Examenvrees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

Examenvrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 13:01

Dag bokkers,

Op 12 mei beginnen de examens weer, en dit jaar zal ik er ook aan moeten geloven. Op zich heb ik niks om me zorgen over te maken. Mijn laagste SE-punt is een 6,7, maar alsnog begin ik me nu ontzettend druk te maken om niks. Ik heb altijd voor proefwerken wat last gehad van spanningen, maar vooral in het laatste jaar zijn deze spanningen voor proefwerken wat erger zijn geworden. Als ik eenmaal bezig bent neemt de spanning af, maar het is alsnog niet prettig als je met spanning begint.
Nu heb ik voor de vakantie een test gemaakt, waaruit kwam dat ik inderdaad eens bij de faalangsttrainingen voor de examens moet gaan kijken. Helaas zijn deze trainingen pas 3 dagen voor de examens, en daar heb ik dus de komende 2 weken in de vakantie helemaal niets aan.

Ik zit me dus op dit moment thuis druk te maken, omdat ik bang ben dat ik het allemaal niet geleerd krijg in korte tijd en door die stress neem ik nog minder op.
Is er toevallig iemand hier die de heilige tip heeft hoe ik kan zorgen dat ik me nu en voor het examen kan ontspannen, zodat ik ten minste nog wat geleerd krijg?

Alvast hartstikke bedankt!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:07

Als eerste: het komt allemaal wel goed. Examens zijn nu eenmaal ontzettend stressvol :(:)
Probeer gewoon zo rustig mogelijk alles door te nemen. En maak vooral ook je proefexamens, meerdere! Want als het resultaat er bij eentje dan tegenvalt, kunnen de andere dat goedmaken. En je laat jezelf zien dat er genoeg dingen zijn die je gewoon goed kunt :)
Leer niet meer dan 45 minuten per keer, neem dan even 15 of 30 minuten pauze. En als je leert, sta jezelf dan niet toe om afgeleid te raken. Zodra je merkt dat dat gebeurt - zij het door telefoon/internet/paniekgedachten, adem dan even een paar keer diep in en uit en vertel jezelf dat op dat moment datgene waarmee je je bezighoudt, het belangrijkste is.
Ga lekker tussendoor naar buiten, rij paard als je die mogelijkheid hebt en als je merkt dat je in paniek raakt, ga dan heel even wat anders doen, of iets wat goed lukt. Mediteren (Eventueel geleide meditaties, op youtube vind je er genoeg (zoek bv. op 'guided meditation concentration') ) helpt mij altijd heel goed.
Iets wat daar weer heel erg buiten valt, maar mij en vrienden helpt, zijn is Bach rescue spray. Het maakt je wat rustiger en zorgt ervoor dat je helderder kunt nadenken. En het fijne is, dat het natuurlijk is.

Heel veel succes met je examens. Maak er wat van! Dat gaat zeker lukken :)

Anoniem

Re: Examenvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:13

Allereerst heeel veel succes TS!

Weet precies hoe je je voelt momenteel.

Toen ik van de havo naar het hbo ging, kreeg ik gigantische faalangst. Ik heb veel gesprekken gehad met mijn SLB'er en decaan om hier over te praten.

Zo heb ik ook een boekje over faalangst gekocht met handige tips en tricks erin. Werkte enorm fijn voor mij!

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:17

Herkenbaar
mijn laagste Gemiddelde is een 6 en k heb mocht t nodig zijn voldoende compensatie.
Toch stress ik mega erg en heb ik al besloten dat ik tot na mn examens geen sociaal leven meer mag hebben en niet meer mag werken. (Dus het enige wat ik buiten leren doe is af en toe in pauzes gitaar spelen en naar de paarden gaan).
Die pauzes heb je inderdaad wel echt nodig en examens maken helpt ook mega goed.

Ik had t vorig jaar nog erger toen de proefwerken in SE's veranderde.
Ik kreeg door de stress black outs en haalde cijfers waarvan ik wist dat k t beter kon. Wat bij mij toen supergoed heeft geholpen is voordat je begint met je examen gewoon even een paar minuutjes tot rust te komen en een paar keer diep adem te halen. Dan word je rustiger en ga je veel beter je examen in!
Succes :)

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:23

Relax! Je hebt de tijd, staat er goed voor. Leer in korte stukjes en pak genoeg ontspanning waar je gewoon even niet denkt aan de examens. En als het heel erg is mss voor de examens bij de huisarts langs voor lage dosis propanolol.

Veel proefexamens maken, zo ontdek je hoe ze vragen stellen en wat ze willen horen. Vaak lijkt de vraagstelling altijd op elkaar.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 13:54

In ieder geval al hartstikke bedankt voor de antwoorden.

_Dominique schreef:
Zo heb ik ook een boekje over faalangst gekocht met handige tips en tricks erin. Werkte enorm fijn voor mij!

Zo'n boekje heb ik inderdaad ook gebruikt voor presentaties. Ik heb nu voor SE-proefwerken dat ik accepteer dat ik aan het stressen ben, want ik weet dat het tijdens het proefwerk toch over gaat.

