Heel gespannen voor reintegratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Heel gespannen voor reintegratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 12:13

Hoi lieve bokkers,

ik kom niet meer zo vaak op het forum, maar heb nu echt even tips nodig en wellicht ervaringen.

Ik ben begin april overspannen geraakt door teveel stress op het werk (had niemand die mij begeleidde in de nieuwe baan en ben erg gaan zwemmen) en daarnaast speelden er privé ook veel dingen (overlijden vader en nu mijn moeder geconstateerd met borstkanker).

Op mijn eigen verzoek wil ik morgen weer voor 2 uurtjes per dag aan het werk, gewoon om die stap niet steeds moeilijker te maken. Want hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt. En thuis zitten is voor mijn stemming niet goed.

Ik ben afgelopen donderdag al 2 uurtjes geweest, heb toen niet veel gedaan. Alleen wat bijgepraat.
Ik vond het fijn er te zijn, collega's zijn allemaal heel erg lief. Maar merkte wel dat ik hoofdpijn kreeg en misselijk werd.

Morgen ga ik beginnen met elke dag 2 uurtjes, maar ik ben zo ontzettend gespannen hierdoor....
Vannacht amper geslapen, nu heel gespannen en misselijk.

Kan ik het wel? Kan ik wel wat simpele taken uitvoeren? Mijn concentratie is nog niet heel erg goed (kan wel een boek lezen en ook de krant).

Door de spanning voel ik me moe en niet lekker in mijn vel.

Ik start om 11.00 uur, en weet nu al dat ik me morgenochtend helemaal gek maak van de stress voordat ik naar het werk ga.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt?

Ineke2

Re: Heel gespannen voor reintegratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:18

Wáár ben je nu precies zo bang voor?
Fouten maakt iedereen, niemand is perfect he.
Je collega's zijn allemaal lief dus je hebt geen vervelende sfeer om in te werken.

Heb je al eens gepraat met psycholoog? Dat lijkt mij voor jou erg fijn om alles wat er speelt eens op een rijtje te krijgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:22

Het is therapeutisch werk dus niemand verwacht van je dat je die twee uurtjes voor de volle 100% zonder fouten aan de slag gaat.
Je maakt jezelf gek door spanning te zoeken waar die niet is. Je hebt gelijk als je zegt dat het beter is om te gaan maar maak het niet erger dan het is want dat is niet goed voor je gezondheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:31

Probeer eens voor jezelf op een rij te zetten waarvoor je bang bent en dat achter de kans hoe reeel het is dat het gebeurt. Bij dat laatste puur vanuit je hoofd en niet je gevoel.

Daarna even lekker naar buiten de natuur om je hoofd leeg te maken!

Je hebt zelf de eerste stap al genomen en dat was moedig! je hebt de kracht om het volgende stapje ook te nemen! Daarbij als het niet gaat kan je zo naar huis.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:41

cissy schreef:
Het is therapeutisch werk dus niemand verwacht van je dat je die twee uurtjes voor de volle 100% zonder fouten aan de slag gaat.
Je maakt jezelf gek door spanning te zoeken waar die niet is. Je hebt gelijk als je zegt dat het beter is om te gaan maar maak het niet erger dan het is want dat is niet goed voor je gezondheid.

Dat klinkt cru, maar het is wel waar. Je maakt jezelf helemaal dol 24 uur lang, voor die 2 uur morgen. Probeer die gedachte aan morgen lost te laten en maak er geen op hol geslagen dwanggedachte van. Loslaten en afleiding zoeken is inderdaad het beste. Probeer ook iets te verzinnen voor wat je na die 2 uur gaat doen. Plan iets leuks daarna. Dat kan het makkelijker maken om je niet op alleen die 2 uur te focussen. Want er is ook nog een leven na die 2 uur op het werk.

Heel veel succes morgen, en daarna!
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 01-05-16 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:43

tinkermiep schreef:
cissy schreef:

Dat klinkt cru, maar het is wel waar. Je maakt jezelf helemaal dol 24 uur lang, voor die 2 uur morgen. Probeer die gedachte aan morgen lost te laten en maak er geen op hol geslagen dwanggedachte van. Loslaten en afleiding zoeken is inderdaad het beste. Probeer ook iets te verzinnen voor wat je na die 2 uur gaat doen. Plan iets leuks daarna. Dat kan het makkelijker maken om je niet op alleen die 2 uur te focussen. Want er is ook nog een leven na die 2 uur op het werk.

Heel veel succes morgen, en daarna!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 13:18

Mijn angst is dat er niets uit mijn handen komt, door mijn slechte concentratie. Daarnaast ben ik ook bang om misselijk te worden en hoofdpijn te krijgen. Dit krijg ik bij teveel prikkels (bijv in een winkel).

Ik maak me dus zorgen of ik het wel aankan...

Ik wil heel graag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:22

Het lijkt m verstandig hiermee om te leren gaan met een psycholoog, anders wordt dit natuurlijk een selffulfilling prophecy en wordt het werken steeds moeilijker.

Ben je al onder behandeling voor je overspannenheid?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:23

Men lijd het meest van het hetgene dat hij vreest is het spreekwoord. En dat is helaas vaak waar.

Nogmaals ik denk dat praten met een psycholoog je hierbij echt gaat helpen. Sterkte ermee :(:)
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 01-05-16 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:23

Kijk even wat er in je profiel staat, de vijf D's. Begrijpelijk dat je, juist door je gezondheidssituatie je jezelf helemaal over de rooie jaagt. Adem in, adem uit en kijk wat er op je pad komt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:28

Ts overweeg eens yoga! Baat het niet..

En als het niet wil wil het niet hè! Ik vind dat je nu al teveel wil. Van 40 uur ziektewet naar 10 uur werken dat is al bijna 25%. Wat is er mis met 3x2 uur? Bijvoorbeeld maandag, woensdag, vrijdag?

