Werk in de paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Werk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:36

Beste bokkers,

Er zijn vast al een hoop topics over dit onderwerp, maar aangezien ik denk dat iedereens situatie anders is heb ik toch besloten een topic te maken.

4 jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de HAVO. Hierop ben ik een jaar sociale studies gaan doen op de fontys. Dit was het simpelweg niet voor mij. Pedagogiek... Recht... En ook over de fontys was ik niet te spreken. Hier ben ik dus na een jaar gestopt. Wat ik wel heb over gehouden aan de opleiding was een aangewakkerde passie voor paarden. Ik wilde als kind al graag rijden maar mocht dit nooit, omdat mijn ouders bang waren voor paarden en het te duur vonden. Wel ging ik soms bij een vriendinnetje rijden. In dit jaar school ging ik stage lopen op een zorgboerderij, waar ik buiten werkuren de paarden ging bijrijden.

Ik besloot dat ik ook maar eens moest gaan lessen, en ben dit gaan doen op manege meulendijks.

Na het jaar op de fontys heb ik een tussenjaar gehouden om na te denken over wat ik wilde gaan doen. Ik dit jaar besloot ik mijn hart te volgen, en drie maanden naar Spanje te gaan om vrijwilligerswerk te doen bij Los Caballos Luna. Hier was ik 7 dagen per week, vrijwel de hele dag bezig met de paarden. En echt niet alleen maar leuk poetsen en rijden. Stallen mesten, voeren, wandelen, ruitergasten begeleiden, wondzorg, echt vanalles. Hard werk dus, maar ik vond het geweldig. Als ik de mogelijkheid had gehad was ik er gebleven, ik ben zelden zo gelukkig geweest als daar.

Terug in Nederland, wat wil ik nou in hemelsnaam gaan doen. Paarden sja, leuk en aardig, maar geen droog brood in te verdienen. Wel vond ik mijn bijrijdpaard, die ik sindsdien fulltime rij en train.
Uiteindelijk gekozen voor verpleegkunde. Mama is ook verpleegkundige en het sprak me wel aan.
Dit keer na 1,5 jaar gestopt. Het is het gewoon niet voor me.

En nu ben ik op het punt aangekomen waarop ik me begin te realiseren dat de enige passie in mijn leven, het enige wat me echt gelukkig maakt, dat dat paarden zijn. Mama staat hierin gelukkig achter mij en vind dat ik mijn dromen moet najagen, maar een startkapitaal kan ze me natuurlijk niet leveren.

Dus wat nu? Ik april gaan we naar de open dag van helicon niveau 4, paardenhouderij. Ik weet dat er op de HAS den bosch ook dier en veehouderij zit, maar met schapen en koeien heb ik niet zo veel.

Ook zeggen veel mensen dat die opleidingen niks waard zijn. Maar hoe dan? Zelf proberen ergens een stage/werkplaats te regelen en ervaring op te doen? En hopen dat ik ooit ergens adhv mijn ervaring kan worden aangenomen?

Ik woon in regio eindhoven, beschik tegen die tijd over een auto dus nijmegen en den bosch zijn wel haalbaar. Maar wageningen oid wordt echt te ver weg.

Ik sta open voor verschillende meningen en reacties, maar wel graag onderbouwd. Reactes als 'gewoon niet doen' heb ik niks aan.

Groetjes, Renee

MarliesV

Re: Werk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:44

http://www.paardenwerk.nl/?/vacatures/bekijken/2031/

Dit soort banen zou voor jou een uitkomst zijn, hier geven ze ook aan dat je 4 dagen werken, 1 dag school kan doen. Als je zoiets kan vinden dan kan je dus school en werk combineren.

Alleen in de paarden werken zou ik niet doen, zorg iig voor een opleiding waarmee je later ook nog wat kan. Gezien paardenwerk zwaar en intensief is zal je dit hoogst waarschijnlijk niet tot je pensioen blijven doen en is een back up plan/opleiding wel erg verstandig.

Tja en het is hard werk, lange dagen enz. Zou het niemand aanraden maar elke keer een opleiding doen waar je niet gelukkig van wordt is ook niets.

Zou mij trouwens niet op een regio vast pinnen. Vaak is intern een optie en ook veel handiger en verstandiger in mijn ogen.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:49

Ik werk ook in de paarden maar deed geen hippische opleiding. Heb wel ORUN instructie diploma's gehaald. Ik onderneem in de hippische branch en heb er zo mijn eigen kijk op zoals wij het ervaren. Paardenwereld is klein en hard. Een diploma geeft geen baangarantie, voor geen enkele opleiding natuurlijk. Maar je vist in een kleine vijver op hippisch gebied. Ik zou zelf iets kiezen waar je over 30 jaar nog je brood mee kunt verdienen en je instructie te volgen via ORUN om les te mogen geven, dat verbreed je keuze en kansen.

