Kantoorbaan vs. buiten werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Kantoorbaan vs. buiten werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:30

Beetje vage titel misschien, maar ik wist niet hoe ik het anders moest omschrijven :+

Sinds 1.5 maand ongeveer loop ik stage. Ik studeer geschiedenis en ben nu op een landgoed bezig om het archief te inventariseren - op papier klinkt het fantastisch leuk, en ik heb er zeker ook goede dagen/leuke vondsten tussen, maar man man, wat valt het tegen.. Het werk is vrij monotoon, en, om heel eerlijk te zijn, onder mijn niveau :o

Afgezien van het feit dat de werkzaamheden me dus minder liggen, merk ik dat het de hele dag achter een bureau zitten en naar een computerscherm staren echt funest is. Ik word er depressief van en zie enorm op tegen het feit dat ik nog 1.5 maand door moet.

Nu is dit nog maar een stage, en zit ik nog in de bachelorfase van mijn studie, dus omscholen is een optie... Ik wil zeker nog een master gaan volgen in het vakgebied geschiedenis, want de opleiding zelf vind ik leuk en ligt me goed, en dan heb ik i.i.g. een afgeronde opleiding. Maar ik moet er niet aan denken dat ik de rest van mijn werkende leven zo moet doorbrengen..

Werk in de buitenlucht zou ik dus ook graag proberen, kijken of dat me ligt. Maarja: wat? Ik ben niet technisch onderlegd en alle beta vakken zijn absolute abracadabra voor mij, dus dan valt er al een en ander af. Met dieren werken zou ik graag doen, maar in zo'n klein, dichtbevolkt landje als dit zijn er meer mensen die dat willen en niet genoeg werkgelegenheid om die droom voor iedereen waar te maken, dus ik ben bang dat ik werk in de paarden- of hondensector ook niet kan doen.

Ik zit dus een beetje met mijn handen in het haar. Wat voor opties zijn er qua buitenwerk, of misschien 50/50 kantoor/buiten oid?

Hopelijk hebben jullie wat ideeën voor me, want ik weet het echt niet meer :o

RelarDevi

Re: Kantoorbaan vs. buiten werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:35

Buiten werken kan ook onder jouw niveau zijn. Wat is het probleem precies, het niveau of te weinig praktijk? (of allebei :P )

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:37

Allebei eigenlijk. En ja, daar vrees ik ook voor, dat ook buitenwerk onder mijn niveau zal zijn :( Ik vind het zo ontzettend moeilijk om in te schatten wat ik moet/kan doen.. Ik wil niet een van die mensen worden die een hekel hebben aan hun baan en alleen tot leven komen in het weekend :brr:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:39

Buitenwerk is ook maar beperkt leuk, leer je snel genoeg als je dhz weide oid hebt. Ook met slecht weer moet er van alles gebeuren en steekbeesten/hitte zijn ook snel niet leuk meer. Als je je eigen werktijden kan regelen is buiten leuk, zit je aan andermans tijden vast en kan je dus niet je werk aan het weer aanpassen niet zo (geschikte kleding lost niet alles op).

Zoek een baan waar je genoeg verdient om parttime te werken en zoek er een fijne buiten hobby naast. Kom je aan je 50/50 en mentale uitdaging heb je dan zelf in de hand.

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:40

Geschiedenis en buiten....dan denk ik meteen aan archeologie. Heb je daar al naar gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:42

Kantoorwerk kan heel leuk zijn, maar dan moet het werk zelf ook uitdagend genoeg zijn en ik denk meer dat daar bij jou het probleem zit.. Ik merk het zelf ook, op rustige dagen kom ik echt verveeld en 'moe' thuis, terwijl als het wat drukker is of ik een klus heb die nieuw/uitdagend is, dan heb ik meer energie en gaat de tijd ook veel sneller :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:44

Een stage moet je ook niet van verwachten dat je werk op je niveau doet. Zeker als het nog maar zo kort is.

Als stagair doe je voornamelijk de rotklussen en als je dat zonder morren netjes en goed doet, krijgt men vertrouwen in je kunnen en vaak leukere dingen naast de andere werkzaamheden te doen.

