HBO en dieren, en nu? Paraveterinair?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

HBO en dieren, en nu? Paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:41

Hey!
Ik kon zo snel geen ander topic vinden hierover,
Ik wilde na mijn Havo naar het VWO gaan, om vervolgens naar Utrecht diergeneeskunde te gaan studeren,
Maar ik merk nu dat HAVO lastiger is dan ik dacht, en natuurkunde op VWO niveau gaat mij niet lukken, laat staan examen.
Toch wilde ik de richting van diergeneeskunde op, en las ik iets over paraveterinair, maar zodra ik daar op ga zoeken vind ik alleen dat dat meer is als dierenartsassistente, maar minder dan dierenarts.
Iemand die hier info over heeft?
Tips voor eventuele andere studies/ beroepen in die richting? Liefst richting het genezen van dieren, maar geen tandarts of hoefsmid, wil graag meer afwisseling.

Edit: zit in Havo 4 :)

Renee_S

Re: HBO en dieren, en nu? Paraveterinair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:46

Ik ga volgende week naar de open dag van Dier & Veehouderij op de HAS den bosch. Wie weet is zo'n richting iets voor je?

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:46

Hee :)
Leuk onderwerp, ik zit zelf ook al een tijdje te hannesen in die richting.
Ik heb een tijdje diergeneeskunde gedaan maar vond dat erg pittig. Doe nu de opleiding paraveterinair (is helaas dus wel alleen een MBO-opleiding van) en ga dit uitbreiden met een deeltijdopleiding tot osteopaat voor paarden.
Het leuke wat ik vind van paraveterinair/dierenartsassistente is dat je echt een goede basiskennis hebt van gezondheid, genezen en voorkomen EN dat je echt super veel mogelijkheden hebt om je kennis uit te breiden, je na te scholen en verdieping te zoeken in onderwerpen die je leuk vindt. Voor mij is het echt een hele goede zet geweest!

Succes :) hopelijk vind je je weg erin.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:47

Renee_S schreef:
Ik ga volgende week naar de open dag van Dier & Veehouderij op de HAS den bosch. Wie weet is zo'n richting iets voor je?

Heb even op de site gekeken, maar het sprak me niet aan helaas :n
Veel plezier!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:48

mijntje92 schreef:
Hee :)
Leuk onderwerp, ik zit zelf ook al een tijdje te hannesen in die richting.
Ik heb een tijdje diergeneeskunde gedaan maar vond dat erg pittig. Doe nu de opleiding paraveterinair (is helaas dus wel alleen een MBO-opleiding van) en ga dit uitbreiden met een deeltijdopleiding tot osteopaat voor paarden.
Het leuke wat ik vind van paraveterinair/dierenartsassistente is dat je echt een goede basiskennis hebt van gezondheid, genezen en voorkomen EN dat je echt super veel mogelijkheden hebt om je kennis uit te breiden, je na te scholen en verdieping te zoeken in onderwerpen die je leuk vindt. Voor mij is het echt een hele goede zet geweest!

Succes :) hopelijk vind je je weg erin.

Op welke scholen kan je dit studeren?
Dankje!

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:51

Verschillende.. De beste is wel die in Barneveld. Groenhorst college geloof ik.

Ik doe het weer op een andere manier. Heb drie jaar diergeneeskunde gedaan dus al een goede basis -- daardoor besloten de theorie met een thuisopleiding te volgen en de praktijk zelfstandig aan te pakken door een stage. Is ook een mogelijkheid, maar kom toch veel dingetjes tegen (zoals bepaalde vaardigheden die je verplicht moet oefenen etc, die ik nu dus niet krijg omdat mijn opleiding alleen theorie is) dus ik kan je toch aanraden om een dergelijke opleiding als in Barneveld te volgen.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:53

Ik heb ook wel eens gehoord dat je een soort dierenverpleegkunde-opleiding hebt in Belgie, maar daar heb ik me nooit in verdiept omdat ik niet naar Belgie wilde ;)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:54

Ik ga komend schooljaar naar de Stoas richting veehouderij. Je hebt ook een Dier variant.
Erg veel stage en maar een beetje school, dat sprak mij aan.
De has in den bosch is een stuk theoretischer.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:56

Ik heb ook de studie Paraveterinair gedaan.
Superleuke tijd gehad en het was erg leerzaam.

