Uitrolbare longeerlijn

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fennax33

Uitrolbare longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 14:54

Hallo allemaal,

op school ben ik bezig met het maken van een ondernemingsplan en ik heb gekozen voor een product. Namelijk de Happy Horses uitrolbare longeerlijn.

Zelf ben ik tegen een probleem aangelopen, namelijk het longeren met een longeerlijn. Zelf raakte ik vaak in de knoop en brandde het aan mijn handen zodra mijn paard te hard trok aan het touw. Hier is natuurlijk de oplossing voor om handschoenen te gebruiken, maar ook deze vergeet je wel eens.

Nu dacht ik aan een uitrolbare hondenriem. Dit is een handvat met een soort rem erop. Door die rem kunt u zelf de afstand bepalen. Zodra u de rem erop zet, blijft de lijn ook op een lengte. Zodra u de rem weer los klikt, kan het dier weer naar ju toe komen. Een hondenriem is natuurlijk niet sterk genoeg voor een paard, maar omdat het wel een handige manier is, zou het ook voor een paard gebruikt kunnen worden door het materiaal te veranderen. De longeerlijn die ik ga gebruiken is van nylon gemaakt. Het is een dun en zeer sterk touw. Doordat het vrij dun is, wordt het handvat ook niet groot. Zodra er dikker touw gebruikt zou worden, zou het handvat ook groter worden. Voor het veilig te maken komt er een veiligheidsclip aan het uiteinde van de lijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat zodra uw paard schrikt en wegrent, het handvat naar het paard vliegt. Met een normale longeerlijn, laat u los en hangt het touw aan het paard vast. Dit is gevaarlijk. Zodra het paard op het touw stapt, kan het paard zich ermee verwonden. De veiligheidsclip laat los zodra het paard er heel hard aan trekt. Het is niet zo dat als het paard schud met zijn hoofd, dat het dan ook los laat. Nee zodra het paard echt hard eraan trekt, laat de clip los. De Happy horse longeerlijn is ook niet aan te raden aan ongetrainde paarden. Een ongetraind paard zal snel snappen dat het iedere keer kan ontsnappen. De keuze ligt natuurlijk bij u zelf om het dan toch te gebruiken.

wat vindt u van deze lijn?
Laatst bijgewerkt door Fennax33 op 11-04-16 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

YOURLOVER

Re: Uitrolbare longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:00

Ik zou als je professioneel wilt overkomen iemand laten kijken naar je tekst, zie hier en daar wat spelfouten en vreemde zinnen. Ik heb hier zelf ook eens over nagedacht, maar ik vind het geen praktisch idee.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:03

Het eerste wat in me opkwam was: Wat nou als die lijn losschiet? Dan vliegt 'ie bij zo'n oprolsysteem toch met een noodgang in je gezicht? Zo gaat het met die hondenlijnen in ieder geval wel.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:08

Pfoe. Leuk idee maar niet uitvoerbaar denk ik zo.
- Hoe wil je je paard de volte laten vergroten/verkleinen als je zelf lengte bij kan geven? Dan zal dat dus alleen via lichaamstaal moeten.
- Grote kans dat als de lijn 'strak' staat, je paard gaat hangen. je kan immers niet simpelweg ruimte geven; de katrol zal altijd strak schieten ipv ruimte geven.
- Een dun nylon touwtje zal hem niet worden; die touwtjes gaan 500-800 kilo simpelweg niet redden. daarom zijn de longeerlijnen nu ook zo dik. En om die op te rollen heb je wel een mega katrol/handvat nodig :+
- De veiligheidsclip; per wanneer laat hij los? Als het paard al iets de volte uitbreekt naar een zijkant toe? Als je er op stapt met je eigen gewicht? En dan? Schiet de katrol dan ook op de rem zodat je dat ding niet vol in je gezicht krijgt?
Laatst bijgewerkt door Celiien op 11-04-16 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:09

Het idee is leuk maar ik denk in de praktijk dat je een ontzettend groot handvat in je handen hebt dat het het niet makkelijker maakt.
Daarbij zou ik de naam aanpassen, komt een beetje kinderlijk over.
Succes ermee!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:12

Laat inderdaad die tekst nakijken, er staan echt storende foutjes in. En die naam vind ik nogal penny maar ok dat is smaak.

