Wie werken er in een klein bedrijf -->: <5 mensen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Wie werken er in een klein bedrijf -->: <5 mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:19

Hoi!

Zijn er bokkers die in een héél klein bedrijf werken? En met klein bedoel ik echt een team met minder dan 5 mensen. Wat zijn je ervaringen daarmee? Wat zijn de voordelen en nadelen hiervan?

Ik heb zojuist een sollicitatiegesprek gehad bij een bedrijf wat bestaat uit 2 mensen . Ze zoeken dus een derde collega erbij. De functie spreekt me echt heel erg aan, maar twijfel enorm over de grootte van het bedrijf. Het is ook echt een kantoor aan huis zeg maar.

Ik heb voor mijn huidige baan in een bedrijf gewerkt met 2 bazen, ik als fulltimer en een parttimer. Dit is mij niet goed bevallen, maar dat lag ook wel grotendeels aan de mensen die ik om mij heen had.
Ik werk nu in een bedrijf met circa 450 man en dit bevalt mij heel erg goed.

Dit is sowieso een tijdelijk project, dus iets anders zoeken moet ik sowieso met de tijd. De banen liggen niet voor het oprapen.. Maar ik wil dit ook niet aanpakken (als ik de kans zou krijgen) terwijl ik daar denk niet op mijn plek te zitten.

Dus daarom ben ik heel erg benieuwd naar bokkers die in een kleine organisatie werken & hoe jullie dat ervaren!

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door _Dribbel op 29-03-16 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Re: Wie werken er in een klein bedrijf? >5 mensen? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:20

Ik werk in een huisartsenpraktijk en heb buiten mijn baas 2 collega's dus ook een redelijk klein team, ik ervaar het als gezellig en juist fijn dat iedereen zo betrokken is.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:20

>5 betekent meer dan vijf, ik zou je titel even aanpassen naar <5 ;)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:22

Oeps! :o Bedankt!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:23

Ik loop momenteel stage in een bedrijf met 5 medewerkers. Het werken in een klein team kan leuk zijn maar dan moet je wel een klik met alle medewerkers hebben. Anders ga je je erg snel irriteren en dat komt je werk niet ten goede. Ook moet er voldoende werk zijn anders is dat ook niet leuk.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:23

Ik werk nu parttime bij een klein bedrijf (naast mij 4 fulltimers) en ga daar vanaf juli fulltime werken.
Ik vind het juist erg prettig aangezien er korte lijntjes zijn, het is gezellig en er is veel vrijheid. In overleg is alles mogelijk en iedereen is echt betrokken met het bedrijf. Het is een bedrijf aan huis van de baas en bazin, dus vrij persoonlijk. De kinderen en hond rennen ook regelmatig door het kantoor :P

Een voorwaarde is wel dat je het goed kan vinden met de collega's, anders wordt het inderdaad lastig..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:26

Mijn vriend werkt bij een bedrijf met maar twee werknemers; hij en zijn baas. Wel wordt hij vaak naar projecten bij grotere bedrijven gestuurd, maar hij zit ook wel eens op kantoor bij hun eigen bedrijf, en hij heeft het daar goed naar zijn zin :) Ze kunnen goed met elkaar opschieten, dat scheelt natuurlijk wel.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-03-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:26

Ik werk fulltime in een klein bedrijf met minder dan 5 medewerkers. Ik vind er meer voordelen aan zitten als nadelen. Ik weet precies wat ik aan mijn collega's heb, omdat ik elke dag met dezelfde werk, ik vind het ontzettend gezellig en er is meer persoonlijke aandacht voor elkaar. Nadelen vind ik dat je minder makkelijk een dag vrij kan nemen, omdat iedereen hier zijn eigen functie heeft en niemand mijn functie op kan vullen.

WinSel

Re: Wie werken er in een klein bedrijf -->: <5 mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:27

Ik werk bij een makelaarskantoor en wij zijn met zn 4en :)
Vind het heerlijk om in zn klein team te werken

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:29

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Zie toch nog wel veel reacties waarbij er bijv. 4 werknemers in dienst zijn (op enkele na).
Dit zou dus baas + 2 werknemers zijn. Klinkt gelijk heel veel kleiner als Baas + 4 werknemers.

Oh twijfelkont die ik ben, super irritant! :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:30

Ik werk fulltime bij hetzelfde bedrijf, maar verdeeld over twee functies, de ene functie in het hoofdkantoor: >100 mensen, de andere functie op een buitenlocatie: <5 mensen.

Ik vind het gezelliger op de buitenlocatie. Het hoofdkantoor is mij te massaal. Voordeel aan een kleiner team vind ik dat je iedereen echt goed leert kennen. Ik zou zelf dus eerder uitkijken naar een klein team bij een volgende job.