Ik heb ook een kantoorbaan, maar dan in de expeditie. Er zijn werkzaamheden die elke dag terugkomen maar geen dag is hetzelfde, omdat er veel dingen opeens heel anders lopen dan gepland en dan moet je creatief zijn met oplossingen zoeken. Soms dus stressen, maar ik hou van mijn werk en heb hele leuke collega's met wie ik samenwerk om alles tot een goed einde te brengen :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:45

Is Archeologie geen optie? Het sluit aan op geschiedenis, is wat veelzijdiger en je kan er meerdere kanten mee op. Ik studeer zelf HBO-archeologie in Deventer en hoewel het toch iets meer praktijkgericht is, is het heel leuk en kan ik vele kanten op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:45

Ik denk echt dat als je werk hebt wat je wél heel leuk vind en wat op niveau is, het dan veel makkelijker word om langer achter de computer te zitten. Daarnaast zou je in de toekomst ook kunnen denken aan parttime baan, heeft zeker ook nadelen, maar dan beperk je je uren wel wat.

Misschien een leuke parttime baan vinden die je de uitdaging geeft die je nodig hebt, gecombineerd met sport/vrijwilligerswerk of andere activiteiten buiten :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:53

Is je grote probleem het aan een bureau zitten en 'buiten' willen zijn, of onder je niveau werken ?

Ik doe momenteel ook een WO Bachelor, wel in een andere richting (Engels, taalwetenschappelijk) en zit eraan te denken om een onderzoekscarrière te bekijken. Mij lijkt de combinatie les geven in je vakgebied op hoog niveau aan WO en ook HBO studenten + op hoog niveau onderzoeken erg leuk: "voor de klas staan" en met studenten omgaan (ook in kleine werkgroepen) is natuurlijk wel wat anders dan alleen achter een bureau zitten. :j Wél moet je dan natuurlijk lang studeren - ik vind mijn gebied erg leuk dus geen probleem, maar als je de schoolbanken zat bent is dat natuurlijk niet zo tof - en is een baan als docent-onderzoeker relatief zwaar (als in: je maakt veel uren voor relatief weinig geld). Natuurlijk kun je ook het particuliere onderzoek in, ik zie bij mijn huis bv. regelmatig een busje staan van een "archeologisch en historisch adviesbureau". Dan zou monumenten-zorg of iets dergelijks een leuke MA zijn, bovendien ben je dan in elk geval vaak bezig met structuren zoals kastelen die "buiten" zijn.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 15:19

Voor mij is het probleem echt de combinatie te weinig stimulans en het stilzitten de hele dag. Ik ben het er wel mee eens dat wanneer het werk uitdagender of afwisselender wordt, het makkelijker is vol te houden... maarja, vindt maar eens zo'n plekje.

Ineke2 schreef:
Een stage moet je ook niet van verwachten dat je werk op je niveau doet. Zeker als het nog maar zo kort is.

Als stagair doe je voornamelijk de rotklussen en als je dat zonder morren netjes en goed doet, krijgt men vertrouwen in je kunnen en vaak leukere dingen naast de andere werkzaamheden te doen.

Ik heb ook een kantoorbaan, maar dan in de expeditie. Er zijn werkzaamheden die elke dag terugkomen maar geen dag is hetzelfde, omdat er veel dingen opeens heel anders lopen dan gepland en dan moet je creatief zijn met oplossingen zoeken. Soms dus stressen, maar ik hou van mijn werk en heb hele leuke collega's met wie ik samenwerk om alles tot een goed einde te brengen :)

Mijn stage is heel zelfstandig werk - ik sta niet bepaald koffie te zetten en het kopieerapparaat te bedienen zeg maar :') wat dat betreft heb ik er wel een volwaardige klus aan, maar het is eerder hbo- dan wo niveau, denk ik. (Ik moet een historisch archief toegankelijk maken - er heeft nog nooit iemand daadwerkelijk structuur in aangebracht dus ik moet documenten van +/- 1650 tot 1945 ordenen in een logische archiefstructuur. Het verzinnen van die structuur was even lastig, maar wel zo klaar. Nu zit ik eigenlijk alleen nog maar alles te nummeren en categoriseren, en het enige wat het af en toe lastig maakt is een slecht handschrift :+ )

Ygritte schreef:
Ik doe momenteel ook een WO Bachelor, wel in een andere richting (Engels, taalwetenschappelijk) en zit eraan te denken om een onderzoekscarrière te bekijken. Mij lijkt de combinatie les geven in je vakgebied op hoog niveau aan WO en ook HBO studenten + op hoog niveau onderzoeken erg leuk: "voor de klas staan" en met studenten omgaan (ook in kleine werkgroepen) is natuurlijk wel wat anders dan alleen achter een bureau zitten. :j Wél moet je dan natuurlijk lang studeren - ik vind mijn gebied erg leuk dus geen probleem, maar als je de schoolbanken zat bent is dat natuurlijk niet zo tof - en is een baan als docent-onderzoeker relatief zwaar (als in: je maakt veel uren voor relatief weinig geld).

