Eerste keer stage..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Eerste keer stage..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 22:20

Hallo!

Ik begin maandag bij mijn stagebedrijf, op een basisschool. Ontzettend leuk maar ook heel spannend.

Ik weet bij wie ik in de klas kom te staan, in groep 1-2.

Ook weet ik mijn tijden die ik van school moet maken en ik draai gewoon mee op de werkdagen van de juffen en meesters. (Goh wat klinkt dat raar als je al 3 jaar mevrouw/meneer gewend bent :o )

Ik weet niet waar ik mijn fiets neer moet zetten en weet niet wat ze van mij verwachten. Vrijdag krijg ik mijn stageklapper en daar zal ook wel het een en ander in staan maar ik vind het zo spannend!

Heeft er iemand tips?

Groetjes Yenni.

Amiigo

Re: Eerste keer stage..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:23

Ah joh je bent 15! Meer dan je best kun je niet doen :) Gewoon doen wat er gevraagd wordt en na een paar weken heb je je draai wat meer gevonden en gaat het allemaal vanzelf.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:24

Neem vooral iets mee/bedenk van tevoren iets waardoor de kinderen jou een beetje leren kennen, dat is altijd leuk! Een korte kennismakingsactiviteit, kan heel simpel zijn en het internet staat er vol mee als je geen inspiratie hebt. Verder zal het op de eerste dag vooral lekker veel kijken en wennen zijn, komt vast goed! Fietsenrekken zie je meestal ook snel genoeg staan, en anders zet je hem gewoon ergens in de buurt neer, je kan altijd nog aan iemand daar vragen waar je het beste je fiets neer kan zetten de volgende keer :)
Veel plezier!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 22:26

Dankjewel. We hebben 2 weken achter elkaar stage. En dan in de 4de nog een week.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 22:26

Klis schreef:
Neem vooral iets mee/bedenk van tevoren iets waardoor de kinderen jou een beetje leren kennen, dat is altijd leuk! Een korte kennismakingsactiviteit, kan heel simpel zijn en het internet staat er vol mee als je geen inspiratie hebt. Verder zal het op de eerste dag vooral lekker veel kijken en wennen zijn, komt vast goed! Fietsenrekken zie je meestal ook snel genoeg staan, en anders zet je hem gewoon ergens in de buurt neer, je kan altijd nog aan iemand daar vragen waar je het beste je fiets neer kan zetten de volgende keer :)
Veel plezier!

Dat is een hele goede!

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:28

Super spannend!
Dat van die fiets lijkt me wel het minste waar je je druk over hoeft te maken.
Bedenk: voor kinderen van die leeftijd, is iemand van 15 al echt een volwassene. Dat werkt in je voordeel.
Veel succes!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 22:58

Andra_S schreef:
Super spannend!
Bedenk: voor kinderen van die leeftijd, is iemand van 15 al echt een volwassene. Dat werkt in je voordeel.
Veel succes!

Ik hoop echt dat ze mij accepteren, en dat er niet z'n verwend kleutertje tegen over me staat die het me dan even zegt...

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:20

Nee joh, kleuters vinden je waarschijnlijk juist super leuk! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:21

Spannend! Veel succes TS!!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 10:20

Dank jullie wel! Ik ga maandag meteen vragen hoe het kopieerapparaat werk dan kan ik zelf ook kopieën maken mocht de juf dat willen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:54

Yenni schreef:
Andra_S schreef:
Super spannend!
Veel succes!

Ik hoop echt dat ze mij accepteren, en dat er niet z'n verwend kleutertje tegen over me staat die het me dan even zegt...

Inderdaad niet druk over maken!! Kleuters zijn juist erg nieuwsgierig en staan er vaak lekker onbevangen in.
Je zult echt je draai even moeten vinden en waarschijnlijk vooral meekijken met de juf en ondersteunen bij de activiteiten.

