2 Mislukte Hbo's... Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

2 Mislukte Hbo's... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:34

Hey bokkers!

Ik zit nogal te twijfelen en ik hoop dat een frisse kijk van jullie op mijn probleem misschien kan helpen :)

2014 ben ik afgestudeerd van de HAVO. Hier heb ik eigenlijk nooit echt wat voor hoeven doen, hooguit voor de moeilijke vakken wat oefeningen om tot een 6 te komen. Bij mijn eerste opleiding HBO-ICT ben ik dus ook heel hard tegen de muur gelopen. Ik kende het vak eigenlijk te weinig om het zo maar even te halen, dus ik moest echt gaan leren. Echter had ik geen idee hoe dat hele leren nou werkte dus heb ik me er door de SLB'er (studie loopbaan begeleider) er na 3 maanden af laten jagen.
De februari erna ben ik gestart op HBO People & Business Management. De vakken bevielen me wel enigzins, maar ik liep ook weer ertegen aan dat ik niet wist hoe ik moest leren.. Dit sloeg om naar paniekaanvallen en dat ik naar elke mogelijke uitweg zocht. Hiervoor ben ik naar de psycholoog gegaan en na een intensief programma voel ik wel dat ik goed gegroeid ben :)
Helaas zat ik al te ver in mijn problemen en heb ik dit jaar met onvoldoende credits afgesloten..

Nu zit ik tot september thuis en ga ik me vooral op mijn echte passie richting, paarden en het trainen ervan :) maar toch zal ik in september moeten beginnen aan een nieuwe opleiding, maar ik weet niet meer zo goed waar ik moet zoeken.. -O-
Ik heb een lijst gemaakt met Hbo's die ik met mijn vakkenpakket zou kúnnen doen, en heb hierbij een tweetal opleidingen gevonden die me wel oké lijken, maar niks waarvan ik echt zeg "dit gaat hem absoluut worden!".
Over Mbo heb ik ook nagedacht, maar ik ben bang dat ik daarbij weer in mijn oude gewoontes val omdat ik naar (waarschijnlijk) minder hard voor zal moeten werken. Plus ik ben bang om nog meer jaren te verliezen..

Iemand die me een beetje op de goede weg kan helpen? :)

Groetjes Judith

quibusjes

Re: 2 Mislukte Hbo's... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:38

Vond je de laatste opleiding wel leuk? Anders kan je misschien met de decaan in overleg of je toch verder mag gaan ivm persoonlijke omstandigheden?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:41

Ik was niet superduper enthousiast over de opleiding, maar was wel van plan deze gewoon te blijven volgen :)
Persoonlijke omstandigheden heb ik halverwege het jaar al doorgegeven, maar mijn punten waren toch te laag om dit mee te nemen helaas..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:44

Heb je al eens naar associate degrees gekeken? Dit zijn opleidingen binnen het hoger onderwijs en duren twee jaar. Na die twee jaar heb je een diploma en kan je eventueel verder om weer in twee jaar je bachelor te halen. Soms werkt het goed voor iemand om een opleiding in stapjes te doen en het startniveau van een associate degree ligt iets lager dan van een regulier hbo.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:45

Herkenbaar probleem ;) Bij mij werkte het vooral toen ik eindelijk de opleiding vond die voor mij combineerde wat ik leuk en interessant genoeg vond, maar ook waar de theorie voldoende afgewisseld was met de praktijk.

