Studie ontwikkelingshulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

Studie ontwikkelingshulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 21:51

Dag iedereen!

Momenteel ben ik gestopt met mijn eerste HBO studie Media and Entertainment Management International. Ik kwam er achter dat ik toch liever het werk zelf doe dan dat ik mensen aan stuur. Daarom heb ik gekozen om Journalistiek te studeren aankomend jaar.

Eigenlijk heb ik altijd al een sterk gevoel voor rechtvaardigheid gehad.
Graag wil ik na mijn studie naar een ontwikkelingsland toe, daar iets doen om mensen te helpen, en vervolgens daar mijn inspiratie om te schrijven vandaan halen, maar misschien ook oorlogscorrespondente worden.

Om mensen in ontwikkelingslanden te helpen, zou ik natuurlijk verpleegkunde of iets anders moeten studeren. Maar gezien ik niet goed tegen naalden en dergelijke kan, zou ik dit niet willen doen. Ik weet niet welke aspecten er allemaal bij ontwikkelingshulp komt kijken en ik vind het ook erg moeilijk om daar informatie over te vinden op het internet. Ik vroeg mij af of jullie dit misschien weten, en misschien ook een studie die ik zou kunnen volgen (master)?

Alvast bedankt!

Liefs, Eline

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:33

Je kan Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie gaan studeren als je daarin geïnteresseerd bent.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:12

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:37

Wil je mensen zelf helpen of wil je over mensen schrijven? Dat kan je niet altijd combineren: van een journalist wordt objectieve verslaggeving verwacht en geen ingrijpen. Je kunt niet over een oorlog schrijven en tegelijk in het ziekenhuis de verzetsstrijders behandelen. Dat zal de lokale overheid meestal ook niet toestaan - journalisten worden toegelaten in conflictgebieden juist omdat ze nadrukkelijk geen partij kiezen en uitsluitend registreren en niet handelen.

Als je echt actief iets wil doen zou ik eens beginnen met kijken welke eisen goede doelen stellen aan hun medewerkers. War Child, Artsen Zonder Grenzen, Unicef, en zo. Wat voor vacatures hebben ze en welke vooropleidingen willen ze? Vanuit daar kan je dan bepalen welke kant jij op wil, want er zijn ontzettend veel mogelijkheden waar geen naald bij komt kijken. ;) Denk aan het opleiden van lokale leraren of arbeiders, projectmanagement op locatie, of bij rampen de noodhulp aansturen.

Als je echt primair wil schrijven (wat ook heel belangrijk is: soms zijn mensen veel meer gebaat bij verslaggeving dan bij een extra verpleegster aan het bed) zou ik kijken naar journalistiek als studie, al dan niet gecombineerd met antropologie of iets over internationale (geo)politiek.

Wil je het toch graag combineren zou je je nog kunnen richten op documentaires. Daarbij wordt minder objectiviteit verwacht en is er ook meer ruimte om, al dan niet op beeld, zelf iets te doen.

Douce

Re: Studie ontwikkelingshulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:36

In Wageningen is er de studie international development studies. Misschien ook iets om naar te kijken.