Sollicitatie brief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Safrou

Sollicitatie brief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:27

Hallo,

Binnenkort heb ik sollicitatiegesprekken voor de opleiding tot operatieassistent. Deze praktijkopleiders komen op school en bij deze 3 ziekenhuizen mag je op gesprek. Het is de bedoeling voor de tijd een brief op te sturen zodat deze mensen een beeld van je krijgen.
Nu ben ik bezig met deze sollicitatiebrief en kan wel wat hulp gebruiken. Ik weet niet goed wat ik nog toe kan voegen aan deze brief, vind m erg kort, en evt spelfouten. Dus alle hulp is welkom :D

De brief ;

Geachte …

Voor mijn opleiding tot operatie assistent ben ik op zoek naar een stageplek. Ik hoop deze stage bij jullie te kunnen volgen.

Ik heb voor deze opleiding gekozen, omdat ik mij enorm facineer in het menselijk lichaam. Daarnaast spreekt mij het werken in een team ontzettend aan. Samen er voor zorgen dat de gezondheid van de patiënt verbeterd wordt!

Ik heb het afgelopen jaar twee maal een week stage mogen lopen op de operatiekamers van het Medisch Spectrum Twente en het ZGT te Hengelo. Deze weken hebben mijn keuze deze opleiding versterkt. .

Ik vind mezelf een geschikte operatie assistent. Ik ben erg flexibel, nuchter en stressbestendig, daarnaast wil ik heel graag in een team werken!

Ik kijk uit naar het gesprek, zodat ik mijn motivatie voor deze opleiding verder mondeling kan toelichten.

dankjullie wel alvast! :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:36

Mijn grootste tip: lees je zinnen na.
"Deze weken hebben mijn keuze deze opleiding versterkt." Hier mist minstens 1 woord.
Ook is het fascineer en niet facineer. Bovendien fascineer je, je voor iets en niet in iets.
Verder lees ik nogal vaak 'ik'. Natuurlijk gaat het over jou als persoon, maar wat afwisseling kan fijn zijn ;)
Je zegt twee keer dat je graag in een team wil gaan werken, persoonlijk lijkt één keer me voldoende. De zin van 'samen er voor zorgen ... de patiënt verbeterd wordt' is op zich leuk bedacht, maar werkt naar mijn mening niet helemaal. Daarbij, ervoor mag gewoon aan elkaar geschreven worden.
Tot slot, je zegt 'operatie assistent', maar ook dit mag aan elkaar geschreven worden als 'operatieassistent'. Persoonlijk zou ik de zin veranderen naar 'naar mijn mening ben ik geschikt voor de stage, aangezien...'

Misschien klink ik een beetje hard, maar zo is het niet bedoeld O:)
Veel succes met je sollicitatie

lucifertje

Re: Sollicitatie brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:40

Je brief is veel te summier en 12 in een dozijn, je springt er niet tussen uit. Waarom ben jij degene die ze moeten kiezen en niet iemand anders?
Als je wilt heb ik een voorbeeldbrief voor je, deze kan ik je via de email sturen.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:50

Destination schreef:
Mijn grootste tip: lees je zinnen na.
"Deze weken hebben mijn keuze deze opleiding versterkt." Hier mist minstens 1 woord.
Ook is het fascineer en niet facineer. Bovendien fascineer je, je voor iets en niet in iets.
Verder lees ik nogal vaak 'ik'. Natuurlijk gaat het over jou als persoon, maar wat afwisseling kan fijn zijn ;)
Je zegt twee keer dat je graag in een team wil gaan werken, persoonlijk lijkt één keer me voldoende. De zin van 'samen er voor zorgen ... de patiënt verbeterd wordt' is op zich leuk bedacht, maar werkt naar mijn mening niet helemaal. Daarbij, ervoor mag gewoon aan elkaar geschreven worden.
Tot slot, je zegt 'operatie assistent', maar ook dit mag aan elkaar geschreven worden als 'operatieassistent'. Persoonlijk zou ik de zin veranderen naar 'naar mijn mening ben ik geschikt voor de stage, aangezien...'