Daarnaast heb ik ook nooit geleerd hoe ik moest leren, twee dagen van tevoren alles even overkijken was voldoende voor mijn VWO-examens. Probeer of je ook daarin begeleiding kan vinden en bedenk, leren leren is iets totaal anders dan alleen een planning kunnen maken. Die cursussen had ik destijds wel gevolgd, maar hielpen mij niets.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:45

Dat klinkt nog best interessant :) Wist eigenlijk niet zo goed dat dat ook een optie was :o
Zal er zeker eens naar kijken :D

Het lijkt inderdaad zo makkelijk als sommige zeggen "ja gewoon goed plannen!" En dan lees ik de stof door van ja heel leuk enzo, maar hoe vertaal ik dit naar een tentamen? Terwijl ik op het tentamen zelf dan weer precies weet waar de stof ookalweer stond, maar dan niet heb onthouden..
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 07-03-16 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:46

Je hebt het eerste vak toch niet voor niets gekozen. Kan je dat niet eerst op middelbaar niveau doen en hulp zoeken bij het leren te leren

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:49

Er is hoop :) Ik ben ook iemand die niet goed weet wat ik later (en nu) wil. Ik ben bijna 23 en ik begin eindelijk te denken dat ik wel op mijn plek zit..

Ik ben gestopt met 2 HBO's, de eerste na 3 maanden en de ander na bijna een jaar, dit omdat de opleidingen niet bij mij paste en ik gewoon niet wist wat ik moest doen met mijn leven.

Nu ben ik bezig met mijn 3de HBO opleiding namelijk Communicatie international event music and entertainment studys. Je wordt gewoon opgeleid als communicatieadviseur, maar je hebt een voorsprong mocht je een creative kant op willen gaan.
Bij deze studie heb ik nu mijn Propedeuse gehaald en zit ik veilig. Ik heb hier door ziekte helaas wel een jaar studievertraging bij opgelopen en ik weet nog steeds niet 100% zeker of ik dit de rest van mijn leven wil doen, maar ook ik heb uiteindelijk iets gevonden na 3 studies :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:50

Birgit__ schreef:
Er is hoop :) Ik ben ook iemand die niet goed weet wat ik later (en nu) wil. Ik ben bijna 23 en ik begin eindelijk te denken dat ik wel op mijn plek zit..

Ik ben gestopt met 2 HBO's, de eerste na 3 maanden en de ander na bijna een jaar, dit omdat de opleidingen niet bij mij paste en ik gewoon niet wist wat ik moest doen met mijn leven.

Nu ben ik bezig met mijn 3de HBO opleiding namelijk Communicatie international event music and entertainment studys. Je wordt gewoon opgeleid als communicatieadviseur, maar je hebt een voorsprong mocht je een creative kant op willen gaan.
Bij deze studie heb ik nu mijn Propedeuse gehaald en zit ik veilig. Ik heb hier door ziekte helaas wel een jaar studievertraging bij opgelopen en ik weet nog steeds niet 100% zeker of ik dit de rest van mijn leven wil doen, maar ook ik heb uiteindelijk iets gevonden na 3 studies :)

Thanks, dat geeft inderdaad hoop :D
Heb toevallig destijds ook naar die studie gekeken, omdat ik toen nog graag de muziek en evenement kant op wilde :)

Jammer van de vertraging, maar wel fijn dat je al een propedeuse hebt ergens :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:33

En veel opleidingen bieden ook nog cursussen studievaardigheden aan waarbij je leert wat jouw leerstrategie is. Voor de 1 werkt het om een samenvatting te schrijven, de ander moet het zien, weer een ander moet het uitgelegd krijgen. Er zijn hulpmiddelen om er achter te komen wat voor jou het beste werkt.

Ik zie vaak dat studenten super kunnen plannen, alleen je er aan houden is vaak de uitdaging..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:13

Bedankt voor de tips, heb al een interessante AD/Bachelor op het oog :D
Tips zijn nog altijd welkom though! :D

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:36

Ga ook vooral kijken naar manieren van lesgeven op de hogescholen! Ik heb nu PGO, waarbij het op een zodanige manier is ingericht dat ik op het einde zowat alles al ken en niet meer ineens hoef te stampen, waar ik ook extreem slecht in ben.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:40

_Barbara_ schreef:
Ga ook vooral kijken naar manieren van lesgeven op de hogescholen! Ik heb nu PGO, waarbij het op een zodanige manier is ingericht dat ik op het einde zowat alles al ken en niet meer ineens hoef te stampen, waar ik ook extreem slecht in ben.

