Moet/ zal ik eerlijk zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kroki

Moet/ zal ik eerlijk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 23:20

Dit is een goedgekeurde schaduwaccount.
Denk je mij te herkennen, PB me dan! :)

Ik wil graag voor het eerst openbaar mijn verhaal doen, met de vraag of ik eerlijk moet zijn?

Paar jaar geleden werkte ik in de Detailhandel, hier heb ik helaas tot mijn grote spijt/ schaamte, fraude gepleegd. Waardoor ik in het FAD ben gekomen. Dit is een Fraude aanpak Detailhandel register, waar je in geregistreerd staat. Dit wordt overigens na 2 a 4 jaar verwijderd. En dat is dus ook dit jaar (over 2 maanden) het geval. Als het goed is, moet ik over 2 maanden uit het systeem zijn. Als dit niet al het geval is.

Ik heb toen een taakstraf gehad. Dit is ook netjes afgeron!
Op het sollicitatie formulier stond de vraag of ik ooit in aanmerking met politie of justitie ben geweest. Echter nooit met justitie zover ik weet.

Maar..... Ik had van de week mijn sollicitatie, waarbij ze vroegen of ik in aanmerking bij politie/ justitie ben geweest, en of ik een VOG (verklaring ontrent gedrag), aan kan tonen. Ik heb gezegd dat dit mogelijk is. Maar echter twijfel ik, want ik weet niet of dit invloed op de VOG heeft.

Nu heeft de persoon met wie ik een gesprek heb gehad, het doorgestuurd naar het hoofdkantoor, en die moeten de solicitanten dan gaan beslissen.

Maar waar ik nu mee zit, sollicitatie ging voor mijn gevoel goed!
Zou er ook graag willen werken. Dit is dan niet de functie als die ik voorheen deed.
Maar nu vraag ik me af, wat als ze toch gaan kijken in het FAD?

Zelf durf ik het niet te vertellen, omdat ik het achter me wil laten, er moeite/ spijt mee heb, en ik het voor mezelf afgesloten heb.
Wil er zelfs niet meer over praten, en heb er dan ook echt moeite mee nu ik mijn verhaal openbaar maak.
Maar twijfel ook of ik niet gewoon eerlijk moet zijn, als het hoofdkantoor mij opbelt, of ik het geworden ben ja of nee.
Ik wil de baan ontzettend graag, maar ben bang dat als ik hier eerlijk over ben, en ze niet controleren in het register, dat dit invloed heeft.

Ben ook bang dat het een afwijzing wordt als ik het alsnog op ga biechten.
En, de vraag is dan ook; doe ik er goed aan? Wie weet controleren hun wel helemaal niet?

Iemand tips, oid? :oo

LienC

Re: Moet/ zal ik eerlijk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:29

Lastige keuze! Ik kan me aan de ene kant goed voorstellen dat je het achter je hebt gelaten en dat je er spijt van hebt. Aan de andere kant, als je het eerlijk verteld en aangeeft dat je er spijt van hebt dan laat je wel zien dat je betrouwbaar en eerlijk bent.

Zelf zou ik ervoor kiezen om het wel aan te geven en uit te leggen dat je hiervoor een taakstraf hebt gedaan en dat je je ervoor schaamt en dat je er spijt van hebt, maar dat je hier eerlijk over wil zijn.
De voordelen? Ze weten het van te voren, jij zit niet met een schuldgevoel en je hebt nooit het gevoel dat je 'betrapt' kan worden (op je verleden).

Maar het blijft jouw keuze. Dus wat voelt goed voor jou?

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:35

Ik ga mee met hierboven.

Toen ik mijn eerste baan kreeg moest ik ook een vog overhandigen. Ik was eigenlijk gewoon te lui om dat ding op te halen, wist ik veel, kreeg ik dus geen salaris!! Totdat ze hem hadden... Dat is wel puntje om over na te denken.

