Vervelende Schoolproblemen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Vervelende Schoolproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:10

Allereerst respect voor iedereen die dit hele verhaal gaat lezen en me hierbij zou kunnen/ willen helpen.
Net na de zomervakantie opende ik dit topic; Joolien @ [STW] Schoolproblemen

Na aanleiding van de leerplicht, die toen ook is ingeschakeld hebben we samen een school gevonden waar ik een jaar zou kunnen doen over een niveau 2 opleiding. Normaal deed ik niveau 4 dus niveau 2 zou ik met gemak kunnen doen in 1 jaar. Deze opleiding vind ik ook erg leuk, naast Fotografie dus de motivatie is er zeker. Ik vind het leuk, dus het is niet zo dat ik met zware tegenzin iets doe dat ik totaal niet leuk vind. Alleen komen er nu zoveel dingen tegelijk op het pad dat ik erg onzeker ben over het feit of ik wel eerlijk behandeld word, en wat ik hiertegen zou kunnen doen.

Het begon toen ik op school kwam, ik kwam een maand later op school omdat ik geen school kon vinden nadat we erg lang door een andere school aan het lijntje zijn gehouden. De introductie heb ik dus gemist en ik ben gewoon gelijk lessen mee gaan volgen zonder enige hulp bij het inkomen in het programma om zomaar iets te noemen. Gelukkig heb ik hele leuke klasgenoten die me enorm hebben geholpen en zodoende weet ik nu waar ik alles kan vinden en moet inleveren.

Natuurlijk zou er een plan moeten zijn, maar dat heb ik nooit gehad en achteraf blijkt dat er wel te zijn maar niet zomaar beschikbaar voor iedereen. Toen ik op school kwam zou ik 2 jaar in 1 doen omdat ik na de aankomende zomervakantie gewoon de studie Fotografie wil(de) gaan doen. Er was veel onduidelijkheid voor mij en ik deed maar mee wat de klas deed en dus géén versneld plan wat er wel overlegd is toen ik bij deze school wilde komen.

Omdat ik opeens bij een zorgcoördinator werd geplaatst die allesbehalve behulpzaam tegenover mij deed en tegen mij zij dat ik nooit aanwezig was, niets deed op school heb ik het woord vrijstellingen aangekaart tijdens dat gesprek. Mijn ouders moesten mijn laatste cijferlijst doorsturen naar school zodat ik waarschijnlijk vrijstellingen zou kunnen krijgen omdat ik natuurlijk een niveau 4 opleiding normaal volg. Dus bij Nederlands, Engels, Rekenen moet ik nu een niveau lager werken en dit is erg onprettig voor mezelf, vandaar ook die vrijstelling die we graag zouden willen.
Daarna moest ik bij de locatiedirecteur komen die over de vrijstellingen gaat en daar werd gewoon gezegd dat ik nooit op niveau 2 zat ( dus 1 niveau hoger bij die vakken dan niveau 1) en dat ik van die vrijstelling alles aan elkaar heb gelogen. Dit was echt de druppel bij mij en ik ben toen ook in tranen uitgebarst en dat gesprek is dus niet afgemaakt omdat ik zoveel stress had dat ik niet meer mezelf kon worden en ik mezelf gewoon simpelweg geen bedrieger laat noemen en mijn ouders ook niet.

Daarnaast doe ik modellenwerk sinds Maart en dit hebben we bij aanmelding niet tegen school gezegd omdat het altijd alleen in het weekend en de vakanties was. Totdat ik een paar maanden later bij een bureau in Parijs kwam en dus ook buiten Nederlands modellenwerk mag doen. Ik had een aanvraag voor Londen, 3 dagen werken als model. Dit heb ik netjes aan school gevraagd en in de mail staat ook dat ik het respecteer als ze hier niet achter zouden staan. Maar, ik kreeg een mail terug dat ik vrij kreeg dus dat was totaal geen probleem. Die 3 dagen gingen niet door ( opties die niet doorgaan etc ) dus ik ben die dagen gewoon naar school gegaan. Nu is school dus ook boos op me dat ik bij aanmelding nooit heb aangegeven model te zijn, hierover ben ik ook echt heel boos omdat het mijn privé is wat ik in vakanties en weekenden doe en ze hier niets over hoeven te weten.

