Naar de uni met propedeuse Toegepaste Psychologie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rebekka

Naar de uni met propedeuse Toegepaste Psychologie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:22

Hoi! Op dit moment ben ik bezig met mijn propedeuse Toegepaste Psychologie aan de HAN in Nijmegen, waar ik ook op kamers woon. Een leuke studie waar ik niet al te veel moeite voor doe (ik kan er nog veel naast doen), maar ik vind het niet erg uitdagend en ik ben erg bang dat ik straks niks kan met mijn bachelor en sowieso een master moet doen.

Nu zou ik het misschien wel leuk vinden om door te gaan naar de universiteit (bijvoorbeeld algemene sociale wetenschappen in utrecht), maar ik weet niet of dat een slimme optie is.
Ik wil namelijk sowieso graag in Nijmegen blijven wonen omdat ik hier bij een hele leuke vereniging aangesloten ben, maar de toelatingseisen in Utrecht zijn soepeler dan bij de Radboud dus moet ik dan heen en weer gaan reizen (omdat kamers in Utrecht erg duur zijn)

Daarnaast weet ik niet of ik te optimistisch ben met het niveau, ik weet zeker dat ik voor een universitaire bachelor meer moeite moet doen en dus waarschijnlijk ook dingen moet laten vallen om de focus op studie te houden.
En ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe realistisch het is dat ik met een universitaire bachelor (en evt master) wel goede baankans heb, maar ik denk sowieso meer dan met TP.

Dus uiteindelijk is de keus: ga ik door met TP op een relaxte manier, ik kan alles blijven doen wat ik wil maar ik vind niet zo heel veel uitdaging in mijn studie en ik kan misschien geen goede baan vinden met mijn studie
Of ik ga de uitdaging aan door een universitaire bachelor te doen, hiervoor moet ik wel heen en weer reizen en moet ik echt prioriteiten stellen.

Heeft iemand hier ervaring met één van deze studies?(TP & ASW) Of heb je een goede tip? Let me know :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:40

De beste tip is: zoek een andere studie uit :Y) .
Klinkt heel bot, maar de baankans met een studie als asw of psychologie is gewoon dramatisch, zowel op het HBO als de universiteit. Ik heb wo afgestudeerde vrienden die al blij zijn als ze een mbo functie kunnen krijgen. Ik heb zelf de bachelor psychologie in Utrecht gedaan met 2 vingers in mijn neus, moeilijk is het echt niet. En het onderwijs in Utrecht vond ik persoonlijk best goed.
Maar goed, je kan er dus echt niet veel mee, dus ik zou het sterk afraden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:42

Binnen de JJI waar ik werk hebben wij veel stagiaires TP. Veel gaan wel door voor een master en dat zien wij uiteindelijk liever dan mensen van de universiteit. Universitair geschoold betekent vaak ook dat je meer bent opgeleid richting onderzoek, hbo is vaker praktisch toepasbaar op de werkvloer

AmberG

Re: Naar de uni met propedeuse Toegepaste Psychologie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:51

Ik heb ook eer m'n propedeuse gehaald in toegepaste psychologie nadat dat me redelijk afging, en ben daarna naar de UU gegaan. Hoewel het wel pittiger is, is het zeler wel te doen. Ik kan nog gewoon eem sociaal leven en hobby's onderhouden. Qua reizen kan ik gewn uitspraken doen. Ik deed er twee uur over om in utrecht te komen, maar ik vind het dan ook nieg erg om ver te reizen. Dat ligt aa jezelf en wat jij fijn vindt qu afstand. Maar als je het wil doen zou ik zegge : ga ervoor, want het is zeker te doen met een TP propedeuse

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 17:56

@Eef_Bam ja ik weet inderdaad dat het bij psychologie redelijk tegenvalt. Ik hoopte dat het bij ASW (met master) wel wat meer zou zijn. Veel van m'n interesses liggen wel in de sociale hoek, dus een hele andere studie weet ik niet zo goed!

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 17:57

@AmberG oke goed om te weten! Het zal waarschijnlijk ook wel liggen aan welke studie je gaat doen. Maar bedankt voor je reactie :)