Regels overwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Regels overwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:59

Hallo allemaal,

Is er wettelijk wat bepaald over overwerk? Mijn vriend heeft best wat uren overgewerkt, maar hier staat niks tegenover, mag dit zomaar? Ik zocht op internet, maar veel bonden/advies moet je eerst voor betalen. Bij het tekenen van het contract werd er gezegd dat er geen regels voor zijn omdat het overwerk in principe niet voor komt,dit blijkt echter anders te zijn.

Anoniem

Re: Regels overwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:00

Als het niet in het contract beschreven staat (wat me sterk lijkt, het hoort gewoon behandeld te worden) zou je kunnen kijken of het wel in de cao van betreffende tak gaat. Om welke tak gaat het dat overwerk niet mogelijk zou zijn? In principe is in alle sectoren overwerken mogelijk en zou het dus ook geregeld moeten zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:00

Het ligt er ook wel aan in welke sector dit is. Maar in principe moet er wel iets tegenover staan. Of vakantiedagen, of laten uitbetalen. (vaak wel veel belasting) Overuren moeten ergens verwerkt worden, hij kan die niet 'zomaar' maken.

Wat voor soort contract heeft je vriend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:03

moonsparkle schreef:
Hallo allemaal,

Is er wettelijk wat bepaald over overwerk? Mijn vriend heeft best wat uren overgewerkt, maar hier staat niks tegenover, mag dit zomaar? Ik zocht op internet, maar veel bonden/advies moet je eerst voor betalen. Bij het tekenen van het contract werd er gezegd dat er geen regels voor zijn omdat het overwerk in principe niet voor komt,dit blijkt echter anders te zijn.

Wat bedoel je met bepaald , beloning (geld) of de hoeveelheid van het overwerk?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 21:05

Er staan alleen zijn werktijden in en dat hij verplicht is over te werken als daar een belang bij is.

Ik vraag me vooral af hoe het zit qua beloning, hij werkt graag een vind opzich de uren niet zo erg.

Vjestagirl

Re: Regels overwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:06

In welke tak zit hij?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:07

moonsparkle schreef:
Er staan alleen zijn werktijden in en dat hij verplicht is over te werken als daar een belang bij is.

Ik vraag me vooral af hoe het zit qua beloning, hij werkt graag een vind opzich de uren niet zo erg.

Nogmaals, wat is zijn contract en beroep?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 21:08

Het is nogal specifiek dus ik laat het jullie via de pb weten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:10

Valt zijn contract onder het CAO en wat staat erin over overwerk en vergoeding daarvoor?
Bij mijn werkgever zijn er ook personeelsleden die buiten de CAO vallen, daar wordt overwerk niet vergoed maar die krijgen een heel ander salaris (waar ik alleen maar van kan dromen...)

Het is dus niet standaard dat je vergoeding krijgt voor overwerk, tis maar net wat er in het CAO staat!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:12

Bij sommige functies hoort overwerk er gewoon bij.
Ik krijg er niks voor, behalve een net maandsalaris.
Het is bij ons ook niet de bedoeling dat je vrij neemt voor overgewerkte uren. Er is namelijk altijd teveel werk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 21:12

Er word niet met de cao gewerkt die er wel is, maar een salaris om van te dromen daar kunnen wij alleen van dromen :')

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:13

Ligt erg aan contract. Als er een All-in contract is, dan heb je pech en hoort het er in proncipe bij. Hier staat ook tegenover dat je salaris hoger ligt dan wanneer er geen all-in afspraak is. Is dat niet zo... Dan mag een all-in contract eigenlijk niet: dat is niet te verantwoorden.

Overuren is wel altijd lastig. Uitbetalen wordt niemand blij van, je houdt vaak weinig ervan over. Wij zorgen ervoor dat de uren gecompenseerd worden. Kortom als je 10 overuren hebt krijg je er wanneer het kan 10 vrije uren voor terug.

Ik geloof dat wij steeds verplicht binnen 3 of 4 maanden de gemaakte overuren moeten wegwerken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:14

Bij ons hoort overwerk er ook gewoon bij. Hier krijgen wij geen geld en geen compensatie voor.... op zich hoort het niet bij de functie, maar er is gewoon teveel werk....

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:15

Bij mij op het werk is het heel afhankelijk van de functie. In de hogere functies (projectleider en hoger) 'hoort' het bij de functie en wordt dit niet vergoed (en inderdaad... dat salaris *D ). Voor de lagere functies kan er gekozen worden tussen uitbetalen en 'tijd voor tijd'.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:17

Stybba schreef:
Bij mij op het werk is het heel afhankelijk van de functie. In de hogere functies (projectleider en hoger) 'hoort' het bij de functie en wordt dit niet vergoed (en inderdaad... dat salaris *D ). Voor de lagere functies kan er gekozen worden tussen uitbetalen en 'tijd voor tijd'.

Hier werkt het net zo, ik compenseer zelf mijn overwerkuren, tijd voor tijd dus.

vaak ga ik wat eerder naar huis, maar ook dagen dat ik van 7 tot 6 zit.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 23:17

Tja, moeilijk te zeggen... Op mijn eerste werkplek maakte ik ook regelmatig overuren. In principe konden die achteraf wel gebruikt worden om even vrij te nemen, maar dat heb ik nooit gedaan en was eigenlijk ook niet echt de gewoonte. Iedereen maakte overuren...
Binnen mijn tweede job heb ik maar een paar keer overuren gemaakt (een tweetal keren). Geen "beloning" voor gehad, maar dat verwachtte ik ook niet. Daar waren overuren echt niet de gewoonte.
In mijn toekomstige job zal ik vermoedelijk ook regelmatig overuren moeten maken en ik denk ook niet dat daar iets tegenover staat. Maar dat vind ik niet erg. Het hoort nu eenmaal bij de functie en dat wist ik ook toen ik ervoor solliciteerde.