Daarnaast kwam fashionweek ( januari ) en toen ben ik een maand in het buitenland geweest omdat we inmiddels met de leerplicht al tegen school bezig waren dat er geen schot in de zaak kwam. De "afmelding" die maand ging helaas fout en we hebben hiervoor een waarschuwing gehad van de leerplicht ( hier zijn mijn ouders en ik het mee eens, en we hebben hier ook geen probleem mee ofzo) Omdat ik me niet meer fijn voelde op school en er niets duidelijk was qua wat ik moest doen ben ik ook een week ziek geweest van de stress, ik kon het gewoon allemaal niet meer aan en heb een week gewoon lusteloos op de bank gelegen en verder kon ik gewoon niets doen zo ellendig voelde ik me.

School wilde geen gesprek omdat ik "nooit op school was" - Wat overigens de schuld was van de personen die mij daar beschuldigen van liegen en me gewoon niets laten doen hele dagen waardoor ik me sterk nutteloos voel. Dus daarna ben ik na een gesprek met de leerplichtambtenaar weer naar school gegaan en hebben ze me de eerste week gelukkig met rust gelaten qua gesprekken.
Daarna had ik met mijn ouders een gesprek en daar kwam dus uit dat die versnelde opleiding altijd word aangekeken naar hoe een leerling het doet...Vrdomme dacht ik dus; Ik doe al 2 maanden niets, ik krijg geen hulp bij wat ik moet doen en dat noemen jullie "aankijken of de leerling het aankan ? - ik doe hele dagen gewoon niets omdat ik simpelweg niet weet wat ik moet doen" Daarnaast trappen jullie me de grond in, en dan nog verwachten dat ik altijd netjes naar school kom, ik word gewoon ziek ervan, heb ook vele dagen gehad dat alles wat ik at eruit kwam als ik naar school moest, ik niet kon slapen en nachten doorhaalde omdat ik zulke stress had om weer uit de les gehaald te worden.

Nu hoorde ik van m'n ouders dat ze een mail van school hadden gehad dat ze "geen exra inzet wilden vragen van leraren" of zo iets in de trend en dat ik dus géén versnelde opleiding kan doen.
Hoe kan dit? Ze kunnen me toch niet verplichten een extra jaar te blijven terwijl ik al binnen ben voor na de zomer op de fotografie opleiding ? Nu ben ik dus in plaats van mei / juni pas volgend jaar februari klaar...!
Ik ben hier echt heel boos over want nu heb ik dus vette problemen met wat ik graag wil doen hierna, en het lijkt me onmogelijk dat school me kan verplichten bij ze te blijven terwijl er geen plan is en ik "overleef" qua opdrachten door medestudenten die me uitleggen hoe en wat. Ook geeft school me géén vrij voor mijn modellenwerk en mis ik dus ( als ze me vast kunnen houden tot volgend jaar ) 2 fashionweken en kan ik dus een jaar geen belangrijke dingen doen hiervoor ( valt meestal middenin de week )

Voor mensen die meer willen weten over de ruzie / onenigheid staat mijn mail van harte open.
Ik trek het gewoon niet zou ik nog een jaar hier moeten zitten, zowel qua werk en vervolgopleiding niet maar ook niet qua mijn gevoel over dit alles.

Groetjes,
Woods

EvelijnJarig

Re: Vervelende Schoolproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:18

Je voelt je iig heel erg het slachtoffer maar je doet zelf twee maanden niks en dan gaat er bij jou geen lampje branden na een week ofzo dat dat niet klopt als je een opleiding in de helft van de tijd wil doen (met extra vrije dagen voor je modellenwerk etc.) ... Je fotografie opleiding hangt af van het papiertje van deze opleiding?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:19

Vraagje - heb je een dossier? Dus alles bijgehouden op schrift? Want met mondelinge toezeggingen kun je niet zoveel.

Tip - neem contact op met de klachtencommissie van school of de onderwijsconsulent.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:20

Evelijn schreef:
Je voelt je iig heel erg het slachtoffer maar je doet zelf twee maanden niks en dan gaat er bij jou geen lampje branden na een week ofzo dat dat niet klopt als je een opleiding in de helft van de tijd wil doen (met extra vrije dagen voor je modellenwerk etc.) ... Je fotografie opleiding hangt af van het papiertje van deze opleiding?