Hier heb ik ook wel eens aan zitten denken, maar daar moet je wel echt wat voor in huis hebben, en ik vertrouw er niet zo op dat mijn onderzoeksvaardigheden goed genoeg zijn. Natuurlijk kun je dat gedeeltelijk oefenen/leren, maar toch. Daarnaast is er opnieuw het werkgelegenheidsprobleem, de onderzoeksplekken liggen niet bepaald voor het oprapen!

Bedankt voor de suggesties allemaal, fijn dat jullie meedenken :j

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:12

Wat anderen ook al zeggen. Ik denk niet dat buiten werken je de voldoening gaat geven die je zoekt, puur om het buiten werken.
Buiten werken is leuk als het goed weer is. Niet te warm, niet te koud, geen regen, weinig insecten etc.

Ik zou nadenken over wat voor jou ideaal is.
Ik heb een voor mij ideale baan. Een combinatie tussen 'buiten' werken (lees: op pad zijn naar bedrijven in een voorlichtende/controlerende rol) en de administratie die daar thuis nog bij komt kijken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:33

En het onderwijs? Totaal geen saaie kantoorbaan!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 16:41

NAIWHL schreef:
Ik zou nadenken over wat voor jou ideaal is.
Ik heb een voor mij ideale baan. Een combinatie tussen 'buiten' werken (lees: op pad zijn naar bedrijven in een voorlichtende/controlerende rol) en de administratie die daar thuis nog bij komt kijken.

Lijkt me ook heel leuk :j

Sheran schreef:

Bah, nee :o ik vind kinderen/tieners verschrikkelijk, haha!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:44

vanspeijk schreef:
Afgezien van het feit dat de werkzaamheden me dus minder liggen, merk ik dat het de hele dag achter een bureau zitten en naar een computerscherm staren echt funest is. Ik word er depressief van en zie enorm op tegen het feit dat ik nog 1.5 maand door moet.

Daar zou ik ook niet vrolijk van worden.
Vond je het uitdenken hoe je het archief ging ordenen wel leuk? Moet je straks ook aan mensen gaan uitleggen hoe je dat gedaan hebt?
Want het kan best dat het niet zozeer het werk in een kantoor is, waar je nu op afknapt, maar dat je geen contacten met andere mensen hebt, of zelf niet (meer) na hoeft te denken.
Stages zijn ook bedoeld om te leren wat je niet leuk vindt trouwens, dat is namelijk ook erg nuttig om te weten. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:47

Vanspeijk dat bedoelde ik ook niet, maar alsnog een stage iets om van te leren en geen volwaardige baan.

Vind je docent zijn misschien leuk? Of antiquair? Dan ben je ook veel op pad om oude dingen te beoordelen enzo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:49

Als je tieners verschrikkelijk vindt is het onderwijs juist geweldig. Je kunt ze precies laten doen wat jij wil ~~}>

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 20:52

Sheran schreef:
Als je tieners verschrikkelijk vindt is het onderwijs juist geweldig. Je kunt ze precies laten doen wat jij wil ~~}>

Nog beter is om er gewoon helemaal niet mee om te gaan in het dagelijks leven :') :')

Anyway; iedereen hartstikke bedankt voor de suggesties. Ik ga nog eens goed naar de master opties kijken en eens een paar docenten+studieadviseur aanspreken, kijken wat zij voor opties aanbieden!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:44

Ik had een beetje hetzelfde probleem. Na vijf jaar gewerkt te hebben op personeelsdiensten, had ik de pc echt wel gehad. Ik heb een extreme switch gemaakt naar de politie. Veel afwisseling, vaak buiten, maar evenzeer administratief werk binnen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:03

vanspeijk schreef:
Sheran schreef:

Bah, nee :o ik vind kinderen/tieners verschrikkelijk, haha!

Ik heb ook niks met kinderen, maar ik werk alweer een jaar of 10 in het middelbaar onderwijs en ik ben echt gek op mijn pubers :D
Kom eens een dagje meelopen!