Bereid zelf iets korts voor zodat je je zelf aan voorstellen aan de kleuters. Gewoon simpel je naam, dat je komt stagelopen omdat je bijv. later misschien wel juf wilt worden, of je huisdieren hebt en wat je hobbies zijn bijv. Kleuters zitten dan vaak ademloos te kijken. En als ik kijk naar mijn kleuterdochter en haar klasgenootjes dan vinden ze het juist leuk om te weten wie je bent, wat je graag doet en of je bijv. huisdieren hebt.

Het wordt vast hartstikke leuk!!! Ter plekke zie je waarschijnlijk waar je je fiets kunt zetten. Meestal heb je een kleuterkant met kleuterspeelplein en een bovenbouw met speelplein. Hier heeft onze school een eigen kleuteringang en daar zetten de juffen van de onderbouw hun fiets.
Maar er is niets mis met even vragen waar je je fiets het beste kan zetten. Ze zullen echt wel behulpzaam zijn!

Ook zou ik wat vroeger zijn zodat jij er al bent met de juf voor de kinderen binnen mogen. Vaak is er een inloop van 10-15 min. en ik kan me voorstellen dat dat minder zenuwachtig voor je is dan op je eerste stagedag binnenlopen in een klas waarbij bijv. 25 kleuters in de kring zitten en je allemaal aankijken.

Ook zou ik iets van fruit meenemen. Sowieso gezond natuurlijk, maar op de meeste basisscholen hebben ze 's ochtends een fruitkwartiertje en op de meeste scholen eet de juf dan ook haar fruit.
Het komt vast allemaal goed! Fijne stage!!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 31-03-16 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:55

Succes! En je fiets? Zet hem naast de andere volwassenen fietsen. :-)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:02

Allemaal goed tips hier boven ;)
Is dit je "snuffelstage" of doe je de opleiding tot onderwijsassistent? Denk het niet he, gezien je leeftijd?

Wat gewoon sowieso al een fijne binnenkomer is en goede indruk maakt:
-kom op tijd
-geef iedereen een hand, stel je netjes voor en vertel wat je komt doen
-toon initiatief, ga niet stoïcijns achter in de klas zitten, 'zie' werk liggen (en dat hoeft echt niet altijd kopieerwerk te zijn en plakselpotjes vullen)
-kijk goed hoe de leerkrachten met de kinderen omgaan; wat zijn de regels etc?

van te voren:
-lees de website van de school eens goed door; waar staan ze voor, waar zijn ze mee bezig?
-bereid een leuke introductie voor; dat hoeft maar heel klein te zijn, bijvoorbeeld neem je (oude) lievelingsknuffel mee en vertel er wat over en over jezelf. Zoiets ligt dicht bij de belevingswereld van jonge kinderen en zal aanspreken :)

Tot slot:
veel plezier +:)+

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:38

Wat leuk dat je gaat stage lopen op een basisschool en al helemaal bij groep 1 - 2!
Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze je niet accepteren! Die kinderen zijn nog zo lekker puur en oordelen vrijwel niet over andere mensen. Waarschijnlijk, nee ik weet eigenlijk wel zeker, zullen ze het ontzettend interessant en leuk vinden dat je komt kijken!
Gewoon jezelf op een simpele manier voorstellen, dus je naam, leeftijd, dat je misschien juf wil worden en nog eventuele hobby's. Vraag ook of zij nog vragen hebben, en lach niet als je een vraag krijgt over bijvoorbeeld je lengte, 'Hoe lang ben jij?' :+

Probeer de eerste dag lekker mee te kijken en vragen te stellen aan je stagebegeleider. Proef een beetje van de sfeer. En probeer de dagen erna gewoon een beetje mee te helpen en initiatief te tonen. Praat lekker met de kids!

Ik loop op het moment ook stage op een basisschool als gymjuf. Ik vind het echt fantastisch! De kinderen zijn gewoon zo leuk (ik heb alleen onderbouw dit jaar maar voorgaande jaren alle groepen gehad).

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:03

Tip: neem in ieder geval voor de zekerheid sportschoenen mee, voor als je nog niet weet op welke dag je gym hebt/geeft.