Ik heb die 2 maanden gewoon gedaan wat de klas ook deed en loop ook gewoon "gelijk" met de klas in dat opzicht. Ook loop ik bij de meeste vakken ( NL / Engels ) voor maar dan krijg ik te horen dat ze niet weten wat ik moet doen, en maar vooruit moet gaan werken. Dat ik die maand er niet was lag ook deels aan de school omdat ik zo ziek ervan werd dat ik niet meer naar school durfde en mijn lichaam zij dat het genoeg was. Ik ben er een tijdje tussen uit geweest ( 2 weken ) en de week daarna was de ruzie gewoon zo dat ik alleen bij de gedachte al ziek werd. Daarom heb ik ook gesprekken gehad met de leerplicht wat me dwars zat etc..

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:22

Marie111 schreef:
Vraagje - heb je een dossier? Dus alles bijgehouden op schrift? Want met mondelinge toezeggingen kun je niet zoveel.

Tip - neem contact op met de klachtencommissie van school of de onderwijsconsulent.

Mijn moeder heeft alle mails die met school zijn gewisseld bewaard inderdaad.
We hebben een klacht ingediend en daarom hebben we ook een gesprek gehad alleen nu wil de school me gewoon nog een jaar laten komen terwijl ze heel goed weten dat ik na de zomervakantie begin aan de fotografieopleiding.

Het papiertje wilde ik zelf halen, dan zou ik niet nog een jaar voor niets hebben gedaan en omdat ik de opleiding zelf ook wel te doen vind, waarom zou ik dan geen extra diploma halen in dat jaar?

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:25

Maar je zou ook zonder dit papiertje wel naar je fotografie opleiding kunnen?

Denk dat jij en de school beide steken hebben laten vallen maar dat je vooral nu vooruit moet kijken wat wel nog haalbaar is. Het verleden is niet te veranderen en het is wel duidelijk dat de schoolleiding wel heeft toegezegd dat het versneld kan maar dat dat in de praktijk erg lastig is (leraren hebben geen beter plan dan vooruit werken).

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:28

Evelijn schreef:
Maar je zou ook zonder dit papiertje wel naar je fotografie opleiding kunnen?

Denk dat jij en de school beide steken hebben laten vallen maar dat je vooral nu vooruit moet kijken wat wel nog haalbaar is. Het verleden is niet te veranderen en het is wel duidelijk dat de schoolleiding wel heeft toegezegd dat het versneld kan maar dat dat in de praktijk erg lastig is (leraren hebben geen beter plan dan vooruit werken).

Ja, maar dan heb ik weer een jaar voor niets gedaan ( heb ik dan het gevoel ) en dat wil ik niet.
Heb bij sommige vakken ook een enorme voorsprong of ben er gewoon al klaar mee voor zover dit kan ( wat ik weet wat gedaan moet ) maar verder is er gewoon niets duidelijk.
En dat ze dan ook zeggen dat ik moet blijven, kan of mag dit wel vraag ik me dan af? Ze weten dat ik al bij de fotografie opleiding sta ingeschreven sinds vorige zomervakantie en dat ik voor 1 jaar kom.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:34

Ze kunnen je iig niet vasthouden...maar geen diploma geven kunnen ze prima.
Het gevoel dat je een jaar voor niets hebt gedaan zou ik bij jezelf oplossen... een jaar is nooit voor niets... Je hebt ook dit jaar geleefd en geleerd en ja misschien je doel (het papiertje) nu niet gehaald. Misschien een bittere pil... maar leer van dit jaar ... zorg dat je de informatie die je nodig hebt zelf gaat opzoeken ipv te verwachten dat men je spontaan helpt. Bereid je voor op je fotografieopleiding (wees zeker dat je daar ook echt heen kan).

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:44

Goh van dat modellenwerk, ik snap de reactie wel van de school, je had daar wel iets op voorhand van kunnen vermelden, ook al was het tot dan toe iets in de privésfeer.