Succes met je keuze!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:57

Ik werk ook in de paarden zonder hippische opleiding. Ik ben toevallig het bedrijf binnen gerold en gebleven. Het zijn lange en niet altijd leuke dagen. Maar ik heb geluk met een heel fijne baas. Niet alle paardenhouders zijn even vriendelijk en eerlijk. Dat zou wel een puntje kunnen zijn als je werk zoekt hierin dat je met de stalhouder een goede klik hebt. Bedenk ook dat werken in de paarden ook een aanslag op je lichaam is.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:00

Hoi,
Misschien is de opleiding Hippische bedrijfskunde iets voor je? Het zit in Dronten en is zowel in vol-als in deeltijd te volgen. Duurt 4 jaar en is HBO (Chr. agrarische hogeschool). Paard gerelateerd, maar verder een businessopleiding, dus je zou in verschillende velden werkzaam kunnen zijn...

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:03

Hier precies hetzelfde verhaal. Met paarden gewerkt door Europa. Vervolgens fiscaal recht en economie gaan studeren tevens op Fontys. Dat bleek een regelrechte nachtmerrie. Wat is Fontys toch een drama.
Nu wil ik het liefste m'n hele leven lang op stallen werken in het buitenland maar dat houdt mijn lijf niet vol dus er moet een studie komen. Maar wel iets met paarden/dieren. Nu zit ik ook naar HAS DVH te kijken. Ook lekker dichtbij waardoor ik nog tijd zat voor de paardjes heb (enige reden voor mij om niet verder te zoeken naar een paardenopleiding)
Zal alleen wel zo'n scheikunde cursus moeten doen maarja.
Heb ook nagedacht over mbo (ik kom van vwo) maar dat zou te demotiverend en nog steeds verdoemd tot lichamelijk werk zijn.
Zo HAS it is!
En daarna weer mooi met m'n rugzak naar een stal vertrekken C:

Heb jij je keuze al gemaakt of een opendag bezocht?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 06:39

Als je iets écht wilt, kan je t zeker waarmaken.

Ik had een beetje t zelfde als jij.. behalve dat ik nooit aan een studie begonnen ben omdat ik niks kon vinden wat ik leuk vond. :') In plaats daarvan ben ik gaan reizen en met paarden gaan werken in t buitenland... Hier heb ik eigenlijk ontdekt wat ik écht leuk vindt. En dat is (groene) paarden trainen en NH. Dat is nu ook (deels) mn werk en ga volgende week naar een echte paarden trainer om daar te werken en ervaring op te doen (ben daar al geweest voor 1,5 week). En zoals hij zegt; maandagochtenden is t beste moment van de week ;)
Ik ben me dus echt in t trainen van paarden gaan verdiepen en ga daar nog veel meer leren. Hier help ik dus echt met het trainen van de paarden, zowel rijden als grondwerk. niet gewoon stalwerk.
Eigenlijk dus alsnog een studie, maar op een net iets andere manier ;) Hoop hier later ook mn werk van te maken.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:45

Oh, wat een herkenbaar verhaal!
Ik ben ook een jaar of 5 terug afgestudeerd van Havo, toen een halfjaar SPH gedaan, nu in mijn vierde jaar Docent Engels, wat me ontzettend ongelukkig maakt... Zo erg dat ik er zelfs voor met een psycholoog ben gaan praten.
Na een uurtje met haar te hebben gepraat werd eigenlijk wel duidelijk dat ik voor mijn eigen (mentale) gezondheid het beste met deze studie kan stoppen. Maar ja, wat dan? Het liefst zou ik paardenhouderij studeren, maar daarvoor moet ik echt mijn eigen rij skills even opkrikken. (Grondwerk en verzorging zijn allemaal geen probleem, alleen heb ik al erg lang niet echt gereden.) Dat is namelijk wel een vereiste van de locate waar ik de studie zou willen doen (Clusius Alkmaar).

Ik zet een stip bij dit topic, hopend op inspiratie en natuurlijk een leuke afloop voor jou, TS! :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:54

Ik wil geen spelbreker zijn maar ik zou goed nadenken voordat je de stap maakt de paarden in te gaan. Ik heb zelf geen opleiding in de paarden maar wat ik om me heen zie is dat ze a) moeilijk aan een baan kunnen komen, b) heel slecht betaald krijgen en c) geen toekomstperspectief hebben (niet kunnen doorgroeien in inkomen en verantwoordelijkheid). Ik denk dat de meesten er na een aantal jaren daarom uitstappen en eindigen in baantjes als vakkenvuller ed. Mijn advies is om een opleiding te kiezen waar je wat meer mee kan - je kunt dan altijd nog als bijbaan in de paarden werken of paarden als hobby houden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:50

Hier ook altijd een passie gehad voor de paarden, nog altijd overigens.

Mijn ouders hebben echter alles uit de kast gehaald om mij te behoeden voor een opleiding in de paarden, hoe graag ik dat ook wou ze hebben mij bewust gemaakt en ervan weten te overtuigen dat een dergelijke opleiding waarop je terug kan vallen veel waardevoller is. Ze hebben mij dan ook altijd gestimuleerd om verder te kijken en op het hart gedrukt dat de paarden een leuke hobby is, maar dat dat ook vooral een leuke hobby moet blijven.