Als student werkte ik achter de kassa in een kleine winkel: baas, werknemer en ik. Vond dat ook altijd heel erg gezellig!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:30

Ik ben de enige buitenstaander in het bedrijf, er zijn 3 makelaars ( eigenaren ) en die werkten altijd zo, sinds oktober werk ik er als secretaresse :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:32

Ik werk in een heel groot bedrijf, maar mijn werkzaamheden vallen maar samen met mijn baas (ik ben zijn assistent zeg maar) en de administratief bediende (daar spring ik een beetje bij in). => wij doen de effectieve aankoop en boekhouding.
In het ander gedeelte van het bureau zitten er nog 2 bazen die het ander gedeelte van het bedrijf runnen, en 1 iemand die alles van hr, payrol en planning doet, en twee personen die nauw samenwerken met de bazen uit dat gedeelte. => zij tekenen de uit te voeren werken uit enzo.

Bij hun passeer ik dus gewoon even op weg naar het toilet, of de printer ofzo, dus eens een hoi en een grapje en that's it. De personen waarmee ik effectief de hele dag samen zit zijn er maar twee
Dat valt eigenlijk heel erg goed mee, de vrouw van de baas heeft ook paarden dus we kunnen daar lekker over kletsen, en voor de rest is er werk genoeg om niet teveel tijd over te hebben :P

ik zou me er niet van laten afschrikken, en al zeker niet als het een tijdelijk project is.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:34

Dit zou om een vaste baan gaan! Hetgeen wat ik nu doe is tijdelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:35

Oh, dan ook zou ik het niet laten schieten hoor, ander werk heb je toch nodig, het is allemaal ervaring, en als het niet bevalt kun je nog altijd rondkijken naar iets anders, maar heb je ondertussen toch werk.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:39

Ik werk bij een groot bedrijf maar op mijn lokatie (wij hebben geen contact verder met het hoofdkantoor) werken wij met (net iets meer dan hè om vraagt) 7 man.
Mijn ervaring is tot nog toe dat een klein bedrijf juist prettiger is dan groot en massaal.
Er valt beter met elkaar te communiceren en er is geen "nummertjessysteem" wat ik in grote bedrijven wel zo ervaren heb.
Wij werken allemaal afzijdig van elkaar op onze eigen afdeling dus feitelijk lopen wij allemaal alleen maar bij tijdsdruk o.i.d is het even een telefoontje naar elkaar en hulp is onderweg :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:40

Vanuit een vaste baan heb je veel meer rust om naar ander werk om te kijken mocht het toch niet bevallen. Ook in een groot bedrijf heb je vaak maar weinig naaste collega's. Klein bedrijf is heel fijn als de neuzen dezelfde kant op staan en je met dat groepje gewoon het beste met het bedrijf voor hebt, dat is prettig werken. Mensen die de kantjes eraf lopen vallen direct op.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:59

Ik heb een jaar of 6 na school in kleine bedrijven gewerkt, meestal kantoor aan huis....ik heb mezelf beloofd dat NOOIT meer te doen!

Het is moeilijk om zakelijk te blijven, mijn prive gaat mijn baas-toen ik die nog had, (ben nu 10 jaar zelfstandig) werkelijk niets aan, maar men gaat zich er uiteindelijk toch mee bemoeien. Je krijgt alle echtelijke ruzies mee, inclusief woede aanvallen van de vrouw des huizes en de problemen van de kinderen.
Da's nog zoiets, het "zoontje" van de baas dat ook meewerkt in het bedrijf....maken niets klaar en jij kan de sh*t opruimen, nee dank je. Na 3 van zulke situaties heb ik mezelf voorgenomen alleen nog maar voor multinationals te werken, dat bevalt een stuk beter :-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:16

Ik ben enige werknemer in het bedrijf van mijn baas.
Wij zijn dus met 2 in totaal en zitten dan nog op 2 locaties.
Veel voordelen, ook nadelen, vooral problemen bij ziekte en vakantie.

Als de job je bevalt zou ik niet inzien waarom je ze niet zou aannemen omdat het om een klein bedrijf gaat.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:20

Even goed vragen hoe het zit met vakanties; moet je dan overuren maken als anderen op vakantie zijn? Kun je zelf wel redelijk makkelijk vrij nemen?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:23

Ik werk op een groot bedrijf maar wij zijn maar een er kleine afdeling met slechts 3 vaste personen en 1 stagiair.
Met name vakantie en ziekte zijn vervelend, zeker als dat ook nog eens gelijktijdig is :( heb 1 collega die daar een spelletje van maakt. Je kunt er vergif op innemen dat hij ziek is al iemand langer dan een week afwezig is voor vakantie.
Maar wel al het werk moet gedaan worden.... Tja daar gaan je weekenden :roll:

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:12

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Uiteindelijk moet ik zelf beslissen maar andere ervaringen hebben me wel erg geholpen. Ik ben eruit.

Bedankt!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:21

En wat ga je doen :D

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:42

Ik ga het niet doen..! :o
Mijn twijfels blijven te groot en ondanks dat ik de functie geweldig vind, denk ik niet dat ik gelukkig ga worden hier.

Moet zeggen dat ik hetzelfde gevoel heb als de reactie van "mist". Daar ben ik ook echt bang voor!

Dus ga lekker verder solliciteren. :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:13

Oh dat had ik niet verwacht :D al die positieve reactie's over kleine bedrijven. Maar als je twijfelt dan zou ik inderdaad verder zoeken.