Hoe het bij ons ging:
Hoe word je begeleid? Wat word er van jou verwacht?
- er wordt van je verwacht, dat je weet waar je aan begint. Mensen die niet tegen bloed of schoonmaakwerkzaamheden kunnen, hoeven bij voorbaat al niet te beginnen. Er zijn heus leuke dingen die je mag doen (zelfs katers castreren als je een leuke praktijk hebt) maar je bent veel verantwoordelijk voor het schoonmaken, schoonhouden en steriel maken van instrumenten, apparatuur.
Welke vakken krijg je?
- wij hadden algemene en vakgerichte vakken ('diervakken' dacht ik). Engels, nederlands, wiskunde, rekenen, natuurkunde, maar ook dierverzorging (eerste 2 jaar), en.. Ik weet niet meer hoe die vakken heten: gebit, skelet, maag/darmstelsel, spoed, ehbo dieren enz.
Hoe word je getoetst? Hoe word je studievoortgang
- zowel schriftelijk als praktisch.
Hoe word er tijdens de les gewerkt? Wat doet de docent? Wat moet jezelf doen en wat doe je samen met je medestudenten?
- docent doet niet zoveel. Legt het e.e.a. Uit en verder red je je maar. Althans, zo was het bij ons. Veel zelfstudie, vaak in groepjes van 2, soms 4.
Hoeveel huiswerk heb je? Hoe ziet een schooldag eruit? Hoe ziet een schoolweek eruit?
- huiswerk genoeg
bij ons was een schooldag verdeeld in of vakgerichte vakken, of algemene veel door elkaar gehad geloof ik. We hadden niet extreem lange dagen. Vaak van 9/ half 10 tot 2/3/4 uur. Laatste 2 jaar hadden we, vanwege gebrek aan vakken denk ik dan maar, 1 dag in de week vrij. En tijdens de hele opleiding minimaal 1 dag in de week een stage dag, met in het laatste jaar 3 dagen per week bij een dierenarts. Tegenwoordig hebben ze blokstages van 10/20 weken.
Hoe ziet het examen eruit?
- heel overzichtelijk en erg makkelijk, mits je gewoon oplet en je best doet. Proefwerken waren werkelijk beschamend. Had je meerdere op een dag, leerde je 1, want voor diegene die je over mocht doen, kreeg je exact hetzelfde proefwerk. Dus tijdens het maken van de niet geleerde proefwerk schreef je alle vragen op en die ging je leren voor de herhaling. Voldoende gegarandeerd!