Vraag aan mensen die stagelopen in de Zorg&Welzijn sector

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovehorses4

Vraag aan mensen die stagelopen in de Zorg&Welzijn sector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:08

Beste allemaal,

Ik zit in het derde jaar van de opleiding SPH aan de Hogeschool Rotterdam. :) Ik ben met een opdracht voor het vak Methodiek bezig waarin ik een problematische praktijksituatie onderzoek. Ik moet vanuit verschillende invalshoeken input hebben, vandaar dat ik jullie nu even inschakel. Mijn vraag is hoe gaan jullie om met (psychiatrische) clienten die structueel te laat komen op werk/dagbesteding? Welke methoden, gesprekstechnieken, methodieken, benaderingswijze of aanpak gebruiken jullie en wat werkt er volgens jullie?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en jullie zullen mij erg helpen!

Thanks!

_/-\o_

Mars

Re: Vraag aan mensen die stagelopen in de Zorg&Welzijn sector

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:16

Dat ligt helemaal aan het type client en de reden waarom hij steeds te laat komt. Is het iemand die bewust kantjes er van af loopt? Of heeft de client bvb moeite met structuur/planning? Spelen er problemen op t werk? Allemaal dingen die je wel moet weten voor je daar een plan op kunt gaan zetten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:20

Zie het als feedback aan jezelf.
Wat doe jij of kun jij doen om beter aan te sluiten bij je client? Plan je de afspraak wel zo dat het binnen de (psychische, sociale of praktische) mogelijkheden van je client past? Vind jij dat of hijzelf? Wat zegt je client erover?
(maar ja, ik ben methodiekdocent..)

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:22

Top. Dank je! Dat is zeker iets wat ik mee zal nemen. De juiste vraagstellingen.... en tijd te nemen om te luisteren naar de client en te kijken naar de vraag achter de vraag.... Ik denk dat het daar ook vaak mis gaat ;) Bedankt voor je inbreng!

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:24

josien_m_ schreef:
Zie het als feedback aan jezelf.
Wat doe jij of kun jij doen om beter aan te sluiten bij je client? Plan je de afspraak wel zo dat het binnen de (psychische, sociale of praktische) mogelijkheden van je client past? Vind jij dat of hijzelf? Wat zegt je client erover?
(maar ja, ik ben methodiekdocent..)

Dank je! Je zet mij in ieder geval weer aan het denken! :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:30

Ik kan me hier alleen maar bij aan sluiten. Kijk naar de achterliggende oorzaak.
Voor iemand die problemen heeft met planning heb je een andere aanpak nodig als voor iemand die de kantjes er vanaf loopt. Pas als je het hele plaatje hebt kun je gaan kijken hoe verder. Eigenlijk wat hiervoor ook benoemd wordt.

Nog een tip: laat de oplossing of idee vooral van de cliënt zijn, laat het niet jouw oplossing zijn die de cliënt vervolgens moet uitvoeren. Laat hem zelf bedenken hoe dit op te lossen of bedenk samen mogelijke oplossingen (maar laat de client de oplossing kiezen die bij hem past). Maak desnoods een lijstje met mogelijke oplossingen en eventuele voor/nadelen zodat de client er nog eens rustig over kan denken.
Stel denkvragen om hem zelf aan het denken te zetten. Ik weet niet of je bekend bent met de Denk Stimulerende Gespreksmethodiek (DGM)? Eigenlijk ontwikkeld voor kinderen maar ik gebruik hem bij volwassenen ook nog vaak om hen te stimuleren om zelf over zaken na te denken.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:42

estja schreef:
Ik kan me hier alleen maar bij aan sluiten. Kijk naar de achterliggende oorzaak.
Voor iemand die problemen heeft met planning heb je een andere aanpak nodig als voor iemand die de kantjes er vanaf loopt. Pas als je het hele plaatje hebt kun je gaan kijken hoe verder. Eigenlijk wat hiervoor ook benoemd wordt.

Nog een tip: laat de oplossing of idee vooral van de cliënt zijn, laat het niet jouw oplossing zijn die de cliënt vervolgens moet uitvoeren. Laat hem zelf bedenken hoe dit op te lossen of bedenk samen mogelijke oplossingen (maar laat de client de oplossing kiezen die bij hem past). Maak desnoods een lijstje met mogelijke oplossingen en eventuele voor/nadelen zodat de client er nog eens rustig over kan denken.
Stel denkvragen om hem zelf aan het denken te zetten. Ik weet niet of je bekend bent met de Denk Stimulerende Gespreksmethodiek (DGM)? Eigenlijk ontwikkeld voor kinderen maar ik gebruik hem bij volwassenen ook nog vaak om hen te stimuleren om zelf over zaken na te denken.

Super! Bedankt voor de tip. De client zelf oplossingen laten bedenken is inderdaad een goed plan, je gaat als hulpverlener vaak veel te hard zelf aan de slag.... en de client komt hierdoor ook niet tot zijn recht. Ik ken de DGM methodiek niet. Ik zal kijken of ik er iets mee kan! Bedankt voor het meedenken!!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:50

En soms zijn er hele praktische dingen aan de hand... Ik heb dit gehad met een client die ook nooit op tijd kwam. Uiteindelijk bleek hij door bepaalde medicatie zo diep te slapen dat hij in de ochtend nauwelijks wakker kon worden. In overleg met de psychiater zijn hier dingen in gewijzigd en toen ging dat meteen veel beter :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:24

Of ze komen niet op tijd, omdat ze faalangst hebben en eigenlijk het liefste helemaal niet willen gaan en dan in conflict met zichzelf komen.
(bij een oudclient van mij was dit zo..)
Er zijn zoveel oorzaken, waar je mee aan de gang zal moeten gaan...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:32

Mijn cliënt komt steevast te laat omdat hij pas om vijf uur gaat slapen, tenminste, naar eigen zeggen. Hij komt alleen ook te laat op afspraken om vier uur in de middag. Van alles geprobeerd: vroege afspraken, late afspraken, helpen met plannen, zelf met ideeën laten komen, vraag achter vraag.. niets hielp. Uiteindelijk woonbegeleider gebeld en toen bleek hij de gehele dag te gamen en daardoor de tijd te vergeten.

Ligt dus inderdaad geheel aan de cliënt. Sommige kunnen hun eigen problemen zien en (met hulp) oplossen, anderen zien het niet als probleem.
Een collega van mij is uiteindelijk een uur eerder gaan afspreken. Spraken ze drie uur af, kwam hij rond vier uur.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:38

En soms laat ik een cliënt ook gewoon de gevolgen ervaren. Zoals in het voorbeeld hierboven met het gamen. Als begeleiders bedoelen we het vaak goed en willen alles voor onze cliënten oplossen maar in hoeverre zijn ze daar uiteindelijk mee geholpen?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:55

Het gaat soms mis daar waar wij willen oplossen omdat het ons uitkomt, omdat wij willen dat een client zich aanpast. Wat wil de client zelf werkelijk oplossen? Heeft hij daar wel zicht op of wordt er "ja" gezegd omdat hij denkt dat dat wordt verwacht? En welke mogelijkheden heeft de client zelf?
Het vraagt van ons om buiten onze eigen kaders en normen te denken om je enigszins in te kunnen leven in het leven van je client. Dat is moeilijker dan je dacht namelijk.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 22:19

Dank jullie wel voor de zinvolle informatie! _/-\o_ +:)+