freelancen naast een vaste baan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

freelancen naast een vaste baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:45

Allereerst: met de zoekfunctie aan de slag geweest maar laatste topic wat ik kon vinden was uit 2014. Omdat de overheid nogal eens wijzigingen aanbrengt in wetgevingen etc toch maar een nieuw topic, maar als ik de zoekfunctie niet goed geraadpleegd heb: Sorry :P

Ik heb momenteel een baan in loondienst voor 32 uur per week. Naast die baan fotografeer ik zo af en toe in opdracht. Blijft tot nog toe allemaal redelijk klein en zo ongeveer 90% van de tijd dat ik de camera pak ben ik voor mezelf bezig.

Maar, nu kreeg ik deze week de mogelijkheid aangeboden om op regelmatige basis voor een opdrachtgever oa als fotograaf aan de slag te gaan. Dat is dus náást mijn huidige baan, die blijf ik gewoon behouden. We kunnen dit volgens mij op een aantal manieren invullen, ik kan namelijk bij hem op de payroll (soortement van uitzendovereenkomst vermoedelijk) OF ik kan als ZZP'er freelance aan de slag waarbij ik gewoon mijn uurtjes factureer. Mijn grootste vraag is nu: Wat is voor mij het gunstigst? En waar moet ik allemaal rekening mee houden in beide gevallen?

Alvast bedankt!

Daihyo

Re: freelancen naast een vaste baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:52

Ik doe hetzelfde (alleen andere branche) en ben het op ZZP basis gaan doen. Ik val binnen de kleine ondernemersregeling, waardoor het aantrekkelijker was om het zo te doen.
Wel komt er even wat administratie bij kijken. Maar uiteindelijk levert het dus wel meer op in mijn geval.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 09:53

Met de administratie ben ik wel redelijk bekend, mijn man is ook ZZP-er naast zijn vaste baan en ik dénk eerlijk gezegd ook dat dat de beste optie is maar ik heb er net niet genoeg kennis voor om het met zekerheid te zeggen. Mijn man werkt ook voor meerdere opdrachtgevers waar het bij mij zou gaan om een bijna-vaste dienstbetrekking. Ik verwacht ook dat er zo'n VAR (of modelovereenkomst tegenwoordig) bij komt kijken..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:08

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 11:16

Ja klopt, dus ik ben me een beetje in aan het lezen in die vervanging :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:25

Altijd factureren zelf en geen payroll. Dat laatste is voor jou geen voordeel, opdracht gever bepaald dan oa je vergoeding en andere opdrachten ernaast doen kan misschien verboden wirden in de kleine lettertjes van de overeenkomst.

Als je je administratie op orde hebt en naast deze vaste klus nig regelmatig losse andere dingen hebt kom je niet in de porblemen met je var die overigens wel gaan verdwijnen.

Kan alleen zijn dat je bij de vaste baan een ander percentage loonbelasting moet gaan betalen.