Twijfel over studiekeuze, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisje1998

Twijfel over studiekeuze, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 23:40

Hallo Bokt,

Ik had nooit gedacht dat ik zo'n topic zou maken, maar toch doe ik het nu.

Ik ben dit jaar begonnen aan de HBO-opleiding docent Engels. Met goede moed aan het jaar begonnen, maar al richting het einde van het eerste blok waren er wat twijfels. Dit schreef ik toen af aan de stress omdat ik me verder prima op mijn plek voelde. Leuke klas, (de meeste) vakken waren leuk. Dit toch wel aangekaart bij mijn studieloopbaancoach. Samen besproken om sowieso nog te wachten tot de stage om te kijken hoe het dan ging. Ik heb als één van de weinigen uit mijn klas een stage kunnen regelen en hier wederom met goede moed aan begonnen.

Echter heb ik nu al helemaal het gevoel dat dit het voor mij niet wordt. Na overdenken weet ik ook dat de twijfels aan het begin van het jaar vooral met de vakken die zich op didactiek richten te maken hadden. Op mijn stage merk ik dat ik geen enkele feeling heb met leerlingen, ook eigenlijk te weinig geduld om ze iets uit te kunnen leggen. Het voorbereiden van lessen vind ik verschrikkelijk, ik kijk echt op tegen de overige 6 weken. Dit is voor mij eigenlijk genoeg om te zorgen dat ik ga denken aan een andere studie, hoe rot ik dat verder ook zie.

Ik voel me op deze studie een beetje claustrofobisch worden, het is zo gericht op één beroep. Ik mis het brede aspect heel erg. Ja, ik wist dat van tevoren, maar toen dacht ik echt dat ik leraar zijn leuk zou vinden. Maar nu komt dus de vraag, welke opleiding wil ik dan doen?

Ik wil het liefste geen opleiding doen die specifiek op een beroep gericht is. Ik weet namelijk absoluut niet zeker wat ik later wil worden. Ik wil dus sowieso een wat bredere opleiding. HBO-rechten trekt mij momenteel heel erg, omdat dit naar zeggen een brede opleiding is en het me een interessante opleiding lijkt. Ik wil dus ook gaan proefstuderen bij zo'n opleiding, om er wat meer over te weten te komen.

Maar er zijn zoveel meer opleidingen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Bij deze dus de vraag, zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit probleem en hoe gingen jullie hiermee om? Wat zijn nog meer brede opleidingen, waar je meerdere kanten mee uit kan?

Ik ga dit zeker nog aankaarten bij mijn studieloopbaancoach, maar dat duurt zeker nog een week en als ik op tijd een keuze wil maken zal ik me toch echt moeten gaan oriënteren nu.

Joltsje

Re: Twijfel over studiekeuze, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:55

Lastig. Maar fijn dat je je dit nu al bedenkt.

Kun je niet je propedeuse halen en engels gaan studeren.

Waaromheb je in eerste i stanrie wel voor engels gekozen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:00

Ik heb in precies hetzelfde schuitje gezeten. Erg jong begonnen met een lerarenopleiding (17 ook) en vooral op stage merkte ik dat het gewoon echt niks voor mij was. Ik had totaal geen klik met de leerlingen omdat ik mijn leeftijdsgenoten of leerlingen van mijn zusje's leeftijd voor me had, wat betekende dat ik eigenlijk nog binnen dezelfde categorie viel. Het is dan enorm ploeteren om door zo'n stage heen te komen.

Wat betreft een andere opleiding doen.. Is het eventueel een optie om je propedeuse dit jaar te halen? Dan verbreed je namelijk wel je blikveld, je zou dan eventueel ook universitaire studies mee kunnen pakken in je keuze.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:03

Joltsje schreef:
Lastig. Maar fijn dat je je dit nu al bedenkt.

Kun je niet je propedeuse halen en engels gaan studeren.

Waaromheb je in eerste i stanrie wel voor engels gekozen?

De keuze voor Engels was omdat ik het een leuke taal vind en er ook erg goed in ben. Het doorstuderen met Engels is inderdaad ook iets wat ik nog moet gaan uitzoeken. Ik ben me ook aan het richten op andere HBO opleidingen omdat ik twee (grote) vakken nog niet gehaald heb en daarom nu achterloop voor mijn propedeuse dit jaar.