Ook ik zie dit niet zitten. Daarnaast denk ik dat als je een beetje kundig bent je prima kunt longeren zonder in de knoop te raken.

Ik denk ook niet dat je de echte fijne hulpen goed kunt geven met zo'n lijn zoals mijn voorgangers ook aangeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:14

Een extra probleem kan het geluid zijn van het op&afrollen; niet elk paard zal daar blij mee zijn.

Wat ook niet klopt in je tekst is dat je schrijft dat je zelf de lijn vast kunt zetten op een bepaalde lengte en dat als je die weer losmaakt het paard weer naar je toe kan komen. Het paard kan altijd naar je toekomen, of je de lijn nou op slot zet of niet. Het enige wat de lijn doet bij het op slot zetten is voorkomen dat je paard verder weg gaat. Maar dat doet een longeercirkel in feite ook al

Als je mensen aanraadt om alleen in een longeercirkel te longeren met dit product, dan is zo'n speciale longeerlijn toch helemaal niet nodig? Je kunt dan namelijk volstaan met een touw dat even lang is als de straal van de longeerlijn, dan is het ook nooit te lang.

Op zich vind ik het leuk bedacht, maar ik denk dat je er toch nog even beter over na zult moeten denken voor je er echt mee verder kunt. Alleen al de natuurkundige kan van de zaak om te bepalen welke trekkracht je halspel moet kunnen weerstaan en hoe je dan het touw goed genoeg vast kunt klemmen zonder dat je het touw zelf beschadigt. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:15

Levensgevaarlijk. Een paard hoeft maar 1x buitenom te draaien en de lijn zit rond zijn benen waar hij gevaarlijke snijwonden kan én zal veroorzaken (touwflexi's hebben ruggen van honden ontvelt waarbij tientallen hechtingen nodig waren, vingers geamputeerd en lelijk wonden rond enkels gecreërd).

Op het moment dat het paard een keer hard aan het einde van de lijn trekt als de rem er niet op staat breekt hij los en komt de lijn met harde vaart terug waar hij bij de longeerder serieuze schade kan aanrichten.

De subtielere communicatie gaat volledig verloren met het paard. Of er staat altijd druk op de lijn (als de rem niet gebruikt wordt) of je hebt snel een doorhangende lijn op het moment dat het paard 2 passen naar binnen doet/naar binnen springt waarbij je de lijn niet vlot kan inkorten en het paard gemakkelijk over de dunne snijdende lijn kan stappen.

Daarnaast zal de longeerlijn al snel behoorlijk zwaar worden. De 8m-lijn voor grote (50+kg) honden weegt al bijna een kg. Om het enigszins acceptabel qua kwaliteit te houden zit je al snel aan iets dat tegen de 2kg komt als het een paard moet kunnen sturen.

Ik vind het bij honden meestal al een gevaarlijk apparaat (o.a. over de zeer sterk verminderde controle over de hond doordat subtiele communicatie niet mogelijk is en je de lijn niet in kan korten zonder dat je de rem eraf moet halen, waardoor het binnenhalen veel langer duurt en de hond de kans krijgt juist wel weg te schieten. Maar ook omdat de rem soms niet functioneert, de gesp breekt en de hond dan los loopt, etc).

Overigens noem je zelf het feit dat de lijn in je handen brandt als het paard eens hard trekt. Als een paard dat bij jouw apparaat doet zijn er 2 mogelijkheden. Of hij trekt het handvat uit je handen, een handvat kan je namelijk veel minder lang vasthouden dan een lijn; of of veiligheidsclip laat los. Dan heeft het paard dus geleerd dat hij door kort hard te trekken hij los kan komen, al dan niet met een eng snijdend ding achter zich aan.

Een andere oplossing dan handschoenen gebruiken is ook een goede kwaliteit longeerlijn te gebruiken, die dingen van 10€ zijn van een materiaal met weinig grip en het brandt makkelijk in je handen. Er zijn ook materialen met veel grip en die weinig branden en ook niet gemakkelijk in de knoop raken (hoewel de lijn correct opschieten (tot lussen maken) iets is dat altijd zou moeten gebeuren).

