bonny123 schreef:Ik ben docent op een hogeschool. Meestal hebben de MBO'ers een voorsprong wat betreft ervaring in werken en studeren. Ze hebben meestal sneller een studiehandleiding door en zijn er sneller aan gewend dat op het HBO veel eigen initiatief wordt verwacht. Ook bij vaardigheidstoetsen zie ik vaak dat studenten van het MBO dit voor een groot deel al beheersen. Maar op termijn zie ik vaak dat de studenten van MBO moeite hebben met het niveau van de nederlandse taal. Niet alleen wat betreft foutloos schrijven, maar ook op niveau schrijven en lezen. Dit levert ook vaak een probleem op met het begrijpen van vakliteratuur. Met name de vakliteratuur op abstract niveau levert problemen op. Reproduceren gaat nog wel, maar het eigen maken, het echt begrijpen, levert nog wel eens problemen op.
Dus als ik een advies mag geven:
Geniet van de voorsprong, maar let erop dat je scherp blijft en allert bent op leermomenten.
Lees veel! Probeer veel literatuur te lezen. Ook gewone nederlandse literatuur, dit helpt je woordenschat te vergroten en je leert je hersenen 'talig' te zijn.
Je kan alvast wat boeken aanschaffen die gebruikt worden in het 1e jaar. Je kan dan alvast kijken of je dit niveau beheerst.
Heel veel succes met je studie!
Super fijn om dit zo van een deskundige te horen! Ik kan me helemaal vinden in de voor en tegen's die je beschrijft, en idd de literatuur en het gebruik en begrijpen daarvan vind ik wel een hobbel om te nemen.