Afgestuurden HBO na thuisstudie (LOI, NCOI etc)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Afgestuurden HBO na thuisstudie (LOI, NCOI etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 09:29

Ik wil in de komende tijd (ergens tussen nu en de aankomende jaren) nog heel graag een HBO-papier halen. Richting nog geen idee, het duurt sowieso ook nog even, maar 1 ding wat heel duidelijk is, is dat naar school gaan er niet meer in zit. Het word dus een thuisstudie.

Ik heb eerder een opleiding van de LOI gevolgd en modules aan de Open Universiteit behaald. Ik weet dus wat het van me vraagt en weet ook dat het een manier van leren is die bij mij past, beter dan naar school gaan. Op dat punt dus geen twijfel. Waar wel de twijfel zit, is wat de arbeidsmarkt met zo'n papier doet. Het zou gaan om een officieel erkend NVAO diploma, dus het zou gelijkwaardig moeten zijn aan het papier wat je op de voltijd/deeltijd variant behaald. Er zit ook minimaal een half jaar stage bij, idealiter zou ik dit aan willen vullen met tijdens de opleiding een werkervaringsplek.

De vraag aan mensen die zo'n papier hebben is dus of er überhaupt naar gevraagd werd waar je je papier behaald hebt en of er anders (negatiever) gereageerd werd als je het via zo'n opleiding doet. Zoals gezegd, het zou gelijkwaardig moeten zijn, maar is het dat in de praktijk ook?
En zit er dan nog verschil tussen LOI/NTI en NCOI? Die laatste maakt het namelijk even twee keer zo duur als de LOI of een gewone deeltijdopleiding.

Heeft het zin om zo'n papier te halen of sta ik straks (weer..... :x ) met een papier waar ik niks aan heb?

Ik begrijp overigens dat het ook deels van de opleiding af hangt. Ik las laatst hier op Bokt dat iemand de opleiding doktersassistente via thuisstudie deed en geen stageplek kon vinden om die reden. Dat begrijp ik, ik heb zelf de opleiding gedaan en dat was héél veel praktijk oefenen op school. Grote delen van de dag waren gevuld met rolspellen met triage aan telefoon en balie, dat haal je natuurlijk nooit uit een thuisstudie en is ook niet even in de stage aan te leren. Daar zal ik dus zeker op letten mocht ik een richting hebben uitgekozen.

Boemklatsch

Re: Afgestuurden HBO na thuisstudie (LOI, NCOI etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:48

Ik houd dit in de gaten, zit namelijk met dezelfde vragen omtrent een thuisstudie. Mijn grootste angst is dus ook dat ik er toch veel tijd/energie/geld in ga stoppen en vervolgens overal de deur gewezen wordt.

verootjoo

Re: Afgestuurden HBO na thuisstudie (LOI, NCOI etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:40

Zelf hecht ik weinig waarde aan een loi/NCOI diploma, maar volgens mij ligt het ook erg aan de richting. Een praktijkgerichte opleiding gaat hem gewoon niet worden. Ik weet niet hoe dat bv in het bedrijfsleven zit.

Ik heb geen idee wat voor richting je op wilt, maar zou je niet duaal kunnen gaan studeren? Dit gebeurt vaak in ziekenhuizen dat je solliciteert op een leerplek en vervolgens die opleiding via het ziekenhuis doet en daar ook werkt.

Of anders een hbo in deeltijd? Dat is denk ik echt meer waard dan een thuisstudie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 11:45

Beiden (duaal en deeltijd) zitten er gewoon echt niet in. Het past niet bij me, het werkt niet, het zijn te veel uren, ik ben te veel tijd kwijt aan reistijd, ik kan het niet rond krijgen met inkomen, ik zit vast aan hun tempo, er zijn zoveel redenen waarom dat hem gewoon echt niet word.

Mag ik vragen waarom je weinig waarde hecht aan zo'n diploma? We hebben het hier niet over een cursus, maar over een volwaardige opleiding die aan exact dezelfde voorwaarden moet voldoen als een 'normale' school. Je mag na afloop dezelfde internationale titel voeren, je loopt gewoon je stage, dus waarom? Wat is er voor jou anders aan?
Zeker als ik na ga dat een deeltijd opleiding hetzelfde is als voltijd, maar dan in 1 dag in de week gepropt. Waarom zou dat wel goed zijn en dit niet?