Ik ben er niet in werkzaam uiteindelijk, doorgegaan in een totaal andere hbo-opleiding.

Redenen voor mij om er niet mee door te gaan waren: niet makkelijk een fulltime baan kunnen vinden, ik vond het salaris te laag en ik was gewoon nog niet uitgeleerd :D

Ik heb mijn opleiding op het Groenhorst College te Barneveld gedaan.
Superschool met leuke docenten.
Ik moest destijds (2004-2008) wel motiveren waarom ik de opleiding wilde doen.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:57

Ik denk dat ik Groenhorst Barneveld opleiding Paraveterinair ga doen, dan ben ik met mijn (hopelijk toekomstige) HAVO diploma in 2 jaar klaar.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:55

Welke vakken heb je nodig voor paraveterinair? Heb nu het N&G pakket met de basisvakken (wiskunde A, Nederlands etc.)
Natuurkunde, scheikunde, biologie en Frans

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:00

Volgens mij geen verplichte vakken nodig. Ik heb zelf ook paraveterinair gestudeerd en ook niet verder in gegaan (geen baan gevonden, verder willen studeren). Persoonlijk zou ik verder kijken of er andere studies zijn die je aanspreken, er zijn ontzettend weinig banen in.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 00:49

Mij spreekt paraveterinair me echt het meest aan!
Mag je als paraveterinair (kleine) operaties doen? Wat mag nou wel en wat mag niet?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:51

Met je propedeuse mag je naar Gent!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 01:00

sharon488 schreef:
Met je propedeuse mag je naar Gent!

Nou ga ik heel dom klinken, (want ik weet wel ongeveer wat een propedeuse is)
Maar hoe werkt dat precies? :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:12

ODonoghue schreef:
Mag je als paraveterinair (kleine) operaties doen? Wat mag nou wel en wat mag niet?

Paraveterinair is eigenlijk een luxe naam voor DA assistent.
In mijn tijd mocht je bijv. gebitten reinigen en hechten, maar officieel geen kleine operaties uitvoeren al waren er dierenartsen bij waar je bijv. zelf mocht castreren.
Maar dit is 13 jaar geleden dus wie weet is er wat in verandert.

De opleiding was erg leuk, maar de werkgelegenheid was om te janken. Ik begreep dat dit nog steeds zo was.
Van onze hele klas hebben er toen slechts 2 een fulltime baan gevonden en 2 een parttime baan (veel losse uurtjes ivm avond spreekuur en weekend).

Propedeuse is als je het eerste jaar HBO volledig met goed resultaat hebt afgerond.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 01:17

Delphi schreef:
ODonoghue schreef:

Propedeuse is als je het eerste jaar HBO volledig met goed resultaat hebt afgerond.

Maar maakt het uit welke studie oid? Want ik heb (hopelijk!!) volgend jaar mijn havo 5 gehaald, examen gehad, en dan?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:14

Ik denk zeer zeker dat dat wel uit zal maken. Je moet zover ik weet ingeloot worden voor diergeneeskunde. Ik zou het even op de school zelf navragen. Volgens mij heb je nu rond deze tijd open dagen, wie weet kun je er heen gaan en daar je vragen stellen.

Maar als je havo behoorlijk pittig vindt, zou ik wel een plan B achter de rug houden voor als diergeneeskunde te moeilijk blijkt te zijn. Ik ken iemand die door VWO vloog, maar diergeneeskundige te pittig vond. Het schijnt een pittige opleiding te zijn. Ook kan je natuurlijk uitgeloot worden.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:15

Delphi schreef:
Maar als je havo behoorlijk pittig vindt, zou ik wel een plan B achter de rug houden voor als diergeneeskunde te moeilijk blijkt te zijn. Ik ken iemand die door VWO vloog, maar diergeneeskundige te pittig vond.

Ja zoals ik dus.. Gymnasium heel goed doorlopen, maar diergeneeskunde was echt een stap te ver.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:29

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als paraveterinair.

