Bestaande werkplek wordt gesloten, meeverhuizen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

Bestaande werkplek wordt gesloten, meeverhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:28

Ik open dit topic omdat ik momenteel niet weet wat ik moet doen.
Misschien dat jullie me kunnen helpen het helderder te zien.

Na het moeten stoppen op mijn eerste baan, een dierenasiel/pension waar ik 3 jaar heb gewerkt. Moest ik op zoek naar iets anders.
In september 2006 ben ik via een uitzendbureau terecht gekomen in een bakkerij. Deze ligt op 15 km van mijn huis af.
Eerst 3 maanden voor het uitzendbureau, toen een jaarcontract gekregen en sindsdien in vaste dienst.
Ondertussen is de bakkerij een paar jaar geleden overgenomen door een grote bakkersonderneming.
Nu hebben we van de week te horen gekregen dat vanaf oktober dit jaar de bakkerij dicht gaat.
Ze willen ons nu gaan verspreiden over een aantal bakkerijen die het dichts bij ons liggen.
Klinkt allemaal heel leuk, maar er zitten voor en nadelen aan.
De reistijd nu is 15 minuten. Dan wordt het 45 - 60 minuten.
Kwa kilometers ga ik van 15 km enkele reis naar 60 - 80 km enkele reis. Met een vergoeding van 8,-- nog wattes per dag.
Ze gaan kijken of er meerdere van ons op dezelfde afdeling kunnen komen, zodat we kunnen gaan carpoolen maar dit is niet te beloven.
Voordelen die ik nu kan verzinnen zijn dat het ploegendienst gaat worden. Je werkt 8 uur en het is klaar. Nu maken we diensten van soms 12 uur per dag.

Ook heb ik al lopen kijken op internet naar wat ik zou willen, maar verder dan productiewerk net als nu kom ik niet.
Ik heb dierverzorging nivo 2 gedaan, omdat ik iets moest en een grote hekel aan school heb.

Het loon dat ik nu heb ga ik nooit meer krijgen. Verdien nu 13,70 euro per uur.

Mijn vaste lasten iedere maand ligt rond de 1200,--

Voor mezelf had ik eerst van ik wacht het af of ik kan gaan carpoolen, dan maakt het me niet uit waar ik kom te staan. Ik houd dan zelfde loon en weet wanneer ik thuis ben en hou hopelijk tijd voor mijn paardje.
Maar ergens zegt iets ga op zoek naar iets dichterbij, maar ik ben bang dat ik niet meer ga verdienen dan mijn vaste lasten zijn en mijn paard moet wegdoen.

Wat zou bokt in bovenstaand geval doen? Huidige baan met vast contract opzeggen en op zoek gaan naar wat anders?
Of mee verhuizen en kijken wat er gaat gebeuren?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:37

Je verdient ruim boven minimum, kan gewoon door op vast contract en je krijgt km vergoeding... Kwa tijd voor je paard maakt het niet uit als je van 12 naar 8 uur gaat. Scheelt wel 4 uur salaris per dag, en dat is wel veel. Denk met nieuwe baan of hier in mee gaan alsnog ervoor gaan zorgen dat je inkomsten naar beneden gaan..

Ik zou in eerste instantie aankijken en dan dus beslissen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:40

Is er een ondernemingsraad binnen jullie bedrijf? Bij een verhuizing van het bedrijf is het niet ongebruikelijk dat er een overgangsregeling komt waarin medewerkers gecompenseerd worden voor de nadelige gevolgen zoals bijv. Extra reistijd wordt aangerekend als werktijd en/of vergoeding van de extra reiskosten tegen maximale fiscale vergoeding.
Als er geen or is, kan je je individueel beroepen op goed werkgeversschap en proberen je extra reistijd uit te onderhandelen als werktijd

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:41

Je kan ook eerst mee gaan. Bevalt het niet, kan je altijd nog ontslag nemen. Overigens zou ik hoe dan ook wel proberen er gewoon 19 cent de km uit proberen te halen en bij voorkeur zonder carpoolen. Carpoolen is leuk als het zo uitkomt, maar kan je ook een boel tijd kosten. Bovendien, met wisselende diensten kost het je een heel geregel. En wat Janoek zegt, reistijd als werktijd, is ook wel een idee.