Een rollijn kan ook niet gedoseerd lijn geven. Bij een echte lijn kan je het paard de lijn uit je handen laten "kauwen" waarbij de cirkel heel rustig aan groter wordt. Bij een rollijn is het zwart of wit: er is een volledige rem of geen enkele rem. Dat zorgt er ook voor dat de kans groter is dat men bij een noodsituatie in de lijn grijpt, waardoor de schade al snel niet te overzien is (ik vrees voor het verlies van halve handen als je het inzet voor paarden).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:16

Celiien schreef:
- Een dun nylon touwtje zal hem niet worden; die touwtjes gaan 500-800 kilo simpelweg niet redden. daarom zijn de longeerlijnen nu ook zo dik. En om die op te rollen heb je wel een mega katrol/handvat nodig :+

Tenzij jij zelf ook 500 kilo weegt, hoeft een longeerlijn natuurlijk niet zo'n gewicht te kunnen hebben :D
Als je je paard er niet mee vast zet aan de muur zou 70-100 kilo meer dan genoeg zijn :)

Ook de terugtrekkracht hoeft niet hoog te zijn. Je blokkeert hem op de gewenste lengte, en longeert vervolgens zoals je normaal ook doet. Dat kan ook zonder spanning erop.

Ik vind het best een goed idee.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:16

xyzutu2 schreef:
Een extra probleem kan het geluid zijn van het op&afrollen; niet elk paard zal daar blij mee zijn.

Wat ook niet klopt in je tekst is dat je schrijft dat je zelf de lijn vast kunt zetten op een bepaalde lengte en dat als je die weer losmaakt het paard weer naar je toe kan komen. Het paard kan altijd naar je toekomen, of je de lijn nou op slot zet of niet. Het enige wat de lijn doet bij het op slot zetten is voorkomen dat je paard verder weg gaat. Maar dat doet een longeercirkel in feite ook al

Als je mensen aanraadt om alleen in een longeercirkel te longeren met dit product, dan is zo'n speciale longeerlijn toch helemaal niet nodig? Je kunt dan namelijk volstaan met een touw dat even lang is als de straal van de longeerlijn, dan is het ook nooit te lang.

Op zich vind ik het leuk bedacht, maar ik denk dat je er toch nog even beter over na zult moeten denken voor je er echt mee verder kunt. Alleen al de natuurkundige kan van de zaak om te bepalen welke trekkracht je halspel moet kunnen weerstaan en hoe je dan het touw goed genoeg vast kunt klemmen zonder dat je het touw zelf beschadigt. :)

Dit wilde ik net gaan toevoegen, maar zag dat jij het al zei :+ Je kan zelfs zonder longeerlijn dan aan t werk, puur op lichaamstaal. Hulpen kan je met de katrol niet geven namelijk

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:17

8nnemiek schreef:
Celiien schreef:

Tenzij jij zelf ook 500 kilo weegt, hoeft een longeerlijn natuurlijk niet zo'n gewicht te kunnen hebben :D
Als je je paard er niet mee vast zet aan de muur zou 70-100 kilo meer dan genoeg zijn :)

Ook de terugtrekkracht hoeft niet hoog te zijn. Je blokkeert hem op de gewenste lengte, en longeert vervolgens zoals je normaal ook doet. Dat kan ook zonder spanning erop.

Ik vind het best een goed idee.

Dit is niet waar (geen idee waarom natuurkundig gezien :+ ), want waarom heb je die katrollen voor honden anders op het gewicht van de hond? Dat zou dan toch ook op je eigen gewicht gebaseerd moeten zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:20

Nee, want honden zijn gemiddeld gesproken lichter dan mensen. Daarom heb je ook de klasse 50+. In die groep zie je dat het eigenlijk geen verschil meer maakt of het het gewicht van de uitlater of de hond is (daar kunnen de bazen de hond vaak fysiek toch niet houden als hij echt gaat. Al helemaal niet aan een flexi, omdat de hond dan ook al snelheid hebben kunnen maken en je alleen met je vingers kan vasthouden en niet met je hele hand i.v.m. het handvat).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:22

Aha. Dan heb ik niks gezegd. Geen verstand van natuurkunde :+

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:25

Vind het ergens wel een goed idee, maarja lijkt me niet zo heel veilig. Goed oefenen met een longeerlijn en dan kan je er wel mee om :))
Maar idd, zou je tekst ook toch even aanpassen, taalkundig niet zo sterk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:29

Je idee bestaat al. En al jaren. Flexilijn heeft ooit lang lang geleden al zon oprollijn voor paarden in hun assortiment gehad. En ja speciaal voor paarden was die lijn.