Verder geen ervaring mee.. Succes ik hoop voor je dat je de baan krijgt :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:36

Maar als je een taakstraf hebt gehad, is dit via de politie/justitie gelopen. Je bent dus wél in aanraking geweest met ze en hebt onjuiste informatie doorgegeven bij je sollicitatie.
Het lijkt me ook dat het op je VOG staat als je een taakstraf hebt gehad. Als ze ernaar vragen zou ik zeker eerlijk zijn.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:57

Er staat niks op een VOG, je krijgt hem of je krijgt hem niet.

TS, lees hier eens: https://www.juridischloket.nl/politie-e ... afblad/vog

Daar staat dat de terugkijktermijn vier jaar is. Ook kan je gewoon nog een VOG krijgen als de strafbare feiten niet relevant zijn voor het werk wat je gaat uitvoeren. Ik kan ik je OP niet vinden waar je voor solliciteert? Als het weer in de detailhandel is en het is nog geen vier jaar geleden kan het dus wel problemen opleveren...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:03

Ik denk niet dat je een vog krijgt aangezien je wel degelijk in contact bent geweest met de politie en een taakstraf hebt gehad. Het enige wat je kan doen is hem aanvragen krijg je hem dan heb je mazzel krijg je hem niet dan zal je met de billen bloot moeten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:07

Wat een dilemma...van de ene kant, je hebt je straf gehad en over plm 2 maanden schrijven ze je uit van het register.
Dat is niet voor niks dat is omdat mensen 2de kansen verdienen.

Ik weet eigenlijk niet precies hoe het zit met de vog' s maar het lijkt me stug dat iets je jaren en jaren wordt nagedragen.

Maar het wordt je rechtstreeks gevraagd. Maar moet je op alle vragen antwoord geven?
En onder welke categorie valt deze vraag.

Ik zou geloof ik eens deskundig advies daarover inwinnen.
Bij juridisch loket ofzo?
Weet er niet zoveel van.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:09

callum schreef:
Ik denk niet dat je een vog krijgt aangezien je wel degelijk in contact bent geweest met de politie en een taakstraf hebt gehad. Het enige wat je kan doen is hem aanvragen krijg je hem dan heb je mazzel krijg je hem niet dan zal je met de billen bloot moeten

Ik denk dat dit het eerste is dat je moet doen. VOG aanvragen en kijken of je deze krijgt. En ik zou ook zeker navragen of je officieel uit de FAD bent, mocht een werkgever dit nagaan.

Ben je daar uit en krijg je een VOG dan zou ik je verleden achter je laten en het verzwijgen. Je geeft aan dat je erg veel spijt hebt en ik neem aan dat je hier een harde les uit geleerd hebt!? Dan vind ik dat je recht hebt op een tweede kans en een schone lei.

Als je het eerlijk verteld denk ik dat ze je op basis daarvan niet aan zullen nemen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:11

Hoe oud was je toen je je overtreding beging? De terugkijktermijn voor VOG is 4 jaar. Maar als je overtreding beneden de 23 was, dan is de termijn 2 jaar. Dat betekend dus dat je strafblad schoon moet zijn voor 2 of 4 jaar afhankelijk van je leeftijd.

Daarnaast kijken ze bij justis ook nog of je overtreding relevant is voor het afgeven van een type VOG. Er zijn er heel veel verschillende. Iemand die winkeldiefstal heeft gepleegd hoeft geen 'probleem' te zijn wanneer je op een callcenter wil werken.

De vraag ben je in aanraking geweest met politie en justitie is een beetje wazig. Iedereen is wel eens in aanraking geweest, denk aan alle verkeersboetes. Niet altijd alles hoeft ook verteld te worden. Is het relevant voor de werkgever? (Iemand die koerier wordt kan maar beter wel vertellen dat ie regelmatig verkeersboetes krijgt, maar een ander?)
Je hebt nog altijd recht op een tweede kans. Die termijnen van 2 en 4 jaar zijn er niet voor niks.