Maar nu, zonder meer informatie, opzeggen zou ik geloof ik niet doen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:43

Nu nog niet beslissen om te stoppen, maar ondertussen wel gaan zoeken naar een baan dichter bij huis.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:58

janouk schreef:
Is er een ondernemingsraad binnen jullie bedrijf? Bij een verhuizing van het bedrijf is het niet ongebruikelijk dat er een overgangsregeling komt waarin medewerkers gecompenseerd worden voor de nadelige gevolgen zoals bijv. Extra reistijd wordt aangerekend als werktijd en/of vergoeding van de extra reiskosten tegen maximale fiscale vergoeding.
Als er geen or is, kan je je individueel beroepen op goed werkgeversschap en proberen je extra reistijd uit te onderhandelen als werktijd

Er is een Centrale Ondernemings Raad waarbij van iedere bakkerij een afgevaardigde erin zit. Nu is onze afgevaardigde drukker met andere dingen dan ons. Dus of hier nu veel uit gaat komen weet ik niet.

Lalidan schreef:
Je kan ook eerst mee gaan. Bevalt het niet, kan je altijd nog ontslag nemen. Overigens zou ik hoe dan ook wel proberen er gewoon 19 cent de km uit proberen te halen en bij voorkeur zonder carpoolen. Carpoolen is leuk als het zo uitkomt, maar kan je ook een boel tijd kosten. Bovendien, met wisselende diensten kost het je een heel geregel. En wat Janoek zegt, reistijd als werktijd, is ook wel een idee.

Maar nu, zonder meer informatie, opzeggen zou ik geloof ik niet doen.

We krijgen nu 0,19 cent de km maar de eerste 7 zijn voor je zelf en ze vergoeden tot maximaal 30 km.
Daarna heb je recht op een dagvergoeding en dat is die 8 euro nog wattes.

Ik ben niet zo'n held met autorijden en zeker niet op de snelweg, dus iedere dag 120 km alleen rijden zie ik niet echt zitten.

daffieduck83 schreef:
Nu nog niet beslissen om te stoppen, maar ondertussen wel gaan zoeken naar een baan dichter bij huis.

Hierbij ben ik juist weer zo bang dat mijn uitgaven hoger blijven dan mijn loon. En ik mijn paardje moet opruimen.
Ook werken heel veel bedrijven met uitzendkrachten tegenwoordig, en kan het me niet permiteren om de ene week een volle week te werken en dan weer maar 1 of 2 dagen.
Dat ik nu zo'n mooi loon heb iedere maand maakt het er ook niet makkelijker op.

janouk

Re: Bestaande werkplek wordt gesloten, meeverhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:03

Een sluiting en verhuizing zijn wettelijk adviesplichtig. Je kan de centrale OR benaderen en aan hen vragen wat er door de OR is afgesproken en welke overgangsregeling zij hebben bedongen. Dat staat los van jullie OR afgevaardigde. Ala het goed is, hebben zij alnadvies uitgebracht of gaan dat nog doen. Misschien kunnen zij zorgen dat jouw extra reistijd werktijd wordt. Dat geeft jouw meer tijd jet jouw paard

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:05

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 21:07

Dank je Janouk, ga er eens voor zitten om dat uit te zoeken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:11

Graag gedaan. Ik ben ambtelijk secretaris van diverse ondernemingsraden: deze verhuizingen, reorganisaties begeleiden zijn mijn dagelijks werk.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:19

Is het niet een optie om eventueel zelf te verhuizen? Lijkt me in deze tijd heel zonde om een vast contract met een toch redelijk royaal uurloon op te geven!