Dat is wel heel erg fijn :) Ik haal ook echt 90 (als het geen 100% is) van mijn kennis uit de college's i.p.v. de boeken. Hoe kom ik erachter hoe ze les geven? (buiten de proeflessen)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:46

Als je al 2 HBO studies hebt afgebroken en tegen de manier van leren aanliep, dan zou ik persoonlijk voor een 4 jarige MBO opleiding kiezen. Misschien hoef je er niet veel voor te doen, maar als je deze goed afsluit heb je wel een diploma op zak.
Start je weer een HBO opleiding en lukt het weer niet, heb je alleen je Havo. Na je MBO kun je altijd nog een HBO studie gaan doen. Maar je hebt dan altijd wel dat MBO diploma op zak waar je op terug kan vallen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:56

Lastig zeg. Ik heb dit ook wel een beetje gehad. Ik moest na vmbo en mbo ineens heel erg mijn best doen op het hbo.

Probeer erachter te komen wat je echt leuk vind en wat goed voelt. Maak een beslissing met je hart en niet met je hoofd (na het uitkiezen uiteraard. Je snapt wat ik bedoel)

Ga aan de slag met een gerelateerde cursus / thuis cursus. Hbo is ook gewoon wel de boeken in duiken en spitten en speuren voor een paper oid.

En wellicht past een praktische mbo je beter. Is ook geen schande!!! Je moet doen wat bij jou past en waar je zin in hebt zodat je iedere dag met plezier je bed uitstapt om aan de slag te gaan.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 02:49

Hier nog iemand bij wie de derde studie pas een succes was. Op mijn eerste opleiding haalde ik best goede cijfers, maar ik vond de stage in het eerste semester zo vreselijk dat ik ermee gestopt ben. Mijn tweede opleiding is een beetje een verhaal apart. Op die tweede opleiding werd aangeraden om naar een andere opleiding aan dezelfde faculteit te gaan. Dat ben ik dus maar gaan doen. Minstens zes mensen van mijn oude klas zitten nu op diezelfde opleiding in het derde jaar := Goed, het was niet helemaal de weg die ik verwacht had, maar het kan wel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:03

Ik zou heel goed kijken naar wat je wilt worden en niet zozeer of de opleiding leuk is. De opleiding duurt maar kort, werken erg lang! Dus wat wil je graag worden?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:43

Tulandro schreef:
Ik zou heel goed kijken naar wat je wilt worden en niet zozeer of de opleiding leuk is. De opleiding duurt maar kort, werken erg lang! Dus wat wil je graag worden?

Dit heb ik niet gedaan, maar ben heel blij dat ik uiteindelijk de keus heb gemaakt.
Op die leeftijd weet je meestal niet zo specifiek wat je wilt worden. 4 jaar is best lang als je een opleiding doet die je niet leuk vind. Dus kies absoluuuuut wat je leuk vind! Wees wel realistisch; ergens waar geen brood mee is te verdienen, maar leuk is voor de hobby; hou het dan als hobby. :')

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:44

ik ben een mbo opleiding gaan doen.
3 jaar in 1 jaar.

helemaal niet wat ik wou, maar nu heb ik wel mijn diploma binnen waar ik altijd op terug kan vallen.
en dat jaar was echt te overzien.

En nu doe ik iets wat ik leuk vind.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:58

Hi TS!
Ik weet niet waar je woont, maar ik ben heel erg blij dat ik Communicatie ben gaan studeren op De Haagse Hogeschool. Ik wist op een gegeven moment wat ik graag wilde gaan studeren en ben toen echt op zoek gegaan naar "welke schooljaar past bij mij?" De HHS (op de opleiding communicatie dan) heeft mij veel hulp geboden met hoe ik moet leren en proberen ze studenten daarin ook goed te begeleiden. Dat gaf mij een heel prettig gevoel, mede daarom is het hbo een succes geworden (na 8 lange jaren havo).. Voordeel is ook nog dat communicatie heel breed is!