Overigens, je bent nog niet aangenomen. Vaak komt er dan nog een keer een gesprek waarbij je VOG formulieren ontvangt. VOG afgegeven kan heel snel, met 1,5 week. Maar als ze twijfelen mag het 8 weken duren. Wordt je afgewezen, dan mag je een bezwaar indienen. In dat geval kun je het einde van je termijn opgeven als reden. Dat is een zwaarwegend iets.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 16-05-16 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:15

Ik zou het echt alleen vertellen als het echt niet anders zou kunnen, dus liever niet. Je word er vaak dubbel op gepakt. Per wanneer zou je er gaan werken als je aangenomen zou worden? Als dat net goed valt na de 4 jaar, zou ik mijn mond houden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:20

primera schreef:
Ik zou het echt alleen vertellen als het echt niet anders zou kunnen, dus liever niet. Je word er vaak dubbel op gepakt. Per wanneer zou je er gaan werken als je aangenomen zou worden? Als dat net goed valt na de 4 jaar, zou ik mijn mond houden.

Dit zou ik doen :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:35

Hoe het met de wet zit weet ik niet. Maar ik ben werkgever in een kleine onderneming (restaurant). Bij een sollicitatie verwacht ik absolute eerlijkheid, ook als het verleden minder fraai is.

Ik als werkgever vind dat iedereen een kans moet krijgen. Ik heb natuurlijk een bepaald profiel voor ogen wat in mijn plaatje past. Maar als jij aan dat profiel voldoet en je bent meer dan gemotiveerd krijg je bij mij die kans met een proeftijd en een tijdelijk contract. En in die tijd mag je je bewijzen. En ja, ik zal je net iets meer in de gaten houden. Maar wie zijn leven op orde heeft gekregen zal dat (denk ik) op zijn beurt wel begrijpen.
Bij het tonen van motivatie en eerlijkheid (ik vind dat zó belangrijk) mag je blijven.

Maar als ik na, voor mijn part vijf jaar, erachter kom dat je je verleden hebt verzwegen (= niet eerlijk zijn) zal ik je eruit gooien. Dat betekend imo namelijk dat je al tijdens je sollicitatie ervan uit bent gegaan dat vertrouwen een kadootje is en je het niet nodig vind dat je werkgever weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. En dat is pas voor mij een reden om je eruit te knikkeren.

Bij deze de mening van een werkgever. Succes TS, denk goed na over hoe je het wilt asnpakken.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:36

Ik zou gewoon de vog aanvragen en kijken of je hem krijgt. Vaak krijg je hem namelijk wel gewoon.

Als je die krijgt, zou ik niets tegen de werkgever zeggen. De kans is heel erg groot dat ze je niet aannemen als je dit vertelt.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 00:43

Palmera schreef:
Hoe het met de wet zit weet ik niet. Maar ik ben werkgever in een kleine onderneming (restaurant). Bij een sollicitatie verwacht ik absolute eerlijkheid, ook als het verleden minder fraai is.

Ik als werkgever vind dat iedereen een kans moet krijgen. Ik heb natuurlijk een bepaald profiel voor ogen wat in mijn plaatje past. Maar als jij aan dat profiel voldoet en je bent meer dan gemotiveerd krijg je bij mij die kans met een proeftijd en een tijdelijk contract. En in die tijd mag je je bewijzen. En ja, ik zal je net iets meer in de gaten houden. Maar wie zijn leven op orde heeft gekregen zal dat (denk ik) op zijn beurt wel begrijpen.
Bij het tonen van motivatie en eerlijkheid (ik vind dat zó belangrijk) mag je blijven.

Maar als ik na, voor mijn part vijf jaar, erachter kom dat je je verleden hebt verzwegen (= niet eerlijk zijn) zal ik je eruit gooien. Dat betekend imo namelijk dat je al tijdens je sollicitatie ervan uit bent gegaan dat vertrouwen een kadootje is en je het niet nodig vind dat je werkgever weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. En dat is pas voor mij een reden om je eruit te knikkeren.

Bij deze de mening van een werkgever. Succes TS, denk goed na over hoe je het wilt asnpakken.