Waar ik op dit moment het bangst voor ben, is dat ik de stof niet goed genoeg beheers of dat ik last krijg van een black-out of stomme fouten ga maken. Ik heb wel inderdaad al proefexamens gemaakt, maar het echte examen zal toch anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:57

Is ook echt een typisch 'symptoom' van faalangst. Je eigen helemaal rot leren en dan nog denken/overtuigd van zijn dat je het écht niet goed kent etc.

Vind het echt rot voor je.. :(:)

Probeer zoveel mogelijk in stukjes te leren, overhoor jezelf en zo zie je of je de stof ook beheerst. :)

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:58

Het echte examen lijkt echt precies op de proefexamens (gewoon examens van vorige jaren), alleen de omstandigheden waaronder je 't maakt zijn anders. Als jij de proefexamens kan maken beheers je de stof echt voldoende, dan is het alleen een kwestie van je stress proberen te controleren :j

Dus als je proefexamens goed gaan mag je daar best wat vertrouwen in jezelf van krijgen!

Propanolol kan wel helpen de scherpe kantjes van de stress te halen omdat je hartslag dan niet verhoogt, zelf voor mijn eerste examen ook genomen en bij mondelingen. Maakt het net wat draagbaarder.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:14

Lieve TS, faalangst is verschrikkelijk.

Hier nog iemand, ik heb af en toe behoorlijk extreme faalangst. Dusdanig dat ik niks binnen kon houden, blackouts had en soms zelf hyperventileerde. En iedereen maar zeggen dat ik me niet zo aan moest stellen :roll:

Anyways. Ik gebruik graag Valeriaan pilletjes, die willen de extreem scherpe randjes om het zo even te noemen er wel eens afhalen. Het is niet verslavend en werkt zelfs positief op je concentratievermogen.

Daarnaast heb ik tijdens mijn examens een soort 'picknick' zoals een van de surveillanten het ooit noemde :') kortom: allerlei dingen te eten en te drinken. Ik had water of een sapje, snoeptomaatjes, komkommer, snoepjes, kauwgom, net wat je lekker vind. Op het moment dat ik tijdens een examen paniek voel, dan neem ik pauze en ga rustig iets drinken en eten (ja tijdens het examen kan ik velukkig wel weer eten, heel stom). Zo zorg ik voor een rustmomentje en voorkom ik blackouts.

Ook kijk ik eerst het hele examen door en maak ik de makkelijke vragen eerst; zo krijg je een beetje zelfvertrouwen.

Betreffende stress VOOR het examen; pak je ontspanning! 24/7 leren wekrt niet, echt niet. Plan tijd in om te sporten, dat is heel goed voor je, maar ook om even wat leuks te doen. Voel je daar niet schuldig over, dit zorgt juist dat je fris en met genoeg concentratie later weer door kunt. Maak kaartjes met examenvragen die je aan bijvoorbeeld je moeder geeft zodat ze ze bijvoorbeeld tussendoor eens kan stellen. Maak samenvattingen.

Visualiseren en ankeren zijn ook fijne technieken om te gebruiken. Vooral ankeren vind ik persoonlijk fijn werken. Probeer ook eens ademhalingsoefeningen als je veel stress voelt. Zelf heb ik ook veel aan mindfullness.

Het is ook een beetje experimenteren wat voor jou persoonlijk goed werkt.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 17:31

Valeriaantabletten gebruik ik inderdaad wel altijd voor het geven van presentaties en ik heb inderdaad ook bach spray hier staan. Ik ben inderdaad nu echt heel hard aan het leren telkens, maar ik hoop dat ik op de examendagen zelf dan gewoon wat rust kan hebben en ook het gevoel hebben dat ik daadwerkelijk mijn stof ken. :j
Ankeren heb ik nog nooit van gehoord, ik zal het eens opzoeken. Visualiseren heb ik vaker ook geprobeerd, maar dat hielp niet zo bij mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:36

De tips van Mar_fay zijn zeker goed. Leren in afgebakende blokjes met daartussen bewust pauze, en ook zeker ontspannen. Liefst ook fysiek iets doen, zodat de spanning en energie weg kan.

Tijdens de examens (maar je kunt het tijdens het leren al oefenen natuurlijk) zijn er ook een aantal dingen die kunnen helpen. Bekijk eerst het examen even: hoeveel vragen en pagina's zijn er eigenlijk bijvoorbeeld? Dan kun je je tijd een beetje indelen zonder dat je voor verrassingen komt te staan. Dat hoeft niet heel strict, maar is wel goed om in de gaten te houden.

Tijdens het examen, en zeker als je je gehaast of erg onzeker voelt, kun je best af en toe even pauze nemen. Even rechtop zitten, je voeten op de vloer voelen, de stoelleuning van je rug, je handen tot vuisten ballen en weer ontspannen, een paar keer bewust in en uit ademen... dat helpt vaak al een boel.

Als je vast komt te zitten, begin dan met wat je wel weet. Schrijf formules, steekwoorden of jaartallen op een kladblaadje, ook als ze niet direct gevraagd worden. Gewoon omdat je dan het gevecht met jezelf een beetje omzeilt. Een deel van jezelf zegt namelijk 'deze vraag kan ik niet' en daar tegenin gaan kost veel kracht en energie en dat deel van jezelf dat denkt dat het niet kan, wordt alleen maar sterker. Maar als je een stapje opzij doet, naar dingen kijkt die je wel kunt en weet, dan kun je daar vaak ineens omheen.