Hrm, wie studeert dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hrm, wie studeert dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:06

Ik zou heel graag een inhoudelijk beeld willen vormen over de studie(en werken na)HRM.
Er zijn hier ongetwijfeld mensen die deze studie volgen?

Ik vind het erg moeilijk om er een beeld van te vormen als ik alleen de omschrijvingen lees.
Het lijkt een vrij brede opleiding te zijn met verscheidene uitstroom profielen(althans Saxion lijkt dit te hebben?)

Hoe is de arbeidsmarkt?

Kortom, alles eigenlijk....

jasmijnz

Re: Hrm, wie studeert dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:09

Ik zit op dit moment in het eerste jaar van Bedrijfskunde MER. Dit loopt bij ons op Avans het eerste gelijk met HRM dus ik krijg op dit moment de zelfde vakken als dat je zal krijgen wanneer je HRM studeert.

Mijn tip is echt ga een dag meelopen met een student. Ken je zelf geen student die de studie doet dan kan je altijd via de hogeschool een student aangewezen krijgen. Ik vind vaak dat ze een enorm vertekend beeld van de studie geven waardoor het vaak tegen valt. Tuurlijk helpen verhalen van anderen maar je moet het toch zelf ervaren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:11

Werk? Helaas. Ik heb er geen werk in gevonden. Merk dat er onwijs wordt gekort op hrm en bij grote bedrijven vinden flinke reorganisaties plaats waarbij hrm gecentraliseerd wordt op 1 plek. Met als gevolg dat er veel uitvliegen. Op 1 startersfunctie reageren rustig 500 mensen. T is mij vies tegen gevallen. Maar ik was ook klaar met de studie toen de economie echt een drama was. Nu krabbelt het al wat meer op. Dus wie weet hoe het over 4 jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:14

Ja helaas is de hele arbeidsmarkt momenteel een tikkeltje op z'n gat.

Ik ben me aan het orienteren wegens omscholing. (met hulp, reintegratie).
Vandaar dat ik breed aan het rondkijken was. Hrm ken ik niet, ik kan me er moeilijk een beeld van vormen.

Wat mij aansprak(spreekt)is een stukje 'werken met mensen'. Maar gelijkertijd ook misschien een te commerciële studie..

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:31

Ik ben een eerstejaars Bedrijfskunde-MER studente op de NHL Hogeschool en wij lopen de eerste 1,5 jaren ook gelijk met HRM. Het eerste jaar is ontzettend algemeen imo. Ik heb in de eerste periode 7 weken lang het vak HRM gehad en dat was het. Je moet dus wel eerst door een jaar (of in dit geval 1,5 jaar) door algemeen stof heen voordat je echt bij het HRM gedeelte bent. Verder vond ik het een lastig vak, eerste tentamen niet gehaald (met een 5,3) en mijn herkansing gehad met een 5,5 precies :Y) Maar dat kwam misschien ook omdat ik het totaal niet interessant vind.

En verder; ga inderdaad een dag meelopen met een student. Ik heb vorige week donderdag geholpen bij een proefstuderendag, maar de colleges die tijdens deze speciale dagen worden gegeven, geven echt geen realistisch beeld van de opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:41

Zijn er mensen die mij een realistisch beeld van de werkvloer kunnen geven?

Ik heb moeite mij een beeld te vormen van de mogelijkheden, taken en werkzaamheden..

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:51

ik ben begin februari begonnen met HRM bij het Saxion. hier loopt niks gelijk met andere opleidingen, alles is echt heel erg HRM-gericht. Hoor wel over andere onderwijsinstellingen dat het daar anders is.

Ik vind op het Saxion het niveau vrij hoog liggen, vergeleken met de HBO-studie die ik eerder heb gedaan. Dit is me laatst ook bevestigd door een lid van de examencommissie, die vertelde dat in vergelijking met verslagen van HRM opleidingen op andere onderwijsinstellingen, op het Saxion een hoger niveau wordt gevraagd. Wat bij bijv. de HAN of Avans een 7 of een 8 is, is bij Sax een 6. (van horen zeggen dus!)

Als je meer wil weten kun je me altijd een PB sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:18

pb gestuurd!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:46

Ik heb ervoor geleerd en werk in het werkveld. Bij ons kon je er verschillende kanten mee op en mijn klasgenoten zijn ook verschillende kanten opgegaan; intercedent (voornamelijk werving en selectie), re organisatie coach (ziekteverzuim) , P&O medewerker (instroom, doorstroom en uitstroom personeel en daar administratie van), HR adviseur (meer beleid en strategisch meedenken voor instroom,doorstroom en uitstroom personeel), payrol consultant (salarisadministrateur), maar mensen die de kant van recht opgaan..

Markt is inderdaad vrij verzadigd op het gebied van de hr medewerkers / adviseurs.

Ik had trouwens door mijn opleiding een heel ander beeld van het hr werkveld maar is ten goede uitgepakt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:19

Ik ben op dit moment aan het afstuderen, opleiding HRM.
Ik heb hier voor 2 andere studies gedaan waar ik dus vroegtijdig mee ben gestopt omdat het niks was. Dit vind ik echt geweldig! :D De combinatie van business en social skills vind ik erg mooi, je krijgt te maken met alle facetten van de organisatie wat het personeel betreft. Je krijgt zowel kennis mee over bedrijfsvoering, personeelsplanning als arbeidsrecht. Het is natuurlijk heel breed, maar je wordt wel echt opgeleid tot een bepaald vak, vind ik. En ik zie berichten over de banenmarkt, hoe dan?
Ik heb hier in mijn omgeving al 5 vacatures gezien waar ik op kan solliciteren in een omtrek van 5 km?! dus ik begrijp dat niet zo, economie trekt ook weer aan, dus 't is maar net waar en wanneer je zoekt, en hoe natuurlijk! :D

Je mag me altijd even mailen of wat dan ook voor wat meer informatie, maar als je aan het kijken bent naar studies zou ik je als tip willen geven waar je later day-to-day mee bezig wil zijn. Zet dat voor jezelf op een rijtje en kijk in welke studie/richting je het beste je ei kwijt kan.

Hoe kom je bijvoorbeeld op je keuze voor HRM?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:36

Hoe ik aan de keuze kom, is eigenlijk omdat mijn reintegratiebegeleidster me erop wees.
Ik had er zelf nooit naar gekeken.

Wat mij, in algemene zin, aanspreekt is werken voor/met mensen zonder de echte zorg weer in te gaan.
Analyseren en uitzoeken vind ik leuk. Op kleine schaal regelen ook.
Ben goed in taal, mag graag schrijven/typen, verslagen maken en dergelijke vind ik leuk.
Cijfermatig werken niet. Boekhouding bijvoorbeeld, is niets voor mij.
Ik zou wel afwisseling willen in mijn werk, binnen vastomlijnde kaders met daarbij horende taken.
Geen pure leidinggevende kwaliteiten.
De mix tussen een stukje psychologie(denk ik?), sociaal werken en bedrijfsvoering lijkt mij wel leuk.

Ik heb ook net een ander topic geopend wat eigenlijk wel bij deze aansluit..