht niet alles van de achtergronden van diegenen die toendertijd wel over zijn gegaan na bespreking en na 3 jaar proberen daar verhaal op te halen is nogal laat, vind je zelf ook niet?

Dat je nu wederom in de problemen zit (snap 1 ding niet, je hebt het over 3 jaar geleden blijven zitten in 3 Havo en nu 3 jaar later zit je aan eind van 4 Havo in de problemen? Klopt het aantal jaren dat je daar hebt genoemd, ben je er even tussenuit geweest?

Wel heftig dat je een liquidatie hebt gezien en nog meer hebt meegemaakt, maar daar kan de school verder weinig mee. Overgangs regels zijn vaak gewoon ergens te vinden, die zou je op moeten zoeken.
Denk alleen dat je daar ook weinig meer mee kunt eigenlijk.
Uiteindelijk is het niet school die de schoolprestaties moet leveren, maar jij... dus om hun dan aan te spreken op je eigen onvoldoendes (ook al is het deels wegens omstandigheden) is niet echt logisch.

Wil je wel veel sterkte wensen bij het verwerken van al die ellende, niet niks....
En hopelijk kom je er met school en een opleiding uit.