Diergeneeskunde studeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GerenGer

Diergeneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:20

Hallo allemaal,

Op dit moment zit ik in mijn tweede jaar van de studie Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.
In mijn eerste jaar heb ik mijn propedeuse behaald. Mijn besluit stond wel vast dat ik na mijn HBO
door wou stromen naar de universiteit. Ik wou daarom doorgaan met VWO, maar omdat mij deze studie
die ik nu doe heel leuk leek, ben ik HBO gaan studeren. Nu heb ik bij diergeneeskunde zelf begrepen
dat het tot nu toe nog mogelijk is om met een HBO propedeuse te kunnen gaan meeloten.
Echter dien je dan nog wel deelcertificaten te behalen op VWO-niveau, waaronder: natuurkunde, biologie, scheikunde en in mijn geval wiskunde B.
Graag zou ik willen weten of jullie ervaring hebben bij het behalen van deze deelcertificaten?
Hebben jullie ook VWO-cursussen gevolgd en neemt dit een jaar in beslag?
Alvast bedankt!

Groetjes Gerbrich

Yipee

Re: Diergeneeskunde studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 10:30

Ik ken een paar mensen die het op die manier geprobeerd hebben. Deelcertificaten halen is mogelijk, meestal heb je dan volwassen onderwijs en kost het je minimaal een jaar om ze te halen. Soms 2 jaar als niet alle 4 de vakken gelijk lukken. Het kost wel wat inzet omdat je de laatste twee jaar vwo in 1 jaar zou willen doen.

Als het je lukt kom je volgens mij automatisch in lotingscategorie C.

Je kan met je propedeuse ook gewoon naar Belgie gaan. Daar heb je geen vwo deelcertificaten voor nodig. :)

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:01

Ik ben er op dit moment mee bezig!
Ik studeer begin volgend jaar af van het HBO en wil daarna dgk studeren.
Ik doe gewoon zelfstudie voor de VWO deelcertificaten, heb de boeken en ben gewoon aan de slag gegaan. Ik doe mee aan de staatsexamens van volgend jaar mei.

Het is wel even pittig en vereist discipline, maar dat heb ik er wel voor over. Verder heb ik na 4 jaar wel gemerkt dat ik een HBO denkniveau heb nu en dat het me daarom makkelijker afgaat.
Je kunt idd, zoals hierboven staat, ook voor volwassen onderwijs of cursus oid gaan. Ik zelf heb nogal een onregelmatig leven, en ik reis de hele week het hele land door. Plus dat ik graag in mn eigen tempo werk. Daarom heb ik hier niet voor gekozen.

Omdat je de certificaten blijkbaar nog niet hebt verwacht ik niet dat je dit jaar nog gaat inschrijven, dus hoef je je niet druk te maken over de lotingsklasse. Vanaf volgend jaar gaat de selectie in werking.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:08

hoi! je kan via het vavo deelcertificaten halen of zonder les via het staatsexamen. examens zijn in mei en juli(Staatsexamen)
Wel wil ik je even attenderen dat het plan er ligt om deze weg niet meer mogelijk te maken bij dgk. Dus dan is alleen een volwaardig vwo-diploma nog een optie. Vanaf het schooljaar 2017-2018 is de loting er niet meer en zal alles decentraal gedaan worden. in juni dit jaar komen hierover de eisen online.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:20

future_vet schreef:
hoi! je kan via het vavo deelcertificaten halen of zonder les via het staatsexamen. examens zijn in mei en juli(Staatsexamen)
Wel wil ik je even attenderen dat het plan er ligt om deze weg niet meer mogelijk te maken bij dgk. Dus dan is alleen een volwaardig vwo-diploma nog een optie. Vanaf het schooljaar 2017-2018 is de loting er niet meer en zal alles decentraal gedaan worden. in juni dit jaar komen hierover de eisen online.

Ik kreeg van de uni te horen dat volgend jaar de de toelatingseisen sowieso nog hetzelfde blijven, en waarschijnlijk het jaar daarop ook nog. Maar snel je deelcertificaten halen!!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 18:35

Oke, bedankt!! Ik zal inderdaad goed informeren tot wanneer je nog kunt worden toegelaten met deelcertificaten, maar geloof dat dat nog niet geheel bekend is. In principe zou ik wel mijn HBO-bachelor moeten hebben (want alleen met propedeuse+deelcertificaten wordt je geloof ik nog niet toegelaten) en dan zou ik in 2018-2019 pas ervoor in aanmerking kunnen komen. En je deelcertificaten behalen samen met HBO-studie zal natuurlijk wel pittig worden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:19

GerenGer schreef:
Oke, bedankt!! Ik zal inderdaad goed informeren tot wanneer je nog kunt worden toegelaten met deelcertificaten, maar geloof dat dat nog niet geheel bekend is. In principe zou ik wel mijn HBO-bachelor moeten hebben (want alleen met propedeuse+deelcertificaten wordt je geloof ik nog niet toegelaten) en dan zou ik in 2018-2019 pas ervoor in aanmerking kunnen komen. En je deelcertificaten behalen samen met HBO-studie zal natuurlijk wel pittig worden.

met je P + deelcertificaten wordt je juist nu nog wel toegelaten! dus je zou volgend jaar je deelcertificaten kunnen halen en dan 2017-2018 mee kunnen doen met decentrale selectie