Misschien klink ik een beetje hard, maar zo is het niet bedoeld O:)
Veel succes met je sollicitatie

Dankjewel, kan me heel goed vinden in je punten!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:52

Ook ik zou je de tip willen geven je zinnen nog eens goed na te lezen, je Nederlands is niet heel goed en dat lijkt me toch wel erg belangrijk.
Daarbij kan je brief uitgebreider, waarom wil je perse daar je stage lopen en waarom zouden zij voor jou moeten kiezen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:54

Ik zou ook per bedrijf wat schrijven over waarom je geïnteresseerd bent om bij hun je stage te doen. Gebruiken ze modernere technieken? Staan hun missie & visie je aan? Etc. Laat zien dat ze voor jou niet zomaar een bedrijf zijn, maar dat je echt bij hun wil stagelopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:04

TS ik zou je als tip willen geven om eerst eens een kijkje te nemen op de website van het bedrijf/de instelling waar je solliciteert. Daar kun je vinden wat hun bedrijf uniek maakt volgens hunzelf en in je brief kun je daar mooi op inhaken door wat te schrijven over hoe hun kernwaardes passen bij jou.

Nog een tip... je eerste zin klinkt verre van gemotiveerd. Je moet solliciteren voor school. Dat klinkt niet alsof je staat te popelen.

Woorden als "enorm" en "ontzettend" zijn spreektaal. Het gaat ook niet om welk bijwoord je gebruikt maar om je onderbouwing. "Ik werk erg graag in een team omdat (en dan hier je redenen)".
Verder op taalniveau: je fascineert je niet in iets op of iets maar iets fascineert je. Je kun je wel ergens in interesseren.

Ook schrijf je dat je al twee keer stage hebt gelopen bij twee andere ziekenhuizen. De zin is niet helemaal duidelijk: heb je bij allebei de ziekenhuizen twee keer stage gelopen of bij elk ziekenhuis één keer? Deze zin kun je beter even wat duidelijker herformuleren.

Heel veel succes met solliciteren!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:06

Begin je alinea nooit met het woord ik! Wees hierin creatief. En ook hier de tip om je brief na te lezen en wat op te fleuren. Hij begint nl. erg depressief doordat je 'moet' solliciteren.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:09

Je schrijft:

Ik hoop deze stage bij jullie te kunnen volgen.

Bij jullie? Zijn ze je vrienden? Maar misschien ben ik ouderwets, maar ik zou voor het formelere "u" gaan.

Verder sluit ik me bij de rest aan.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 16:09

Oke dankjullie!

Ik ga eens proberen het een en ander te verbeteren!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:10

Marie111 schreef:
Maar misschien ben ik ouderwets, maar ik zou voor het formelere "u" gaan.
uw bedrijf zelfs :j

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:24

Misschien kun je ook kort toelichten wat je tijdens je vorige stages hebt geleerd en wat je van deze opleiding verwacht.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:35

Misschien kun je toelichten wat je denkt bij hun te kunnen leren. Wat zij aan jou opleiding kunnen toevoegen. Waar zijn ze bv heel sterk in? Of anderscheiden ze zich van andere stage plaatsen. Door daar even in te duiken weet je zelf ook misschien waarom de ene plek beter past bij je dan de andere. En je laat zien dat je je er in verdiept hebt en niet voor de eerste de beste plek gaat.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:12

Voor mijn opleiding tot operatie assistent ben ik op zoek naar een stageplek. Ik hoop deze stage bij jullie te kunnen volgen.

Deze stage? Welke stage? Je hebt het in je brief nog niet over een stage gehad, alleen over een stageplek. Dus maak er bij beide stage van of bij beide stageplek.

Verder doet mijn moeder voor haar werk sollicitatiegesprekken en we hebben het er aan de keukentafel wel eens over, en wat mijn moeder altijd jammer vindt is dat er sollicitanten op gesprek komen of een brief schrijven die niet eens weten wat de werkwijze of missie van de organisatie is. Laat in je brief merken dat je je verdiept hebt in de organisatie (of in ieder geval een keer de website hebt doorzocht)

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:16

Het moeilijke is, er wordt 1 brief gestuurd aan 3 verschillende ziekenhuizen, dus echt dat verdiepen gaat moeilijk...
Ik heb nu dit.. ;

Geachte,

Met deze brief wil ik mijn interesse kenbaar maken voor een werkervaringsplek op de operatiekamer. Ik ben een zeer gemotiveerde tweedejaars HBO-V G&T studente aan het Saxion te Enschede.

Deze opleiding heb ik gekozen vanwege mijn enorme interesse in het menselijk lichaam en de werking hiervan. Daarnaast lijkt het mij fantastisch om onderdeel uit te maken van een team dat zo goed op elkaar is afgestemd.

Het afgelopen jaar heb ik al enkele dagen stage mogen lopen op de operatiekamers van het Medisch Spectrum Twente en het ZGT te Hengelo. Deze dagen heb ik veel van het beroep, operatieassistent, kunnen zien. Mede door deze dagen, is mijn keuze voor de opleiding tot operatieassistent versterkt.

