Tips voor eindexamen gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elsemiekevm

Tips voor eindexamen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:13

Hallo iedereen,

Ik heb al een tijdje niets meer geplaatst.. de eindexamens komen eraan, en ik vroeg me af.. wie heeft er tips om goed te studeren! Wil me namelijk nu al een beetje gaan focussen op vakken waar ik wat slechter in ben !

Ik hoor graag van jullie

Overigens heb ik nog een kortingscode van 10€ hier liggen voor http://www.exado.nl, heel handig programma wat ik zelf ook gebruik om mijn Nederlands en Geschiedenis beter te oefenen voor de examens. Kan het iedereen aanraden!

En verder gebruik ik natuurlijk examenblad.nl voor oude oefenexamens.

Zijn er overigens mensen hier die in Leiden een examentraining hebben gevolgd? Ik heb er van gehoord, alleen het is heel prijzig..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-16 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:18

Zijn het talen of exacte vakken die voor jou moeilijker zijn?
Voor Engels en Duits kun je sowieso gewoon wat boeken lezen die je leuk lijken of die je al eens hebt gelezen in het Nederlands.
Ik maak zelf altijd ontzettend veel samenvattingen, omdat ik dingen snel onthoud als ik schrijf en lees tegelijk. Misschien is het een idee om moeilijke begrippen in een samenvatting sowieso al aan te geven met een kleur of flashcards te maken.
Je kunt natuurlijk ook al examenbundels bestellen en dan een hoofdstuk leren en aan de hand van opgaves bekijken hoeveel al is blijven hangen.

edit. zelf vind ik het ontzettend moeilijk om al te beginnen met leren, maar ook ik moet dit jaar examen doen. Als je een beetje goed bent in Engels, kun je op Youtube de filmpjes van CrashCourse eens bekijken. Ik gebruik de filmpjes altijd voor Biologie :j

https://www.youtube.com/user/crashcourse/playlists
Laatst bijgewerkt door Imke1998 op 19-02-16 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:19

Goed dat je er nu alvast mee begint!

Je kan op internet heel veel oude examens vinden. Die kan je dan daarna nakijken. Vaak hebben ze die op school ook wel! Ik vond het wel fijn om een paar oude examens gemaakt te hebben, je weet dan een beetje wat je kan verwachten. Ook weet je dan goed wat je nog beter moet leren.

Succes alvast!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:25

Examen bundel aanschaffen en daarmee leren en oefenen. Was voor mij echt een hele fijne hulpstuk geworden :)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:26

Ik heb vorig jaar bij lyceo examentraining gevolgd, 3 dagen lang 7 uur studeren en het heeft geholpen!

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:02

Eindeloos oefenen met examenbundels, de boekjes 'samengevat' zijn ook heel handig en een examentraining volgen ook (wij kregen die vanuit school en heb er daarnaast nog een gevolgd). En voor als je Duits hebt; er zijn een soort 'trucjes' om beter te lezen zoals ze dat van je willen waardoor je de vraag makkelijker door kunt hebben. Heb ergens nog een lijst liggen volgens mij. Bij mij was het vooral belangrijk dat je in de praktijk oefent met oefenexamens. Met alleen maar de theorie leren schiet het niet op, je moet echt de manier van vragen doorkrijgen, die is namelijk vaak best wel hetzelfde.

Ik stond er heel goed voor maar het examen doen op zich viel me wel tegen. Cijfers vielen gelukkig wel weer heel erg mee :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:04

in korte stints leren..

vooral niet uren aaneengesloten en dan een lange pauze.
maar korte stints, met korte pauzes, die ook echt een pauze zijn..

meest effectief blijkt 50 minuten leren 10 minuten pauze te zijn..

En dan ook echt pauze.. dus even plassen, frisse neus buiten, slokje drinken (niet op bokt gaan zitten, want je hersens moeten rust)..

En, niet te vergeten, eet voldoende koolhydraten, je hersenen hebben dat nodig bij de topsport die eindexamen heet.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:05

Mijn examens beginnen nu ook, vandaag eerste examen gehad op school.

Goed dat je nu alvast begint, heb je misschien via school site's waar op je kan leren of oefentoetsen die je kan maken ?

misschien kun je hier even kijken ? [STW] School, studie en werk hier kun je een speciaal topic openen voor school.

