In de knoop met vervolg van opleiding (MBO3/4)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVER

In de knoop met vervolg van opleiding (MBO3/4)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 11:24

Ik zit de laatste tijd erg in de knoop met mijzelf. Wat moet ik na mijn opleiding gaan doen?

Ik heb de na mijn vmbo de opleiding Maatschappelijke Zorg niv. 3 gevolgd op het Citaverde College. Vervolgens ben ik erachter gekomen dat mensen begeleiden niet zo mijn ding is en ik liever richting de dierenkant op wil. Het leek me geweldig om een paardenopleiding te volgen, maar op veel afraden dit maar gelaten en gekozen voor Dier- en Veehouderij richting melkvee niveau 4 op het Helicon. Ik zit nu in mijn laatste jaar en heb al vertraging opgelopen. Ik doe waarschijnlijk in september pas mijn proeves.

Ik merk dat de opleiding mij helemaal niet meer interesseert en ik gewoon nog steeds neig richting de paarden. Ik heb ook al gekeken voor Hbo-opleidingen voor Paard&Management. Deze zit in Leeuwarden en is voor mij niet te doen. Ik wil namelijk niet meer op kamers wonen of uren in de trein doorbrengen. Verder weet ik niet of ik een hbo opleiding aankan. Ik heb nou al ontzettend moeite met bedrijfseconomie en wiskunde op havo/mbo niveau. Dat gaat hem dus niet worden.

Nu zag ik dat het Citaverde BBL Paardenhouderij aanbied in de niveau's 3 en 4. Vier dagen werken en één dag school. Ideaal toch?

Ook heb ik de neiging om gewoon in het buitenland te gaan werken op paardenbedrijven. Ik weet het gewoon niet....

Zijn er mensen met ervaring op gebied van opleiding paardnehouderij BBL? Of zijn er tips of aanbevelingen?

Hutcherson

Re: In de knoop met vervolg van opleiding (MBO3/4)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:08

uhm, mijn algemene tip is om goed te bedenken waar je kansen liggen na het afstuderen.
Je kunt je opleiding nog zo gaaf vinden, maar je hebt er echt helemaal niks aan als je daarna thuis moet zitten omdat er geen banen zijn. Zeker op HBO niveau zijn de banen in de paardenbranche heel schaars.
Tenzij je veel geld hebt(en je eigen bedrijf kunt beginnen) of kruiwagens in de paardenwereld, dan ben je vrijwel kansloos. Als jij in de paarden wilt werken zul je ergens onderaan moeten beginnen, en niemand wil iemand met een HBO paarden kwalificatie in de stallen zetten, vaak zijn HBO'ers duurder. Stallen mesten kan iedere idioot(een iets beter dan de ander)..

Dus mijn tip is, als je iets anders wilt gaan doen, kijk waar de kansen liggen. Kijk welke school je wilt doen, en dan welke opleidingen veel baangarantie hebben.
Het is belangrijk om te doen wat je leuk vindt, absoluut. Maar je kunt dat niet doen als je werkeloos thuis zit. denk goed na.