goed in practica maar niet in leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

goed in practica maar niet in leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 11:35

Hoi allemaal,

Gezien bokkers niet alleen maar ruiters zijn en vele van jullie ook studeren, ga ik hier (ook) eens een gokje wagen. Ik volg momenteel de studie psychobiologie op de UvA. Tot nu toe heb ik al 2 vakken niet gehaald en met het Bindend Studie Advies (BSA) van minimaal 42EC ben ik gewoon heel bang dat ik deze studie vaarwel moet zeggen. Maar deze studie is juist écht wat ik wil. Je wordt uitgedaagd om universitair niveau en het is vrij praktisch. Laat ik nou juist in praktisch werk onwijs goed zijn, ik haal zonder problemen 8en en 9ens, maar een simpele voldoende op tentamen lukt gewoon niet.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit hebben en/of misschien juist tips voor mij hebben!

Een van de grootste problemen is dat wij geen tentamens krijgen om te oefenen en deze ook nergens te vinden zijn. Juist als ik oefen gaat het wél beter, maar die optie is er gewoonweg niet. Daarnaast ben ik ook bezig met een afspraak te maken met de studieadviseur.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:01

Je hebt de eerste stap al genomen, een gesprek aangaan met de studieadviseur. Verder zou je ook kunnen kijken naar je leerstrategieën, mogelijk biedt UvA ook cursussen aan over leren studeren.

Ik haalde eerst ook alleen maar onvoldoendes tot ik ontdekte hoe ik het best kon studeren (die bij mij past). Nu is het gemakkelijker geworden voor mij om voldoendes te halen.

Je zegt nu dat je twee vakken niet hebt gehaald, je hebt dus voor de beide vakken de herkansing ook niet gehaald? Hoe gaat het nu met je tentamenweek, denk je dat je de vakken van de 4e blok haalt? Wat zijn ongeveer jouw cijfers voor de tentamens, ligt het rond 5 of eerder dichtbij 1?

FelineNanet

Re: goed in practica maar niet in leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 21:34

Ik heb de herkansingen nog, maar die zijn ongeveer onhaalbaar. Eentje met een 5.3 en een met 4.5 niet gehaald. Heb jij ervaring met goede cursussen bij de uva?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:12

FelineNanet schreef:
Ik heb de herkansingen nog, maar die zijn ongeveer onhaalbaar. Eentje met een 5.3 en een met 4.5 niet gehaald. Heb jij ervaring met goede cursussen bij de uva?

Hoezo zijn de herkansingen onhaalbaar?

Ik heb geen ervaring met cursussen bij UvA, vraag het anders de studieadviseur, hij/zij weet er vast wel iets van.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:09

Wat misschien kan helpen bij het leren is Efaqt dit is een online site waar je aantekeningsn kunt maken. Samenvattingen kunt plaatsen en vragen bedenken over de stof. Die je vervolgens zelf kan gaan oefenen. In je aantekeningen kun je woorden weglaten waardoor je dat zelf moet bedenken. Persoonlijk ben ik er nog niet zo heel handig mee maar een vriendin van mij zweert erbij en heeft Hierdoor een mega goed cijfer gehaald op een toets die ze voorheen niet gehaald heeft.. Dus misschien dat je daar nog eens naar kan kijken ;)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:53

Ik herken het wel een beetje: goed zijn in practica en minder goed in theorie. Ik heb zelf ook psychologie gestudeerd en haalde ook steeds betere punten voor practica dan voor theoretische vakken. Inmiddels ben ik afgestudeerd en aan het werk...
Waar dit aan ligt en hoe je daar iets aan kan doen, is moeilijk uit te maken zo van achter de computer. Het kan aan verschillende dingen liggen: examenvorm die je niet ligt, slechte studiemethode, leerstof niet begrijpen, faalangst, privé-problemen, concentratiemoeilijkheden, vakken die je niet liggen... Afhankelijk van wat de oorzaak is, is er een andere oplossing voor.

Die 5,3 en 4,5 kan je misschien nog wel ophalen. Ik heb voor een bepaald vak ooit een 5/20 gehad in eerste zit en in tweede zit had ik 13/20...

In welk jaar zit je? Met welke vakken heb je vnl moeite?

Goed dat je in elk geval advies gaat vragen aan de studieadviseur!
Laatst bijgewerkt door pateeke op 26-03-16 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:55

lastig zeg!! heb vorig jaar bmw gedaan op uva, ken dus wel wat 2de jaars psychobio... als je wil kan ik vragen of ze iemand weten voor bijles?

zijn er ook geen oefen tentamens op studeersnel?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 23:49

1e jaar en het is niet specifiek het vak: ik vind namelijk mijn opleiding en eigenlijk alle vakken onwijs leuk en heb de motivatie om te studeren. Het probleem zit hem naar mijn idee nog steeds het oefenen met stof in de vorm van tentamenvragen. De tentamens die te vinden zijn, zijn van 2012 en dus niet heel up to date met de docenten en stof wat we nu hebben.

Heb in het verleden last gehad van (extreme) faalangst, maar moet zeggen dat ik nu met iedere 4 weken tentamen er echt bizar weinig last van heb. Waarschijnlijk ook omdat er een regelmaat in zit.

Wat ik tegenwoordig doe is met een studiegenootje gewoon een dag te stof een beetje discussiëren om idd de dingen die ik niet snap er uit te halen, maar meestal snap ik vrijwel alles dus betwijfel ook of bijles echt een optie is. (Ja het is natuurlijk een optie, maar of ik er echt iets aan ga hebben)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:58

Begrijpen is 1, onthouden is 2
Is er de mogelijkheid om de tentamens die je niet gehaald heb samen met de docent in te kijken?
Dan krijg je een beetje zicht op waar het fout gaat.