Veel plezier!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:13

Leuk TS!
Je mag best aangeven dat je het spannend vindt omdat het de eerste keer is, dat vinden je stagebegeleiders echt niet erg. Geef ook aan dat je veel wil leren en wil helpen, daarmee laat je zien dat je gemotiveerd bent.
Succes.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:43

Leuk dat je dit gaat doen! heb tijdens mijn middelbare schooltijd meerdere malen stage gelopen op een basisschool en vond dit erg leuk om te doen :)

Je allereerste stage is natuurlijk erg spannend.
Toon initiatief en als je even niet weet wat je moet doen of iets moeilijk vind vraag er naar, stage's vinden het fijn als je dingen vraagt en kom altijd op tijd.

Wens je heel veel succes en plezier :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 17:58

Fish_n_Chips schreef:
Tip: neem in ieder geval voor de zekerheid sportschoenen mee, voor als je nog niet weet op welke dag je gym hebt/geeft.

Veel plezier!

Deze tip is helaas niet van toepassing. Ik mag door medische redenen niet meer sporten en heb daarom ook geen sportschoenen... .
:+
Maar evengoed bedankt!!

------
Dank jullie wel voor de tips! Ik heb beide juffen gemaild en alles uitgelegt. Ik denk dat ik me inderdaad even doe voorstellen. Naam,leeftijd, idd dat ik richting de juffen kant op wil.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:10

Heb je misschien een foto toen je zelf 4 of 5 jaar was. Leuk om daarmee iets te doen met voorstellen aan de kinderen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 18:12

Phoe! Nee al mijn pasfoto's plakken in vriendenboekjes :+

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:25

Yenni schreef:

Nee joh, die kleuters zijn juist hartstikke nieuwsgierig naar de nieuwe juffen :)).
Ik loop dit jaar zelf ook stage in een kleuterklas en ik was in het begin inderdaad ook bang dat die kleuters me helemaal niet leuk zouden vinden, maar dat is absoluut niet het geval geweest.
Gewoon jezelf zijn en lekker met ze mee kletsen, je zult je verbazen over wat een fantasie die kinderen hebben :').
Komt helemaal goed.

Heel veel plezier, laat je weten hoe je eerste dag ging?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 19:48

Adindaa schreef:
Yenni schreef:

Nee joh, die kleuters zijn juist hartstikke nieuwsgierig naar de nieuwe juffen :)).
Ik loop dit jaar zelf ook stage in een kleuterklas en ik was in het begin inderdaad ook bang dat die kleuters me helemaal niet leuk zouden vinden, maar dat is absoluut niet het geval geweest.
Gewoon jezelf zijn en lekker met ze mee kletsen, je zult je verbazen over wat een fantasie die kinderen hebben :').
Komt helemaal goed.

Heel veel plezier, laat je weten hoe je eerste dag ging?

Ja doe ik!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:33

Yenni schreef:
Fish_n_Chips schreef:

Veel plezier!

Deze tip is helaas niet van toepassing. Ik mag door medische redenen niet meer sporten en heb daarom ook geen sportschoenen... .
:+
Maar evengoed bedankt!!
Ik bedoelde niet per se om te sporten, leraren (daar voeg ik stagiaires ook even onder) doen wel vaker niet mee. In veel gymzalen mag je echter niet met buitenschoenen komen. (en soms ook niet met zwarte zolen)

Of je kan een paar schoenen goed schoonmaken en die meenemen.

Naja, kijk maar wat je doet. Misschien mag je in jullie gymzaal wel met buitenschoenen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:34

Fish_n_Chips schreef:
Ik bedoelde niet per se om te sporten, leraren (daar voeg ik stagiaires ook even onder) doen wel vaker niet mee. In veel gymzalen mag je echter niet met buitenschoenen komen. (en soms ook niet met zwarte zolen)

Naja, kijk maar wat je doet. Misschien mag je in jullie gymzaal wel met buitenschoenen.

Of lekker op sokken! :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:11

Jildau schreef:
Fish_n_Chips schreef:

Of lekker op sokken! :)

Niet aan gedacht. :+ (Ik kan juist niet op sokken of blote voeten (en ook niet op sloffen) lopen, dus voor mij is 't altijd schoenen)