Ik vertrouw mijn eigen werk niet....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Ik vertrouw mijn eigen werk niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 12:15

Hallo bokkers,

nu zit ik voor de vierde of vijfde keer een samenvatting te maken voor een toets die ik moet inhalen omdat ik ziek was. Deze toets was 2,5 maand geleden, maar ik heb tussen door twee stages moeten lopen waardoor het al weer flink is weggezakt -O-

Ik heb de havo afgerond met goede cijfers en ook op het MBO (expres geen HBO opleiding) heb ik goede cijfers. Allemaal heel erg leuk, maar ik ben misschien wel té ijverig. Ik maak in het begin van het blok al samenvattingen, dat is natuurlijk niet zo erg, maar nu ben ik bijv. voor de zoveelste keer bezig met samenvattingen. Dit doe ik ook in de toetsweek, ik ben dus best veel tijd kwijt met leren. Het paardrijden lijdt er niet onder, maar ik krijg er heel veel stress van en kan in dezelfde tijd ook tekenen of schilderen.

Als ik het niet doe zoals ik het nu doe, wordt ik drie keer zo gestrestst als anders, wat al niet uit te houden is. Daarom doe ik het maar, om toch iets rustiger de toets in te gaan. Maar dat hoeft toch niet? Waarom moet ik het wel?

Kan een van jullie bokkers mij helpen? Heeft een van jullie goede tips?

Groetjes Bente, die weer gauw gaat leren :P

Anoniem

Re: Ik vertrouw mijn eigen werk niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:16

Maar waarom 3 samenvattingen maken als je er al een hebt gemaakt? Dan kan je die toch gewoon leren. Snap het niet zo.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 12:17

Maar dan ben ik bang dat ik het toch niet allemaal erin heb staan en het dus nog een keer ga samenvatten, en nog een keer, en nog een keer...... Het klinkt ook best raar, dat weet ik :P

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:20

Ik denk dat je te perfectionistisch bent, daar heb ik helaas ook erg last van. Echt verhelpen kan niet, het zit in je. Maar je kan het wel iets meer loslaten. Maak je niet druk, maak pas de samenvattingen als het ook echt daadwerkelijk nodig is. Waarom al zo ver van te voren beginnen? Dat wekt alleen maar stress op :)!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 12:22

Ik maak het ook wel eens tijdens de lessen al, dan is het zoooo saai en zoooo langzaam en dan begin ik vast :P Ik reis met de trein, dan verveel ik me vaak en ga ik daarom samenvattingen maken. Maar eigenlijk is het dan beter om een roman te lezen?

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:24

Oh dit is heel herkenbaar voor mij haha!

Ik heb het aardig onder controle nu door een maand voor de toetsweek te kijken welke tentamens ik heb, wat ik allemaal moet leren, en dan ga ik beginnen met het inplannen van wanneer ik ga samenvatten.
Dit doe ik in 1,5 week (op papier), dan typ ik alles uit, en dan ga ik het leren.
Ik mag het van mezelf 1x doen, dus dan moet het goed.
Het is wel zo erg dat ik geen samenvattingen van klasgenoten 'durf' te leren, omdat ik bang ben dat ik dan dingen mis.. :=

Als je in de trein wil samenvatten zou ik gaan samenvatten wat je die dag als lesstof voorbij hebt zien komen, dan is het nog vers op dat moment en vergeet je niet zoveel.
Achteraf weet je dan voor jezelf dat je op dat moment in de stof zat, en dat je op dat moment niets vergeten bent.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:25

Ik zou daar toch een keer hulp bij vragen.
Nu is het alleen zonde van je tijd en het geeft stress, maar als je straks een baan hebt en zo moet werken gaat het echt problemen geven.

Probeer uit te zoeken waar het vandaan komt, gebrek aan zelfvertrouwen of misschien een soort dwangmatig gedrag?

Ben je al eens dingen vergeten in je samenvattingen waardoor het terecht was dat je die nog eens maakte?

Of vergeet je dingen in je samenvattingen, juist omdat je ze zo ver van te voren al maakt?

Waarom maak je ze zo vroeg, ben je bang dat je niet op tijd bent of ben je ooit te laat geweest?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 12:28

Dat is ook heeeel erg herkenbaar Hannemarie! Maar als ik dan (heel soms) mijn samenvattingen uitleen, vinden ze het weer te uitgebreid :+ Ik typ wel eens als ik echt te weinig tijd heb, maar ik vind schrijven eigenlijk fijner, dan onthoud ik het beter.

Ik moet trouwens zeggen, omdat ik de havo heb gedaan en nu naar het mbo ben gegaan, doe ik de opleiding verkort. Dan is het ook wel veel stof voor een toetsweek...

Ik ben heel erg bang dat ik het niet allemaal ken en een minder goed cijfer haal. Ik wil later zooooo graag een baan hierin vinden, in deze branche en dat is heel erg lastig. Daarom wil ik laten zien dat ik het écht wel kan en dat mensen dan aan mij denken als ze opzoek zijn naar een werknemer :o Het is daarom ook veel erger geworden nadat de stage niet helemaal lekker liep en ik naar huis moest (meer info evt. via pb).

Is het verstandig, denken jullie, om met mijn mentor te praten en dan naar de studiebegeleider oid?

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:41

ik zou idd even met een mentor of een studiebegeleider praten, zij hebben vaak goede tips voor dit soort dingen!

