vrijwilligerswerk dierenasiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

vrijwilligerswerk dierenasiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:28

hoi bokkers :D

Ik heb me afgelopen week aangemeld als vrijwilliger in het lokale dierenasiel. Morgen is er een kijkdag voor vrijwilligers waar we meer informatie krijgen. Ik ben nu best wel nerveus hoe zoiet in zijn werk gaat. Zijn er hier op bokt misschien mensen die al functioneren als vrijwilliger in een asiel of een gelijksoortig iets die hun ervaringen willen delen?

bedankt voor het lezen!

Zoe_97

Re: vrijwilligerswerk dierenasiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 14:12

bedenk me net nog wat. Hier in België mogen studenten maximum 50 dagen per jaar werken zonder belastingen te moeten betalen. Tellen dagen vrijwilligerswerk hierin mee? Ik kan dat nergens vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:23

Nee, vrijwilligerswerk telt daar niet voor mee. Je kan immers geen belasting betalen over iets waar je geen geld voor krijgt...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 14:27

bedankt!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:33

Hey wat leuk, een dierenasiel topic! Ik ben vrijwilliger bij het dierenasiel in aarschot, twee dagen per week :) ik heb gewoon een belletje gedaan en mocht de volgende dag komen proberen, aan het einde van de dag zei ik dat ik het wel zag zitten. Dan een contract getekend(oa dat ik me niet negatief mag uitlaten tegen anderen over het werk :P ) et voila! Ik weet niet hoe het wettelijk zit maar ik krijg geen vergoeding dus in die zin profiteer je niet van de staat oid.

Het asiel van sint-truiden, is dat waar ze kandidaat adopteurs matchen met 'hun type' kat door middel van een persoonlijkheidstest?
Laatst bijgewerkt door merrylegs op 04-03-16 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 14:40

wat voor werk doe je daar allemaal? en heb je veel contact met de dieren? Erg leuk dat je dit al doet!

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:49

Ik ben vrijwilliger in een asiel als fotograaf :j heb me vrij recent aangemeld en nu 2x geweest om een reeks dieren te fotograferen. De foto's hebben vrij veel succes op Facebook en ik hoop hiermee dieren sneller aan een nieuw baasje te helpen.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:49

Zoe_97 schreef:
wat voor werk doe je daar allemaal? en heb je veel contact met de dieren? Erg leuk dat je dit al doet!

Ik werk eigenlijk bijna alleen met de katten. Dat houdt in, natvoer emt de blender fijnprakken, kooien schoonmaken en met detol en warm water wassen, voerbakjes afwassen en hervullen, dekentjes uitschudden en zonodig in de was doen en de kattenbak verversen. Als er niet al teveel zwerfkatten zitten is het erg leuk om er eens mee te knuffelen en krijg je ook dankbare blikken. Anders, oppassen := heb je zo een scherpe klauw in je hand. Dan vaak nog brood snijden voor de schapen en met de honden gaan wandelen en los laten lopen. Die zijn echt zo blij als ze buiten mogen! Als ik nog wat tijd overheb de katten wat aandacht geven, die sukkeltjes hebben helemaal geen bewegingsvrijheid. En alle ruimtes met nat kuisen daarna. Nu het kittenseizoen nog niet begonnen is kunnen we alles op het gemakje doen. En een babbeltje slaan met de andere vrijwilligers, er komen echt mensen van alle milieus helpen dus dat ik ook interessant.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 14:52

klinkt super leuk! Het asiel hier heeft enkel honden en katten. Ik hoop vooral bij de honden terecht te komen omdat die vaak wat aaibaarder zij, aar katten zijn ook erg leuk :D

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:58

Ja, bij de honden weet je ook meteen wat je hebt! Die zijn bijna altijd erg lief, of lief maar onopgevoed :') bij katten straalt het er minder vanaf. Ik werk vooral met de katten omdat de honden toch wel zware arbeid zijn, die hebben ruimz verblijven

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:58

Ah, wat leuk, iemand uit dezelfde woonplaats als ik :D
Het asiel hier ken ik niet, maar in Nederland heb ik al in 2 asiels gewerkt als vrijwilliger. Altijd bij de katten, en het vaakst bij de ziekenboeg.