Wil je eens kijken naar yoga lessen? Aanvullend met bijvoorbeeld een mentale steun!

En boven alles geloof in jezelf en durf ook te stoppen wanneer je voelt dat het niet goed zit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:33

Maar er hoeft ook niets uit je handen te komen, je hoeft helemaal niets te presteren. Daar aanwezig zijn, voor twee uurtjes, weer wennen. Dat is je eerste doel.
Kleine stapjes. Forceer geen reuzensprongen, maar probeer wel realistisch te blijven kijken naar wat je doet. Een (goede) arbo arts en blijven praten met je leidinggevende is hier in erg prettig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:45

laetitia schreef:
Mijn angst is dat er niets uit mijn handen komt, door mijn slechte concentratie. Daarnaast ben ik ook bang om misselijk te worden en hoofdpijn te krijgen. Dit krijg ik bij teveel prikkels (bijv in een winkel).

Ik maak me dus zorgen of ik het wel aankan...

Ik wil heel graag.

Je maakt jezelf nu al gek voor iets dat nog niet eens gebeurd is. Er hoeft NIETS uit je handen te komen.
Niemand verwacht dat van je.
Als je het niet probeert weet je het niet. Zoals gezegd heb je lieve collegas en die hebben heus wel begrip voor de situatie. Je kunt altijd eerder weggaan als het toch niet gaat, maar dan heb je het wél geprobeerd en een belangrijke stap gezet. Daar mag je best trots op zijn. Iedere dag 1% dan heb je maar 100 dagen nodig....

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:45

Moeite met concentreren heeft iedereen wel eens. Dat komt wel terug, niet teveel zorgen om maken. Ik heb een hele tijd gestudeerd terwijl ik moeite had om mij te concentreren en ben toch afgestudeerd. Heb nu op mijn werk soms ook dat ik er niet helemaal bij ben, maar dan denk je gewoon: morgen beter...
Deel die twee uur misschien op in kleinere stukjes en neem tussendoor even pauze door bv een kop koffie te gaan halen. Werk met kleinere blokken. Ga je piekeren, ok, 'verwelkom dan even die gedachte en leg ze daarna even naast je neer tot je pauze hebt, dan sta je jezelf even toe je gedachten de vrije loop te laten. Breng je aandacht gewoon telkens weer naar waar je mee bezig was.
En die hoofdpijn en misselijkheid... wat maakt dat je daar zo bang voor bent? Het is natuurlijk niet fijn om hoofdpijn te hebben of misselijk te zijn, maar het is ook niet 'meer' dan een nare sensatie... Het is 'maar' hoofdpijn en dat kan iedereen hebben.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:04

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, en als ik dit zo lees denk ik dat je er gewoon nog niet klaar voor bent. Begin april is het fout gegaan, we zijn nog maar een maand verder.

Ik wil je niet ontmoedigen maar bij mij heeft het een jaar geduurd voor ik weer kort winkels in kon en korte, kleine opdrachten kom doen. En in totaal ben ik bijna twee jaar bezig geweest voor ik weer aan het werk kon. En nu, zo'n vier jaar verder, krijg ik langzamerhand het idee dat ik weer beter ben.

Je zit er nog te diep in, neem de tijd en de rust. En dat is moeilijk, ik voelde me ook waardeloos en had elke dag het gevoel dat ik niet genoeg deed. Nu nog trouwens, maar je moet de tijd nemen om daar beetje bij beetje mee om te leren gaan.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:07

En hoe is het gegaan??

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 14:49

Het is goed gegaan, mijn lichaam geeft wel echt duidelijk mijn grens aan. Als ik misselijk begin te worden stop ik meteen.

Thuis moet ik nog wel even bijkomen. Mijn werkgever zegt " al blijf je nog weken maar 2 uurtjes per dag komen, dat maakt niet uit. Je bent het waard".

@ Zorro, had jij een echte burnout? Ik zelf heb dat niet, ben wel matig depressief en ook overspannen. Maar voor mij werkt thuis zitten juist de depressie nog meer in de hand.
Ik heb echt structuur en een doel nodig, anders zak ik steeds verder weg.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:02

laetitia schreef:
Het is goed gegaan, mijn lichaam geeft wel echt duidelijk mijn grens aan. Als ik misselijk begin te worden stop ik meteen.

Thuis moet ik nog wel even bijkomen. Mijn werkgever zegt " al blijf je nog weken maar 2 uurtjes per dag komen, dat maakt niet uit. Je bent het waard".

@ Zorro, had jij een echte burnout? Ik zelf heb dat niet, ben wel matig depressief en ook overspannen. Maar voor mij werkt thuis zitten juist de depressie nog meer in de hand.
Ik heb echt structuur en een doel nodig, anders zak ik steeds verder weg.

Fijn dat het goed is gegaan! Hoe kijk je nu tegen de volgende keer aan? Heb je nog net zoveel angst? Of is dat al minder?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 17:29

De zenuwen worden steeds minder gelukkig.

Maar erg gespannen zijn hoort ook wel bij een depressie. Dan zijn alle kleine dingen ineens heel eng...;-).

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:35

laetitia schreef:
De zenuwen worden steeds minder gelukkig.

Maar erg gespannen zijn hoort ook wel bij een depressie. Dan zijn alle kleine dingen ineens heel eng...;-).

Dat klopt! Maar elke keer die goed gaat is weer een stap in de goede richting! Goed naar jezelf luisteren en vooral niet te snel willen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:10

Goed gedaan! +:)+ kleine stapjes en niet teveel piekeren dan komt het vanzelf.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:50

Fijn dat het goed is gegaan. Neem je tijd. En je boft met zo een werkgever.