wajong uitkering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

wajong uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:44

omdat ik met google er niet uitkom...

paar maanden geleden ben ik na maanden van pijn en vermoeidheid gediagnostiseerd met EDS type 3. Ik heb naast mijn studie altijd gewerkt in de horeca, maar daar was ik al mee gestopt door de pijn.

Nu was ik al weer tijd opzoek naar nieuw werk, maar ja, enorm veel valt af, omdat ik niet te lang kan staan, niet veel kan lopen en zwaar tillen trekt mijn lijf nou ook niet bepaald goed altijd.

Nu noemde iemand dat ik eens naar wajong moest kijken. Maar kan hier weinig over vinden. Hoe zit het met ernaast verdienen en hoeveel is het ongeveer in. Wat houdt de keuring ervoor in en wat moet je ervoor aanleveren?

Ik krijg momenteel als enige stufi en een half wezenuitkering. Ik weet dat stufi niet als inkomen wordt gezien ervoor, maar hoe zit het met de half wezen uitkering?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:46

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:46

Citaat:
Wat betekent de Participatiewet als u nog Wajong wilt aanvragen?

U kunt vanaf 2015 alleen nog een Wajong-uitkering aanvragen als u op jonge leeftijd een ziekte of handicap heeft gekregen, en daardoor nooit meer kunt werken. UWV bepaalt dan of u volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Heeft u volgens UWV mogelijkheden om te werken? Dan komt u niet meer in aanmerking voor de Wajong. U kunt dan uw gemeente om hulp vragen bij studie of werk en inkomen.

Aanvragen voor 10 september 2014

Wordt u 18 jaar in 2014? En bent u van plan een beroep te doen op de Wajong, let dan goed op! Om nog aanspraak te maken op de huidige Wajong (werkregeling van de nieuwe Wajong), moet uw aanvraag uiterlijk 10 september 2014 door UWV ontvangen zijn.Dit geldt ook in de situatie als u nog naar school gaat. Om in aanmerking te komen voor Wajong maakt het niet uit of u op school zit of niet. Het kan namelijk zo zijn dat u hulp nodig heeft als u gaat werken zodra u van school komt. Die hulp kan bestaan uit ondersteuning en/of een aanvullende uitkering.

Aanvragen na 10 september 2014

Aanvragen voor de Wajong die na 10 september 2014 binnenkomen, worden door UWV in behandeling genomen en op de gebruikelijke wijze beoordeeld. Maar u krijgt alleen een Wajong-uitkering als u volgens UWV volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent.

Het is voor de gemeente mogelijk om in de tussenliggende periode, conform alle huidige bepalingen in de WWB, een bijstandsuitkering toe te kennen (of op een andere manier ondersteuning te bieden conform de WWB) als een geldlening (artikel 46, tweede lid) die later verrekend wordt met een uitkering.

Gianti

Re: wajong uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:49

dus ik ben er gewoon te laat achter komen -O- beetje jammer weer...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:55

Nee je bent er niet te laat achter gekomen. Want ook al heb je dit vanaf geboorte; je valt waarschijnlijk niet onder de categorie: volledig en duurzaam arbeidsongeschikt.

Aangezien je wel werk kan doen wat niet aan je lijf komt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:57

Als je kunt bewijzen dat het al voor je 18e speelde kun je het wel proberen.

Ik heb zelf behoorlijk slechte ervaringen met UWV. Werd heel jong ziek maar doordat ze over mijn ziekte regulier erg moeilijk doen ben ik 100% goedgekeurd terwijl ik max. 1 uur per dag iets kan 'doen' :roll:

UWV doet erg moeilijk met Wajong, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk. De nieuwe regels (vanaf januari 2015 geloof ik) zijn wel een stuk strenger, je moet echt levenslang (zo goed als) niks meer kunnen en als je dagelijks 4 uur, minimaal 1 uur achtereen gesloten kunt werken krijg je ook sowieso niks.. Dat moet je kunnen bewijzen en dan nog kan hun arts dus zeggen dat het niet zo is.

Mijn keuring sloeg echt helemaal nergens op, arts zei niks dus ik kon ook nergens tegenin gaan en achteraf kreeg ik dus te horen dat ik best full-time kon werken want volgens hun kon ik liggend scannen. Dat je daar natuurlijk nooit van zijn leven werk in vind boeit ze daar echt niet.
Daarnaast zou ik zelfs dat niet eens 4 uur op een dag/1 uur achter elkaar kunnen, maar goed. Het schetst een beeld van de geweldige medewerking daar :=

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:59

Niks te laat achterkomen. Je hebt er gewoon geen recht op want je bent niet volledg arbeidsongeschikt. Je hebt een beperking maar kan in principe gewoon werken, echter niet in alle sectoren. En als je er naast wil bijverdienen heb ik zoiets, waarom dan een uitkering? Lekker hoor van andermans belastingeld etc.. Kijk eens naar kantoor (bij)banen, administratiewerk etc. Dat valt gok ik wel allemaal in je straatje.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:04

uhm pardon, makkelijk oordelen als je niet alles weet..