Ik ben dus na de middelbare school een bouwkunde opleiding gaan volgen en volg nu een {versnelde} opleiding tot interieur adviseur. Daarnaast heb ik verschillende bijbaantjes gehad en momenteel werk ik in de horeca.

Ik ben van mening dat je het werken met / in de paarden niet leert in de schoolbanken, daarvoor moet je in het wereldje terecht komen en jezelf ontplooien door kei en keihard te werken. In het begin zal je er vooral veel geld tegen aan moeten gooien en zeer tevreden moeten zijn als je quitte weet te spelen. De paarden wereld is een wereld van de praktijk, daar moet het gebeuren, zeker als je geen gods vermogen hebt. Daarnaast zijn er zat mogelijkheden om je theoretische kennis van paarden te vergroten, zo zijn er veel cursussen en zijn er ook tal boeken geschreven waar veel informatie in te vinden is. Maar het echte werken met / in de paarden leer je in de praktijk.

Dat is ook de reden waarom ik naast mijn opleiding altijd opzoek ben gegaan naar een manier om mijzelf te kunnen ontwikkelen in de paarden. Ik heb brutaal weg gewoon contact opgenomen met stallen e.d. om te vragen of ik buiten mijn schooluren bij hen een soort stage kon lopen om ervaring op te doen. Die kansen heb ik ook gekregen, ze waren blij met een leergierige extra hulp. Soms hield ik er een zakcentje aan over maar vaak was het ook gewoon vrijwilligerswerk. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat als jij ergens echt voor gaat en leergierig bent er vele kansen en mogelijkheden zijn. Je moet er soms alleen wel even naar zoeken en moet er veel voor over hebben. :j

Toen ik in het 1e jaar van mijn beroepsopleiding zat heb ik wel héél erg getwijfeld en ook in een verschrikkelijke dip gezeten. Ik wou het liefst helemaal stoppen met school en compleet voor de paarden gaan. Inmiddels een aantal jaar verder ben ik blij dat ik heb doorgezet en toch voor een gedegen opleiding ben gegaan met een diploma waar ik ook zeker wat aan heb op de arbeidsmarkt. Daarnaast word ik met dit diploma wél serieus genomen op de arbeidsmarkt wat in veel gevallen met een diploma van een hippische opleiding niet het geval is, in het bedrijfsleven worden deze {veel al vrouwen} vaak gezien als 'penny meisjes'.

Ik ben nu vrij in mijn keuze of ik de paarden als hobby houd, zeker blijf van een inkomen, of dat ik besluit om het risico te nemen en te gaan voor het werk in de paarden, waar mijn hart werkelijk ligt.

Het afgelopen jaar hebben de paarden even op een lager pitje gestaan, maar daarvoor ben ik altijd zeer actief geweest in de paardenwereld. Ik zie dan ook gebeuren dat ik vroeg of laat weer volop bezig ben met de paarden. Vroeger werd ik heel ongelukkig als ik niet actief met paarden bezig kon zijn, het afgelopen jaar ben ik echter vooral heel trots op mijzelf geweest dat ik de keuze heb kunnen maken om de paarden even op een lager pitje te zetten en te gaan voor wat verstandig is. Dit heeft mij uiteindelijk zelfs meer vrijheid, plezier en voldoening gegeven! Soms moet je even door een zure appel heen bijten om daarna je werkelijke passie achterna te kunnen gaan. ;) En geloof mij ik weet dat dat erg moeilijk kan zijn, het vraagt veel doorzettingsvermogen, maar het is het zeker waard!

Meid zoals ik je verhaal lees kan ik je alleen maar mee geven om te gaan voor een opleiding met kansen op de arbeidsmarkt, een opleiding waar je op terug kunt vallen, die paar jaar overleef je echt wel! Je bent niet verplicht om na die opleiding ook daadwerkelijk in die branche aan het werk te gaan, wel geeft het je een basis waar je eventueel op terug kan vallen als het in de paarden mis gaat. Naast het volgen van een gedegen opleiding kun je jezelf verder ontwikkelen in de paarden en daarna kun je altijd kijken wat je kansen en mogelijkheden zijn en kun je hetgeen gaan doen waar je hart werkelijk ligt.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:28

Kan me zó goed voorstellen dat je graag je passie wil volgen. Dat gebeurt ook wel, maar vaak betreft het talenten die in het zadel zodanig goed presteren dat schoolopleiding op dat moment niet zo belangrijk is. Tot ze de veertig naderen... Dan moet je inmiddels een klantenkring van lessers of goede handelscontacten hebben opgebouwd. Veel topruiters bezitten niet eens het zadel waarop ze rijden..
In jouw geval zou ik kiezen voor werk in de paarden én een deeltijdopleiding. Je hebt dan iets op terug te vallen én je doet langere tijd ervaring op. Veel opleidingen kun je toch paard gerelateerd gebruiken. Zo heb ik zelf rechten gedaan en maak daar nu een paarden combi mee.