En alvast heel veel succes :)

bryce27

Re: Tips voor eindexamen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:07

Ik heb voor nederlands, engels en economie examenbundels aangeschaft. Voor de rest heel veel examens geoefend

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:13

Veel oefeningen/oefenexamens maken :)
Zorg inderdaad ook dat je genoeg pauze's hebt en het belangrijkste: relax :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:56

Je topic verplaats ik naar Studie school en werk, want daar hoort het thuis.

LZP → STW

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:05

Leren uit Samengevat en oefenen met Examenbundels, verder niet te veel over nadenken. Je hebt het allemaal al gehad en je weet het wel, vooral vertrouwen in jezelf hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:07

Zelf samenvatten en een goede planning maken. En let ook goed op dat je niet eindeloos achter elkaar gaat leren, dat werkt niet. Neem tussendoor gewoon echt even een pauze, of doe bijvoorbeeld een powernap. Wat mij ook heeft geholpen bij bijvoorbeeld geschiedenis is een aantal docu's of filmpjes op youtube kijken die over het onderwerp gaan wat je moet leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:08

Veel oefenen met examenbundels inderdaad. Ik probeerde zo veel mogelijk te leren door voordat ik begon 1 proefexamen te maken (kijken hoe ik ervoor stond met de stof) en het daarna gaan uitbreiden. Beginnen met de delen waar ik slecht op scoorde en eindigen met de dingen waar ik al redelijk veel kennis over had.
De samengevat boekjes zijn erg handig als je bepaalde vakken hebt waar je niet heel erg goed in bent. Als je vakken hebt waar je echt slecht in bent (zoals ik had met wiskunde) is het misschien een idee om een examentraining te volgen?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:11

Ik volg ook even mee. Doe dit jaar eindexamen. Ben iemand die mij kan de se's een dag van te voren begint met leren maar denk dat dat met de examens niet gaat werken. Bij mij laat ik mn ouders altijd overhoren. En ik ga een maand van te voren beginnen met de vakken die ik moeilijk vind.

Wij hebben ook examentrainingen op school na dit blok (dus vanaf begin april) dus dat is ook fijn.

Verder ben k benieuwd naar tips die hier gegeven worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:18

Evt een goede tip voor mensen die die mogelijkheid hebben, probeer af te wisselen in de plek waar je leert. Verschillende plekken in het huis, maar nog liever buitenshuis. Zo zit ik eigenlijk altijd in de bieb om te studeren, omdat ik dat automatisch associeer met hard bezig zijn. Als ik thuis blijf komt er niks van!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:24

Ik zweer bij de eindexamen bundels, dat heeft mij bijv. met geschiedenis zo goed geholpen :D Ik heb ze na mijn examen doorgegeven aan een vriendin :P

En veel oude examens oefenen. Als je bijv. iets fout doet, snap je dan ook waarom je het fout hebt gedaan? ik kwam sommige vragen opnieuw tegen in mijn examen, maar dan net iets anders gesteld!

Heb je, je oude samenvattingen nog? Leer deze goed! Als je bijv. iets moeilijk vind kan je altijd nog het boek erbij pakken. Ik heb zelf alles nog een keer samengevat, maar dit is een ROT klus! Ik heb havo gedaan, ik kan kijken als iemand nog samenvattingen wil of ik ze nog heb? Heb namelijk een nieuwe laptop haha.

En de tips die hier boven al genoemd zijn, pauzes, fijne werkplek, planning etc... Ik ben niet op mijn eigen kamer gaan zitten, maar op de studeer kamer, er ligt van alles op mijn kamer wat véél leuker is (schilder spullen, tekenspullen etc...). En leg je telefoon weg! Blokkeer je van bokt! Blokkeer FB!

Via YT zijn veel filmpjes te vinden voor bijv. wiskunde en economie. Wordt het net wat anders uitgelegd en het is zoooo fijn, ik heb zo mijn examens en tentamens gered :P

Als je iets bijv. lastig vind voor geschiedenis, mag je me een berichtje sturen. Ik vind het een geweldig vak, en heb een 8 gehaald voor mijn examen. Ik vind het ook erg leuk om dingen uit te leggen en snap misschien wat beter dan een docent waar het pijn punt ligt :P