de bedrage die ik zie zijn gewoon te weinig om financieel rond te komen met een dure studie. daarnaast zijn alle banen in een positie die lichamelijk niet belastend zijn fulltime of moet je papiertje/ervaring hebben en mentaal te belastend. Ik studeer geneeskunde en heb daarnaast al te weinig energie om voldoende te kunnen studeren.. dus don't worry, als ik uiteindelijk het toch haal, vul ik jouw belastingcentjes weer terug aan :(:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:05

Celiien schreef:
Niks te laat achterkomen. Je hebt er gewoon geen recht op want je bent niet volledg arbeidsongeschikt. Je hebt een beperking maar kan in principe gewoon werken, echter niet in alle sectoren. En als je er naast wil bijverdienen heb ik zoiets, waarom dan een uitkering? Lekker hoor van andermans belastingeld etc.. Kijk eens naar kantoor (bij)banen, administratiewerk etc. Dat valt gok ik wel allemaal in je straatje.
Wellicht omdat een Wajong:

- Geen vetpot is.
- Sommige mensen i.v.m. woonsituatie niet voldoende hebben aan alleen een Wajong + eventuele huursubsidie, is namelijk bij elkaar ong. 1050 netto.
- Indien iemand naast een uitkering werkt zie ik dit juist als een groot voordeel, ze betalen daar namelijk belasting over én ze maken deel uit van de - werkende - samenleving.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:06

Kun je tijdelijk de studielening niet verhogen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:09

Mijn fout, beetje te snel geoordeeld. Ken helaas teveel mensen die echt misbruik maken van uitkeringen, vandaar mijn te harde oordeel :j Excuses!

Terugkomend: callcenter? het is een rottig baantje maar misschien wel een optie voor je?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:13

Je komt idd niet in aanmerking voor een wajong. Ik heb een aanvullende wajong sinds 2005. Ik werk dus wel naast mijn uitkering maar niet veel.

Als je volledige wajong zou krijgen en niet meer werkt, is het iets hoger dan een bijstandsuitkering. Maar dan moet je zo gehandicapt of ziek zijn dat je bij wijze van spreke niet eens met 1 vinger op een knopje kan drukken. Zoalng je dat nog kan zal je niet voledig afgekeurd worden...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:14

Dyanne_z schreef:

al gedaan, scheelt idd veel stress. Helaas krijg ik alleen stufi in mijn bachelor jaar, rest is volledige lening, en aangezien ik verlengde coschappen moet gaan doen (de normale duur is lichamelijk te intensief voor mij) zou ik liefst mijn schuld enigszins beperken nog. Als het niet anders kan, dan kan natuurlijk niet anders :)

@celiien: ik kan zelf ook niet tegen misbruik van uitkeringen :) dus snap je wel! was ook meer idee om opties te bekijken :) doe nu zelfs mee aan wetenschappelijk onderzoek, lichamelijk niet belastend en verdient toch :P dus probeer alle opties aan te pakken die lukken! Daarnaast ben ik serieus bezig mijn fotografie bedrijf op te richten, maar ja, voor je dat van de grond hebt, ben je weer even verder... maar ja kan je wel zelf uren en duur inplannen! callcenter is idd optie!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:15

fohadie schreef:
Je komt idd niet in aanmerking voor een wajong. Ik heb een aanvullende wajong sinds 2005. Ik werk dus wel naast mijn uitkering maar niet veel.

Als je volledige wajong zou krijgen en niet meer werkt, is het iets hoger dan een bijstandsuitkering. Maar dan moet je zo gehandicapt of ziek zijn dat je bij wijze van spreke niet eens met 1 vinger op een knopje kan drukken. Zoalng je dat nog kan zal je niet voledig afgekeurd worden...

En dan moet dat ook nog eens je hele leven bij dat ene knopje blijven, anders ben je niet duurzaam arbeidsongeschikt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:15

Celiien schreef:
Mijn fout, beetje te snel geoordeeld. Ken helaas teveel mensen die echt misbruik maken van uitkeringen, vandaar mijn te harde oordeel :j Excuses!

Terugkomend: callcenter? het is een rottig baantje maar misschien wel een optie voor je?

Zelf oordeelde ik ook snel, totdat ik ging werken met die doelgroep. Ja, er zitten veel profiteurs tussen. Daarnaast ook veel mensen die echt in een rot(tige) situatie zitten, vaak zonder veel perspectief.

Overigens ben ik ook van mening dat het UWV het mensen veel te makkelijk maakt. Meerdere malen vanuit mijn werk gebeld om bepaald wan-gedrag (duizenden euro's schade, bewust niet willen werken maar wel mijn bedrijf als referentie gebruiken om aan de solliciteer plicht te voldoen).Daar krijg je enkel op te horen dat het te veel tijd en geld kost om het uit te zoeken.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:16

Gewoon aanvragen..
Er word dan later inderdaad passend werk voor je gezocht.het word opgebouwd,je gaat niet gelijk fulltime aan het werk..