En als je je laat overhoren door vrienden/klasgenoten/ouders van te voren? Dat doe ik ook wel eens, net zoals vroeger op de middelbare school.
Als ik dan alles op dreun, weet ik voor mezelf dat ik het ken, en moet ik het proberen los te laten..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:46

Op zich is er niet zo heel veel verkeerd aan heel veel samenvattingen maken, want elke keer dat je het samenvat lees je het en verwerk je de stof, dus zelfs op deze manier leer je, en door het zo vaak te doen en ver van te voren komt het in je lange termijn geheugen, wat juist een voordeel kan zijn.
Wel is het natuurlijk zo dat de stress die je hebt die misschien voorkomt uit faalangst niet zo fijn is voor je, en dat is goed om daar eens over te praten met iemand, zodat je het gaat doen omdat je het fijn vindt, maar niet uit angst. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:48

Vergaat je wereld als je eens een keer geen 8 maar een 6 haalt?? Nee. maak je dan niet zo druk.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 13:00

Bigone, oke, maar was het maar zo makkelijk ;)

Dat is wel zo Ann_moi, ik merk dat ik ook op stage en gewoon op school de stof kan opdreunen, terwijl de andere het weer moeten terug zoeken.

Ik merk ook wel, ik heb aan het begin van het jaar een aanvaring gehad met een meisje (Ik zou iets gezegt hebben wat ik nooit gezegt heb) en die is ook heel erg goed. Ze vraagt ook altijd meteen naar mijn cijfer en ik wil ook laten zien aan haar dat ik het heus wel kan enzo :P Tiener gedrag, ik weet het. Trek je niks van haar aan, weet ik. Maar het is wel zo verdomde lastig XD

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:06

eclair98 schreef:
Bigone, oke, maar was het maar zo makkelijk ;)

Dat is wel zo Ann_moi, ik merk dat ik ook op stage en gewoon op school de stof kan opdreunen, terwijl de andere het weer moeten terug zoeken.

Ik merk ook wel, ik heb aan het begin van het jaar een aanvaring gehad met een meisje (Ik zou iets gezegt hebben wat ik nooit gezegt heb) en die is ook heel erg goed. Ze vraagt ook altijd meteen naar mijn cijfer en ik wil ook laten zien aan haar dat ik het heus wel kan enzo :P Tiener gedrag, ik weet het. Trek je niks van haar aan, weet ik. Maar het is wel zo verdomde lastig XD

Volgens mij heb jij behoorlijke competitiedrang, je zit voor jezelf op de opleiding!! Laat gaan of anders neem eens genoegen met minder. Je maakt het jezelf zo lastig, het word mooi weer, ga genieten en een ijsje eten op het terras, weet ik veel , maar relax. Je kunt niet alles onder controle hebben en het loslaten van de controle en wat meer genieten kan heel erg fijn zijn. Je kent alles of weet er genoeg van om een voldoende te scoren en mocht die dame vragen wat voor cijfer je hebt??? Vraag haar eerst en dan zeg je gewoon een hoger cijfer, klaar. Laat haar maar proberen om het hoogste van de klas te halen. Dit zijn vaak niet de types die het op de werkvloer gaan redden want daar zijn ze veel te streberig voor. Heb ze wel gehad maar ik had liever mensen die openstaan en fouten durfden te maken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 13:09

Bedankt voor je berichtje! Vandaag wordt pony helaas al gereden, maar morgen ga ik lekker rijden en met een vriendin de stad in, idd een ijsje eten op het terras.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:22

Ik denk dat je ook moet beseffen dat een samenvatting alleen de belangrijkste punten bevat. Niet het hele boek.

Samenvatten vordat de lessen beginnen kan dus eigenlijk niet heel handig zijn, want je weet nog niet wat de kernpunten zijn.

Beetje een geval van 'Onderstreep wat belangrijk is' en de hele tekst wordt onderstreept heb ik het idee.

Ik denk dat de tip om samenvatting per dag bijv. in de trein van de stof die behandelt is een goede is.. En een samenvatting moet dus niet uren duren.. dan ben je niet aan't samenvatten maar aan het overschrijven.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 13:24

Goede tip Nagini, dat ik in de trein naar huis alles onderstreep wat belangrijk is :D Dat ga ik zeker gebruiken! Ik moet wel zeggen, onze boeken zijn op dat gebied erg duidelijk, de docenten hebben ze zelf geschreven. Vooral die van sommige docenten zijn errug duidelijk :')

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:26

Ja, maar dan wel echt alleen onderstrepen wat belangrijk is. Niet hele pagina's.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 14:46

Nee, nee, dat snap ik! Dat vind ik ook wel lastig, ik ben nogal van de details :P Al gaat het al wel beter, nu ik weet wat de docenten willen op een toets.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:25

Ik herken je wel :j . Ik voel ook altijd een eeuwige strijd met medeleerlingen; ik moet en zal het hoogste cijfer hebben. Is natuurlijk goed, maar anderzijds is het ook krom; een zes is namelijk ook een voldoende en je zit er voor je zelf.

Je zegt in de trein te zitten; pak dan eens een tijdschrift, of kijk desnoods wat na op je mobiel. Maar ga niet alleen maar aan school werken, dat is namelijk ook niet gezond. Je bent dan wel afhankelijk van school voor je toekomst, maar je moet ook leren genieten van andere dingen ;-)! Succes

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 15:40

Het is gelukkig niet zo erg dat ik er non stop mee bezig ben, lees boeken, luister muziek, eet ijsjes met het mooie weer. Ik heb eigenlijk ook het probleem: ik vind de vakken interesssant, dus het voelt niet als straf. Alleen het vele samenvatten wel :P