Hond mee naar stage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Hond mee naar stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:28

Hallo allemaal.

Ik ben sinds kort met de opleiding verzorgende IG begonnen. Ik volg de praktijkroute en zit nu nog in de vijf introductieweken, na deze vijf weken moeten wij ons presenteren; dus iets leuks doen met de ouderen en hierover vertellen.
Nu kwam de leraar vanmorgen met het idee om misschien bij de cliënten langs te gaan met een hondje zodat zij hem/haar kunnen aaien.
Ik vond dit zelf erg leuk, ook omdat ik gek op dieren ben en ik denk (en hoop) dat mijn hondje hier geschikt voor is.
Nu begon hij ook over wat de regels hier over zijn en wat de protocollen hiervoor zijn. Nu kan ik niks vinden en nu wilde ik jullie vragen om jullie mening. Is dit een leuk/slim idee? En wat voor tips willen jullie me meegeven?

Saaams

Re: Hond mee naar stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:33

Ik zou de instelling daar voor raadplegen.
Denk aan hygiëne regels.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:39

Je kan het altijd proberen, maar let goed op welke signalen je hond af geeft. Vaak vinden ze het helemaal niet leuk als er een grote groep mensen zit en iedereen roept om aan te halen, dus dat is wellicht iets om af te spreken met de cliënten: niemand roept en jij loopt een rondje langs iedereen.
Wbt de protocollen heb ik geen idee, dat kan je denk ik beter vragen aan je leraar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:41

Bij stichting viatence dort monique dit. Benader haar eens via facebook (pagina: hondenschool hattem) ze wil je vast verder helpen!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:44

vaste regels en protocollen zijn er niet landelijk. Instellingen kunnen het ophangen aan hun eigen hygieneprotocol, maar dat is geen must. Er zijn zo ook instellingen waar mensen mogen wonen met hond en in andere instellingen mag dat weer niet.
Je zou eens kunnen zoeken op aaihonden of stichting zorgdier voor meer informatie.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:46

@ Saaams: Ik ben ook zeker van plan om de instelling te vragen :j Vroeg me alleen af of mensen hier tips en/of ervaringen heb.

@ xSCWx: Ik had in het hoofd om van appartement naar appartement te gaan zeg maar, dus niet met haar in een grote groep te gaan zitten. Denk dat dit inderdaad minder stressvol voor de hond is. Bedankt voor je tip!

@pimaude: Ik zal haar even opzoeken, dankjewel!

@secricible: Ja klopt, ik kon er geen protocollen of iets van vinden bij de instelling waar ik zat. Ik zal die stichtingen ook even opzoeken, dankje!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:11

Bij ons heeft bezoek de laatste tijd ook veel de hond mee. Zowel op de dementerende afdeling als de somatiek afdelingen. Vrijwilliger had zelfs laatst haar kat mee genomen. Was echt super schattig.
Moet je eigen dier wel kennen wil het inderdaad 'veilig' zijn.

Moet wel zeggen dat voor 'vaste' dieren zoals destijds de kuikentjes en ergens vogeltjes dat dit om het even spant of het mag qua hygiene. Moet zeggen dat daar niet super streng om wordt gedaan ook niet als bv. de inspectie komt.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:19

Ik zou wel goed bekijken waarnaartoe je je hond mee neemt. Vinden die mensen het leuk? Vind je hond het ook goed?

Ik ging vaak met de kinderboerderij waar ik stage liep met een kudde dieren (konijnen/cavia's/muizen/geitenlammetjes/etc) naar het bejaardenhuis. Was altijd superleuk, veel mensen vonden dit helemaal geweldig, en sommigen vonden het juist verschrikkelijk. Dus dit even peilen. De meeste oude mensen vinden het wel leuk. Sommigen sluiten zich helemaal af en zitten zo 2uur lang een konijn op schoot te aaien in een soort trance. Bij anderen komen er juist hele verhalen naar buiten over vroeger.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 09:19

Klopt, moet inderdaad wel even kijken welke bewoners het leuk vinden. Dit kan ik op de afdeling wel vragen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:33

Ik heb mijn hond bij huisbezoeken ook wel eens mee. Dit zijn dan vaak oudere mensen die niet meer naar m'n praktijk kunnen komen. En die vinden het echt heel erg leuk. Bij een dame lag hij gewoon bij haar in bed. Omdat ze het zo gezellig vond en ze hem dan even lekker kon knuffelen.
Ik moet er wel bij vertellen dat hij altijd mee is naar het werk en veel van m'n klanten ook kent. Maar ouderen hebben koekjes en de liefde van de hond gaat door de maag.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:40

Ik ben een keer met kittens naar de woning gegaan. Dit mocht wel gewoon en ze reageerde er zo leuk op!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:46

Dat is zeker een leuk idee. Want er is zeker bewijs in de literatuur te vinden dat het aaien van huisdieren of uberhaupt het in de buurt zijn van een dier eenzaamheid verminderd en dat men het gevoel heeft 'voor iets te moeten zorgen' wat hen weer een doel geeft in het leven. Een moment om naar uit te kijken. Ook kan het heel goed worden ingezet voor het ontwikkelen van motoriek(bv mensen die een CVA hebben gehad) en sensibiliteit.
Het is daarvoor belangrijk dat de hond kalm is, zich gauw thuis voelt, graag geaait wordt en op alle plekken aangeraakt kan worden.

Echter moet je wel even rekening houden of je op PG of somatiek werkt. PG werkt het wss weer anders. Maar zeker met je leidinggevende oid overleggen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:08

Kijk bij zorgdier.nl, zij verzorgen trainingen, houden oog voor het welzijn van het dier enz. Niet "zomaar" gaan doen, hoe leuk het ook lijkt. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Als je daar rekening mee houdt, kan het fantastisch werken!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:20

Informeer eerst naar allergieen van mensen, anders kan zo een goed bedoeld bezoek heel vervelen uitpakken.

Leuk idee!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 07:05

Wij gaan morgen met de honden naar stage :) Op bepaalde afdelingen kon het niet vanwege luchtwegproblemen, maar op andere afdelingen vonden ze het een geweldig idee! Dus we gaan het morgen meemaken :Y)