Je krijg zowiezo een stabilisatie periode,ze hebben ook veel leuke deeltijd omscholing/opleidingen om naar werk toe te werken..

Je hele leven niks doen lijkt me rampzalig!hier krijg je dus de kans om iets te doen wat wel lukt incombinatie met je ziektebeeld..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:17

Gianti schreef:
Dyanne_z schreef:

al gedaan, scheelt idd veel stress. Helaas krijg ik alleen stufi in mijn bachelor jaar, rest is volledige lening, en aangezien ik verlengde coschappen moet gaan doen (de normale duur is lichamelijk te intensief voor mij) zou ik liefst mijn schuld enigszins beperken nog. Als het niet anders kan, dan kan natuurlijk niet anders :)

@celiien: ik kan zelf ook niet tegen misbruik van uitkeringen :) dus snap je wel! was ook meer idee om opties te bekijken :) doe nu zelfs mee aan wetenschappelijk onderzoek, lichamelijk niet belastend en verdient toch :P dus probeer alle opties aan te pakken die lukken! Daarnaast ben ik serieus bezig mijn fotografie bedrijf op te richten, maar ja, voor je dat van de grond hebt, ben je weer even verder... maar ja kan je wel zelf uren en duur inplannen! callcenter is idd optie!
Ts, je bent er van op de hoogte dat je, indien je aan strenge eisen voldoet en een lang traject hebt doorlopen, recht kunt hebben op extra jaren stufi?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:19

fohadie schreef:

het is tegelijkertijd begrijpelijk dat ze grenzen moeten stellen, is gewoon zo ontzettend lastig dat ik van te voren niet weet wanneer ik een slechte dag heb... en bazen zijn zo niet blij bij meerdere malen last minute ziekmelden... op slechte dagen kan ik niet eens van bed naar keuken lopen door niet door mijn benen te zakken... hoop wel dat dat met fysio die ik krijg beter wordt op zijn tijd... dus dan idd opties als callcenter

@aillil: goh dat hoor ik voor eerst! maar ik denk dat dat gaat om bachelor jaren?

@Laurapalmer: ik hou de hoop dat ik mijn studie kan volbrengen en daarna (al dan niet parttime) kan werken! in ieder geval is vanuit mijn studie veel ruimte om het op mijn tempo te doen :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:24

Dat zou ik na moeten vragen, mijn nichtje heeft eerst een jaar HBO gedaan en daarna een 3 jarige bachelor aan de Uni. Ik geloof dat de problemen rond het tweede jaar van de Uni zijn begonnen (erg privé, maar meer dan voldoende redenen om ernstige en gegronde studievertraging op te lopen).

In samenwerking met haar hulpverlener en Uni heeft ze 1.5 jaar extra stufi gekregen. Daarnaast ken ik nog een aantal voorbeelden, zowel o.b.v. fysieke als mentale problemen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:24

EDS is prut.
Flink balen dat je het hebt.

Neem eens contact op met het UWV.
Zij kunnen je vast verder helpen. Zeker als je diagnose op papier staat en de verwachtingen van EDS (progressief) vermeld staan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:39

Helaas ben je wel te laat. Ik mankeer lichamelijk niets maar heb door lichte Autisme wel wajong sinds dec 2013. Via de participatiewet is miss nog wat te regelen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:43

En mailoperator? Of doe jij dat al?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:51

luuntje schreef:
EDS is prut.
Flink balen dat je het hebt.

Neem eens contact op met het UWV.
Zij kunnen je vast verder helpen. Zeker als je diagnose op papier staat en de verwachtingen van EDS (progressief) vermeld staan.

Jup... merk dat ik nog steeds vaak overschat wat ik kan.. maar ja kom uit een huis waarin je doorgaat tot je erbij neer valt hahahaha..

Ik schrik er best wel van dat wajong eigenlijk niet meer bestaat. Maak me al flink zorgen hoe ik allemaal rond ga breien.. de rekeningen van internist enzo komen er wel al aan :')

@marlinde: bedoel je intiem email operator. Heb dat wel een tijdje gedaan, maar voel me daar echt niet fijn bij. Voor mijn gevo3l was ik mensen aan oplichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:56

x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:57

Even een vraagje... Ik heb namelijk een Wajong en ken meerdere met Wajong (die ook al herkeurd zijn)
Maar als ik het goed begrijp even een klein opsomming:
- Doe je een opleiding
- Wil je ernaast werken
- Maar wel een Wajong?

Als je een opleiding doet, neem ik aan dat dit voor een baan is die je wel/redelijk kan gaan doen? En naast de Wajong werken, neem dus aan dat je dat wel denkt te kunnen? Waar is dan het deel van volledig en duurzaam arbeidsongeschikt?

Het is geen aanval trouwens maar ik heb het topic even snel doorgekeken en vroeg me dit serieus af ;)