Je voornaamste taak: schoonmaken! Elk hokje, elke cm vloer, alle kattenbakken, voerbakken, drinkbakken. Dekens vervangen. En dat elke dag opnieuw. Daarna de gangen poetsen, de afwas doen, dekens wassen en vouwen.. Soms hielp ik met hondjes uitlaten (ik ben geen held met honden :P )
Daarnaast hielp ik met de medicijnen geven, soms assisteren bij de dierenarts. En heel af en toe hielp ik mensen met een katje uitzoeken :D

Het is hard werken, maar ook dankbaar werken :) Ik heb destijds een project-katje gehad. Kwam van de straat als kitten en zat al ruim in een jaar in een hokje ivm niesziekte. Schuw voor alles en iedereen. Na heel veel liefde en geduld en vooral brokjes is hij een heerlijke knuffel geworden. Maar alleen met mij, anderen waren nog heel eng :(:) Uiteindelijk hem maar meegenomen naar huis, hihi.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:02

Ik heb bij een knaagdieren opvang gewerkt. Was erg leuk, verschoonde hokken, gaf eten en drinken en sommige wat handtam maken als dat nodig was. Kreeg er niks voor maar het was gewoon leuk en je kon de diertjes zo helpen. Was leuk als je zag dat ze goed terecht kwamen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:02

Ik heb het gedaan in Nederland. De hondenafdeling alleen ivm allergie voor katten. Kennels schoonmaken, uitlaatvelden schoon houden, gaten dichten daar ook. Bakken schoonmaken. Eten geven, wassen, borstelen, honden binnen en buiten doen en met ze donderjagen op de velden en ook wandelen op de hei met ze. Maar vooral was het poepspuiten en ruimen. Gewoon als vrijwilliger 2 ochtenden per week,

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 17:33

Rebl_Jits Leuk dat je in dezelfde stad woont! ik had geen idee dat hier ook andere bokker woonde :D
Dat het veel schoonmaken zou zijn en hard werk wist ik al :) en was wel te verwachten. Volgens de website is het bij de katten vooral schoonmaken en bij de honden zijn er gevarieerdere mogelijkheden.

Er leuk zo andere hun ervaringen te lezen!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:36

Leuk. Ik heb het ook jaren gedaan, op Bokt ook een topic over bijgehouden :).

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:03

Ik doe ook vrijwilligerswerk voor kattenorganisaties, maar dat gaat iets anders dan vrijwilligerswerk in een asiel :)

Momenteel vang ik katjes bij mijn thuis op. In het verleden heb ik daarnaast verschillende functies gehad - begeleiden van andere gastgezinnen, vangacties, veldwerk (katten in nood ophalen, eerste hulp toedienen, en naar DA of gastgezin brengen), en ik ben bestuurslid geweest van het nieuwe katvriendelijke no-kill asiel Villa Vagebond in Maaseik, waar ze geen kooitjes hebben maar gezellig ingerichte huiskamers :) helaas ivm studie doe ik alleen nog regelmatig opvangen en geen andere taken meer.

Het is ontzettend dankbaar werk!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:18

Leuk! werken in een asiel is heel dankbaar werk. Ik heb een tijdje bij een knaagdieropvang geholpen.
Ik heb een te onregelmatig leven om vast bij een asiel te werken helaas, anders had ik het graag gedaan. In de zomer ga ik wel aan de slag bij een egelopvang als medisch dierverzorger, ik doe dan voornamelijk de mestcontroles en behandeling van parasieten etc.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 15:20

erg leuk!
Ik ben naar de infodag geweest en was erg informatief Volgende week vrijdag begin ik als verzorger van de honden :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:55

Ondertussen al een tijdje bezig :D bij de honden enkel schoonmaakwerk gedaan voorlopig, maar bij de katjes wel veel contact met de beestjes :D eerst stond ik op quarantaine katten, maar die diertjes raak je zo weinig mogelijk aan ivm mogelijke ziektes. Maar vandaag heb ik de rennen gedaan. Wel een uur heeft 1 van de kleinere katjes op mijn schouder me 'geholpen' (lees: mijn vlecht achterna zitten als ik mijn hoofd bewoog en kopjes geven) met klusje doen. Toen moest ik helaas naar de andere ren en poesje moest in haar eigen ren blijven :p

Ook is de groep erg leuk! Ik kan met mijn ervaringen iedereen dit dus aanraden :D

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:53

@merrylegs: zijn er vaste dagen/uren dat ze je verwachten of kan je gewoon kiezen wanneer je komt? Ik zou ook graag mijn steentje bijdragen maar heb het zo druk dat ik niet zo heel vaak zou kunnen komen helpen.. Hebben ze nog mensen nodig in Aarschot?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:32

Hafje81 schreef:
@merrylegs: zijn er vaste dagen/uren dat ze je verwachten of kan je gewoon kiezen wanneer je komt? Ik zou ook graag mijn steentje bijdragen maar heb het zo druk dat ik niet zo heel vaak zou kunnen komen helpen.. Hebben ze nog mensen nodig in Aarschot?

In overleg kan je meestal zelf kiezen op welke dagen je komt. Het handigste is wel als je voor een uur of tien 's morgens komt. Er is elke dag werk genoeg en extra hulp is welkom :) Veel mensen komen een keer per week of om de week, dat is helemaal prima. Gewoon eens bellen en je hoort het wel!