Emmaa_ schreef:
Ik heb in precies hetzelfde schuitje gezeten. Erg jong begonnen met een lerarenopleiding (17 ook) en vooral op stage merkte ik dat het gewoon echt niks voor mij was. Ik had totaal geen klik met de leerlingen omdat ik mijn leeftijdsgenoten of leerlingen van mijn zusje's leeftijd voor me had, wat betekende dat ik eigenlijk nog binnen dezelfde categorie viel. Het is dan enorm ploeteren om door zo'n stage heen te komen.

Wat betreft een andere opleiding doen.. Is het eventueel een optie om je propedeuse dit jaar te halen? Dan verbreed je namelijk wel je blikveld, je zou dan eventueel ook universitaire studies mee kunnen pakken in je keuze.

Heb jij de opleiding uiteindelijk wel afgemaakt ? Propedeuse halen, kan nog wel, al heb ik momenteel wel een achterstand omdat ik twee vakken niet heb gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:06

Nee, ik ben gestopt. Ik heb eerst de docentenopleiding Aardrijkskunde gedaan, waar ik 3 van de 4 blokken stage moest lopen. Daarna ben ik overgestapt naar Geschiedenis omdat ik daar heel wat vrijstellingen kon halen en ik het vak interessanter vond (wou graag mijn P halen). Ook hoefde ik daar geen stage te lopen in het eerste jaar, dacht dat het dan makkelijker zou worden. Nou bleek dat ik Geschiedenis echt verschrikkelijk vond en ben er dus na een paar weken alweer mee gestopt. Uiteindelijk journalistiek gaan studeren en nog nooit zo erg op m'n plek geweest.

Ik zou met de loopbaanbegeleider toch even kijken of het nog gaat lukken om je P te halen, of het een realistisch doel is zeg maar. Als je graag Engels wilt studeren zou je dan namelijk ook nog kunnen kijken naar Engelse taal en literatuur of iets in die trant.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:22

Ik heb zelf 5 jaar getwijfeld over welke studie te kiezen :o
In de tussentijd gewerkt en rustig aan na gedacht

Ik ben nu eerstejaars student milieukunde, is een superbrede studie :) zoek het maar eens op
Ik studeer aan het van Hall in Leeuwarden.
Ik weet niet of hier misschien ook je interesse ligt, maar het is een erg brede studie dus ik wilde toch even reageren

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 12:25

Ik ga zaterdag kijken bij HS Leiden voor HBO Rechten en Commerciële economie. Ben heel benieuwd wat ik allemaal te horen ga krijgen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:32

Ik zou inderdaad ook kijken of je je p kunt halen, dan blijft ook de optie open om wellicht Rechten aan de Universiteit te doen?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:07

P halen wordt in mijn oog steeds minder haalbaar. Zit op het punt van instorten ivm die stage. Kan al janken bij alleen het idee dat ik ernaar toe moet. Kom steeds dichterbij het punt dat ik wil zeggen dat ik ermee stop.

Beter nieuws,ik ben gisteren bij de Hogeschool Leiden geweest voor HBO rechten en dat lijkt me wel wat. Ga sowieso op nog twee scholen kijken voor die opleiding en eventueel andere opleidingen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:13

Mijn zusje is vorig jaar overgestapt van HBO Rechten naar HBO Bedrijfskunde MER (Management, Economie en Recht), juist omdat ze rechten te specifiek vond.
Gezien jij eerder ook commerciële economie noemde, moest ik hier aan denken qua brede studie!
Zij vindt het in ieder geval heel interessant en leuk dat er dus ook nog recht in verweven zit.
Wellicht iets om naar te kijken :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:27

Oh wat herkenbaar.. ik weet ook nog steeds niet wat ik nou precies wil, waar ik op mijn plek ben enz. Ik heb wel een opleiding afgemaakt, maar ik kan geen werk vinden. Ik ben een andere studie begonnen, maar na het tweede jaar afgehaakt ondanks ik alles met vlag en wimpel haalde, ik was er totaal niet op mijn plek, vreselijke studie.

En op dit moment weet ik het niet zo goed meer, ik kan geen (geschoold) werk vinden in mn richting en twijfel of ik niet gewoon weer een studie zal doen. Maarja, WELKE dan..

Ik lees even mee hier, voor tips :)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 14:21

Ik ga voor deze studie niet meer voor mijn p. Ben gestopt met mijn stage. Het gaat momenteel heel slecht met me. Heb besloten om de stage te laten gaan en die dagen rust te nemen. Nu ga ik via school een traject in om me te helpen met de keuze voor mijn volgende studie.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:16

Ondertussen heb ik een aantal open dagen bezocht. Oa voor HBO Rechten. Dat lijkt me echt een leuke studie. Ik ga nog wel naar twee andere scholen om te kijken en dan is het tijd om te gaan kiezen.