En hoezo zouden de herkansingen onhaalbaar zijn?
Verder: zijn het 'grote' vakken ( veel studiepunten) die je gemist heb, of vakken met minder studiepunten? Verder zeg je dat het niet specifiek 1 vak is, maar je hebt de andere vakken tot nu toe wel gehaald?

Kortom: achter de gezakte tentamens aan en kijken of je kunt ontdekken wat er mis ging. Verder: begrijpen is niet onthouden ( misschien moet je simpelweg meer stampen), en herkansingen zijn er om te herkansen.. Dus: DOEN!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:46

Begrijp je de leerstof ook in die mate dat je ze in je eigen woorden kan uitleggen? Kan je de leerstof toepassen op voorbeelden? Welke examenvorm is het meestal (meerkeuze of open vragen)? Hoe studeer je?

Je schrijft dat je het leren met voorbeeldvragen makkelijker vindt. Waarom stellen jullie niet zelf een lijst met vragen op die jullie kunnen beantwoorden? En oké er zijn vragen van 2012, maar waarom kan je die dan niet gebruiken? De docent zal die misschien niet stellen, maar dat is ook niet de bedoeling....
En voor de rest; in het eerste jaar is het vaak gewoon moeilijk om tentamens af te leggen. Je weet nog niet zo goed hoe je de stof moet kennen en beheersen, hoe vragen gesteld worden, wat men van jou verwacht, hoe je moet studeren enz enz. En ten tweede: in eerste zit gaat men, zeker in het eerste jaar, ook heel erg schiften... Bij mij hebben ze voor statistiek eens een heel punt afgetrokken omdat ik een grafiek niet met een lat had getekend (maar verder wel volledig juist was).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:09

Wat een studie genootje van mij deed. Maakte een PowerPoint met allemaal vragen en pas op volgende slide antwoorden. Hielp mij echt enorm! Kan je niet vragen aan iemand die wel goede cijfers haalt om eens samen zo iets te maken? Misschien dat je dan studie stof eens op ander manier benaderd en andere dingen eruit pikt. Ik ben zelf een kei in verkeerde leren :P

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:26

Als je met oefenvragen wel uit de voeten kunt, dan is dat volgens mij omdat je door die vragen gewezen wordt op de essentie van de stof. Als het daadwerkelijke tentamen niet teveel verschilt van zo'n oefenvragenlijstje, dan slaag je. Komen er andere dingen aan bid, dan zak je waarschijnlijk alsnog.

Aangezien de opleiding je boeit en je praktisch wel uit de voeten kan met de stof, lijkt het mij dat het ligt aan jouw vaardigheid om de essentie uit de stof te pikken en toe te passen tijdens je tentamen. Daar heeft je studieadviseur vast ook tips voor :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:58

Het is bij tentamens en studie echt heel belangrijk om te weten wat de docent wil weten, en hoe. Naast het verwerken van de stof dus nog een deel 'meta'-studie dus. Denk bv aan een wiskundetentamen waar men de berekening wil zien, terwijl je alleen het antwoord geeft, of andersom. Kan een wereld van verschil maken en tegelijkertijd heeft het niks te maken met hoe goed je de stof werkelijk beheerst, alleen maar met het voldoen aan de vraag van de docent. Of denk aan tijdgebrek waarin je een vraag van 30 punten laat liggen om er een van 5 wel te maken, terwijl je het antwoord op de andere vraag ook wist, maar gewoon geen tijd meer had. Tentamens maken is een vaardigheid op zich.

Dat begint met evaluatie van wat er nu mis ging. Ik zou eerst zelf proberen na te gaan waar je tegenop loopt. Bijvoorbeeld: hoe is je gevoel net na het tentamen? Heb je dan het idee dat je de vragen allemaal goed snapte en goed beantwoord had om dan alsnog een laag cijfer te krijgen? Of had je juist het idee dat je er helemaal niks mee kon, zodat het lage cijfer geen verrassing was?
(Ik had de neiging om al mijn antwoorden te scoren met 'vrijwel zeker goed', 'half goed of twijfel', 'vrijwel zeker niet goed' - en dat kwam uiteindelijk behoorlijk dicht in de buurt van mijn werkelijke punten.)

Maar bedenk ook inhoudelijk nog eens hoe de tentamens tot nu toe opgebouwd waren: welke onderwerpen kwamen er bv aan bod op het tentamen, en waren dat alle onderwerpen uit je vak? (Het kan zelfs nuttig zijn om dit eens een tijdje even kort vast te leggen net na je tentamen, zodat je die info ook weer kunt gebruiken als je moet leren voor je hertentamen.)
Op welke manier werd het gevraagd, feitenkennis, reproductie van bv de standpunten die je hebt geleerd, of toepassen van de stof op iets nieuws? Waarom zou de docent de vragen op die manier stellen en niet anders, wat wil hij/zij weten?

Je zou als het goed is ook tentamens moeten kunnen inzien, en je kunt ook zeker je docenten eens vragen of ze even tijd willen maken om een of twee tentamens (die waar je het meest verbaasd over was) eens door te spreken. Docenten zijn er uiteindelijk om, nou ja, te doceren - jou te helpen groeien en ontwikkelen en leren, en niet slechts om je af te keuren. (Niet alle docenten weten dat of zijn het daarmee eens, maar overtuig jezelf ervan, en vraag :) )

Bijles kan overigens zeker wel helpen als het ingaat op dat soort dingen: niet kijken naar de stof alleen, maar ook naar hoe je dat op een tentamen moet gebruiken.