Kan je uit eerste hand vertellen. It doesn't work :+
Ik heb zon lijn gehad, en alles leuk enz. maar zodra de klem op de lijn staat en paardlief trekt een keer echt kan jij niet meer ontgrendelen en ga je dus fijn zandskieen achter je paard aan. Het laten vieren van je lijn door de hand is niet mogelijk. Kortom het werkt dus van geen kant.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:45

Ik was de brandwonden helemaal vergeten. Ik heb zelf notabene nog een litteken om mijn enkel van toen het buurmeisje haar Jack Russel met een flexilijn uitliet, de hond achter mij langs liep en vervolgens voor mij iets leuks zag en er dus op af spurtte waarbij hij de hele lijn langs mijn enkel ratste. En die dag had ik natuurlijk net een korte broek aan... :x

Nee, zo'n nylon koord zou ik zeker niet bij paardenbenen in de buurt willen hebben. Dan moet je toch echt gewoon zo'n brede longeerband gebruiken om het veilig te houden, maar die wegen meteen weer extra.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:57

Je topic ga ik verplaatsen naar STW want hier hoort het niet thuis. Succes!

HAR → STW

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 15:59

Hallo allemaal,

Fijn dat jullie allemaal zo snel reageren en jullie mening geven. Dit is een opdracht en een idee wat ik zelf in gedachte had. Dit idee ga ik niet uitvoeren want ik wil namelijk geen onderneming. Maar voor te slagen met school, moet ik dit maken. Zelf kan ik ook goed longeren met een touw, alleen liep ik tegen deze problemen aan. En dat jullie de naam niet leuk vinden is jullie mening. In de paardenwereld zijn nieuwe ideeën heel erg moeilijk te vinden , omdat er al zoveel bestaan. Misschien hebben jullie nog ideeën?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:03

Ach ik zou deze lijn gewoon doen hoor. Die leraar weet vast niet dat het al bestaan heeft :Y)
Je hebt er nu al een hoop werk in gestopt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:05

Als het een fictief idee is, gewoon dit uitwerken :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:13

ik zou het product niet kopen, simpelweg omdat het de uitwerking van het longeren teniet doet.

net als met rijden, heb je via de longeerlijn contact met het lichaam van je dier.
losjes lopen, geef je hem ruimte.. Op het moment dat je hem op 'lengte' neemt, dan kun je via de lijn hulpen geven, zoals je dat ook kunt doen met je normale teugel.. het openen of sluiten van je hand kan door het paard worden waargenomen. waarmee je dus ook hem iets meer naar binnen kunt vragen..

met een systeem in je hand waar de draad uitrolt, heb je dus geen contact met de lijn die van je paard naar je hand loopt.

nog een groot nadeel van een 'dunne' nylon draad ten opzichte van een brede longeerlijn:

wat als het paard ineens wat naar binnenkomt en de lijn komt slap te hangen.. Stel hij stapt dan een keer over de draad.. om de draad dus naar je toe te halen, zou je de rem eraf moeten halen, waardoor een nylondraad zich dus met een rotgang weer oprolt.. Ik zou op de een of andere manier bang zijn dat ik m daardoor snijd, ook al is de kans klein.. Ik heb ook wel eens een hondenriem gegrepen omdat het oprol meganisme weigerde en de hond verstrikt raakte terwijl hij probeerde weg te komen.. duurde 2 weken voor de brandwonden in mijn hand weer een beetje geheeld waren.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:20

Fennax33 schreef:
Hallo allemaal,

Fijn dat jullie allemaal zo snel reageren en jullie mening geven. Dit is een opdracht en een idee wat ik zelf in gedachte had. Dit idee ga ik niet uitvoeren want ik wil namelijk geen onderneming. Maar voor te slagen met school, moet ik dit maken. Zelf kan ik ook goed longeren met een touw, alleen liep ik tegen deze problemen aan. En dat jullie de naam niet leuk vinden is jullie mening. In de paardenwereld zijn nieuwe ideeën heel erg moeilijk te vinden , omdat er al zoveel bestaan. Misschien hebben jullie nog ideeën?

Maar ook dit product bestaat al.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:23

Fennax33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 14:52