Woorden die mij kenmerken zijn, flexibel, nuchter, stressbestendig en een teamplayer. Dit maakt mij geschikt voor het werk als operatieassistent.

Uitkijkende naar uw reactie, hoop ik deze brief mondeling toe te mogen lichten.

Met vriendelijke groeten,

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:28

Maar kun je dan niet 3 verschillende brieven schrijven? Een brief die echt afgestemd is op het bedrijf wordt nu eenmaal veel positiever ontvangen dan een standaardbrief waarvan het duidelijk is dat die gewoon geknipt en geplakt is :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:32

Da's al veel beter :) Nog even enorme uit je brief halen. En dan heb je in elk geval de gelegenheid om je bij een face-to-facegesprek te onderscheiden van de rest door je voor die gesprekken alvast wat te verdiepen in het ziekenhuis waar je op gesprek gaat.

Wat gek dat je de zelfde brief naar 3 ziekenhuizen moet sturen. Moet dit zo van je school?
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-03-16 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:33

Ik zou er drie van maken. En gewoon ook driemaal per envelop adres en gegevens controleren...

Niks zo pijnlijker als je echt graag wil om naar Kaas B.V. de brief van Brie B.V. te sturen. Of de stageplek van Brie B.V. in die van Kaas B.V. te zetten.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:51

Oke dankjulliewel.
Ik kan wel wat dingen veranderen per ziekenhuis maar er kunnen geen enorme verschillen in zitten omdat deze ziekenhuizen onderling ook overleggen. Maar ik kan zeker wel elke brief iets meer afstemmen. Maar het is niet mijn bedoeling om hier alle 3 de brieven te plaatsen, als ik maar een beetje een globale nette brief heb om mee te beginnen :j

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:12

Geachte …

Voor mijn opleiding tot operatie assistent ben ik op zoek naar een stageplek (voor de periode van?). Toen ik uw site/vacature etc. heb bestudeerd werd ik meteen enthousiast over uw bedrijf en de manier van werken. Mijn motivatie zou ik graag aan u toelichten in deze brief.

Ik heb voor deze opleiding gekozen, omdat ik mij enorm facineer in het menselijk lichaam. Daarnaast spreekt mij het werken in een team ontzettend aan. Waarom spreekt het werken in een team je aan? Voorbeeld (wat ik zelf zou gebruiken, dus niet relevant maar ter voorbeeld): Voor mijn opleiding werk ik vaak in teamverband tijdens de projecten die aansluiten op de theorievakken. Zelfstandig functioneren is voor mij geen probleem, maar tijdens het samenwerken deel je elkaars kennis en kunde wat zowel voor mij leerzaam is, als voor mijn teamgenoten. Door elkaar feedback te geven en te evalueren kan ik mijzelf en mijn werkhouding verbeteren. Samen er voor zorgen dat de gezondheid van de patiënt verbeterd wordt!

Ik heb het afgelopen jaar twee maal een week stage mogen lopen op de operatiekamers van het Medisch Spectrum Twente en het ZGT te Hengelo. Misschien een paar werkzaamheden noemen die je hier hebt verricht die aansluiten op de stage die je bij het volgende ziekenhuis gaat lopen? Deze weken hebben mijn keuze deze opleiding versterkt. .

Ik vind mezelf een geschikte operatie assistent. Ik zou eerder zeggen: De functie operatie assistent sluit bij mij aan als persoon dan ik vind mezelf een geschikt. Ik ben erg flexibel, nuchter en stressbestendig Waaruit blijkt dat? Bij eigenschappen kan je voorbeelden noemen. Bijvoorbeeld: Tijdens mijn vorige stage heb ik geleerd stressbestendig te moeten zijn. Tijdens de piekuren was de werkdruk erg hoog, maar door goede communicatie met mijn collega's verliepen de werkzaamheden alsnog soepel. Op deze manier konden wij de situatie goed onder controle houden, daarnaast wil ik heel graag in een team werken!

Ik kijk uit naar het gesprek, zodat ik mijn motivatie voor deze opleiding verder mondeling kan toelichten.

Daarnaast zijn er al een paar goede tips voorbij gekomen! Minder met 'ik' beginnen en ik zou persoonlijk ook wat minder '!' gebruiken. Hopelijk heb je er wat aan!!

Ps. Sorry, zie nu je verbeterde brief pas :+ , maar misschien heb je alsnog wat aan deze tips