Misschien moet je dit zeker wel vermelden op de opleiding fotografie dan, dat ze je daar al zeker niets kunnen verwijten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:51

Dus je bent deze opleiding niet nodig omdat je zeker bent dat je naar je vervolgopleiding kunt van je keuze. Waarom hebben jullie dan geen vrijstelling van afgelopen schooljaar gevraagd zodat je je een jaar volledig op het modellenwerk kon gooien??

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:06

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:22

Marie111 schreef:
Onderstaande discussie is voor jou ook herkenbaar?

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-sc ... p-op-mbo-4

Niet bekend alleen kan ik me goed vinden in het verhaal.
Heb zelf nog maar 2 cijfers gehaald in al die maanden en mijn klasgenoten niet meer ook.
Normaal had ik meer toetsten op een andere school maar hier gewoon niets dus cijfers heb ik niet. Voor sommige vakken nog nooit een toets gehad ook ...

Ik kon geen vrijstelling krijgen omdat ik niet de mogelijkheid had * contact * om fulltime model te kunnen zijn, anders had ik dit natuurlijk direct gedaan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:55

Het blijft lastig oordelen zonder alle details te kennen, maar zo te lezen gaat het in elk geval op het gebied van de communicatie niet goed tussen jou en je ouders en de school. Het lijkt erop dat er vooraf onvoldoende duidelijkheid is gecreëerd over wat jullie van de school mogen verwachten en wat de school van jullie verwacht.

Het lijkt mij logisch dat je bij een versneld traject van een school mag verwachten dat zij ervoor zorgen dat je alle toetsen tijdig kunt maken en dat ze jou ook op tijd over de planning informeren. Eventuele extra begeleiding vind ik helemaal niet zo vanzelfsprekend en daarover hadden dan ook duidelijke afspraken gemaakt moeten worden. Ik vind dat je zowel van de school als van jouw ouders had mogen verwachten dat ze hierover in gesprek waren gegaan. Blijkbaar is dit niet (goed) gebeurd en ook niet hersteld toen bleek dat het niet goed ging.

Uit je bericht maak ik op dat jij de 'schuld' voornamelijk bij de school legt, maar dat vind ik te gemakkelijk. Op het moment dat jij graag een versneld traject wilt volgen mag vooral van jou een extra inspanning worden verwacht. Het is niet gek dat jij je passend bij je leeftijd (en dus nog niet altijd volwassen) gedraagt. Jouw ouders horen je daarin te begeleiden en (voor jou) in actie te komen als er zaken niet goed verlopen. Ik lees nergens dat jouw ouders ergens in die eerste weken aan de bel hebben getrokken en een gesprek hebben aangevraagd op school. Als dat inderdaad niet gebeurd is vind ik dat ze een flinke steek hebben laten vallen.

Wat me bovendien verbaast is hoe gemakkelijk je schrijft over jouw afwezigheid. Als je ziek bent en tot niets anders in staat bent dan in bed liggen is het niet anders, maar verder hoor je gewoon op school te zijn, punt. Zeker van iemand die een versneld traject wil doen mag toch op zijn minst aanwezigheid verwacht worden. Dat jij en je ouders je afwezigheid zo normaal lijken te vinden (zelfs na eerder contact met de leerplichtambtenaar!) vind ik echt schokkend. Het maakt de houding van de school voor mij wel gemakkelijker te begrijpen. Jullie geven er het signaal mee af dat jullie school eigenlijk niet zo heel belangrijk vinden. Ondertussen verwachten jullie echter wel dat de school zich voor jou inzet. Ik hoop dat je inziet dat dit nogal scheef is. Eerlijk gezegd vind ik het niet zo heel gek dat ze het er nu een beetje bij laten zitten. Dat ze hierover niet duidelijk genoeg communiceren mag ze wel worden aangerekend. Het feit dat jouw ouders per e-mail te horen krijgen dat je de opleiding niet versneld kunt doen geeft wel aan dat de communicatie ernstig verstoord is. Jammer! Wat je nog uit de rest van dit jaar haalt ligt (zoals iemand anders al schreef) vooral in je eigen handen. Ik hoop dat je er nog wat van weet te maken en dat je volgend jaar de opleiding kunt doen die je eigenlijk zo graag wil doen.