Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ravellie schreef:Ik werk in de gezondheidszorg en bij ons krijg je met drie ziekmeldingen in een jaar een gesprek
Gezondheidszorg zit er zo ie zo bovenop momenteel, omdat verzuimpercentage ontzettend hoog ligt.
Bij mijn oude werkgever is de visie herschreven en geldt nu de regel:
'Ziekte overkomt je, verzuim is een keuze'
( oftwel, dat je ondanks je uitval toch in gesprek moet blijven met je leidinggevende om evt vervangende werkzaamheden te kunnen uitvoeren)
ravellie schreef:Gezondheidszorg zit er zo ie zo bovenop momenteel, omdat verzuimpercentage ontzettend hoog ligt.
Citaat:Bij mijn oude werkgever is de visie herschreven en geldt nu de regel:
Shadow0 schreef:ravellie schreef:Gezondheidszorg zit er zo ie zo bovenop momenteel, omdat verzuimpercentage ontzettend hoog ligt.
En dan toch niet willen kijken waar dat nou vandaan komt, nee, liever de medewerker onder druk zetten.Citaat:Bij mijn oude werkgever is de visie herschreven en geldt nu de regel:
De woordkeuze daarvan is natuurlijk bewust zo gekozen dat mensen zich onder druk gezet voelen om aan het werk te blijven en zich niet ziek te melden. Geen goede balans tussen werk en andere dingen, nee, gewoon doorbikkelen. Het lijkt mij een recept voor ongelukken: was niet vooral ook de langdurige uitval erg hoog in de zorg? Bv als gevolg van structurele overbelasting?
Ik ben nu bezig met een scriptie en doe onderzoek naar korstondig frequent verzuim en hoe dit terug te dringen. Er zijn veel onderzoeken die uitwijzen dat het bij kortstondig frequent verzuim vooral om een betrokkenheidskwestie gaat. Dus dat kortstondig frequent verzuim gedrag is en niet perse ziekte. Sterker nog, in 80 % van de gevallen de reden achter het verzuim niet medisch! Maar een werk of betrokkenheid kwestie. Ik vond dit toch wel frapant!
daarom heeft die term voor mij een negaieve klank.
ik was oa verantwoordelijk voor registratie van ziekteverzuim van de regio midden. En dus selecteren wie op gesprek moest bij arbodienst. leeneliefje schreef:Onder druk zetten is wel erg negatief, maar de medewerkers beroepen op hun verantwoordelijkheidsgevoel is wel goed. Verzuim is namelijk 'besmettelijk' en soms een cultuur kwestie.
Joltsje schreef:Hmm ben het niet helemaal met jullie eens qua onder druk zetten.
leeneliefje schreef:Ja het is zaak om te kijken naar de context waar de verzuimers zich in bevinden en te kijken wat daar aan gedaan kan worden natuurlijk. Ik zeg nu wel 'natuurlijk' want in de praktijk zal het heus niet altijd zo gaan.