Welke opleiding met dieren verzorging (WO, HBO, MBO)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eempje41

Welke opleiding met dieren verzorging (WO, HBO, MBO)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:41

Hooi!

Als eerst weet ik niet zeker of dit hier goed staat maar hooop het wel!

Ik zit nu in het laatste jaar van mijn VWO en ben opzoek naar een geschikte vervolgopleiding,
Ik wil (natuurlijk :D ) graag diergeneeskunde doen maar dit jaar (2016) is dit alleen nog maar loten en is pas vanaf volgend jaar kan ik mee doen aan de decentrale selectie. Omdat de kans dat ik wordt ingeloot heel klein is ben ik opzoek naar een opleiding (WO, HBO, MBO alles mag en kan) die te maken heeft met de verzorging van dieren. Ik heb al gekeken bij dingen zoals Stoas maar ik ben niet geintreseerd in het worden van leraar dus valt dit af. Ook paraveterinair lijkt mij erg leuk alleen heb staat heel veel op internet dat hier helemaal geen baan kans in is?
nu vroeg ik mij dus af of er hier op bokt nog mensen zijn met ideen en mensen die zelf mogelijk een opleiding doen die ze erg leuk vinden en zeker zouden aanraden?

Groetjes Emilie :)

PS Waar de opleiding is is niet heel erg van belang!
PPS Ik ben 17 jaar oud dus de versnelde opleidingen van Capabel Onderwijs Groep Paraveterinair kan (helaas) niet

antje_vip

Re: Welke opleiding met dieren verzorging (WO, HBO, MBO)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:46

Ik weet niet hoe graag je dierenarts wil worden, maar in Belgie hebben ze geen loting :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:50

Als vwo-er naar een mbo opleiding gaan is echt zonde. Daar ga je je vreselijk vervelen. Heb je biologie overwogen? En dan meer richting de ethologie bijv. Is ook een mooie opleiding ter voorbereiding van diergeneeskunde overigens, al stap je halverwege over.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:51

Met jouw kunnen zou ik geen MBO gaan doen. Het is zonde voor wat je zou kunnen en voor je salaris later. Geld maakt niet gelukkig maar wel zoveel makkelijker. Wil je in je uppie een huis betalen incl alle vaste lasten is dat met een paraveterinair salaris vaak niet haalbaar.

Ik ben erg blij met mijn beroep, dat er geen baankans in is valt ook wel mee.
Maar het salaris is niet altijd om over naar huis te schrijven en de meeste paraveterinaire banen zijn geen 40 uur. :)

Probeer verder te kijken wat leuk is! Wat trekt je aan in de zorg in dieren?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:51

Is het HBO life sciences niet iets? En dan de richting zoology?
http://www.studiekeuze.hu.nl/opleidinge ... e-Sciences

Ik heb de mbo opleiding gedaan en eigenlijk leer je hier al hoe het hele lichaam werkt tot op dna niveau. De hbo opleiding zal er nog wel dieper op in gaan en de richting zoology is meer gericht op dieren.

Is een mooie vooropleiding voor diergeneeskunde denk ik :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:09

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:13

Diergeneeskunde in Belgie, daar hoef je niet te loten.

Het is overigens ik word, zonder T :o

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:18

Ik zou ook de mbo opleidingen achterwege laten

Life science heb ik gedaan, fantastische opleiding! Helaas door privé redenen niet afgemaakt en tot vandaag nog spijt van.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:19

In paravetrinair is wel baankans maar vrij nihil. Je bent erg afhankelijk van je stages om in het werkveld te rollen. En ik denk dat je als vwo'er gaat vervelen ik ben vmbo'er geweest en verveelde me er stierlijk op school

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:43

Je hebt in Nederland niet alleen diergeneeskunde maar ook dierwetenschappen, in Wageningen. Misschien voel je je daar thuis?

Wat betreft als vwo-er naar het MBO gaan. Mijn vriend heeft dat gedaan.
Hij is begonnen met de studie biologie maar ondanks dat hij dat al jaren wilde lag dat hem niet.
Nagadacht over zowel MBO als HBO (waar HBO nog theoretischer was en dat was nu net het probleem)
Toen is hij Bos en Natuurbeheer gaan doen in Velp (MBO), versneld en daar zit hij prima op zijn plek.
Hij kan na deze opleiding nog één mbo opleiding gaan doen, misschien gaat hij hierna wel hbo doen. We zullen wel zien.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:47

Ik raad je dierwetenschappen echt aan! Het bevalt mij een stuk beter dan diergeneeskunde (vorig jaar gedaan). Het is wel redelijk gericht op landbouwhuisdieren dus dat moet je wel leuk vinden.
Het is geen loting oid, dus op dat gebied hoef je je niet druk te maken.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:53

Als je bang ben over de baankansen van paraveterinair, dan zou ik me ook nog even verdiepen (en niet te veel schrikken) in de baankansen van diergeneeskunde. Het vee (dus de koeien enz) valt nog wel mee, maar bij kleine huisdieren is de baankans heeeeeeeel klein. Ik ben hierdoor bewust geen diergeneeskunde gaan doen, terwijl dit wel al jaren mijn droom/doel was, maar verder gaan zoeken. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij technische geneeskunde, ik zou zeker ook eens naar dat soort studies kijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:03

Ik zou zeker voor dierwetenschappen gaan. Alles op hbo en mbo niveau heeft praktisch geen baankansen.

Mbo moet je ook niet willen met vwo niveau.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:10

Ik zou naar dierwetenschappen kijken als je een studie op WO niveau wilt doen. Ik weet niet hoe de baan kansen voor paramedici zijn in de dieren, maar ik zou nog goed nadenken over diergeneeskunde en de richting paard. Daar zijn de baan kansen ook heel moeilijk... Mijn zusje zit nu in de Master paard, dus van haar hoor ik het 1 en ander.
Misschien zijn studies als bewegingswetenschappen, biologie, biomedische wetenschappen, technische geneeskunde etc. ook nog opties voor je?

Daarnaast kan je met een MBO/ HBO opleiding soms meer verdienen dan een dierenarts, dus dat je met WO meer verdient is ook niet helemaal waar op dit vlak. Je verdient als dierenarts niet per definitie veel.