Je mag helpen bij operaties maar dat bestaat uit dingen aangeven, wond deppen en dier in de gaten houden.

Gebitten mag je reinigen, alleen niks trekken oid.

Qua banenkans is het om te janken. Dus zou het je niet echt adviseren. Ik solliciteer me suf.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 11:30

Delphi schreef:
Ik denk zeer zeker dat dat wel uit zal maken. Je moet zover ik weet ingeloot worden voor diergeneeskunde. Ik zou het even op de school zelf navragen. Volgens mij heb je nu rond deze tijd open dagen, wie weet kun je er heen gaan en daar je vragen stellen.

Maar als je havo behoorlijk pittig vindt, zou ik wel een plan B achter de rug houden voor als diergeneeskunde te moeilijk blijkt te zijn. Ik ken iemand die door VWO vloog, maar diergeneeskundige te pittig vond. Het schijnt een pittige opleiding te zijn. Ook kan je natuurlijk uitgeloot worden.

Maar ik was niet van plan om naar VWO te gaan,
Maar om na mijn HBO naar Groenhorst Barneveld paraveterinair te studeren, na 2 jaar klaar te zijn. Maar wat mag je wel en niet als paraveterinair?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:39

In je eerste jaar van hbo kun je je propedeuse halen. Verschilt per studie Hoe je die haalt en wat je er voor moet doen. Welke hbo studie je vooraf hebt gedaan maakt NIKS uit voor Gent. Ook al heb je een Franse propedeuse kun je er alsnog diergeneeskunde studeren. Ik heb gebeld met de universiteit daar omdat dit ook mij plannen waren het zo te doen :) info is dus betrouwbaar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:40

Je mag dus vrij weinig als paraveterinair. Je bent gewoon een dierenartsassistente en zal uiteindelijk vast wel wat dingen meer mogen dan wat je bij de opleiding leert, maar je mag eigenlijk geen handelingen uitvoeren die horen bij de dierenarts zelf. Zoals opereren of diagnosticeren. Daar ben je gewoon niet voor bevoegd. Natuurlijk doe je die kennis in de jaren dat je als paraveterinair zou werken wel op, maar je mag niet handelen als da.

Oftewel, wil je als dierenarts kunnen handelen, zal je diergeneeskunde moeten doen. Als je nu al wat moeite hebt met de HAVO zou ik het niet aanraden. In Belgie volgen is ook nog een optie, maar daar is de opleiding nog een stuk theoretischer.

Maar, je bent 17 als je je HAVO hebt en dan nog een tijd voor je. Als je paraveterinair afgerond hebt op je 19de kan je er altijd nog voor kiezen verder te studeren. Je bent dan ouder, hebt ervaring op gedaan, komt er misschien achter dat de wereld van de diergeneeskunde niet altijd een fijne is, of bent er juist van overtuigd dat je daar in thuis hoort.

Voor nu, kijk ook wat meer om je heen voor andere opleidingen. Je komt uit Friesland zie ik, volgens mij kan je op het Nordwin ook paravertinair volgen, of misschien zie je meer in Dierhouderij? Ga naar wat open dagen en laat je informeren.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:48

TS kijk je niet blind op een opleiding, zoals er hier al meerdere zeggen er zijn weinig tot geen banen beschikbaar en de kans dat die er wel zijn als je klaar bent is klein.

Probeer je is wat meer te oriënteren, wat vind je leuk en wat vind je echt niet leuk.
Doe meeloopdagen ook bij opleidingen die verwant zijn aan paraveterinair maar toch iets anders zijn.
Denk ook is aan iets in de medische sector?

Ik wilde toen ik 17 was perse de event planning in omdat ik dat helemaal geweldig vond heb toen toch wat meeloop dagen gedaan. En ik studeer nu een aantal jaar later als het goed is in mei af van de opleiding innovation sciences ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:52

Mijn tip is om eens te vragen of je een dagje mee mag lopen bij een praktijk. Ik dacht ook die richting in te willen maar toen ik zag hoe de verhouding poetsen/ baliewerk/ assistentie lag besloot ik dat een administrative opleiding nuttiger zou zijn als ik zoiets wilde.

Uiteindelijk een compleet andere richting gekozen.