En dit is precies wat ik bedoel.
Ik wil eerlijk zijn. En oké misschien had ik het ook gelijk moeten zeggen. Maar aan andere kant ik zeg het nog gelijk direct.
Zodat je ook een kans krijgt om jezelf te gaan bewijzen!

CarolienR schreef:
Lastige keuze! Ik kan me aan de ene kant goed voorstellen dat je het achter je hebt gelaten en dat je er spijt van hebt. Aan de andere kant, als je het eerlijk verteld en aangeeft dat je er spijt van hebt dan laat je wel zien dat je betrouwbaar en eerlijk bent.

Zelf zou ik ervoor kiezen om het wel aan te geven en uit te leggen dat je hiervoor een taakstraf hebt gedaan en dat je je ervoor schaamt en dat je er spijt van hebt, maar dat je hier eerlijk over wil zijn.
De voordelen? Ze weten het van te voren, jij zit niet met een schuldgevoel en je hebt nooit het gevoel dat je 'betrapt' kan worden (op je verleden).

Maar het blijft jouw keuze. Dus wat voelt goed voor jou?

Inderdaad, dit is dus ook heel dubbel en lastig. Aan ene kant wilt ik zoo graag eerlijk zijn.
Maar aan andere kant, gooi ik misschien mijn eigen ramen in?

primera schreef:

Dit zou eventueel (denk ik) per direct zijn. Omdat ik dus per direct beschikbaar ben. Als het goed is word ik deze week gebeld of gemaild door het hoofdkantoor.

Veulen84 schreef:
Hoe oud was je toen je je overtreding beging? De terugkijktermijn voor VOG is 4 jaar. Maar als je overtreding beneden de 23 was, dan is de termijn 2 jaar. Dat betekend dus dat je strafblad schoon moet zijn voor 2 of 4 jaar afhankelijk van je leeftijd.

Daarnaast kijken ze bij justis ook nog of je overtreding relevant is voor het afgeven van een type VOG. Er zijn er heel veel verschillende. Iemand die winkeldiefstal heeft gepleegd hoeft geen 'probleem' te zijn wanneer je op een callcenter wil werken.

De vraag ben je in aanraking geweest met politie en justitie is een beetje wazig. Iedereen is wel eens in aanraking geweest, denk aan alle verkeersboetes. Niet altijd alles hoeft ook verteld te worden. Is het relevant voor de werkgever? (Iemand die koerier wordt kan maar beter wel vertellen dat ie regelmatig verkeersboetes krijgt, maar een ander?)
Je hebt nog altijd recht op een tweede kans. Die termijnen van 2 en 4 jaar zijn er niet voor niks.

Overigens, je bent nog niet aangenomen. Vaak komt er dan nog een keer een gesprek waarbij je VOG formulieren ontvangt. VOG afgegeven kan heel snel, met 1,5 week. Maar als ze twijfelen mag het 8 weken duren. Wordt je afgewezen, dan mag je een bezwaar indienen. In dat geval kun je het einde van je termijn opgeven als reden. Dat is een zwaarwegend iets.

Ik was 23 toen. Ik heb nog nooit een VOG aan hoeven te vragen oid.
Maar, las op de site vd gemeentr dat er wat logisch is kosten aan verbonden zijn. En de vraag is hoe snel krijg je het dan.

Dus het is niet waard om het even voor de "lol" op dit moment aan te vragen, als blijkt dat ik de baan sowieso niet heb.

De baan zelf betreffende verkoopmedewerkster en tot heden totaal geen invloed op de kassa.

En dat ik eerst Nee zei op de vraag of ik aanmerking ben geweest met de politie, is ook zo. Tenminste nooit boetes van hard rijden oid gehaf alleen via het CJIB (?).
En ik dacht hier dus later ook aan vam fiets, dus vandaar ook het doek van dit topic.

Ik ga morgen toch ook eens even met het FAD bellen. Gewoon voor de zekerheid! :)

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 00:45

snuffie123 schreef:
Ik zou gewoon de vog aanvragen en kijken of je hem krijgt. Vaak krijg je hem namelijk wel gewoon.

