Natuur- en Bosbeheer op Wageningen Universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Natuur- en Bosbeheer op Wageningen Universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:44

Hoi,

Ik zit nu in 5VWO en ben al aan het rondkijken naar studies. Mijn oog is vooral op Natuur- en Bosbeheer aan Wageningen gevallen, Ik wil graag iets met natuur of dieren of een combinatie daarvan doen. Vooral ecologie vind ik erg leuk, vooral ecosystemen en wat daar allemaal bij komt kijken. Zijn er meer bokkers die deze studie doen?

Zo ja, zouden jullie mij er wat meer over kunnen vertellen?

-Wat houdt de studie precies in?
-Wat kan je er later mee? Ik zit ook gelijk te kijken naar een master nature and forestry conservation, en ik zag dat je daar uit drie richtingen kon kiezen. Bij welke van de drie ben je het meest met natuur bezig?
-Hoe bevalt de studie?

Brandt los, zou ik zeggen! :) Ik zou graag alles erover willen weten.

Szan

Re: Natuur- en Bosbeheer op Wageningen Universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:25

Wat wil je precies later gaan doen? Wageningen heeft meer studies die 'iets met natuur' doen, zoals Milieuwetenschappen.

Van bos- en natuurbeheer weet ik alleen dat de baankans nihil is. Dat hoor ik van studenten (ik ken er een paar die het gedaan hebben), maar ook op de open dag werd het vorig jaar nog door docenten gezegd.

Verder ken ik de studie niet zo goed dus kan ik je niet verder helpen. Heb je al een open dag of meeloopdag bezocht?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:29

MeMarijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:53

Hi,
Ik studeer in Wageningen (Biologie).
Ik doe dus een andere studie, maar ik kan je wel aanraden om via de website contact op te nemen met de opleidingscoördinator of een student. Ik ken ook mensen die Bos -en natuurbeheer doen, als je wilt kan ik je daarmee in contact brengen zodat je hen vragen kunt stellen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:02

'k Heb het zelf niet gestudeerd maar enkele vrienden wel (ik deed biologie en we hadden sommige vakken gemeenschappelijk). In België is het een afstudeerrichting van de bio-ingenieurs. De andere afstudeerrichtingen lachten een beetje met de slechte baankans ervan, maar de natuur-en bosbeheer mensen lachten dan weer met de biologen die nog minder baankans hadden :')

Ondertussen doe ik dit als job, ff quote uit een ander topic:

Solleke_Noah schreef:
Ik werk bij een natuurorganisatie, ben projectcoördinator van 9 natuurgebieden verspreid over 4 gemeenten. Wat houdt het juist in: heel afwisselend, veel op het terrein (bv kijken of er bomen gekapt of geplant moeten, poel gegraven,...), projecten uitschrijven, monitoring (zo hebben we een inventarisatie van alle vissoorten in de natuurgebieden gedaan), maar ook oneindig veel vergaderen :P Het ene moment sta ik tot mijn middel in een modderige vijver zoetwatermosselen van de bodem op te rapen en het andere moment een hele dag ander de computer een wandelgids voor het natuurgebied uit te schrijven.

Dus baankans nihil zou 'k niet durven zeggen... het is wel niet gemakkelijk, dat niet. De soort studie zelf, toch als hij overeenkomt met die in België, is wel erg interessant!

Ik heb de afstudeerrichting aquatische ecologie gedaan, dus veel ecologie, waren stuk voor stuk enorm boeiende vakken. Ben mijn master ook doorgevlogen met hoge punten, terwijl de bachelor een enorme worsteling was :D Interessante vakken maakt zoveel verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:26

Ik ben een tijdje terug gestopt met naar de baankans kijken, want bijna alles heeft tegenwoordig een kleine baankans. In ieder geval alles wat ik leuk vind. Dan maar een kleine baankans, ik ga niet iets studeren wat ik eigenlijk niet echt leuk vind omdat je dan meer kans op een baan hebt. Je moet het toch 40 jaar lang doen.