Aan welke twee opleidingen zit jij nu te denken?

(Ik snap dat iedereen het anders ervaart, ik wil geen discussie oproepen of de HHS nou wel of geen goede school is, wilde benadrukken hoe belangrijk het gevoel bij de school is!)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 11:42

Denise_Storm schreef:
Hi TS!
Ik weet niet waar je woont, maar ik ben heel erg blij dat ik Communicatie ben gaan studeren op De Haagse Hogeschool. Ik wist op een gegeven moment wat ik graag wilde gaan studeren en ben toen echt op zoek gegaan naar "welke schooljaar past bij mij?" De HHS (op de opleiding communicatie dan) heeft mij veel hulp geboden met hoe ik moet leren en proberen ze studenten daarin ook goed te begeleiden. Dat gaf mij een heel prettig gevoel, mede daarom is het hbo een succes geworden (na 8 lange jaren havo).. Voordeel is ook nog dat communicatie heel breed is!

Aan welke twee opleidingen zit jij nu te denken?

(Ik snap dat iedereen het anders ervaart, ik wil geen discussie oproepen of de HHS nou wel of geen goede school is, wilde benadrukken hoe belangrijk het gevoel bij de school is!)

Heel toevallig heb ik gekeken naar communicatie :) (moet hier wel een wiskundetoets voor doen omdat ik geen wiskunde A of B in mijn vakkenpakket had) en de tweede opleiding is Small Business and Retail Management :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 11:44

Roos_M schreef:
Tulandro schreef:

Dit heb ik niet gedaan, maar ben heel blij dat ik uiteindelijk de keus heb gemaakt.
Op die leeftijd weet je meestal niet zo specifiek wat je wilt worden. 4 jaar is best lang als je een opleiding doet die je niet leuk vind. Dus kies absoluuuuut wat je leuk vind! Wees wel realistisch; ergens waar geen brood mee is te verdienen, maar leuk is voor de hobby; hou het dan als hobby. :')

Voor mij is het inderaad ook heel belangrijk om naar de opleiding zelf te kijken, omdat ik heel veel moeite heb om ergens mijn aandacht bij te houden als het niet interessant is, zouden 4 heeeele lange jaren worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:52

Mbo zou een goede keuze kunnen zijn, wat wil jij later eigenlijk gaan doen?? Misschien een uitgebreide beroepskeuzetest gaan doen en dan daar de studie toch op afstemmen. Leren zonder doel werkt op geen enkel niveau. En wat betreft in dezelfde valkuil trappen op het MBO, ik ga er van uit dat je inmiddels toch wel zoveel zelfkennis hebt gekregen dat je jezelf een schop onder je kont kunt geven om wel een MBO goed af te sluiten.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:00

Mbo niveau zou ik niet doen als ik jou was... Ik herken mezelf enorm in jouw verhaal want ook ik ga aan mijn 3e studie beginnen. Ik heb eerst een mbo studie geprobeerd en daarna hbo. Van mbo werd ik zo ontzettend lui. Ik hoefde helemaal niks te doen. En dat was totaal niet motiverend voor mij.

In België heb je ook 1 jarige opleidingen. Is dat niet iets voor jou? Ik ga het misschien ook doen als ik nu niet geaccepteerd word op mijn nieuwe school.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:07

JudArthos schreef:
En dan lees ik de stof door van ja heel leuk enzo, maar hoe vertaal ik dit naar een tentamen? Terwijl ik op het tentamen zelf dan weer precies weet waar de stof ookalweer stond, maar dan niet heb onthouden..

Dit herken ik ook! Wat bij mij erg helpt is samenvattingen schrijven en visualisaties bij de stof maken. Zo wordt ik gedwongen na te denken over de stof en begrijp ik het ook.

Als ik alleen lees, dan denk ik algauw dat ik het weet, maar tijdens de tentamen weet ik alleen dat ik het gelezen heb, alleen niet meer precies wat.