Als je die krijgt, zou ik niets tegen de werkgever zeggen. De kans is heel erg groot dat ze je niet aannemen als je dit vertelt.

Kan ik doen. Maar geen idee horlang het duurt. Kan tussrn dr 4 a 8 weken duren.

En als ze deze week al bellen. En ik krijg dan de vog alsnog niet, tja dan heb ik alsnog iets uit te leggen
En ik denk dat ik het dan beter nu kan doen, zodat ze het mee kunnen overwegen in de beslissing.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:46

Altijd eerlijk zijn. Ze kunnen het beter nu van jou horen dan er op een andere manier achter komen ;)

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:51

Ik zou het gewoon eerlijk vertellen. Ooit komt het aan het licht dat je niet eerlijk bent geweest tijdens je sollicitatie. :(

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 00:55

VOG controleert alleen wat er is ingevuld, dit is afhankelijk van wat het bedrijf wilt weten.
De meeste bedrijven betalen de kosten hiervan (werk zelf in de zorg en daar kan je de kosten van VOG declareren), heb je daar geen afspraken over gemaakt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 01:06

Voor mij heel duidelijk: eerlijk zijn. Spreekwoord heet niet voor niets : Eerlijk duurt het langst. Nu kun jij uitleggen wat er gebeurd is en waarom je dat gedaan hebt, en dat je bijna aan de 4 jaar zit waarmee het afgehandeld is. Als zij er door onderzoek achter komen, heb je geen open kaart kunnen spelen en zullen zij invullen wat er gespeeld kan hebben. Daar klets je je heel wat moeilijker uit dan...

Als ze je echt willen, zal het geen invloed hebben op deze sollicitatie. Heeft het wel invloed, dan is dat nog een vervelend resultaat van je daden van toen. Doe je niks aan, maar dan ben je in ieder geval wel eerlijk geweest.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 01:08

Dit is een lastig iets.
In eerste instantie zou ik zeggen dat je eerlijk moet zijn, maar ik weet dat de gevolgen van een strafblad heel ver kunnen reiken. Vaak heeft enkel de aanwezigheid van het strafblad al zwaardere consequenties dan het misdrijf zelf. Mensen kunnen wel zeggen dat ze je er niet op beoordelen, maar dat doen ze wél. En dat hoeft niet eens bewust te gebeuren.

Jouw misdrijf was een geval van witte boorden-criminaliteit. Je zegt dat je in je nieuwe baan geen contactmogelijkheden hebt met geld.
Als de termijn verstreken is, zou ik die verklaring aanvragen en er verder niet over beginnen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 01:10

Palmera schreef:

En op basis van wat ga jij die goede werknemer er dan uitgooien?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 01:11

Wolkje schreef:
Palmera schreef:

En op basis van wat ga jij die goede werknemer er dan uitgooien?

Tegenwoordig krijgt bijna niemand meer een vast contract maar een jaarcontract. Dan wordt dat niet meer verlengd..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 04:41

Ik zou het niet vertellen. Je hebt je straf ervoor gehad, vier jaar de tijd gehad om je leven te 'verbeteren' en dan is het klaar. Als het voor justitie afgerond is waarom zou je dit dan nog verder meenemen in je toekomst. Stel je ben 15 jaar verder dan vandaag en deze vraag wordt gesteld ga je het dan ook vertellen dat je 19 jaar geleden een vergissing begaan bent?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 06:51

Palmera schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je hebt in het verleden een fout gemaakt met fraude/liegen en dan ga je tijdens je sollicitatie gesprek ook liegen. Als ik daar als werkgever achter kom ben je in mijn ogen niet betrouwbaar. Een werkgever moet kunnen bouwen op zijn personeel

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:30

Er zijn legio werkgevers die de rol omdraaien en bij voorbaat al nee zeggen, want hoe kunnen ze een dergelijke werknemer nu ooit vertrouwen?