Artikel over de gevolgen van een (onterechte) beoordeling.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

noekk_

Artikel over de gevolgen van een (onterechte) beoordeling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 22:54

Hallo allemaal,

Ik schrijf een artikel over het beoordelen volgens de SPH-competenties (beroepscompetenties Sociaal Pedagogisch Hulpverlener).
In mijn artikel wil ik een stukje naar voren laten komen over de gevolgen van een (onterechte) beoordeling. Nu is iedereen wel eens beoordeeld, zowel positief als negatief.
Ik zou hier graag een aantal vragen over willen stellen (Ik hoef geen uitgebreide verhalen, ik snap dat dit persoonlijk is! een ja/nee volstaat :) )
1. Wat zijn de gevolgen van een positieve beoordeling voor jou geweest?
2. Was je het hiermee eens?
3. Wat zijn de gevolgen van een negatieve beoordeling voor jou geweest?
4. Was je het hiermee eens?

Neem nu de negatieve beoordeling als uitgangspunt voor de volgende vragen:
5. Kon je begrijpen waarom je negatief beoordeeld was?
6. Konden degene die je negatief beoordeelden, goed onderbouwen(met theorie) waarom dit zo was?
7. Heb je hieraan psychische gevolgen ondervonden?
8. Hoe was het voor jou om dat waar je negatief op beoordeeld was weer op te zoeken?

Alvast heel erg bedankt, ik ben enorm mee geholpen!

Groetjes,
Nanoek.

Hutcherson

Re: Artikel over de gevolgen van een (onterechte) beoordeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:26

Ik weet niet goed wat je bedoeld met 'beoordeling'. Ja de competenties maar ik word bv beoordeeld aan de hand van criteriapunten en die zijn afgeleid van de competenties.
Ik ben trouwens ergotherapeut in opleiding.

1. Wat zijn de gevolgen van een positieve beoordeling voor jou geweest?
Dat ik mijn studiepunten toegewezen kreeg en blij was met mijn resultaat.

2. Was je het hiermee eens?
Ja, met positieve beoordelingen vaak wel. Ik vind het prima als het maar boven de 7 is. Echter ben ik soms wel van mening dat er te laag gescoord is.

3. Wat zijn de gevolgen van een negatieve beoordeling voor jou geweest?
Vaak kijk ik de scores per criteriapunt nogmaals na, en dan merk je dat je wordt terug gescoord. Ik heb wel eens meegemaakt dat een docent mijn punten hardop bij elkaar op zat te tellen waar ik bij zat. Ze kwam uit op minimaal 18 punten, dat zou gelijk staan aan een 7, maar later kreeg ik op 1 puntje na een 6 met 16 punten. Docenten geven je vaak een cijfer op basis van gevoel. Wat vinden ze het waard, en daar scoren ze naar zodat ze op het juiste aantal puntne komen voor dat cijfer.

4. Was je het hiermee eens?
Nee met die manier van scoren ben ik het zeker niet eens. Dat betekend dat ze beter die criteriapuntne kunnen laten varen en gewoon een algemeen punt toe kunnen kennen. Ook merk ik vaak dat docenten niet op een lijn zitten. Zowel voor het geven van deinstructies en lessen voor het tentamen, en wat zij belangrijk vinden en erin willen terug zien.. En je beoordelend docent geeft dan hele tegenstrijdige feedback. Dat vind ik bloedirritant.
Ik heb wel eens een onvoldoende beoordeeld tentamen door een tweede, andere docent na laten kijken. Ik kreeg van de ene docent een 5 en van de tweede een 7. heel apart! Voor de een voldoet het dus niet en de ander wel.

Neem nu de negatieve beoordeling als uitgangspunt voor de volgende vragen:
5. Kon je begrijpen waarom je negatief beoordeeld was?
Soms gaat een tentamen (vooraal als het een praktijktentamen is) niet lekker, en heb je voor je gevoel al zoiets van: als dit voldoende is vreet ik mijn schoen op. Dus dan is een negatieve beoordeling terecht. Soms krijg je in de feedback terug dat je een model of instrument niet goed begrijpt of hebt uitgewerkt. dat snap ik ook. Er wordt verwacht dat ik daarmee kan werken. Maar zoals ik al eerder benoemde, de docenten zitten niet op 1 lijn en daar word ik soms echt boos van. De een wil dit en de ander dat. en vooraf weet je niet voor wie je het schrijft.

6. Konden degene die je negatief beoordeelden, goed onderbouwen(met theorie) waarom dit zo was?
Vaak gaan ze inderdaad het gesprek aan en herhalen ze de feedback die je hebt gegeven. Dan onderbouwen ze veel. Ik hbe ook meegemaakt dat ik mijn gedachtegang wilde uitleggen aan de docent die me een 5 had gegeven. Ze begreep het, ze snapte het en het klopte. Mar zij gaf aan dat ze van 'de oude garde' was en star was in de juiste volgorde van de opbouw. Dit was wat we aangeleerd kregen dus zo moesten we het laten zien. Terwijl wij nu twee onderdelen omgedraaid hadden, want dat paste beter bij ons onderwerP. Was ze het mee eens, maar was niet wat we aangeleerd kregen.

7. Heb je hieraan psychische gevolgen ondervonden?
Nee, alleen irritatie.

8. Hoe was het voor jou om dat waar je negatief op beoordeeld was weer op te zoeken?
dit begrijp ik niet helemaal.
Alle toetsen die ik niet haal moet ik herkansen, ik moet al mijn toetsen halen wil ik een diploma krijgen. En aangezien ik helemaal niks hoef te herkansen nu, is alles weer positief.