En sowieso, ik geloof zelf dat je altijd wel iets bereikt als je er goed in bent en het leuk vindt. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:04

Een baankans is ook maar relatief, vaak betekend het gewoon dat je langer moet wachten tot je een passende vacature vind. Natuurlijk is het leuk als je net van school komt en in de eerste week al meerdere vacature's vind die perfect aansluiten, maar persoonlijk wil ik dan best een paar maanden langer wachten op die baan. Wat is nu een paar maanden/half jaar op een mensenleven? Die tijd kun je ook vullen met andere interessante dingen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:17

Daar heb je helemaal gelijk in! :j Dan heb je ook eens tijd voor jezelf enzo. Ik ken ook iemand die na zijn studie eerst een jaar is gaan reizen om levenservaring op te doen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:42

Ik heb bos- en natuurbeheer gestudeerd in Wageningen.
Alleen na een half jaar ben ik gestopt omdat de studie niet zo bleek te zijn als ik hoopte en bovendien zag ik er geen toekomst in.
Wageningen en de bosbouwers uit mijn jaar houden altijd een plekje in mijn hart, de uni vind ik ook een fijne plek, de sfeer vond ik geweldig en bovendien staat het internationaal zeer goed aangeschreven.
Als ik lees waar jouw interesse naar uit gaat, zou ik je zeker aanraden eens een dagje mee te gaan lopen.
De studie inhoudelijk is niet waar mijn interesse lag, maar de sfeer (ook tijdens vele veldpractica en uitstapjes) is voor mij onvergetelijk.

Nog even extra over de banenkans en wat je kunt verwachten voor baan: dat is een van de redenen dat ik ben gestopt, ik vind wat ik her en der heb gehoord waar mensen terecht zijn gekomen niet aantrekkelijk, maar als je bijvoorbeeld ook bereid bent internationaal aan de slag te gaan, vergroot je je kansen wel enorm heb ik het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:43

Goed dat je niet kijkt naar banenkans :) Het is natuurlijk wel leuk als je gelijk aan het werk kan, maar in de huidige economie heb je met geen enkele studie een volledige banenkans. Daar komt nog eens bij dat alle bijna afgestudeerden in mijn omgeving (mijn twee huisgenoten bijvoorbeeld) eigenlijk allemaal zeggen dat ze toch niet gelijk in hun eigen werkveld aan het werk willen na hun studie. Mijn ene huisgenoot doet de pabo, is van de zomer klaar.. Maar wilt dan eigenlijk eerst een jaartje hersenloos werk doen. Als je vier of vijf jaar lang elke dag met je studie bezig bent geweest lijkt het me heerlijk om even een tijdje nergens aan te hoeven denken :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:38

Jammer dat je alleen de baankans uit mijn post haalt. Het was maar één van de punten eruit, en dat was bewust. Het lijkt me namelijk altijd een slechte zaak om een studie te kiezen op basis van baankansen. Dat moet ook helemaal niet leidend zijn, dat ben ik volledig met je eens.

Maar... om er dan toch nog op in te gaan:

De reden dat ik het noem, is dat ik vind dat je je er wel bewust van moet zijn. Het is wat ik terugkrijg van twee mensen die dit hebben gestudeerd.

Wat je leuk vindt moet de doorslaggevende reden zijn om een studie te kiezen. Alleen het argument 'iets doen wat ik leuk vind' gaat verder dan alleen die 4, 5 jaar studie. Je moet ook een reële kans hebben op leuke dingen daarmee kunnen blijven doen. Die garantie heb je nooit, nergens, maar je kunt kansen wel vergroten en verkleinen. Deels door inzet, talent, motivatie, geluk, maar ook door vooraf strategisch te kiezen. Want wat wil je er uiteindelijk mee worden? Soms leiden meerdere wegen naar Rome. De één is alleen moeilijk begaanbaar en hobbelig, terwijl de andere weg je er direct naartoe leidt. Ik ken teveel mensen die een studie gaan doen met lage baankans, daar ontzettend hard hebben gewerkt en ontzettend veel plezier hebben gehad, maar nu (6, 7 jaar na afstuderen) doodongelukkig zijn in hun werk omdat het niet in de buurt komt van wat ze wilden - daar was echt geen werk in. Nu trekt hun markt weer aan, maar nemen bedrijven liever pas afgestudeerden met 'verse' kennis aan. De kans dat zij nog eens werk gaan doen waar ze door hun studie voor kozen, is gewoon echt heel klein. De kans dat zij weer een baan gaan vinden waar ze echt blij van worden, achten ze zelf heel klein. Twee van de drie hadden achteraf om deze reden absoluut een andere studie gekozen.

Ik ben ook nog eens met mijn broertje meegeweest naar de open dag van Bos- en Natuurbeheer. Het lijkt me ook een bijster interessante studie, dus ik snap je interesse absoluut.

Volgens mij helpt een meeloopdag heel goed om een beeld te krijgen van de studie.

Succes met je zoektocht TS +:)+